Harri Pottonen

Lentopäiväkirjaa tietokoneelle?

15 viestiä aiheessa

Moi,

Oliskohan kellään tietoa, onko olemassa jotain kätevää, hyvää ja ilmaista logbookkia tietokoneelle? GPS:n mukana tuli eräänlainen logbuukki, mutta siinä on outoa, samoin muuten kun simun logissa, että lentotunnit ilmoitetaan kyllä kokonaisina tunteina, mutta minuutteja ei ilmoiteta ollenkaan, vaan ilmoitetaan tunnin kymmenesosat. Mikähän järki tässä mahtaa olla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Oliskohan kellään tietoa, onko olemassa jotain kätevää, hyvää ja ilmaista logbookkia tietokoneelle? GPS:n mukana tuli eräänlainen logbuukki, mutta siinä on outoa, samoin muuten kun simun logissa, että lentotunnit ilmoitetaan kyllä kokonaisina tunteina, mutta minuutteja ei ilmoiteta ollenkaan, vaan ilmoitetaan tunnin kymmenesosat. Mikähän järki tässä mahtaa olla?

Tuo kysymäsi jaotus sadasosiin perustuu amerikkalaiseen käytäntöön.

Mikään ei estä sinua käyttämästä Suomalaista lentopäiväkirjaa, jonka voit ostaa Ilmailuhallinnosta tai SIL:stä.

Siinä on sopivat sarakkeet pukkiajoille ja ilma-ajalle.

Eikä maksa paljon. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo kysymäsi jaotus sadasosiin perustuu amerikkalaiseen käytäntöön.

Mikään ei estä sinua käyttämästä Suomalaista lentopäiväkirjaa, jonka voit ostaa Ilmailuhallinnosta tai SIL:stä.

Siinä on sopivat sarakkeet pukkiajoille ja ilma-ajalle.

Eikä maksa paljon. :thmbup:

Joo, tuollanen paperiversio onkin olemassa, paitsi että pitäs ostaa uus, kun vanhaan mahtuu enää 2 lentoa. Mutta siis kysymys koskee tietokoneelle ladattavaa lentopäiväkirjaa. Vai onko siis SILlissä nykyään myynnissä myös tietsikkapäiväkirjoja? Tietysti Exelillä vois varmaan vääntää jonkun yksinkertaisen version. Tässä mun viimevuosituhannella saadussa päiväkirjassa ei ole noita pukkiaikoja, tuohan on hyvä, jos nykyisessä versiossa on pukkiajat myös.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mulla on yks simuohjelma. Kurkkaan päivällä saakos siitä tulostettua tuollaista päiväkirjaa.

Tuo Pro-Pilot ohjelma lataa itse tuonne päiväkirjaan kaikki tiedot.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Laitapa tarvittavat kentät (eli mitä haluat päiväkirjaan tallentuvan, ja millaisia yhteenvetokenttiä), niin voin yrittää tekaista jollain tietokantaohjelmalla sopivan sovelluksen.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mulla on yks simuohjelma. Kurkkaan päivällä saakos siitä tulostettua tuollaista päiväkirjaa.

Tuo Pro-Pilot ohjelma lataa itse tuonne päiväkirjaan kaikki tiedot.

Päiväkirjan tulostaminen ei ole pääasia, vaan se, että saisin tuon tavallisen paperisen päiväkirjan rinnalle tietokoneversion. Ainakin noissa kaupallisissa versioissa näyttää olevan aika lailla kaikenlaisia yhteenvetotaulukoita sun muita. Ja olisihan se koneella vähän niinkun varmuuskopiona.

Mistä tuo Pro-Pilot lataa tiedot päiväkirjaan? GPS:stä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitoin tulemaan jotain toiveita  :)

Terve

Laitapa tarvittavat kentät (eli mitä haluat päiväkirjaan tallentuvan, ja millaisia yhteenvetokenttiä), niin voin yrittää tekaista jollain tietokantaohjelmalla sopivan sovelluksen.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja haulla löytyi tällainen sivusto, jossa mainostetaan ilmaisia ohjelmia, mutta enpä tiedä, ovatko ohjelmat laadukkaita tai ajan tasalla jne...

http://www.pilotage.com/software/index.html

Noin nopeasti katsottuna näytti, että siellä on muutamakin lokiohjelma, mutta taitaavat olla aika vanhoja. Pitää kokeilla, kunhan pääsee oman koneen ääreen. Yritin itte kans etsiä ilmasia ohjelmia, mutta Googlen haulla löytyi vaan maksullisia. Vaikka laitto hakuun lisäksi "free" tai "freeware" niin siltikin se pukkas vaan sellasia sivuja, missä on jonku maksullisen ohjelman tutustumisversio, joka joko kestää tyyliin 30pv tai sit siihen saa merkattua vaan 10 lentoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päiväkirjan tulostaminen ei ole pääasia, vaan se, että saisin tuon tavallisen paperisen päiväkirjan rinnalle tietokoneversion. Ainakin noissa kaupallisissa versioissa näyttää olevan aika lailla kaikenlaisia yhteenvetotaulukoita sun muita. Ja olisihan se koneella vähän niinkun varmuuskopiona.

Mistä tuo Pro-Pilot lataa tiedot päiväkirjaan? GPS:stä?

Minun taidoillani se ei irtoa tuosta Pro-Pilotista.

Hyvää Uutta Vuotta.

T: jaska

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löysitkö Harri jo toimivan ohjelman?

Itse olen hyvää etsinyt jo pitkähkön ajan niin ilmaisista kun kaupallisista. Kaupallisissakin on onneksi "Trial" jakso, jonka aikana voi päättää haluaako ohjelman ostaa. Ongelmalliseksi olen nähnyt lähes kaikkien osalta liiallisen informaation ja senmyötä järkyttäväksi paisunvan kokonaisuuden.

Tällähetkellä parhaalta vaikuttaisi Coradinen: Log ten pro" Macille.

Onko kenelläkään kokemusta moisista lokikirjan bittiversioista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerhomme Raahen Ilmailijat käyttää Lentoloki-nimistä ohjelmaa, joka on minun itseni käsialaa. Jäsenet kirjaavat samat tiedot siihen kuin mitä kirjaavat koneen kirjaan. Lentoja voi sitten katsella (tai tulostella) erilaisia ehtoja ruksailemalla ja sen kautta hoidetaan myös kerhon koneiden veloitukset. En tiedä onko muilla tällaisia, mutta siis ainakin yksi kotimainen on siis olemassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen tehnyt exeliin lentopäiväkirjan tähän tyyliin. Ei tietenkään mikään virallinen versio, mutta ainakin mulla toiminut ihan riittävästi.

[ attachment removed / expired ]

Olen lisännyt tuohon vielä noitten tyyppien perään niillä lennetyt tunnit ja sitten vielä omaksi sarakkeekseen vuosittain lennetyt matkakilometrit. Ja muita taisi olla lennot kauden aikana ja lentojen kokonaismäärä. Nuo sarakkeet on aika pitkälle kopiotu lentopäiväkirjasta, tietty lisätty omia tarpeen mukaan.Pistin tuon yläosan "lukkoon", eli alaspäin rullatessa nuo yläosan tiedot on koko ajan näkyvissä.

-CH-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löysitkö Harri jo toimivan ohjelman?

Tervehdys vaan palstallekkin pitkästä aikaa  :)

Juu löysin aika hyvän ohjelman, nimeltään Sky Log Pro, se täyttää myös JAR-FCL vaatimukset. Eräs kaveri suositteli joitakin ohjelmia ja mielestäni tämä oli niistä paras omaan käyttööni. Ominaisuuksiakin löytyy enemmän kuin olen ehtinyt tutustua. Muutaman kympinhän tuo maksoi, mutta niin taitaa maksaa tavallinen manuaalinen päiväkirjakin =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään