Petri Pohjonen

(ehkä helppo) Kuva-arvoitus x 2

21 viestiä aiheessa

1) Mikä yhtiö ja konetyyppi ??

 

2) Mistä kuva ?

 

Kunniamaininnat viksuille  :santa:

 

[ attachment removed ]

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on Saab 340. Lisätään vielä, että epäilen sen olevan vielä tarkemmin A -mallia VSI:n perusteella. Ja veikataan yhtiöksi Finnaviationia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt myös kenttä oikein !!

 

Huomenna tiedossa lisää kuvia arkistojen kätköistä. Tuli tänään käytyä faijan luona kuvaamassa digille seinälle heijastettuja diakuvia. Skannerikin on keksitty, mutta sellaista ei ole käytössä ja tuo meni nopeasti ja kohtuullisella laadulla kuitenkin. Huomenna tiedossa ainakin ETY-huippukokouskuvia vuodelta -92...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohdin samaa, mutta eikös tossa kuvassa näyttäs olevan 06 ? :-\ Madeiralla on 05... :)

Mä luulen, että kun itäpäätyyn on tullut kilometrin verran melkein uutta rataa, niin kiitotie on siellä "kääntynyt" hieman vasemmalle päin ja siksi tuo pieni asteen muutos  - ehkä. Villi veikkaus, ei tieto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä luulen, että kun itäpäätyyn on tullut kilometrin verran melkein uutta rataa, niin kiitotie on siellä "kääntynyt" hieman vasemmalle päin ja siksi tuo pieni asteen muutos  - ehkä. Villi veikkaus, ei tieto.

 

Kävin ekan kerran Madeiralla, kun uusi kiitotie oli tekeillä joskus 90-luvun lopussa. Uusi kiitotie tosiaan rakennettiin osin vanhan vasemmalle puolelle (etelästä katsoen) ja siitä siis johtuu numeroinnin muutoskin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoinhan kun eranto eli maan magneettikenttä muuttuu, saattaa kiitotien numerointi joskus muuttua myös, ne kun ovat magneettisia suuntia. Muistaakos kukaan esim. kotimaisista kentistä ko. tilanteita?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatko tuli vasta 90-luvun jälkimmäisellä puoliskolla, itse tullut lenneltyä Madeiralle 89-90 vuoden vaihteen jälkeen reilu 10 kertaa ja ainakin 6-7 kertaa on tullut mantereella paluussa käytyä tankkaamassa lyhyemmän kiitoradan aikoihin...

***

Edit: taisi tulla juuri vuosituhannen vaihtumisen jälkeen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatko tuli vasta 90-luvun jälkimmäisellä puoliskolla, itse tullut lenneltyä Madeiralle 89-90 vuoden vaihteen jälkeen reilu 10 kertaa ja ainakin 6-7 kertaa on tullut mantereella paluussa käytyä tankkaamassa lyhyemmän kiitoradan aikoihin...

***

Edit: taisi tulla juuri vuosituhannen vaihtumisen jälkeen...

 

Kirja nimeltään Aeroporto da Madeira - A História de um Sonho tietää kertoa seuraavaa:

8.7.1964 avattiin 1600 metriä pitkä kiitotie.

1.2.1986 avattiin jatko, joka kasvatti pituuden 1800 metriin. Jo tämä jatko oli toisesta päästään tolppien päällä.

15.9.2000 avattiin uusi kiitotie, pituus 2784 metriä.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  tuo pieni asteen muutos  - ehkä.

Toivottavasti et luule että radan suunta olisi muuttunut 5:stä asteesta 6:een asteeseen, jotenkin tuon tekstisi voi niin ymmärtää. Toisaalta jos radan suunta on muuttunut 54.5 asteesta 55.5 asteeseen, niin silloinkin on tietysti kyse asteen muutoksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirja nimeltään Aeroporto da Madeira - A História de um Sonho tietää kertoa seuraavaa:

 

Tässä vielä pari kuvaa kyseisestä kirjasta skannattuna:

 

Tässä näkyy tuo ensimmäinen jatko, joka tehtiin vuonna 1986.

[ attachment removed ]

 

Sopivasta suunnasta katsottuna vanha ja uusi kiitotie näyttävät menevän aivan eri suuntiin.  Oliskohan tää pitänyt jättää kuva-arvoitukseksi?  :D

[ attachment removed ]

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni kuvassa on Pekka Saario, kuuluisa taitolentäjä...

 

...täällä hidas kerkee mihinkään ikinä vastata...  :D

 

Pekkahan se siinä kipparoi.

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on Saab 340. Lisätään vielä, että epäilen sen olevan vielä tarkemmin A -mallia VSI:n perusteella. Ja veikataan yhtiöksi Finnaviationia.

 

Joo, A-malli se on, mutta ainakin tuohon aikaan oli kyllä B-mallissakin (OH-FAF/OH-FAH) ihan samanlainen VSI. Nykyäänhän se varmaan on vaihdettu TCASin sisältävään. A-malliksi sen tunnistaa kahdesta CTOT-kytkimestä, B-mallissa on vain yksi yhteinen molemmille moottoreille.

 

PS. Saarion Pekalta kippari tosiaan näyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoinhan kun eranto eli maan magneettikenttä muuttuu, saattaa kiitotien numerointi joskus muuttua myös, ne kun ovat magneettisia suuntia. Muistaakos kukaan esim. kotimaisista kentistä ko. tilanteita?

 

//T

 

No ainakin Vesiksellä on yksi kiitotie -se vähiten käytetty ja ehkä sana kiitotie on vähän liian hieno;) - muuttunut, kun ennen muinoin meille se opetettiin 13 -31, niin nyt se näkyy olevan 12-30. Tiedä sitten syystä, onko tehty tarkistusmittaus, vai onko vaan katsottu, että se 13-31 on liian helposti sekaantuva... ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla