Petri Pohjonen

Historian kätköistä osa 2, sekalaista Helsinki-Vantaalta

50 viestiä aiheessa

Jälleen hienoa nostalgiaa, kiitos, miltäs vuosilta nämä kuvat suurinpiirtein ovat, tuossa Medi-Heli kuvassahan taitaa tuo taustalla oleva bizjetti olla Lockheed Jetstar...?,  upea mutta todella harvoin täällä nähty kone...? ;)

 

Eipä ole Jetstar tuo. Se on nelimoottorinen eikä siinä ole tommosia Caravelle-ikkunoita. Muitakin eroja on havaittavissa. Oiskoos tuo ollut jotain Dassaultin vehjaksia...

 

Onkos kukaan vahingossakaan sattunut laukomaan yhtään kuvaa Dan-Airin Bac 1-11:sta Vantaalla?

Tommosta: http://www.airliners.net/open.file/1151674/L/

 

Matkasin moisella Lontoon Gatwickiin vuonna 1985. Ainakin akkunasta otettuna oli pari kuvaakin jossain, mutten muista oliko itse koneesta. Kova meininki oli ottaa koneen laskun jälkeen yksi platalla, mutta siellä joku virkaintonen hattupää tuli oitis mutisemaan, kun menin metrin sivuun siitä kohtaa, mistä oli tarkotus juosta terminaaliin. Se kuva jäi siis ainakin ottamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole Jetstar tuo. Se on nelimoottorinen eikä siinä ole tommosia Caravelle-ikkunoita. Muitakin eroja on havaittavissa. Oiskoos tuo ollut jotain Dassaultin vehjaksia...

 

Ei ole Dassault, vaan on North American NA-265 Sabreliner  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.... ;D aika harvat näistä brittien lentolaitteista on kauniita. Mutta on niitä nättejäkin, niinku Conkordski (vaikka tais patonkipojillakin olla jotain tekoa sen kanssa...)

 

Niin,Concordski on kyllä Venäläisten Tupolev-144... Mutta Concordehan oli/on erittäin persoonallinen...Kauneudesta sitten tiedä. Hieno lentolaite tietysti..

 

Ja onhan noita kauniitakin briteillä.Hawk,Tornado,British Aerospace ATP...

 

Mutta kauneus on katsojan silmissä  ;)

 

-Jukka :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole Dassault, vaan on North American NA-265 Sabreliner  :)

 

Kiitos, vanha ja harvinainen lentolaite, ainakin näillä leveysasteilla...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

SAS

[ attachment removed ]

 

 

Sabena

[ attachment removed ]

 

 

Veteraanit

[ attachment removed ]

 

 

Ysi

[ attachment removed ]

 

 

11

[ attachment removed ]

 

 

kärkorhurmorpöör mikälie

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun näitä arkistoja  on tänne alkanut ilmestymään, täytyykin heittää kysymys, löytyisiköhän joltakulta kuvia entisestä EFHK:n peruskalustosta, kuten Air Francen 727, British Airwaysin Trident, BusyBeen Fokkerit ja rahtipuolelta Fred Olsenin Electrat... ;), niitäkin olisi kiva täällä katsella, niin ja Lufthansakin taisi 727:lla melko arkipäiväinen vieras olla...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun näitä arkistoja  on tänne alkanut ilmestymään, täytyykin heittää kysymys, löytyisiköhän joltakulta kuvia entisestä EFHK:n peruskalustosta, kuten Air Francen 727, British Airwaysin Trident, BusyBeen Fokkerit ja rahtipuolelta Fred Olsenin Electrat... ;), niitäkin olisi kiva täällä katsella, niin ja Lufthansakin taisi 727:lla melko arkipäiväinen vieras olla...?

 

Täytyypä perehtyä tähän kunhan pääsen kotiin... Nyt ei ole muuta tarjota kuin kuvani Airliners.netissä.... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun näitä arkistoja  on tänne alkanut ilmestymään, täytyykin heittää kysymys, löytyisiköhän joltakulta kuvia entisestä EFHK:n peruskalustosta, kuten Air Francen 727, British Airwaysin Trident, BusyBeen Fokkerit ja rahtipuolelta Fred Olsenin Electrat... ;), niitäkin olisi kiva täällä katsella, niin ja Lufthansakin taisi 727:lla melko arkipäiväinen vieras olla...?

 

Tässä ainakin British European Airways'n Trident 3B vuodelta 1973:

http://www.airliners.net/open.file/1145564/L/

 

Ja mites olisi SAS:n höyry-Caravelle samalta vuodelta:

 

http://www.airliners.net/open.file/1153346/L/

 

Bonuksena ei vieras vaan vakituinen samalta vuodelta, Spearairin DC-8-32, OH-SOA eli "Härmän jätkä", jossa tarjottiin Mallorcalle meneville aitoa kihniöläistä pontikkaa – tosin Espanjassa valmistettua...

 

http://www.airliners.net/open.file/1148144/L/

 

edit, mk: linkit lyhyemmiksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ainakin British European Airways'n Trident 3B vuodelta 1973:

 

 

 

Ja mites olisi SAS:n höyry-Caravelle samalta vuodelta:

 

 

 

Bonuksena ei vieras vaan vakituinen samalta vuodelta, Spearairin DC-8-32, OH-SOA eli "Härmän jätkä", jossa tarjottiin Mallorcalle meneville aitoa kihniöläistä pontikkaa – tosin Espanjassa valmistettua...

 

 

 

 

Vink! kannattaa käyttää sitä kuvan yläpuolella olevaa lyhyttä linkkiä ;)

 

Tässä ainakin British European Airways'n Trident 3B vuodelta 1973:

 

http://www.airliners.net/open.file/1145564/L/

 

Ja mites olisi SAS:n höyry-Caravelle samalta vuodelta:

 

http://www.airliners.net/open.file/1153346/L/

 

Bonuksena ei vieras vaan vakituinen samalta vuodelta, Spearairin DC-8-32, OH-SOA eli "Härmän jätkä", jossa tarjottiin Mallorcalle meneville aitoa kihniöläistä pontikkaa – tosin Espanjassa valmistettua...

 

http://www.airliners.net/open.file/1148144/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vielä jotain kuvia, ajankohdasta en pysty sanomaan kuin että ei ole tältä vuosituhannelta.

 

Dassault

[ attachment removed ]

 

 

Jakki makupala

[ attachment removed ]

 

 

Gulffi of Gulf of Persia

[ attachment removed ]

 

 

Ilmatiet

[ attachment removed ]

 

 

Kolmitähti

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pari ranskista ajankuluksi

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hölmö kysymys, mutta onko tosiaan ja milloin Concorde EFHK:lla vieraillut....?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hölmö kysymys, mutta onko tosiaan ja milloin Concorde EFHK:lla vieraillut....?

 

Kyllä kai sitä saa hölmöjäkin kysyä varsinkin, kun siihen saa hölmön vastauksen ;D

 

Tuo AF:n C kävi Helsingissä joskus -90 luvulla, tuoden Ranskan presitentin (kuka se lie silloin olikaan) valtiovierailulle. Paluumatkalle pressa lähti Turuust, joten silloin kai lennettiin ainut "kotimaan keikka" C:llä Helsingistä Turkuuseen. Myöskin BA:n C on käynyt EFHK:lla. Silloin oli kyseessä joku urheilutapahtuma. Joku paikallinen varmaan muistaa ajankohdat tarkemmin.

 

Rovaniemelle tulleet Concordet pitivät EFHK:ta varakenttänä, mutta kertaakaan ei tarvinnut varakenttään turvautua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ainakin kerran BA:lla oli mainostempaus, jolloin normaali reittikone vaihdettiin B757:sta Concordeen... Lennolle ei tosin tiedon julkistamisen jälkeen saanut enää ostaa lippuja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kai sitä saa hölmöjäkin kysyä varsinkin, kun siihen saa hölmön vastauksen ;D

 

Tuo AF:n C kävi Helsingissä joskus -90 luvulla, tuoden Ranskan presitentin (kuka se lie silloin olikaan) valtiovierailulle. Paluumatkalle pressa lähti Turuust, joten silloin kai lennettiin ainut "kotimaan keikka" C:llä Helsingistä Turkuuseen. Myöskin BA:n C on käynyt EFHK:lla. Silloin oli kyseessä joku urheilutapahtuma. Joku paikallinen varmaan muistaa ajankohdat tarkemmin.

 

Rovaniemelle tulleet Concordet pitivät EFHK:ta varakenttänä, mutta kertaakaan ei tarvinnut varakenttään turvautua.

 

Köötös, selvishän tuokin sitten... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täällä onkin jo ehditty vastailemaan.  Joo, sekä AF:n, et BA:n Concordet on käyneet.  Tuo kuva oli otettu 2. heinkuuta 1987.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja tässä toistaiseksi laadukkain kuva tuota BA:n Concorden vierailusta 10. syyskuuta 1986 ;D  :-[

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänne kävis varmaan tämmöinen Learjet 23, kun kerran on sekalaista Vantaalla sijaitsevalla lentokentällä.

 

F-GAPY Learjet 23-027 28.6.1979 vesisateessa.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Laitetaas elal ja muutama militarivehje

[ attachment removed ]

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun näitä arkistoja  on tänne alkanut ilmestymään, täytyykin heittää kysymys, löytyisiköhän joltakulta kuvia entisestä EFHK:n peruskalustosta, kuten Air Francen 727, British Airwaysin Trident, BusyBeen Fokkerit ja rahtipuolelta Fred Olsenin Electrat... ;), niitäkin olisi kiva täällä katsella, niin ja Lufthansakin taisi 727:lla melko arkipäiväinen vieras olla...?

 

....tässä nyt muutama tätä "peruskauraa" menneiltä vuosilta.... TriDentistä meikäläisellä ei kuvia ole, mutta jotain pientä kuiteski.

 

 

Lufthansan yöpyvä oli melko pitkään B727, tässä D-ABKJ 29.6.1989

[ attachment removed ]

 

Air France lenteli B727:lla, vaihtoi sen sitten B737-200:een ja sitten franchiseen ja sitten Vinnairiin... F-GCDH 15.4.1990

[ attachment removed ]

 

Pan-Am ajeli "suoraa" New Yorkkiansa B727-200:lla, tässä N4739 23.2.1990

[ attachment removed ]

 

Kun EAT aloitteli DHL-hommat, oli kalusto tällaista = joka päivä stadissa. Ei huono... OO-DHJ 4.4.1990

[ attachment removed ]

 

...vaihtoivat sitten uudenaikaisempaan, eli B727-100. OO-DHM 29.5.1992

[ attachment removed ]

 

Tämmönenkin löytyi eli ei-peruskauraa; N401SK Bon Jovin teksteillä. Ao bändi pamahti tällä keikalle Hesaan!

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla