Ilkka Mäkelä

Tietokone sanoi yllättäen "Hello" - pitäisikö huolestua?

17 viestiä aiheessa

Olin foorumilla tänään katselemassa valokuvia, kun aivan yllättäen miesääni sanoi kovalla äänellä "HELLO!" eikä mitään muuta  :o

Saattaisi johtua seuraavasta: 2 päivää sitten olin jenkkiläisen TV-kanavan uutissivuilla lukemassa onnettomuudesta, jossa C-152 oli pudonnut, ja kun valokuvan päälle vein hiiren nuolen, niin kuva näytti klikattavalta ja heti, kun klikkasin, alapalkkiin tuli ylimääräinen tekstilohko jossa luki "Underworld.com" tjsp.

Suljin sivut ja teksti jäi jäljelle alapalkkiin. Klikkailin sitä saadakseni mahdollisen mainoksen tms näkyviin, mutta tekstilohko palkissa vain vaihtoi pohjaväriä pari kertaa, kovaäänisistä kuului tyypillinen "suorittanut laittoman toiminnon"-crash-soundi ja lopulta tuli myös ilmoitus laittomasta toiminnosta ja IE kaatui. Olisiko sieltä hyökännyt joku haittaohjelma koneelle?

F-secure 2006 ei reagoinut asiaan, eikä löytänyt mitään suorittaessani tietokoneen täydellisen tarkistuksen.

Koneessa pyörii vanha 98SE ja IE6 SP1, muttei mitään omalle koneelle tarpeettomia sähköposti- tai messenger-ohjelmia, jotka voisivat kertoa sisääntulleista viesteistä tms. Myös Word on tarpeettomana poistettu. Kaikki mahdolliset ilmaiset  media playerit löytyy, mutta luulisi, että jos ne ilmoittaisivat jostain uutuuksista, niin ruutuun tulisi joku ilmoitus ao. playereiltä?

En näistä asioista paljonkaan tiedä, mutta luulisi, että jos kyseessä olisi joku häijympi ohjelma, niin se tuskin ilmoittaisi olemassaolostaan huutamalla haloota  :P

Niin, ja siis mitään puhuvia smiley-naamoja tai vastaavia ei ole asennettu, eikä ole skype-yhteyksiä eikä muutakaan sellaista, missä haloota huudeltaisiin... Mystinen juttu.

Koneen toiminta ei ole hidastunut ainakaan vielä. Olisiko kyseessä ehkä joku niin vanha viruksen tapainen, ettei F-Secure enää muista sellaista? Vai onko ylipäänsä syytä mihinkään huoleen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla tuli juuri sama juttu!

Tänään mitä olen hieman ollut koneella niin ei ole tullut mitään mutta kun tulin Flightforumiin niin on nyt pari kertaan tervehditty.

Virustorjunnat meni eilen vaihtoon, nyt käytössä Sygate&NOD32 ja Nortonille annoin kenkää..

Mainostenesto on käytössä kaikkialla paitsi tällä sivulla ???

EDIT: ONGELMA RATKAISTU! Flightforumin sivuilla esiintyy Nokian mainos mistä tulee tämä HELLO-ääni :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kovasti on piilotettua mainontaa, kun ei mitään näy... eikä edes tuotteen nimeä mainita....  :-\

Silti hyvä, ettei ole varsinaisesta viruksesta kysymys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, duunissa huonekaverit luulivat että olen sekoamassa kun melskasin käytävällä, että mistä täällä kuuluu vähän väliä "helou" ja kukaan muu ei kuullut mitään.  :laugh:

Nyt löytyi selitys asialle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huh, minäkin jo säikähdin... ;D "HELLO!" :P

Näin sitten tuon Nokian bannerin alareunassa ja ajattelin, että siitä se tuli, mutta hyvä kun saatiin varmuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laittakaa sen bannerin osoite (siis mihin se menee kun klikkaatte) niin blokkaan sen tuolta googlemainosten asetusten kautta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus menee melkein pas**t housuun, kun on ääninupit jääneet kaakkoon ja sitten selaimesta pärähtää fanfaarit  ;D

T: Mika

Siperia opettaa, en pidä kajareita päällä muuten kuin tarvittaessa. Kokeilin tuota Nokian Hello-mainosta, hätky oli, vaikka tiesinkin sen tulevan. :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mistä tollasen blokkerin saa? mä oon säikähtyny jo parikin kertaa tota...

Siis blokkaan (blokkasin) sen tuolta mainosten tarjoajan (=google) asetuksista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Firefox ja "adblock" ja "filterset.G updater" -laajennukset niin ei tarvi ihmetellä mainoksia eikä ääniä. Noi flässimainokset äänillä menee ainakin mun kohdallani sen huonon maun rajan yli jo raskaasti. Mutta noiden työkalujen kanssa ei ole onglemaa.

Harmillista tossa on se että ihan mielellään voisin pitääkin mainokset auki että hyvät sivustot saa tuloja, mutta noiden multimediahirvitysten takia ei viitsi. Menee pohja koko hommasta.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selailin yhtä pelisivua ja taustalla pyöri flash mainos jossa laulettiin jotain joululaulua oikein tv -kuvan kera  :P (loopin kanssa) yritä siinä nyt sitten kuunnella samalla nettiradiota. Loppui sen sivuston selaaminen siihen paikkaan. Muutenkin ärsyttäviä nuo flash mainokset. Flashia kun ei yleisesti viitsi blokata sillä jotkut sivut käyttävät sitä muuhunkin, mutta niistä flash mainoksista olisi kiva päästä erikseen eroon. Käytössä siis Firefox 2.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Flashia kun ei yleisesti viitsi blokata sillä jotkut sivut käyttävät sitä muuhunkin, mutta niistä flash mainoksista olisi kiva päästä erikseen eroon.

Vois tehdä alotetta jollekkin selaimentekijälle, että seuraavassa selaimessa voisi blokata flash-mainokset, joissa on ääni ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään