Yrjö Haapala

Iltalehti "koelensi" Embraer-190 koneen

24 viestiä aiheessa

Finnair esitteli torstaina uuden satapaikkaisen Embraer-190 koneen, joka aloitti reittilennot Eurooppaan tällä viikolla. Brasiliasta hankittu kone on ensimmäinen sadan miljoonan arvoisesta kymmenen lentokoneen sarjasta, joka tulee korvaamaan jo liikenteestä poistetut Boeingin MD-80 koneet.

 

Uudet satapaikkaiset lentokoneet ovat Finnairin mukaan kaikki käytössä kahden vuoden kuluttua. Niiden ja yhtiön jo hankkimien 76-paikkaisten pikkusiskojen avulla Finnair hakee joustavuutta Euroopan ja kotimaan liikenteeseen.

 

Apulaisjohtaja Maunu Visurin mukaan yhtiö pystyy nyt avaamaan uusia reittejä Euroopan kohteisiin ja pitämään yllä monia kotimaanreittejä, jotka eivät olisi kannattavia isommilla koneilla. Samalla aukenee yhä enemmän yhteyksiä Aasian lennoille.

 

Finnairilla uskotaan myös, että Embraer-hankintojen myötä lennot myöhästelevät vähemmän. Kaikkien saman kokoluokan koneiden tullessa yhdestä tehtaasta on niiden huolto helpompaa ja miehistöä voidaan yhdellä koulutuksella vaihdella joustavasti koneesta toiseen.

 

- Tällä parannetaan myös henkilökunnan työviihtyvyyttä, Visuri kertoo.

 

Finnairilla on jo nyt Euroopan-liikenteen nuorin kalusto. Vuonna 2009 yhtiöllä pitäisi olla käytössä 20 koneen Embraer- ja 29 koneen Airbus-laivasto, joilla halutaan pysyä mukana lentoliikenteen kovassa kilpailussa.

 

Lippujen hinnat jo "kipurajalla"

 

Lentolippujen hintoihin uudet koneet eivät vaikuta, sillä ne ovat Visurin mukaan painettu jo lähes "kipurajalle".

 

- Jos lippujen hintoja vielä tuntuvasti laskettaisiin, pitäisi meidän muuttua halpalentoyhtiöksi ja muuttaa koko yhtiön konseptia. Tämä ei kyllä kuulu Finnairin suunnitelmiin, Visuri toteaa ja antaa samalla kritiikkiä lentoyhtiöille, jotka mainostavat lentojaan huippuedullisina, vaikka tosiasiassa yhdellä lennolla halpoja paikkoja on vain murto-osa.

 

Satapaikkaisessa Embraerissa "halpalentomalli" tarkoittaisi Visurin mukaan matkustamoon kymmenien penkkien lisäystä ja palveluhenkilökunnan katoamista.

 

Brasilian Nokia

 

Embraer-koneet edustavat uusinta lentoteknologiaa ja kuluttavat aiempaa vähemmän polttoainetta. Finnairin mukaan koneet ovat myös aiempaa ympäristöystävällisempiä, niin päästöjen kuin melunkin puolesta.

 

Koneiden hankinta Etelä-Amerikasta asti ei Finnairin mukaan ollut huono veto. Hankinnassa vahvasti mukana ollut Maunu Visuri kertoo Embraer-yhtiön olevan Brasilian teollisuuden suurin ylpeydenaihe ja tällä hetkellä paras valmistaja tämän kokoluokan koneissa.

 

- Se on kuin Brasilian Nokia. Siellä on mieletön kunnioitus tätä firmaa kohtaan ja kaikki haluavat töihin sinne. Tehtaalla asenne koneiden tekemiseen on tinkimätön ja ennen uuden koneen luovutusta he jopa sananmukaisesti kiillottivat koko lentokoneen.

 

Visurin mukaan päätyminen juuri brasilialaisyhtiöön ei ollut kovin vaikeaa, sillä kilpailijat eivät vain pystyneet tarjoamaan yhtä hyvää saman kokoluokan konetta.

 

MATTI TANNER

matti.tanner@iltalehti.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Satapaikkaisessa Embraerissa "halpalentomalli" tarkoittaisi Visurin mukaan matkustamoon kymmenien penkkien lisäystä ja palveluhenkilökunnan katoamista.

 

Ihanko oikeasti?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmistajan sivujen mukaan E-190 max. paikkamäärä on 114. Onhan 14 paikkaakin "kymmeniä"  ;D

 

On, jos osa istuu kääpiöt sylissä. Aikamoista julkilausumaa, tuo yllä.

 

100-paikkainen kone vie myöhästymättä enemmän matkustajia kuin isompi kone myöhästellen. :o

Siinä taidetaan syöttää pajunköyttä lukijalle  ;D

 

Kun "ammattimies" avaa suunsa ja tekee julkilausumia, asiasta josta ei mitään tiedä, paljastaa hän lukijalle omat puutteensa.

:santa:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

100-paikkainen kone vie myöhästymättä enemmän matkustajia kuin isompi kone myöhästellen. :o

Siinä taidetaan syöttää pajunköyttä lukijalle  ;D

 

 

 

Missä noin lukee?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä noin lukee?  :P

 

Tuossa ensimmäinen kohta. 

:santa:

<Finnairilla uskotaan myös, että Embraer-hankintojen myötä lennot myöhästelevät vähemmän.>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan siinä helpompi vaihtaa lennon konetta tai lentäjää, jos yhtä tyyppiä on 20 kpl vs. ATR72+MD-80+A319 lentämässä yhtä reittiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa ensimmäinen kohta. Jos tarviit lukemisen ymmärtämisessä apua. Hanki sitä.

:santa:

<Finnairilla uskotaan myös, että Embraer-hankintojen myötä lennot myöhästelevät vähemmän.>

 

Ehkäpä meillä molemmilla oli sitte syytä hankkia sitä lukemisen ymmärtämistä? Toivottavasti sitä saa vielä huomenna kaupan hyllystä.  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Satapaikkaisessa Embraerissa "halpalentomalli" tarkoittaisi Visurin mukaan matkustamoon kymmenien penkkien lisäystä ja palveluhenkilökunnan katoamista.

 

Oikea logiikka Finnairin kohdalla on se, että palveluhenkilökuntaa, eli lentoemäntiä ja stuertteja, tarvitaan vähemmän kun koneeseen ei laiteta yli 100 matkustajapaikkaa.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikea logiikka Finnairin kohdalla on se, että palveluhenkilökuntaa, eli lentoemäntiä ja stuertteja, tarvitaan vähemmän kun koneeseen ei laiteta yli 100 matkustajapaikkaa.

 

Erkki

 

Eikä ne Emput sitten myöhästele, kuten joku sanoi tuossa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkea mitä lehdistö sanoo ei kannata uskoa, mutta ei myöskään kannata tyrmätä kaikkia lausumia vain sen takia että se tulee lehdistöltä. Tässäkin tapauksessa Iltalehden väellä ei varmastikkaan ole tarpeeksi aikaa/kiinnostusta tutkia kaikkia asioita läpikotaisin (joka siis käy luonnostaan asiasta kiinnostuneille eli suurimmalle osalle mm. flightforumin väestä), mutta ei niitä tietoja täysin päästäkään voida keksiä. Suurin osa lukijoista myös osaa lukea kriittisesti tekstejä ja voi huomata milloin lehdistö liioittelee hieman vaihtamalla pari sanaa näyttävämpään muotoon ja milloin ei.

 

Meenaan vaan sitä että parissakin paikkaa on asiaa käsitelty ja molemmissa selvästi ensimmäisenä huomioidaan se että iltalehti höpöttää omiansa ja väheksytään kaikkea mitä sieltä tulee. Toistan uudelleen, että ei ne tiedot täysin tyhjästä tule mutta saattaa tulla hieman kuorrutettuna vain  :laugh: Älköön kukaan ainakaan vetäkö hernettä nyt nenäänsä, ja hyvät joulut kaikille.  :santa:

 

Muok:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200612225523796_uu.shtml

Oletteko tätä lukeneet vielä?

 

Tässä tulee mm. sitä kuuluisaa liioittelua hyvin esille eikä sitä välttämättä kannata heti uskoa, tai ainakaan ei kannata välittää hauskoista termeistä tai ottaa asioita kovinkaan kirjaimmellisesti  ;D

viileä lämpötila vaihtuu yhtäkkiä tukahduttavan kuumaan. Useiden matkustajien pyydettyä muutosta asiaan hyppää lämpö jälleen talvisen ilman puolelle. Kymmenen minuutin kuluttua palataan taas saunalämpötiloihin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä    allekirjoittanutkin on nähnyt vuosikymmenten varrella mitä koomisimpia tulkintoja lehdistössä.

 

Uusi Suomi kirjoitti lentovaurio/vaaratilanteesta, johon Taiston kipparoima Be-90 joutui.

Taisto pyysi reportterin luokseen ja pyysi kirjoittamaan asiasta oikeilla nimillä ja oikein.

Lopputulos luettiin aamulla lehdestä. 

Siinä toimittaja tituleerasi koneen kapteenia: " kapteeni Taito K..................kertoi ..jne"

 

Milloin liikennekoneet lentävät "tuhat lasissa" vasten toisiaan, vaikka  ovat vain 300:n metrin päässä toisistaan.

 

Milloin kympin lentoonlähtö meinaa mennä pitkäksi, koska rata on liukas  ja jäinen.

 

Oon minäkin tehnyt kuulemma pakkolaskun valtatielle, puuromaisessa räntäsateessa, että sellanen taituri se minäkin olen. :thmbup:   ;D

 

Rauhallista Joulua kaikille  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihanko oikeasti?

 

 

 

jetBlue lentaa E-190-konetta muistaakseni satapaikkaisena. Ja matkustamohenkilokuntaahan on aina oltava -- muistaakseni 1 jokaista alkavaa 50 paikkaa kohden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roskaa koko juttu! No ehkei ihan koko, mut kaukana ei oo Finnair halpalentokonseptista kun matkustamossa on nykyään vain konetyyppikohtainen minimimäärä emoja, kun tossa taannoin päätettiin ettei enää ylimääräisiä emoja pidetä lennolla säästösyistä (työntekijät ovat Finnairin kasvun hidaste!). Ja mitä myöhästymisiin tulee niin Cateringissä ja lastauksessa on niin vähän porukkaa töissä ettei koneita saada koskaan lastattua ajoissa et se siitäkin "hyödystä". Veikkailen että on joku muu laittanu sanat Visurin suuhun.

 

Mutta kait sitä on totuttava tähän markkina- ja kvartaalitalouteen.

Joulunjatkoja!  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jetBlue lentaa E-190-konetta muistaakseni satapaikkaisena. Ja matkustamohenkilokuntaahan on aina oltava -- muistaakseni 1 jokaista alkavaa 50 paikkaa kohden.

 

Ihan oikein muistat. Ei ole mitään järkeä lentää konetta esim. 102-paikkaisena, koska silloin tarvittaisiin kolme henkilöä vs. kaksi enintään satapaikkaisessa koneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan oikein muistat. Ei ole mitään järkeä lentää konetta esim. 102-paikkaisena, koska silloin tarvittaisiin kolme henkilöä vs. kaksi enintään satapaikkaisessa koneessa.

Entä jos siinä 102-paikkaisessa olisi vaikkapa 16 penkkiä businessta ja

yksi emo sillä puolella ja 2 emoa palvelemassa loppuja?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos siinä 102-paikkaisessa olisi vaikkapa 16 penkkiä businessta ja

yksi emo sillä puolella ja 2 emoa palvelemassa loppuja?

 

En oikein usko, että nykypäivänä millään lentoyhtiöllä on "varaa" kasvattaa matkustamohenkilökuntakulujaan 50 prosentilla (kahden sijasta kolme emoa kabiinissa) kahden lisäpaikan vuoksi. Eli 100 paikkaa ja kolme emoa ainoastaan silloin, kun heitä todella tarvitaan (esim. huomattavan suuri määrä bisnesmatkustajia).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein usko, että nykypäivänä millään lentoyhtiöllä on "varaa" kasvattaa matkustamohenkilökuntakulujaan 50 prosentilla (kahden sijasta kolme emoa kabiinissa) kahden lisäpaikan vuoksi. Eli 100 paikkaa ja kolme emoa ainoastaan silloin, kun heitä todella tarvitaan (esim. huomattavan suuri määrä bisnesmatkustajia).

 

ja varsinkin kun nykypäivänä kukaan ei enään lennä bisneksessä paitsi tietysti ilmailutoimittajat  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein usko, että nykypäivänä millään lentoyhtiöllä on "varaa" kasvattaa matkustamohenkilökuntakulujaan 50 prosentilla (kahden sijasta kolme emoa kabiinissa) kahden lisäpaikan vuoksi. Eli 100 paikkaa ja kolme emoa ainoastaan silloin, kun heitä todella tarvitaan (esim. huomattavan suuri määrä bisnesmatkustajia).

 

Tässä on sellainen juttu, että pääsäännön ( 1 CA/50 matkustajapaikkaa) lisäksi kone pitää olla hyväksytty (=viranomaisen hyväksymä evakuointikoe/tarkastelu tehty) ko. CA määrälle. Eli esim. Finnairin MD11:sta ei kaikki turistiluokan penkit postamalla saa 1 lentoemännän konetta ilman uutta hyväksyntää. (eikä tässä ole eroa poistatko 2 vai 222 penkkiä ;))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millonkas muuten noi seuraavat 190:set LKF ja LKG tulee Suomeen? Kellään aavistusta/tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millonkas muuten noi seuraavat 190:set LKF ja LKG tulee Suomeen? Kellään aavistusta/tietoa?

 

LKF:n pitäisi tulla tämän kuun lopulla, ja oliko LKG sitten Toukokuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja varsinkin kun nykypäivänä kukaan ei enään lennä bisneksessä paitsi tietysti ilmailutoimittajat  ;D

Miksi ilmailutoimittaja lentää business-luokassa?

 

Koska ykkösluokkaa ei ole tai siellä ei ole tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään