Antti Takkunen

H.M.S. Illustrious

11 viestiä aiheessa

Tulipas taas sattuneesta syystä asiaa kotikonnuille ja vanhoja valokuva-albumeja selaillessani niiden välistä löytyi pari valokuvaa, jotka varmasti kiinnostavat foorumin lukijoita.

 

Sain kuvat vuonna 1989 tätini brittimieheltä, joka palveli toisessa maailmansodassa lentotukialus H.M.S Illustriouksella. Valitettavasti en tuolloin ymmärtänyt suurinta osaa hänen tarinoistaan, joten mitään jännittäviä kuviin liittyviä anekdootteja ei ole takataskussa.

 

Kuviin liittyvät sitaatit on kirjoitettu mustekynällä valokuvien taakse.

 

"Aircraft carrier H.M.S. Illustrious.

Indian Ocean 1942.

Hanger deck holds 40 planes."

[ attachment removed ]

 

"Grumman Martlett taking off.

H.M.S. Illustrious.

Off Norway 1943."

[ attachment removed ]

 

Hyvää joulua kaikille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhhuh, todella erikoista ja harvinaista settiä jälleen foorumille :o:thmbup: Aivan kuin kakkoskuvassa oikeassa alareunassa majaileva kone olisi Vought Corsair lokinsiipineen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kakkoskuvan kone voisi todella olla Corsair. Ne palvelivat ainakin sodan loppuvaiheessa aluksella. Mikähän muuten mahtaa olla noitten valoammusten? tarkoitus ekassa kuvassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia!

Tässä vähän lisätarinaa lentotukialuksesta:

Illustrious valmistettiin Amstrongin telakallla Barrow in-Furnesissa ja se oli ensimmäinen Brittiläinen vartavasten rakennettu lentotukialus. Alunperin se lentokonekalustoon kuului kaksi Fairey Swordfish ja yksi Skua - laivue. Osa Swordfish-laivueiden miehistöistä olivat H.M.S Courageousilta, joka muuten oli ensimmäinen Brittiläinen toisessa maailmansodassa upotettu laiva. (17.9.1939)

Suurimmaksi Illustriouksen meriitiksi voidaan lukea Taranton taistelu 11.11.1940, jolloin sen ja H.M.S Eaglen laivueet tuohosivat Italian laivaston lähes kokonaan Taranton satamaan.

Myöhemmin Illustrious joutui usean kerran Saksalaisten Stukien hyökkäyksen kohteeksi välimerellä ja pahiten se vaurioitui 10.1.1941. Hyökkäyksen jälkeen Illustrious nilkutti Alexandrian satamaan josta se palasi sotatoimiin Keväällä 1942 Madagasgarille. Alus toimi kuuluisan vara-amiraali Dennis Boydin lippulaivana.

 

(lähde: Charles Lamb: Upottakaa Rommelin Laivat)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kakkoskuvan kone voisi todella olla Corsair. Ne palvelivat ainakin sodan loppuvaiheessa aluksella. Mikähän muuten mahtaa olla noitten valoammusten? tarkoitus ekassa kuvassa.

 

Joku tärkeä vieras? Tosin hieman ehkä on korkealla kone laskeutumista ajatellen vaikka lopussa monesti tulevat alas kuin se kuuluisa silitysrauta...

 

Hienot kuvat, olisin mielelläni katsellut lisää ja turissut äijän kanssa pintin ääressä  ::)

 

:santa: kähmy :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot ja varmaan harvinaiset kuvat,voisiko valoammukset ja keulassa (kentän pääty) näkuvä savu/höyry olla suunnistusapuna kun ilmeisesti ilta tai varhainen aamu kyseessä,on tuo "torpan"varjo senverran pitkä.Muistan lueskelleeni jostain että raketteja käytettiin koneille suunnistusapuna,en tosin tiedä missä laajuudessa ja miten.  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla, että Alfred kirjoitti tekstit kuvien taakse samalla, kun ne minulle antoi. Nyt kun paremmin muistelen, niin tällainen (joskin hyvin hämärä) muistikuva minulla on. Tämä selittäisi sen, miksi konetyyppi ei tekstissä pidä paikkaansa - vanha mies ei enää muistanut kaikkea aivan terävimmällä tavalla.

 

Hienoa kuitenkin, että kuvista on ollut iloa! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla