Tero Lähdesmäki

Kartoista vielä....

12 viestiä aiheessa

En tiedä nyt sitten kumpaanko kuuluu, tänne vai tuonne simulaattoripuolelle, mutta moderaattorit siirtäkööt jos aiheelliseksi näkevät...

 

Tästä RVR:stä on ollut puhetta paljon aiemminkin, mutta törmäsin uuteen asiaan ja nyt tarttis selvennystä...

 

 

 

Eli mitä tarkoittaa nämä merkinnät tuossa ILS-kartassa, siis nuo ympyröidyt??

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisessä kohdassa (ILS) tulee näkyvyyden olla puoli mailia tai RVR yli 2600ft.

 

Toinen kohta (LOC) samalla periaatteella (Maili tai RVR 5000ft)

 

Kolmannessa kohdassa (kiertolähestyminen) näkyvyyden tulee olla A ja B kategorian koneilla 1 kokonainen ja 3/4 mailia (tyypilliseen Amerikkalaiseen tapaan merkittynä. Suomessa (Euroopassa) vastaava mitta merkittäisiin 1.75 mailia.) ja C ja D kategorian koneilla 2 mailia.

 

Nämä mailit siis Statute miles (1.6km) ei nautical miles (1,8km).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai ne on maileja...no niinpä tietysti ja niinhän tuo Samikin tais jo sanoa. Ei taas protoni ja neutroni oikeen kohdannu... ::)

 

Kiitos vastauksesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli muuten sellainen mieleen tästä, että onko jostain (joku PPL oppikirja tms?) saatavissa ohjeet ilmailukarttojen lukemiseen (siis kaikki merkkien ja merkintöjen selitykset)? Näin kun lentää vain virtuaalisesti, eikä ole oikeaa lupista, on joskus aika vaikeaa lukea noita karttoja.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli muuten sellainen mieleen tästä, että onko jostain (joku PPL oppikirja tms?) saatavissa ohjeet ilmailukarttojen lukemiseen (siis kaikki merkkien ja merkintöjen selitykset)? Näin kun lentää vain virtuaalisesti, eikä ole oikeaa lupista, on joskus aika vaikeaa lukea noita karttoja.

 

- Ville -

 

Mulla on yhdenlainen Jeppesenin karttoja varten, muistaakseni pdf-muodossa. En tiedä, onko ne merkinnät kaikissa kartoissa samanlaisia. Sain kyseisen legendin joskus PC Pilot-lehden rompulla.

 

Jos haluat, niin voin vaikka sähköpostilla sen lähetellä.

 

Marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli muuten sellainen mieleen tästä, että onko jostain (joku PPL oppikirja tms?) saatavissa ohjeet ilmailukarttojen lukemiseen (siis kaikki merkkien ja merkintöjen selitykset)? Näin kun lentää vain virtuaalisesti, eikä ole oikeaa lupista, on joskus aika vaikeaa lukea noita karttoja.

 

- Ville -

 

SIL-shopista saa ostaa sen PPL-oppimateriaalin rompulla, se ei ollut mikään paha hinta edes. Tai tule esim. Malmin Ilmailukerhoon, keskiviikkoisin kuudelta säädetään simua siellä ja kyllähän siinä samalla voi kartoista höpöttää. Tänään ainakin ollaan paikalla, joten jos ehdit niin sinne vain. Malmin kentällä sen vanhan hallin "takana" eli hallin takaovesta sisään, koputtele ikkunaan jos / kun on ovi lukossa. Ikkunassa on MIK-tarra.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIL-shopista saa ostaa sen PPL-oppimateriaalin rompulla, se ei ollut mikään paha hinta edes.

 

Kannattaa tosiaan ostaa, vaikkei PPL:ää käviskään. Keväällä maksoi 25 euroa. Tosin ei PPL-oppimateriaaleista kyllä opi IFR-kartoista mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista ja kiitos, Tuomas, kutsusta.

Tänään en ehtinyt millään, mutta jossain vaiheessa voisi poiketakin siellä Malmilla.

 

Tuossa Pekan linkittämässä dokumentissa näkyy olevan radiofraseologia aika perusteellisesti. Taitaisi vatsim:issa lentäminen olla aika sujuvaa, jos opettelisi tuon kaiken. :)

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään