Guest tapam

Varoituksia valokuvauskilpailuista

50 viestiä aiheessa

Ei siihen tarvita mitään "uutisstatusta", että niitä saa julkaista, jos ja kun kuva on otettu julkisella paikalla. Tuo HS:n homma voi olla joku heidän oma systeeminsä...

 

Todennäköisesti perustuu tietosuojavaltuutetun kärjistettyyn tulkintaan henkilötietolaista, missä huomioidaan sivullisten yksityisyyden suoja yläkanttiin ja kuvaajan oikeuksilla heitetään vesiankkaa. Tietosuojavaltuutetun tulkinnan mukaan pärstä voi ainokaisena henkilötietona olla tarpeeksi tehdäkseen kuvasta osan henkilörekisteriä, jolloin sivullisilla yhtäkkiä onkin roppakaupalla oikeuksia päättää miten kuvaa voi tai ei voi käyttää. Henkilörekisteri tosin vaatii useita henkilötietoja ja mahdollisuuden tietojen etsimiseen vaivatta, mikä ei kovin helposti toteudu ihan vain yleisellä paikalla kuvatessa.

 

Tietosuojavaltuutetun mielipiteet eivät kuitenkaan toimi automaattisena win-nappina oikeudessa. Hesarille tämä toimenpide tosin on automaattinen irti-vastuusta -nappi ja kaikki velvoitteet kuvasta sälytetään kuvaajalle, joka kuitenkin häviää kaikki oikeutensa kuvaan useimmissa tapauksissa 0€ arvosta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäs Nelonenkin liittyvän kerhoon:

http://www.nelonen.fi/ulkona-kuvat/laheta.asp

Vakuutan, että olen lähettämäni kuvan tekijänoikeuksien haltija (olen itse ottanut valokuvan tai kuvan ottanut henkilö on luovuttanut kuvan tekijänoikeudet/käyttöoikeudet minulle). Lähettämällä valokuvan Neloselle luovutan samalla Neloselle oikeuden korvauksetta käyttää kuvaa rajoituksetta Nelosen palveluissa ja ohjelmissa sekä tarvittaessa muunnella kuvaa.

 

Lisää sopimustekstiä löytyy samalta sivulta Ohjeita-valikon takaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Näiden yleistyessä pitäisi kysyä kuluttajavirastolta, että onkohan tämä meno aivan hyvän maun rajoissa toimivaa. Myös Julkisen Sanan Neuvostolta saattaisi olla kannattavaa kysyä, onko hyvän journalistisen tavan vastaista nyysiä kuvia ihmisiltä, jotka todennäköisesti eivät edes ymmärrä mihin ovat kuvansa pistäneet.

 

Kyllähän se ainakin noissa mainituissa esimerkeissä on selvästi kerrottu. Oikeusvaltiossakin on vaikea vedota siihen, ettei ymmärtänyt lukemaansa tekstiä. Kun pistää nimensä paperiin, niin silloin voidaan olettaa, että on ymmärtänyt lukemansa sisällön. Sitä ennen nimeä ei kannata paperiin pistää.

 

Minun on taas vaikea käsittää, miten kuvien kerjääminen poikkeaa muusta liikemaailman rahat pois ihmisiltä -toiminnasta. Ymmärrän, että sellaisiin asioihin kuin lapsille suuntautuva mainonta voidaan puuttua, koska lapset suodattavat tietoa eri tavalla kuin aikuiset, mutta aikuisten pitäisi pystyä olemaan aikuisia ärsykepommituksessakin. 

 

Lisäksi lienee niin, että ylivoimaisesti suurin osa kilpailuihin lähetetyistä kuvista on ihmisille eräänlaista ajankulua, samanlaista kuin arvan täyttäminen ja tiputtaminen laatikkoon. Ei festarikuvia näppäillyt osaa olla mustasukkainen kuvistaan, vaan hän on ainoastaan tyytyväinen, jos voittaa niillä jotain. Ilman kilpailua niitä ei tarjottaisi mihinkään.

 

Ammattilaisten kannalta tilanne on toki sillä tavoin ongelmallinen, että erinomainen tilanne ja teknisesti siedettävä kuva voittaa kiinnostavuudessaan teknisesti loisteliaan mutta sisällöltään heikomman kuvan. Ammattilainen ei voi aina sattua loistavaan tilanteeseen. Suuressa kuvajoukossa sellaisia kuitenkin on. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minun on taas vaikea käsittää, miten kuvien kerjääminen poikkeaa muusta liikemaailman rahat pois ihmisiltä -toiminnasta. Ymmärrän, että sellaisiin asioihin kuin lapsille suuntautuva mainonta voidaan puuttua, koska lapset suodattavat tietoa eri tavalla kuin aikuiset, mutta aikuisten pitäisi pystyä olemaan aikuisia ärsykepommituksessakin.

 

Muissa tempauksissa asiakkaiden (tai uhrien) tieto saatavista on sopimuspaperissa, mutta näissä kuvarosvouksissa firma päättää yksipuolisesti maksaako kuvasta 150€ vai jättääkö maksamatta. Oikeudet siirtosummasta huolimatta siirtyvät firmalle.

 

Kuten tässä ketjussa on jo sanottu, sopimuksia säädellään lailla, eikä näin ollen ihan mikä vain sopimus käy päinsä. Ongelma vain on, ettei sopimuksien laillisuudesta ole varmaa tietoa ennen oikeuden päätöstä tai tarkennettua lakipykälää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja taas yksi  :thmbdn:

 

Nyt Fazerin sininen hetki-kisa.

 

"...Osallistumalla kilpailuun kuvan lähettäjä vakuuttaa omistavansa kaikki oikeudet lähettämäänsä kuvaan ja luovuttaa nämä oikeudet ilman erillistä korvausta Cloetta Fazer Makeiset Oy:lle. Cloetta Fazer Makeiset Oy:llä on oikeus muun ohella käyttää kuvia sekä lähettäjän nimeä ja kuvatekstiä kampanjaan liittyvällä kampanjasivustolla (mukaan lukien e-postikortit), kampanjan mainonnassa sekä tuotepakkauksissaan. Myös kaikki kuvien kaupalliset oikeudet siirtyvät Cloetta Fazer Makeiset Oy:lle..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus: http://ralliradio.yle.fi/rallikuvakilpailunsaannot

 

Äänestä ja kommentoi

 

Yleisöllä on mahdollisuus äänestää ja kommentoida lähetettyjä kuvia.

 

Lähettämällä ottamasi kuvan julkaistavaksi rallikuvakilpailussa ja siihen liittyävässä nettiyhtisössä, luovutat YLE Radio Keski-Suomelle ja AKK Sportsille oikeuden esittää kuvia ralliin liittyvissä yhteyksissä. Tekijänoikeus kuvaan säilyy luonnollisesti kuvan ottajalla.

 

Minusta tässä kilpailussa on aika hyvä periaate mitä tulee kuvien tekijänoikeuteen !

Ehkä muutkin voisivat ottaa tästä mallia  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että heidän mukaansa tekijänoikeudet "luonnollisesti" säilyvät kuvaajalla. Harmi etteivät asiat oikeasti ole näin luonnollisesti yleensä ottaen. Noh, ehkä joskus vielä saadaan ennakkotapaus halvalla (tai jopa ilmaiseksi) koijaamisesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas tätäkin threadia..

 

Tällä kertaa asialla on SMT: "Suomen Matkatoimisto varaa oikeuden käyttää osallistuneita kuvia tulevissa julkaisuissaan."

 

Käyttää korvauksetta? Vai miten tuo pitäisi tulkita? Kopi^H^H^Hameran hinnalla paljon kuvia nettiin ja esitteisiin. Ei paha diili..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari ottaa ilon irti lukijan kuvasta: Lukijoiden parhaat kuvat esillä Sanomatalossa

Kaikki tarpeelliset oikeudet lunastettu 0, 50€ tai 100€ hintaan.

 

Eivät muuten julkaisseet lukijan kuva -villitystä kritisoivaa kirjoitustani keskustelussa, vaikka se ei mitään sääntöä rikkonutkaan ja oli varsin kiltti kirjoitus. Ilmeisesti HS piti itsellään vapauden valita, mikä on hyödyllistä yleissivistävää tietoutta ja mikä ei ole  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei liity kilpailuihin, mutta satuin tuossa viikonloppuna surffaamaan Suomi24:n etusivulle. Siellä oli linkki muuttuneisiin käyttöehtoihin. Mielenkiinnosta aloin lueskella ehtoja, sitä ei kerrota missään mitä on muuttunut. Kohdassa 4. Palveluun toimitettu aineisto ja oikeudet tällaiseen aineistoon sanotaan mm: Käyttäjän Palveluun toimittamaa Aineistoa voidaan ilman korvausta ja ilman Käyttäjän lupaa tai suostumusta (a) julkaista ja saattaa yleisön saataviin Aller Julkaisut Oy:n ja Oy Eniro Finland Ab:n sekä näiden konserniyhtiöiden (jäljempänä ”Yhteistyökumppanit”) palveluissa, (b) muokata kohdassa (a) tarkoitetun julkaisemisen mahdollistamiseksi sekä © Aineistoon voidaan antaa Suomi24:n sopimuskumppaneille julkaisuoikeuksia ja kohdassa (b) tarkoitettu muokkausoikeus. Tämä ei kuitenkaan koske sähköposti- tai tekstiviestejä tai muuta luottamuksellisen viestinnän sisältöjä, henkilötietoja tai arkaluonteisia henkilötietoja taikka muita pakottavan lain nojalla salassa tai luottamuksellisina pidettäviä tietoja.

 

Ja Aller-julkaisuihin kuuluu esim. laatulehdet 7-päivää, Oho ja Katso... Eli jos lähetät johonkin suomi24 galleriaan tms. oman kuvasi, se voi päätyä seiskaan. Tai kerrot keskustelupalstalla jotain, se löytyy muokattuna oho-lehden juoruosastolta... Hienoa, että jättävät sentään sähköpostit rauhaan...

Että tällä tavalla  :thmbup:

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas pukkaa käytännössä ilmaisten kuvien keruuta kilpailun muodossa:

 

http://www.eniro.fi/kuvaaminut/

 

Säännöt:

 

4. Oikeudet

 

Osallistumalla kilpailuun kilpailijä myöntää Enirolle rajoittamattomat ja veloituksettomat oikeudet kuvien käyttöön.

 

Enirolla on oikeus käyttää kaikkia kilpailuun osallistuneita kuvia. perusteluita kuvauskohteelle ja äänestykselle sekä kuvaajan nimeä mm. lehtiartikkeleissa, internet-sivuilla, televisiossa. Eniro puhelinluetteloiden markkinoinnissa ja viestinnässä sekä teettää niistä näyttelyitä ja sähköisiä kuvaohjelmia. Kuvista voidaan tehdä myös julisteita. Enirolla on oikeus käsitellä kuvia esitys- ja ilmaisuyhteyden edellyttämällä tavalla sekä rajata kuvia käytetyn formaatin mukaiseksi. Eniro saa käyttää yksinoikeudella voittaneita kuvia vuoden 2009 aikana julkaistavien Eniro Puhelinluetteloiden etukansissa (32 kpl). Kuvaajan nimi ja perustelut kuvauskohteelle kerrotaan kyseisen alueen Eniro Puhelinluettelossa.

 

Voittaneiden kuvien lähettäneiden kilpailijoiden kanssa tehdään kirjallinen sopimus kuvan käytöstä joulukuun 2008 aikana.

 

Taas rankkaa hyväksikäyttöä luvassa verrattuna ammattilaisten käyttöön. Palkinnoksi on luvassa 33 kpl. Ixus 970 IS digikameraa, joista yksi arvotaan äänestäneiden kesken. Yhden kameran listahinta 380 €, eli koko satsi 12 540 €, josta on varmaan saatu könttäalennusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä kertaa vuorossa on Metro-lehti  :thmbdn:

 

Metro-lehti, valokuvauskilpailu aiheesta Urban Jungle. Valokuvan teema pitää olla Urban Jungle - urbaani viidakko. Osallistua voi 1 - 5 kpl kuvia, joiden koko ei saa ylittää 4 MB, jälkikäsittely on kielletty. Viimeinen osallistumispäivä on 26.10.2008. Aluksi Suomen jury valitsee 100 parasta, sitten lukijat äänestävät viisi paikallisvoittajaa. Nämä pääsevät kansainväliseen loppukilpailuun. Kansainvälinen voittaja julkistetaan 2.12.2008.

 

Osallistumalla valokuvilla Metro Global Photo Challenge kilpailuun myönnät Metrolle oikeuden valokuvien julkaisuun, käyttämiseen näyttelyissä ja kaikkeen muuhun Metron määrittämiin tarkoituksiin yli 20 maassa kahden vuoden ajaksi kilpailun päättymisestä eteenpäin.

Metro pidättää oikeuden julkaista valokuvia markkinointitarkoituksiin kilpailun markkinoinnissa. Ja samalla pidättää oikeuden valokuvaajan etunimen, sukunimen, iän ja kaupungin julkaistujen kuvien yhteydessä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä kertaa vuorossa on Metro-lehti  :thmbdn:

 

 

Positiivisena asiana useimpiin muihin nähden, käyttöoikeus on sentään ajallisesti rajattu, pieni peukku siitä. Ja toisaalta ehdot tiedostokoko >4MB ja käsittely kielletty rajaa kyllä aika paljon ammattitasoisia kuvia pois kilpailusta  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestäni tuollaisissa ehdoissa ei ole sitten mitään positiivista. Eivätkä "ammattilaiset" taida muutenkaan juuri moisiin osallistua

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Hesari jatkaa tutulla linjallaan, nyt joulukorttikisassa :

 

Kuvan/videon lähettäjä vakuuttaa, että hänellä on kaikki tarvittavat tekijän- ja muut oikeudet lähettämäänsä materiaaliin ja oikeus luovuttaa materiaali HS:lle. Lähettäjä luovuttaa HS:lle materiaaliin vapaan ja ajallisesti rajoittamattoman käyttöoikeuden. Lähettäjällä tulee olla suostumukset kaikilta kuvassa/videossa esiintyviltä henkilöiltä siihen, että Helsingin Sanomat voi hyödyntää ja käsitellä materiaalia parhaaksi katsomallaan tavalla (esimerkiksi esittämällä kuvia/videoita www-palvelussa HS.fi ja Helsingin Sanomat -lehdessä).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Hesari jatkaa tutulla linjallaan, nyt joulukorttikisassa :

 

 

Kerääköhän noi jotain omaa kuvagalkeriaansa, josta voi sitten vaikka muokkaamalla viritellä itselleen sopivia uutiskuvia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerääköhän noi jotain omaa kuvagalkeriaansa, josta voi sitten vaikka muokkaamalla viritellä itselleen sopivia uutiskuvia?

 

Tottakai. Eikai mikään kaupallinen taho järjestä mitään kilpailuja ihan pyyteettömästi vain jakaakseen palkintoja ulospäin? Kyllä ne aina jotain sillä haluaa itselleenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaan aikaan nämä boikotoivat lehtiyhtiöt yrittää riistää Freelancereilta kuvien oikeudet ja pitävät tavalliselle kansalle "kuvakilpailuja" eli välillä näinkin päin.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.finnair.com/voita/

 

Lähettämällä kuvan, luovutat kuvan käyttöoikeuden Finnairille. Voittajakuvat ja voittajien nimet julkaistaan Facebookissa ja mahdollisesti muissa Järjestäjän hallinnoimissa viestintäkanavissa. Osallistuja on vastuussa lähettämänsä kuvan asiaankuuluvista tekijänoikeuksista ja antaa Finnairille luvan käyttää kuvaa omissa viestintäkanavissaan. Järjestäjä ei vastaa osallistujan tekijänoikeusrikkomuksista.

 

Vastuu sulle, oikat mulle..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hlvetti... laughing-smiley-003.gif

 

Kilpailun palkintona arvotaan kaksi lentolippupakettia.

 

Järjestäjä valitsee voittajien istuinpaikat lentokoneessa. Palkintoliput voi käyttää vain sellaisilla lennoilla, joilla on varaushetkellä vapaita paikkoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iloisesti on kilpailuilmoitus ja säännöt ristiriidassa. Ilmoituksen mukaan "paras" kuva voittaa kahden hengen lippupaketin, sääntöjen mukaan se arvotaan  :laugh:

 

Mutta säännöissä ihmetyttää tämä kohta:

Järjestäjän vastuu

Kaikki palkintomatkojen vastaanottajat vapauttavat Järjestäjän ja kaikki kilpailun suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuneet yritykset sekä muut yhteistyökumppanit kaikesta vastuusta, joka koskee vammaa tai vahinkoa, joka aiheutuu tai jonka väitetään aiheutuneen osallistumisesta kilpailuun tai palkinnon lunastamisesta tai käyttämisestä.

 

Jos Finnairin kone ajaa vuoren kylkeen voittaja kyydissään, vapauttaako tämä kohta lentoyhtiön kaikesta vastuusta?

 

Ja pelottavinta kaikessa on se, että Finnair saa tällä "kilpailulla" satoja kuvia ilmaiseksi markkinoinnin/viestinnän käyttöön. Voittaja saa nimensä lärvikirjaan ja löytää itsensä sunnuntai illan viimeisestä Tukholman koneesta takapaineseinästä polvet suussaan... Toisaalta minulla olisi kyllä muutama reissuhenkeä osoittava kuva (esim. kuva Finnairin kilapailijan lentolippujen loppuhinnasta), mutta en usko Finnairin henkilökunnan huumorintajuun, joten taidan jättää väliin.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansalla on Naamakirjassa vastaavanlainen kilpailu -- palkintona Business-luokan liput kahdelle hengelle minne tahansa maailmassa LH:n reittiverkossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään