Aki Suokas

PIK-27 ensilento

28 viestiä aiheessa

Näppärän näköinen kone, toivottavasti tarttuu joskus kortille  :santa:

Oli muuten eka kerta, kun näin rallipenkin ja sivupeilit lentokoneessa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut :thmbup: :thmbup:

 

Suomessa suunnitellun- ja rakennetun konetyypin ensilentoja ei turhan usein tapahdu ja tämä kyllä herättää varnasti harrastajapiireissä sitä "rispectiä", toivottavaa on että useampiakin koneyksilöitä tulemme vielä näkemään.

 

:santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut Akille!  :thmbup:

 

On hienoa nähdä, että vielä saadaan kotimaisen lentokonesuunnittelun tuotteita taivaalle. Pitkäjänteisten projektin huipentuminen ensilentoon on epäilemättä saanut hymyn korviin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu!

Suunnittelija lienee saanut parhaimman palkintonsa ilmeisen toivotulla tavalla sujuneesta ensilennosta.

Lentohan tapahtui, jos en ihan väärin muista yhtä Akin lausuntoa, etuajassa. Muistini mukaan Aki oli luvannut ensilennon päiväksi tiistain ja nyt lennettiin jo torstaina ;D

 

Onnea Akille ja muille kovan työn jälkeen!

Odottelemme lisää uutisia...

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnea Akille!!

 

Kävin vuonna 2000 Druryssa (NZ), jossa toimii Auckland Flying Club. Siellä oli ongelmia Pawneen kanssa, se alkoi olla vanhuudenjäykkä. Druryssa vaikutti vahva PIK-puolue, joka oli saanut päähänsä, että kerholle pitää ostaa PIK-hinauskone. He kysyivät minultakin, mitä mieltä olen PIK-hinauskoneesta.

 

Vastakysymykseni kuului että häh? Niinku PIK-15 vai PIK-19 vai PIK-23? Kaikkihan ne hyviä on... Ei, ei, valistivat sikäläiset, PIK-27, joka ainakin nettibroshyyrien mukaan on mitä mainioin laite! He olivat syvästi pettyneitä kun kerroin, että koneesta on olemassa vasta runkokehikko. Suosittelin Pawneen peruskorjausta paremman puutteessa.

 

Nyt voisi Aucklandiin lähettää viestiä! Kysyntää on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa!!

 

Uusi suomalainen konetyyppi on todella harvinaista herkkua! Kai tulevana kesänä on hinausnäytöksiä? Tyyppejä ehkä, kenties...

 

Onnea paljon!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnea vielä kerran!

 

Tuleehan PIK-27 Sehinu sitten käymään Räyskälässäkin esittäytymässä, että pääsemme siellä kokeilemaan, miltä meno maistuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotka ymmärtävät musiikin päälle tukkivat nyt korvansa! " Oon laapsi syntynyyyt meeillee, ja *****annettu on"

 

Soon siis nähnyt valon, hienoa! Onnea ja menestystä "kätilöille" :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PIK-27 lähti muutama minuutti sitten ilmeisesti ensimmäiselle(?) koehinaukselle.  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkulintu kertoi että 500 metriin kesti kokonaiset 2 minuuttia ja 5 sekuntia tuo yksipaikkaisen hinaus.. joku osannee sanoa kuinka hyvä tulos se on :) Kuulostaa ainakin siltä että homma pelaa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkulintu kertoi että 500 metriin kesti kokonaiset 2 minuuttia ja 5 sekuntia tuo yksipaikkaisen hinaus.. joku osannee sanoa kuinka hyvä tulos se on :) Kuulostaa ainakin siltä että homma pelaa.

 

//T

 

Juu, kentänlaidalla purjelentäjät kuulemma ihmettelivät, että eivät ole koskaan aikaisemmin nähnyt yhtä nopeaa hinausta 500 metriin.

LIK:in Cessna 172 OH-CMH:lla hinaus 500 metriin kestää arviolta noin 7min.. Eli aika huimasti parempi tulos sehinulla.  :thmbup:

Toivottavasti saadaan mahdollisimman nopeasti tuo uusi hinu varsinaiseen hinaus käyttöön. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aki on suunnitellut todella upean lentokoneen. Muuta ei voi sanoa. Sitä tullaan myymään varmasti tavalla tai toisella muuallekin maailmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen oli 2 min 10 sek, toinen oli mainittu 2 min 5 sek ja kolmas 2 min 30 sek.

Ja maasta maahan ensimmäinen 4 min 33 sek, toinen 4 min 15 sek, kolmannella odottelin yhtä ultraa laskevaksi niin meni 7 min 30 sek.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän kilpailee menestyksellisesti Suhinun kanssa ja tuskin jää paljon jälkeen Pawneestakaan. Ero vain Pawnee'n on ainakin ensi vuonna 8-10 euroa/hinaus bensalaskussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole mitattu vielä, kun kokemukset on yhden käden sormissa.

 

Mutta moottori vie täydellä teholla 0,57 l/min  ja alastuloteholla 0,2 l/min

  ja kun ylös menee 2-3 min  ja alas saman verran niin veikkaus on haarukassa 1,6 - 2,4 litraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei paha ollenkaan, mutta sitä luokkaahan sen piti ollakin. Ja tuollehan kelpaa autobensa hyvin?

 

Itse saanut paraimmillaan Hinulla n4 litraa/veto hyvänä kelipäivänä kun ei tarvinnut odotella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rotax suosittelee ensisijaisesti autobensaa.

 

Jos sitä ei ole saatavilla niin sitten käy 100LL, mutta sen käyttö puolittaa öljynvaihtovälin  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään