Guest SamuK

Konekimpan organisointi

4 viestiä aiheessa

Palstalta löytyy varmasti paljon kimppakoneilla lentäviä. Miten olette kimppanne järjestäneet. Onko taustalla esim. ry tai Oy, vai oletteko pelkästään sopineet että kukin omistaa esim 1/4 osan ja kulut pistetään sen mukaan tasan.

 

Samu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemusta on sekä että.

 

Moottorikoneomistus on järjestetty osakeyhtiöpohjalle, jolloin koneen virallinen, ilma-alusrekisteriin merkitty omistaja on osakeyhtiö, ja osakkaat omistavat tämän osakkeita. Periaatteessa sama juttu kuin asunto-osakeyhtiössä, mutta omistettavana on talon sijasta lentokone. Asunto-osakeyhtiön osakkaat asuvat yhtiönsä talossa yhtiövastiketta vastaan ja yhtiövastike mitoitetaan siten, että talonpidon kulut saadaan maksettua. Meillä yhtiövastikkeella maksetaan muusta kuin lentämisestä aiheutuvat kulut (huollot, hallimaksut, vakuutukset ym) ja jokainen osakkeenomistaja maksaa vastiketta yhtä paljon. Lentämisestä aiheutuvat kulut, lähinnä bensat, maksaa jokainen erikseen, eli lentomaksu on mitoitettu bensakulujen mukaan.

 

Pursikoneomistus on kimppapohjalla siten, että jokainen osakas on merkitty koneen omistajaksi ilma-alusrekisteriin. Yksi meistä neljästä hoitaa juoksevia asioita ja ilmoittelee, mitä laskuja on pitänyt maksaa, ja me muut maksamme sitten kimpan tilille kukin oman neljänneksemme.

 

Molemmat ovat toimineet, mutta osakeyhtiöratkaisun etu on se, että jos porukan kokoonpano muuttuu, ihmisiä tulee tai lähtee, omistaja on edelleenkin sama osakeyhtiö, jonka osakkeet sitten vain vaihtavat omistajaa. Mitään ilmoituksia koneen omistajan vaihdoksesta ei tarvita, koska omistaja ei ole muuttunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka koneen kimppaomistus tietysti perustuu siihen, että omistajat ovat - ja toivottavasti pysyvätkin - ystäviä keskenään, niin on nähty myös riitatilanne.

 

Kolme omistajaa omisti koneen osakeyhtiömuodossa, 33 %, 33 % ja 34 % osakkeista. Tällöinhän on täysin lainmukaisesti mahdollista, että 2 omistajaa halutessaan jyrää kolmannen.

 

Kutsuivat koolle ylimääräisen yhtiökokouksen, jossa äänestystulos oli, että 2 omistajan päätöksellä kone annettiin kokonaan ulkopuolisen yhtiön operoitavaksi, joten alakynteen jääneen osakkaan lennot loppuivat käytännössä siihen. Eikä asiasta voinut/kannattanut valittaa mihinkään.

 

Jäljelle jäi vaihtoehto, että kolmas myy pois osakkeensa, mutta kuka haluaisi ostaa osakkeet, joilla ei pääse lentämään?

 

Onneksi tällaisia tilanteita ei tule usein vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka koneen kimppaomistus tietysti perustuu siihen, että omistajat ovat - ja toivottavasti pysyvätkin - ystäviä keskenään, niin on nähty myös riitatilanne.

 

Kolme omistajaa omisti koneen osakeyhtiömuodossa, 33 %, 33 % ja 34 % osakkeista. Tällöinhän on täysin lainmukaisesti mahdollista, että 2 omistajaa halutessaan jyrää kolmannen.

 

Kutsuivat koolle ylimääräisen yhtiökokouksen, jossa äänestystulos oli, että 2 omistajan päätöksellä kone annettiin kokonaan ulkopuolisen yhtiön operoitavaksi, joten alakynteen jääneen osakkaan lennot loppuivat käytännössä siihen. Eikä asiasta voinut/kannattanut valittaa mihinkään.

 

Jäljelle jäi vaihtoehto, että kolmas myy pois osakkeensa, mutta kuka haluaisi ostaa osakkeet, joilla ei pääse lentämään?

 

Onneksi tällaisia tilanteita ei tule usein vastaan.

 

 

Aivan. Näiden välttämiseksi kannattaa tehdä tarkat sopimukset. Vaikka ystävien kesken asiat hoituu suulliseti sopimalla, kannattaa sopimukset tehdä sillä periaatteella, että joku osakkaista kuolee ja asioita joudutaan hoitamaan juuri tämän koneen vuoksi vuosia laiminlyödyksi itsensä kokeneen lesken kanssa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään