Kirjoitettu Joulukuu 22, 2006 Tämä saattaa nuorempien mielestä kuullostaa ihan aprillipilalta, varsinkin kun moinen kone saapui Hki-Vantaalle 1.4.1987. Kyseessä oli ranskalaisen IGN:n eli Institut Geographique Nationalin (vastaa suunnilleen meidän Maanmittauslaitosta) Lentävä Linnoitus F-BEEA, joka teki parin päivän mittaisen työvierailun Helsinkiin. Homman tilaajana oli Merenkulkuhallitus ja tarkoituksena tutkia jonkinmoisen skannerin soveltuvuutta ahto- ja muidenkin jäiden vahvuuksien (sekä ehkä myös meriveden lämpötilan, jos oikein muistan) mittaamiseen. Fortress lensi yhden operatiivisen lennon, lähti Vantaalta pohjoiseen, sitten Pohjanlahtea pitkin alas aina Bengtskärin majakalle saakka ja sieltä sitten takaisin Helsinkiin. Tämä tapahtui 2.4. ja muistaakseni seuraavana päivänä kone palasi Ranskaan. Itse liityn asiaan sikäli, että lensin saman reitin samoihin aikoihin B-17:n kanssa Jetfliten silloin operoimalla Cheyennellä OH-PNT, jossa varusteena oli Maanmittauslaitoksen ilmakuvakamera, jolla tuo reitti kuvattiin. Homma oli tiedossa jonkun aikaa etukäteen, ja yökaudet ehdin nähdä kosteahkoja unia lentämisestä puljassa B-17:n kanssa, mutta itse asiassa me lensimme huomattavasti matalammalla, emmekä ihan tasan samaan tahtiinkaan kuin ranskalaiset. No, sainpahan kuitenkin homman varjolla kylmät tyypit B-17:sta. Alla muutama kuva tuosta "tapahtumasta". B-17 pöllyttelee hiekkaa rullaillessaan bisneksen platalle [ attachment removed ] Koneen rungon alla näkyy jos jonkinmoista härpäkettä, tehtävään liittyviä ilmeisesti [ attachment removed ] Parkissa bisneksen platalla, olisikohan ollut konetyypin ensimmäinen visiitti Suomeen (ja toistaiseksi kai viimeinenkin)? [ attachment removed ] Seuraavana päivänä Linnoitus lähdössä hommiin [ attachment removed ] "Chateau du Verneuil" näkyy olevan koneen nimi [ attachment removed ] Toinenkin close-up sallittanee [ attachment removed ] Kotiin lähdössä Nurmisen sähköjen avustamana [ attachment removed ] Laitetaanpa tähän kuva B-17:n siipikoneesta (erittäin kaukaisesta), ehdimme sillä reissulla poiketa Vaasassa kahvilla, missä tämä kuva on otettu, vissiin odoteltiin stratusten haihtumista meren päältä. OH-PNT on ensimmäistä kertaa ulkoilutettavana maalauksen jälkeen, ja näyttää siistiltä kuin sika pienenä. [ attachment removed ] Muistini mukaan tämä samainen Fortress F-BEEA tuhoutui muutama vuosi myöhemmin filmitähden hommissa Englannissa, olisikohan ollut elokuvan "Memphis Belle" filmauksessa, jossa meni startissa ulos radalta ja syttyi palamaan. Ihan off-topicina, nyt kun katselen vihreätä ruohoa joulukuun 22. päivänä: miettikääpäs, että vuonna 1987 oli Pohjanlahdella ahtojäitä huhtikuun alussa, ja Helsingissäkin lunta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2006 Oho Monenlaisia valokuvia sitä arkistojen syövereistä ilmestyykin näinä päivinä! Melkoinen historiamälli tuokin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2006 Oho Monenlaisia valokuvia sitä arkistojen syövereistä ilmestyykin näinä päivinä! Melkoinen historiamälli tuokin Taitaa palstalle tulla joululahjat etuajassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2006 Hienoja kuvia! Muistan lukeneeni aikanaan Hesarista ko. tapauksesta. Tuo Cheynne on makee rassi myös, erityisesti tuo turbiiniversio. Paljonkos oli matkanopeus pinnoilla? Muistaakseni Keke Rosbergilla oli aikanaan samanlainen, ennenkuin osti suihkarin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2006 Hienoja kuvia! Muistan lukeneeni aikanaan Hesarista ko. tapauksesta. Tuo Cheynne on makee rassi myös, erityisesti tuo turbiiniversio. Paljonkos oli matkanopeus pinnoilla? Muistaakseni Keke Rosbergilla oli aikanaan samanlainen, ennenkuin osti suihkarin. Kiitoksia. Cheyenne itse asiassa on nimenomaan turbiinikone, Navajon kehitelmä. Makee tai ei, mieluummin olisin antanut tuon keikan jonkun muun lennettäväksi, jos olisin itse päässyt liftaamaan B-17:n kyytiin, vaan eipä se onnistunut. Cheyenne kulki matkaa käytännössä noin 240 solmua. Kekellä oli ihan samanmoinen, rekisteritunnus N82WC, eli 82 World Champion (olihan se 82?). Myöhemmin Rosberg vaihtoi Cheyennen sitten Learjet 24:ään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2006 Muistini mukaan tämä samainen Fortress F-BEEA tuhoutui muutama vuosi myöhemmin filmitähden hommissa Englannissa, olisikohan ollut elokuvan "Memphis Belle" filmauksessa, jossa meni startissa ulos radalta ja syttyi palamaan. Hyvin kaiman muisti pelaa. Kone joutui toisen turbulenssiin ja tuhoutui heinäkuussa 1989. IGNllä oli käytössään kaikkiaan 14 B-17. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2006 Jos löytyy sisäkuvia niin näytille vaan! Loistavaa materiaalia! Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 26, 2006 Hyvin kaiman muisti pelaa. Kone joutui toisen turbulenssiin ja tuhoutui heinäkuussa 1989. IGNllä oli käytössään kaikkiaan 14 B-17. Ja jossakin luki että itse Memphis Belle leffan alussa kun B-17 tekee mahalaskun ja syttyy palamaan kentällä ja lopuksi räjähtää niin palavasta koneesta olevat kuvat olisivat juuri F-BEEA:n mällistä. Tästä mulla ei ole mitään varmuutta, mutta jossakin näin kirjoitettiin. En myöskään ole varma, mutta mulla on mielikuva että F-BEEA olisi käynyt kaksi kertaa stadissa? Otin kans kylmät tyypit, mutta en tähän hätään löytänyt kuvia eli oliko sama keikka kun Juhan kuvat. Keli oli ainakin todella synkkä kun itse kuvasin koneen sisältä ja ulkoa. Perttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2006 Erittäin epätodennäköistä. http://www.airsceneuk.org.uk/oldstuff/belle/belle.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2006 Laitapa Perttu kuvia, jos löydät. Kuten meikäläisen kuvista näkyy, tuolloin oli hienot kelit, joten sikäli sinun kuvat voisi olla eri kerralla otettuja, ellei sitten sää äkkiä ole jossakin kohdassa ottanut ja muuttunut. En kyllä ole kuullut, että kone olisi täällä kahdesti käynyt, mutta sehän ei todista muuta kuin, että en ole kuullut. Sisäkuvia olisi myös mukava nähdä, itse en tuhlannut filmiä, kun sen aikaisilla vehkeillä (ja taidoilla) niistä ei kumminkaan olisi tullut mitään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2006 :o No nyt on koneen kuvia linjoilla!! HUH-HUH!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2006 Kyllä Perttu samalta keikalta oot kuvannut. Omat kuvani ovat 1.4 otettu, ja ovat synkkiä. Keli meni tukkoon sillon päivän mittaan, ja iltapäivä kuvat on valitettavasti sen näköisiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2006 Arkistosta löyty tämmösiä otoksia. Käytiin sillon keväällä 1987 kattomassa harvinaista vierasta bisneksen platalla. [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2006 Erikoisen oloiset kaasukahvat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2006 Erikoisen oloiset kaasukahvat Saapahan kunnolla kiinni Mikäs punainen paukura tuon vasemmanpuoleisen yoken kyljessä on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 28, 2006 Tuosta kun oikeen tihrustaa niin saattaa lukea että " AIL LOCK" eli siivekkeitten tuulilukostahan siinä olisi kyse [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2006 Ahtopainetta saa ainakin olla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 1, 2007 Memphis Bellen veteraaneja: http://www.airsceneuk.org.uk/oldstuff/belle/belle.htm Anna-Liisa Mikkosen artikkeli ILMALU-lehdestä 1987 (?), no Finskin 5/87 kalustoluettelo toisella puolen sivua.... [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 1, 2007 Lisää aiheesta (ranskalaisilla on tyyliä!): http://b-17-flying-fortress.actifforum.com/ftopic197.F-BEEA-IGN-Modeliste-confirme.htm Eli tämä oli se tonttiin mennyt yksilö: http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=F-BEEA&distinct_entry=true Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla