Markku Kanninen

Kysymys keskiviikon kunniaksi

16 viestiä aiheessa

Koolhoven (mikäs se malli olikaan..)

Saatiin talvisodan aikaan kaksi lahjoituksena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kone 52 Koolhoven näyttää olevan.

Sivuvakaaja ja -peräsin ovat erilaiset, kuin meillä olleissa koneissa.

Liekö tuolla perällä vielä paskempi, kuin Suomessa olleet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä; surullisen kuuluisaa Hollantilaisen Koolhovenin tuotantoa.

Kirjan mukaan tämä oli tyypin proto joten ei varmaan "parempi"

Tuo firma ei tainnut tehdä yhtään kunnon kulkuvälinettä, ainakin kaikki Suomeen tulleet olivat olivat täysin epäonnistuneita tyyppejä.

Eli lisäkysymys: mitkäs muut mallit tehtaan tuotannosta tämän lisäksi maahamme kulkeutuivat ?

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koolhoven F.K. 49 c/n 4903 OH-MVE tuli maahan Tammikuussa 1940 virallisesti merivartioston valvonta koneeksi. Kone oli kaksi moottorinen ylätaso kiinteällä laskutelineellä ja sekarakenteinen.

Heikkotehoinen ja huonokuntoinen kone lensi lentokone-tehtaalla 17 h 55 min, palautettiin Merivartiostolle 1942 ja romutettiin 1948.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivistäkääpäs nyt vähän minuakin... Mikä on koneen tarina, eli miksi niin susi?

 

Lainataan lyhyesti F.K. 52 Heinonen 1992, 133:

"Ne eivät olleet miehistöjen suosiossa huonojen lento-ominaisuuksien vuoksi"

"Keväällä 1942 kone seisoi käyttämättömänä Hirvaksessa niin kauan, että kirjosieppo teki siihen pesänsä. Kone Kone päätettiin lähettää Kauhavan Lentosotakoululle kun poikaset tulevat lentokykyisiksi."

 

F.K. 31 Heinonen 1992, 72-

(Valtuuskunta kävi koelentämässä hankintaa joka oli tehty ties mistä mielijohteesta)

"koneen lento-ominaisuudet todettiin kehnoiksi ja rakenne heikoksi"

"Jäderholmin ollessa koelennolla irtosi istuin ja se oli vähällä aiheuttaa onnettomuuden"

(Koneiden hankintaa yritettiin perua mutta puolustusministerin vaikutuksesta koneet hankittiin, ja ne siirrettiin Uttiin)

"Siellä ne todettiin välittömästi käyttöön sopimattomiksi ja vaarallisiksi."

(Koneen lujuuslaskennat annettiin lentokonetehtaalle tarkistettavaksi)

"Laskelmat osoittivat että joidenkin osien lujuus oli vain kuudesosa tarvittavasta, minkä vuoksi kone olisi voinut hajota jo vaakalennossa puuskaisella säällä."

(Heikot osat korvattiin uudelleen suunnitelluilla kotimaassa tehdyissä koneissa, kotimaassa ei taas hanskattu oikein duralumiinin käyttöä...)

"Ne osoittautuivat alkuperäistäkin heikommiksi"

"eturungon rakenteet muuttivat rasituksessa muotoaan, mikä taas muutti moottorin vetosuuntaa ja ohjausominaisuuksia."

"Hollantilaisten koneiden lentoajat vaihtelivat 12-60 ja kotimaisten 1½-5½ tunnin välillä."

Sinänsä positiivista että 31:llä ei tapahtunut onnettomuuksia kun ei kukaan uskaltanut niiillä juuri sauvaan koskea.

 

Kai tuohon aikaan oli olemassa tarpeeksi monta Suomea joka osti ihan mitä vain koska firma pysyi pystyssä vuosikymmeniä vaikka tulos oli "Taattua Koolhven-laatua". Tai sitten myyjät osasivat tropata oikeita ihmisiä oikein...

 

/Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F.K. 31 ostettiin Suomeen "yleiskoneeksi": Kone piti kelvata hävittäjäksi, tiedustelu- ja maayhteyskoneeksi vain käyttämällä eripituista siipeä. Ilmailuvoimat hankki koneita ja jopa lisenssioikeudet koelentäjiä kuulematta/uskomatta, vain tehtaan lupauksiin luottaen. Yksi merkittävä lento koneella kuitenkin tehtiin: ensimmäinen välilaskuton lento Ouluun.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koolhoven FK.49 ja Koolhoven FK.31

:DEnpä meinannut muistaakkaan: Oli Suomen ilmavoimissa / siviilirekisterissä vielä yksi lisenssillä Englannissa rakennettu "Koolhoven". Kulki lisenssitehtaan nimellä. Siis mikä?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:DEnpä meinannut muistaakkaan: Oli Suomen ilmavoimissa / siviilirekisterissä vielä yksi lisenssillä Englannissa rakennettu "Koolhoven". Kulki lisenssitehtaan nimellä. Siis mikä?

Markku

 

OH... oliskohan... TJAa, en minä muistakaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:DEnpä meinannut muistaakkaan: Oli Suomen ilmavoimissa / siviilirekisterissä vielä yksi lisenssillä Englannissa rakennettu "Koolhoven". Kulki lisenssitehtaan nimellä. Siis mikä?

Markku

 

Olisiko Desoutter Mk. II?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa hyvinkin Oli Koolhoven F.K. 41:n parannettu painos ja oli käyttökelpoisin koko joukosta. Oli Ttanskan punaisen ristin lahja Suomen sisarjärjestölle. Tanskalaistunnus OY- DOD. Koneen koko lentoaika oli silloin kun Suomen ilmavoimat poisti käytöstä 1675 tuntia. Lensi uudelleenrakennettuna v 1947 jälkeen Suomen siviilirekisterissä.

 

Koolhoven F.K. 31 tyypistä vielä lisäinfoa:

Pariisin näyttelyssä joulukuussa 1924 joutuivat aina kaivatun yleiskoneen lumoihin. Kolmella eri siivellä varustettuna saman koneen luvattiin täyttävän kaikki mahdolliset tehtävät joihin Suomen taholta lisättiin vielä vesikonevaatimus. Huhtikuussa 1925 tilattiin 8 konetta ja ostettiin valmistuslisenssi. Lokakuussa vastaanottokomitea matkusti Hollantiin jossa koneen todettiin olevan pahasti keskeneräinen, täynnä vikoja ja puutteita. Todettiin ettei tehtaalla ollut resursseja hankkeen kunnolliseen läpiviemiseen. Heinäkuussa 1926 tuli maahan 3 ja syyskuussa 5 konetta. Kaikki menivät suoraan korjaukseen. Vuoden päästä valmistui tutkimus koneen kestävyydestä (tai sen puutteesta) Tutkimustuloksissa ilmoitettiin monellako prosentilla eri rakenteisiin kohdistuva jännitys ylittää osan kestävyyden. Prosenttiluvut vaihtelivat 154%:ta 580%:iin. Tästä kaikesta huolimatta Puolustusministeriö myönsi syyskuussa 1927 varat kotimaisen sarjan rakentamiseen. 1928 hollantilaiskoneiden käyttö loppui laivueissa ja seuraavana vuonna ne purettiin. Toukokuussa 1930 yritti tehdas luovuttaa ensimmäisen koneensa mutta ilmavoimat ei vastaanottanut ilman suuria muutostöitä koska lisenssikone oli alkuperäistäkin huonompi. Koelennot jatkuivat ja tehdas riiteli ilmavoimien kanssa onko koneet vastaanotettu vai ei. Lopuksi puolustusministeriö poisti 4 konetta helmikuussa 1932 ja lopullinen poisto tehtiin 1933. Kotimaisten koneiden lentoajat olivat: 4,5 1,5 5,5 ja 2 tuntia !

Että tämmöinen tapaus.

Markku

 

i

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään