Martti Kujansuu

Ilmailuarvoitus

15 viestiä aiheessa

Arkistojen kätköistä kaivoin tälläisen kuvasuurennoksen esiin. Mistäköhän ilmailuun liittyvästä asiasta on kyse?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarrulevyä tjsp. laakeria?

 

Korkeusmittarin koneisto?

 

Kummallakaan ei täysin oikein, koneiston osa kylläkin, mutta paljon isompi mittakaavaltaan kuin kuva antaa olettaa, ei mittariston osa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joltain laakerilta tuo pahasti näyttää.

 

Voitpa olla täysin oikeassa, mutta jos vielä joku tietäisi mistä suuremmasta kokonaisuudesta on kyse niin paljasta kokonaiskuvan.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä hieman liian tiukkaan rajattu kuva oli siis Bristol Blenheim BL-117:n potkuriakselin ympäristöstä. BL-117 menetti oikean moottorinsa potkurinsa Tampereella 4.10.1938 ja laskeutui liian kovaa suistuen ojaan.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan vielä kaveriksi muutama yksityiskohtia esittelevä kuva. Ainakin itseä kiinnostaa tälläiset muuten piilossa olevat koneen osat.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan vielä kaveriksi muutama yksityiskohtia esittelevä kuva. Ainakin itseä kiinnostaa tälläiset muuten piilossa olevat koneen osat.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Tämä näyttäisi näin maallikon silmään olevan 1 kuvan potkurin lapakulmien säätömekanismi. Kuva 2: Noista laakerirojuista en sano mitään kun ei tule mieleen mitään, osat näyttä olevan hieman kärsineet syystä jota  en tiedä.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä muutkin rojut liittyy tähän edelliseen komponenttiin kun kuvia paremmin tarkastelee. Tuo laakeri on ilmeisesti painelaakeri, tiivisteistä päätellen. Viereinen mutteri tai kiristysholkki tuon laakerin kiristämiseen tarkoitettu? Tämä näin maallikon olettamus tästä aiheesta. Asiasta todella tietävät, kertokaa totuus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ensimmäinen kuva ojaanajaneesta Blennusta löytyy muuten Jukka Marttilan Blenheim-kirjasta s. 46 (kirja löytyy hyllystä itsensä Marttilan signeeraamaana  ;D)

 

Potkurisäätökoneiston kuva herätti aivoissa mielleyhtymän, että jossakin olen nähnyt vastaavan kuvan tai kuvia, täytyypä kaivaa lisää kirjastoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ensimmäinen kuva ojaanajaneesta Blennusta löytyy muuten Jukka Marttilan Blenheim-kirjasta s. 46 (kirja löytyy hyllystä itsensä Marttilan signeeraamaana  ;D)

 

Potkurisäätökoneiston kuva herätti aivoissa mielleyhtymän, että jossakin olen nähnyt vastaavan kuvan tai kuvia, täytyypä kaivaa lisää kirjastoa.

 

Muistatko Ilkka, kun täällä foorumillakin väännettiin juttua tuosta Mercurystä ja eri versioista jokin aika sitten Blennu-ketjussa:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,44003.msg468210.html#msg468210

 

Siellä oli tämä Martin laittama linkkikin muun muassa aiheesta:

 

http://www.enginehistory.org/G&jJBrossett/Bristol%20Mercury%20VIII.JPG

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Mistä olet saanut nämä mielenkiintoiset kuvat? Tapaus on minulle sikäli läheinen koska, jo aikaa sitten edesmennyt, isäni "Asseri" Salo oli mukana kyseisellä lennolla toimiessaan ilmavoimien mekaanikkona koelentueessa Härmälässä.

 

Täpärällä muuten oli etten nyt kirjoittelisi tätä tekstiä.

 

Ko. lennolla oli kuskina luutnantti Räty joka ajeli Blennun tyyppejä ja isäukko lähti kolmanelle lennolle mukaan asettuen tähystäjän paikalle. Melkein heti nousun jälkeen, Sulkavuoren yläpuolella, hän huomasi oikeanpuoleisen moottorin öjynpaineen nopean putoamisen ja koputti pilottia olalle osoittaen mittaria. Nopeahoksainen pilotti tempaisi tehovivun taakse ja kierrosten pudottua potkuri irtosi ja päätyi Ahlmanin emäntäkoulun pellolle. Mikäli potkuri olisi irronnut isommilla kierroksilla olisi ylikierroksille rynnännyt moottori myös ravistautunut irti ja seurauksena olisi ollut syöksykierre hyvin matalalta.

 

Tämän jälkeen tuli äijillä jo hoppu laskuun. Laskusuunta tuli kiireessä Pyhäjärven päältä pohjois-eteläsuunnassa jolloin kenttää oli käytössä kaikkein vähiten. Kosketus meni pitkäksi ja märkä ruohokenttä ei ollut paras mahdollinen alusta jarrutukselle. Kentän eteläreunalla ollut valtaoja läheni turhan nopeasti suhteessa koneen hidastuvuuteen. Kova polkaisu toiselle jarrulle, ja alle sattunut kivi joka puhkaisi renkaan, heittivät koneen 180 astetta ympäri. Näin ollen ei tarvinnut syösksyä "lasinokkaisella" konella valtaojan pohjille. Huonosti olisi siinäkin käynyt.

 

Tapahtumasta on kerrottu myös Joppe Karhusen kirjassa "Kotkia kuolinsyöksyissä". Olisiko kenellään muulla mahdollisesti lisää kuvia tai tietoa tapahtumasta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä olet saanut nämä mielenkiintoiset kuvat?

 

Terve!

 

Sota-arkistossa on BL-117:sta (ja kaikista muistakin Ilmavoimien koneista) poistokansio jossa on kaikki lentokoneen historiaan liittyvät asiakirjat. Siellä oli myös raportti onnettomuudesta täällä näkyvine kuvineen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla