Matti Ollikainen

usb-tikku ongelma

17 viestiä aiheessa

Hommasin eilen Transcendin JetFlash 110 2GB usb-muistitikun, ja huomasin varsin erikoisen ongelman. Eli kun laitan tikun porttiin, XP Pro asensi ajurit automaattisesti ok ja ilmoitti että laite on käyttövalmiina. No, avasin resurssienhallinnan mutta en löytänyt tikun volyymiä. Käynnistin koneen uudelleen ja tikkua ei näkynyt vieläkään. Sitten menin "My comp"-kohdan kautta "manage"-osioon, ja katsoin asemat (disk management) sieltä. Tikku näkyy siellä, ja pystyn jopa avaamaan (explore) tikun, mutta lokaatiota ei näy. Tähän asiaan liittyy vielä sellainen asia, että kun olen määritellyt uudelleen tikun volyymin (F, A...), otan tikun pois ja laitan takaisin, tikun volyymi ei näy enää "manage" osiossa, eli minun pitää määritellä jälleen volyymi uudelleen. Koulun koneella tikku näkyy täysin ongelmitta normaalisti. "Manage" osion tiedot: partition, basic, ntfs, healthy (active), 1.95GB

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tikku ei varsinaisesti asenna ajureita, vaan se on USB-massamuisti, joka sisältyy USB:n perustoimintoihin. Se siis toimii jos on ehjä ja USB toimii. Tavallisin syy, miksi se ei näy on vapaiden levytunnusten loppuminen esim. siten että C: ja D: ovat kiintolevyosioita, E: DVD ja F: ensimmäinen verkkolevy. Millainen kokoonpano sinulla on? Asiaa voi auttaa esim DVD-aseman siirtäminen toiselle tunnukselle aakkosissa eteenpäin. Levyosioidenkin tunuksia voi muuttaa, paitsi järjestelmälevyn ei voi ja ohjelmia sisältävien ei kannata (joutuu korjaamaan kaikki polkumääritykset). Tikku yrittää varata seuraavan vapaan levytunnuksen aina kun se kytketään, joten levynhallinnassa muutettu tunnus on myöskin voimassa vain niin kauan kuin tikku on kytketty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"C" on kovo, "F" ja "E" ovat cd/dvd-asemia. Tikun formatointi ei myöskään onnistu, formatointikomennon jälkeen tulee ilmoitus: "The operation did not complete because the partition or volume is not enabled. To enable the partition or volume, restart the computer". Uudelleenkäynnistys ei auttanut asiaa. Niin, ja aluksi konvertoin tikun jo "raw"-muodosta "ntfs" muotoon dos-komentokehoitetta käyttäen.     

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisi ihan onnistua normaalin format-toiminnon kautta. Tai ainakin minulle on sitä tarjonnut, kun olen tyhjentänyt kameran muistikortteja tms. Olettaen tietysti, että levyasema näkyy My computer -ruudussa.

Arttu

EDIT// Vai olikos se niin, että kun kerran on formatoinut jonkun NTFS:ksi, siitä eroon pääseminen on hankalaa

XP Pro:ssa ei ilmeisesti pysty tuota tekemään vai pystyykö. Jos voi, niin mitä kautta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisi ihan onnistua normaalin format-toiminnon kautta. Tai ainakin minulle on sitä tarjonnut, kun olen tyhjentänyt kameran muistikortteja tms. Olettaen tietysti, että levyasema näkyy My computer -ruudussa.

Arttu

Niin, asema näkyy vain "volyymittomana" tuolla "disk management" osiossa. Voin määrittää sille tilapäisesti jonkin volyymin, ja avata sen, mutta tikun irroittamisen jälkeen volyymin kirjain on hävinnyt. En voi avata tikkua, ennenkuin olen määritellyt sille volyymikirjaimen. This makes my brain itch...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hum... Hyvä kysymys. Seuraava kysymys !? ;D Jos kerran toimii toisella koneella, jossa myös on XP, menee yli minun ymmärrykseni :(

Arttu

Miksi sitten toiseella koneella näkyy tikku ongelmitta (on myös XP Pro)? Tikun mukana tuli vain Win 98 asennuslevy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliskohan tässä jotain ongelmia oikeuksien kanssa? Pitäisikö olla Admin oikeudet koneessa kun laittaa tikkua kiinni ensimmäistä kertaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliskohan tässä jotain ongelmia oikeuksien kanssa? Pitäisikö olla Admin oikeudet koneessa kun laittaa tikkua kiinni ensimmäistä kertaa?

Hmmm.. En kyllä usko, koska tuolla toiseella koneella asema näkyy heti sisääntyrkkäyksen jälkeen. Ongelma on jossain muualla, mutta en ole tajunnut paikallistaa sitä vielä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Johtuu todnäk levyasematunnuksista. Olen duunissa nähnyt ihan saman ilmiön koneessa, jossa käyttäjän verkkolevy oli mapattu F:-asemaksi. Tuo tikku yrittää aina tunkea itsensä F:ksi. Kun F: vapautettiin eli tässä tapauksessa vaihdettiin verkkolevy H:lle niin johan rupesi tikkukin toimimaan, ja nimenomaan F:nä... Yritä vaikkapa vaihtaa tuon CD/DVD-aseman levykirjainta....

Bamce

PS. Ja sehän on luultavasti vastaus myös Artun esittämään kysmykseen: Toimii toisessa koneessa jossa on XP, koska siinä koneessa todnäk ei ole ennestään F: käytössä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Johtuu todnäk levyasematunnuksista. Olen duunissa nähnyt ihan saman ilmiön koneessa, jossa käyttäjän verkkolevy oli mapattu F:-asemaksi. Tuo tikku yrittää aina tunkea itsensä F:ksi. Kun F: vapautettiin eli tässä tapauksessa vaihdettiin verkkolevy H:lle niin johan rupesi tikkukin toimimaan, ja nimenomaan F:nä... Yritä vaikkapa vaihtaa tuon CD/DVD-aseman levykirjainta....

Bamce

PS. Ja sehän on luultavasti vastaus myös Artun esittämään kysmykseen: Toimii toisessa koneessa jossa on XP, koska siinä koneessa todnäk ei ole ennestään F: käytössä....

Luulisin, että ollaan aika lähellä ratkaisua. Olen jo vaihtanut fyysisen dvd-aseman tunnuksen, mutta se ei auttanut. Mistä näen, mitä asematunnusta verkkolevy käyttää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulisin, että ollaan aika lähellä ratkaisua. Olen jo vaihtanut fyysisen dvd-aseman tunnuksen, mutta se ei auttanut. Mistä näen, mitä asematunnusta verkkolevy käyttää?

Siis verkkolevy on käytössä vain jos sinulla on kotiverkko jossa on muitakin koneita ja olet itse mapannut jonkun levyn siihen. Tai jos kone on firman verkossa,  domainissa jossa on palvelimia johon on mapattu joku levy.... Ja sellaiset levyt näkyvät aina tiedostohallinnassa.

Oletko yrittänyt vaihtaa kummatkin cd/dvd-asemat muille kirjamille niin että sekä E: että F: olisivat vapaat?  Kannattaisi ehkä yrittää sitäkin...

Bamce

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään