Harri Koskinen

Ilmailutoimittajien Blue1-joulumatka Osloon 12.12.2006

17 viestiä aiheessa

Tiistaina oli perinteinen Ilmailutoimittajat ry:n Blue1-joulumatka. Tänä vuonna isäntämme olivat valinneet kohteeksi Oslon. Menomatkalla koneenamme oli MD-90 OH-BLD, jossa aamiaiseksi tarjoiltiin leikkelelautanen.

[ attachment removed ]

Oslossa meitä oli vastassa lentokentän tiedottaja, joka kertoi meille vuonna 1998 avatusta uudesta Gardermoenin kentästä. Sen jälkeen siirryimme SAS Technical Servicesin vieraiksi. Kuvassa näkyykin muutama muukin foorumilainen (joilta odotetaan kuvia tähän viestiketjuun).

[ attachment removed ]

Hallissa oli kaksi telakkaa raskaita huoltoja varten, toisessa oli työn alla SAS Braathensin Boeing 737.

[ attachment removed ]

Viereisellä telakalla oli juuri alkanut SAS:n MD-87:n OY-KHI raskas huolto.

[ attachment removed ]

Tuolit oli jo poistettu matkustamosta.

[ attachment removed ]

Myös ohjaamo oli työn alla.

[ attachment removed ]

Viereisessä hallissa suoritetaan linjahuollot. Koska oli aamupäivä, niin hallissa oli enää vain muutama kone. SAS Braathensin kokovalkoinen Boeing 737-405 LN-BRE.

[ attachment removed ]

Tämän jälkeen siirryimme lentokenttäjunalla noin 50 kilometrin päähän Oslon keskustaan lounaalle.

[ attachment removed ]

Lounaan ja pienen juhlallisuuden (josta kerrotaan hieman myöhemmin) jälkeen palasimme junalla takaisin lentoasemalle, jossa meillä oli vielä yksi vierailukohde.

[ attachment removed ]

Se oli kentän länsipuolella sijaitseva SAS:n museo, jossa on esillä runsaasti pienoismalleja, virkapukuja ja muuta historiallista aineistoa.

[ attachment removed ]

Ennen paluulentoa meillä oli vielä hieman vapaata aikaa lentoasemalla. Sitä varten minulla oli jalusta mukana jotta saisin otetuksi muutaman yökuvan. SAS Braathensin Boeing 737-505 LN-BRS valmiina pushbackiin.

[ attachment removed ]

Rovaniemellä sunnuntaina käynyt Sterlingin Boeing 737-85H OY-SEH.

[ attachment removed ]

SAS:n väreissä oleva SAS Braathensin Boeing 737-783 LN-RNO.

[ attachment removed ]

Paluulento Helsinkiin MD-90:llä OH-BLU sujui reilussa myötätuulessa noin tunnissa. Illastamaan kuitenkin ehdimme.

[ attachment removed ]

Lopuksi vielä suuret kiitokset Blue1:n Elinalle ja Tomille mielenkiintoisesta ja erittäin onnistuneesta matkasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

No johan oli hieno reissu.Ja kuvat mahtavat.Jopa pöperötkin näyttivät hyviltä.Ilmeisesti myös maistuivat.

 

Kyselinkin pienoismalliosiossa että minkä takia Osloon,mutta sekin selvisi nyt..

 

-Jukka :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välistä jurppii, kun ei ole yhtä hianoo kameraa kuin tosimiehillä, mutta...

 

... alkuun Gardermoenin symboliikkaa:

Osa 1

[ attachment removed ]

 

Osa 2

[ attachment removed ]

 

SAS Gardermoenin komposiittikorjaamo.

[ attachment removed ]

 

Asiallisesti varustettu Puttekorjaamon pakki. Särkylääkettä on nimittäin kahta sorttia.

[ attachment removed ]

 

Pääsin kurkkaamaan näkymää, joka oli yhtä hämmentävä kuin edelliselläkin kerralla joskus 18 vuotta sitten. Kuka muuten tietää mikä tässä on kuvattu?

[ attachment removed ]

 

Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides esittelee uuden Econoflex-luokan. ;D

[ attachment removed ]

 

Kasikymppisen RVSM-hyväksytty varastaattinen.

[ attachment removed ]

 

Mutta tätä en tiennyt, että Putessakin on lentojarrut.

[ attachment removed ]

 

Kukas se tämän osti? Muistaako kukaan?

[ attachment removed ]

 

Omastakin puolesta kaunis kiitos jälleen kerran Tomille ja Elinalle upeasti järjestetystä matkasta!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsin kurkkaamaan näkymää, joka oli yhtä hämmentävä kuin edelliselläkin kerralla joskus 18 vuotta sitten. Kuka muuten tietää mikä tässä on kuvattu?

 

SAS Braathensin puten laskutelinekuilu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välistä jurppii, kun ei ole yhtä hianoo kameraa kuin tosimiehillä, mutta...

 

 

Mutta, mikäs se tosimiesten kamera sitten on...? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS Braathensin puten laskutelinekuilu?

 

Nope, tuo rungon muoto on hieman erilainen. Kaikkein eniten minua tuossa hämmästyttää se hässäkkä, joka liittyy yhteen ko. konetyypin järjestelmistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nope, tuo rungon muoto on hieman erilainen. Kaikkein eniten minua tuossa hämmästyttää se hässäkkä, joka liittyy yhteen ko. konetyypin järjestelmistä.

 

Olisiko sitten kyseessä MD-87:n (muita konetyyppejähän meidän "potkittavana" ei ollut) nokkatelinekuilu ja jotakin hydrauliikkajärjestelmään liittyvää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsin kurkkaamaan näkymää, joka oli yhtä hämmentävä kuin edelliselläkin kerralla joskus 18 vuotta sitten. Kuka muuten tietää mikä tässä on kuvattu?

 

Näyttäisi pahasti kasikymppisen päätelinekuilulta...  ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni olisi varmaan tämänkin ottanut mukaan mutta kun ei mahtunut käsimatkatavaroihin.  ;D

 

[ attachment removed ]

 

JT-8D

[ attachment removed ]

 

Ländäri huollossa

[ attachment removed ]

 

Asialliset työskentelytasot

[ attachment removed ]

 

Loput tulee huomisen aikana tuonne blogin puolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi pahasti kasikymppisen päätelinekuilulta...  ::)

Juha.

 

Sitähän se on eli Harri päätteli oikein. Kuvassa näkyy ymmärtääkseni ohjainjärjestelmän välityskoneisto, joka sijaitsee aivan oikean fillarin vieressä. Ilmeisesti sunnittelu on hyvä, koska tietääkseni renkaita ei ole räjähdellyt kuilussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tämä on?

 

RVSM eli Reduced Vertical Separation Minima, joka mahdollistaa lentämisen/porrastamisen lentopintojen 290-410 väillilä 1000 ft välein aiemman 2000 ft sijasta. Pitotstaattisen järjestelmän pitää toimia virheettömästi ja siksi staattisen paineen mittausaukoille on olemassa suuret laatuvaatimukset esimerkiksi mittausaukkoa edeltävältä koneen rungon pinnan laadulla/puhtaudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa mielenkiintosilta noi Ilmailutoimittajien joulumatkat. Kelpaisi itellekkin tuollainen tiistaipäivä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi pitänyt ottaa kamera mukaan Osloon, mutta kun ostin sen vasta eilen.

 

Kiitos Tom ja Elina sekä mukavat matkaseuralaiset. Työstä reissaaminen käy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla