Guest laurindo

Muutama kysymys

15 viestiä aiheessa

Tässähän niitä:

 

nro1: Mitä esim. EFHK:lla tarkoittaa noi CAT 1,2,3 jutut kiitoteiden varsilla?

 

nro2: Luin kerran yhtä kirjaa jossa sanottiin että matkustajakoneet paineistetaan 2500 jalan vastaavaan paineeseen. Ennen kun olin lukenut kyseistä opusta luulin että koneet paineistetaan maan pintaa vastaavaan paineeseen. Mikä on asian todellinen laita? ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nro1: Mitä esim. EFHK:lla tarkoittaa noi CAT 1,2,3 jutut kiitoteiden varsilla?

 

Ne on "ILS-alueita". Eli tuon alueen "sisällä" olevat koneet saattavat aiheuttaa häiriötä ILS-säteisiin. CAT1 ILS-alue on aika pieni, käsittää lähinnä vain kiitoradan lähiympäristön, mutta mitä isompi CAT niin sen isompi "turva-alue" on oltava jonka sisällä ei saa olla ketään/mitään, jottei ILS-säteet häiriinny.

 

nro2: Luin kerran yhtä kirjaa jossa sanottiin että matkustajakoneet paineistetaan 2500 jalan vastaavaan paineeseen. Ennen kun olin lukenut kyseistä opusta luulin että koneet paineistetaan maan pintaa vastaavaan paineeseen. Mikä on asian todellinen laita? ???

 

Itseasiassa mun ymmärtääkseni ne paineistetaan yleensä lähemmäs jopa 5000 jalan korkeutta. Siellä kun riittää vielä happea ihmisten hengitellä niin ei kannata liian isoksi tuota rungon sisäpuolen ja ulkopuolen välistä paine-eroa kasvattaa, muuten rakenteet joutuvat kovemmalle koetukselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa mun ymmärtääkseni ne paineistetaan yleensä lähemmäs jopa 5000 jalan korkeutta. Siellä kun riittää vielä happea ihmisten hengitellä niin ei kannata liian isoksi tuota rungon sisäpuolen ja ulkopuolen välistä paine-eroa kasvattaa, muuten rakenteet joutuvat kovemmalle koetukselle.

Minä kun luulin että vaikka painetta lasketaankin niin happipitoisuutta ei lasketa, eli vaikka ilmanpaine onkin alhaisempi, niin happea riittää yhtä paljon, joten lentokoneessa oleminen ei tunnu samalta kuin esim. vuorella oleminen. Vai onko sinulla sitten tarkempaa tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painetta lasketaan, happea ei lisätä.

 

Arttu

 

Ok.. Korjataan. ennenkuin eräät pilkunPIIP pääsevät puuttumaan... ::) Paineen EI ANNETA laskea liian alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja alkoholijuomatkin menevät SELVÄSTI paremmin päähän :).

 

---> tulee halvemmaksi lentoyhtiölle. Nerokasta ;D

 

Tuo se selittääkin muuten hiihtäjien alppimajavillityksen 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kone paineistettaisiin pinnoilla maanpinnan tasolle, täytyisi rakenteet tehdä niin vahvoiksi että lentäminen ei olisi ikinä taloudellisesti kannattavaa, vai olenko väärässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehäänpä pikku laskelma tähän... Normaali ilmanpaine on (STPD, ei BTPS) 101.325 kPa=1 ATM , 1500 m (4900 ft) korkeudessa taas tuo ilmanpaine on 85.0 kPa = 0.8388 ATM

 

Hapen osapaine on maanpinnalla 0.21 (21 % x 1.0 ATM), joten tuo hapen osapaine tuolla koneessa (jos vastais esim 4900ft) on 0.18 atm.

 

Ihmiseen ei pitäisi olla mitään vaikutusta vielä 0.17 atm happiosapaine, mutta tuolla 0.12 atm:n kohdalla alkaa tulla jo oireilua.

Kokeiltiin noita juttuja käytännössä kerran valvonan alaisena. ;) Hieman tippui fyysinen ja psyykinen kapasiteetti... ;D En ota siihen kantaa miten tuo alkomahooli vaikuttaa, kun sitä ei tullut testattua (veden alla oltiin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko vastata omat tiedon muruset asioista. Se cat1,2,3 kyssäriin on mielestäni hyvä vastaus Anssi Liskolla heti ekana. Siihen paineistuksen kohtaan sanoisin että muistaakseni paine koneessa vastaa max noin 2500 metriä eli noin 8000 ft jolloin hapen osapaine on noin 20% pienentynyt merenpinnan tasosta. Happea on ilmamäärästä tosiaan se sama 21% paineistuksen jälkeenkin, se sama 21% on happea ilmassa Mt Everestin huipulla, mutta osapaine taitaa olla jossain 10% tienoilla. Siitä etanolin vaikutuksesta olen lukenut että on tehokkaampaa ,pesuainetta siteeraten "vahvaa vähemmälläkin". Kyllä itsekin olen asian voinut vahvistaa, meinaa jo yksi kalja tuntuu menevän kaaliin aika hyvin, mutta en kyllä muutenkaan juuri naukkaile.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo nyt kun mä oikeen tarkkaan muistelen niin se tais olla toi 2,5 km eikä 2500 jalkaa, kiitti kaikille avusta :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus äsköin mainitsemaltani sivulta:"Koska maanpinnan ilmanpainetta ei kannata lentokoneessa ylläpitää,

matkustamossa on valmiiksi noin 8000 jalan (noin 2500 metriä) korkeus.

Terveelle ihmiselle se ei aiheuta haittoja, mutta esimerkiksi tupakoitsija

kärsii jo lievästä hapenpuutteesta".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään