Guest MattiL

Indonesialainen matkustajakone katosi tutkasta

49 viestiä aiheessa

An Indonesian air traffic controller, Bhabr, told Metro TV that the plane hit "very bad" weather and may have run out of fuel because, if still airborne, would be "over its (fuel) limit."

 

CNN, AP

 

Edit. Liikenneministeri Hatta Radjasa kertoi, että kone oli lähettänyt hätäsanoman joka on kuultu Keski-Sulawesin alueella, ja että viranomaiset keräävät tietoja läheltä olleilta lennoilta mahdollisista havainnoista. Myös pelastusmiehistöt on lähetetty matkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin taivutettu :thmbup:

 

Heh, joo. :P Vaihdoin tilalle toisen version. Mietin hetken, että miten tuon nyt taivuttaisi mutta meni kuitenkin väärin.

 

Useat uutislähteet kertovat, että yhdelle yhtiön koneelle on sattunut aikaisemmin paha kommunikointi- , sekä radiolaitteiston totaalinen pimeäminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korostan erityisesti, että seuraava teksti on epävirallista, vahvistamatonta tietoa.

 

Airliners.netin foorumeilla on kerrottu, että kone on syöksynyt maahan Monadon lähellä. Makassarin lennonjohto on vastaanottanut ELT -signaalin. Ilmeisesti koneen reitti kulki Makassarin kautta, mutta DASTY -pisteen jälkeen koneelle oli annettu selvitys jatkaa suoraan pisteelle TAPIR tai LUANG kuten tuolla on kuulemma tapana. Kone on joutunut todella huonoon säähän. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Miehistöstä tietoa??? Hyvä kaveri lentää firmassa nimenomaan -200 sarjaista Surabayasta enkä saa miestä kiinni kännykästä.

 

Adam Airin sivuilta.

1. PIC : CPT. REFRI A. WIDODO

2. FO : YOGA

3. CABIN CREW:

1) FA1 : VERAWATI CHATARINA

2) FA2 : DINA OKTARINA

3) FA3 : NINING IRIYANI

4) FA4 : RATIH SEKAR SARI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maallikkoa ihmetyttää se, että matkustajakone tulee huonossa kelissä alas. Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta, kun tuollainen tragedia seuraa joutumisesta huonoon keliin.

 

Onko kyse pilottien huonosta ammattitaidosta (ei ole provo) vai mistä?

Tuleeko se alas siksi, että osia alkaa putoilla, vai siksi, että oikeasta lentämisestä vieraantuneilta piloteilta, so. bussikuskeilta, joiden ainoat erikoistilanteet on koettu simulaattoreissa, menee sormi suuhun?

Vai eivätkö nämä fly-by-wire-koneiden ohjaussysteemit anna tarpeeksi vapauksia kunnon "heitteisestä kelistä" selviytymiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maallikkoa ihmetyttää se, että matkustajakone tulee huonossa kelissä alas. Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta, kun tuollainen tragedia seuraa joutumisesta huonoon keliin.

 

Onko kyse pilottien huonosta ammattitaidosta (ei ole provo) vai mistä?

Tuleeko se alas siksi, että osia alkaa putoilla, vai siksi, että oikeasta lentämisestä vieraantuneilta piloteilta, so. bussikuskeilta, joiden ainoat erikoistilanteet on koettu simulaattoreissa, menee sormi suuhun?

Vai eivätkö nämä fly-by-wire-koneiden ohjaussysteemit anna tarpeeksi vapauksia kunnon "heitteisestä kelistä" selviytymiseen?

 

Luonnonvoimat on uskomattoman kovia, esimerkiksi käy vaikkapa microburstit. Joku tietävämpi saa kertoa lisää, mitä esim. CB -pilveen lennettäessä voi tapahtua.

 

Ja Boeing 737 ei ole mikään Fly-By-Wire lentokone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Boeing 737 ei ole mikään Fly-By-Wire lentokone.

Ei ainakaan -200 sarjalainen. Airbussihan tuota tsydeemiä on käyttänyt jo pitkään, mutta mites Bojonki?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ainakaan -200 sarjalainen. Airbussihan tuota tsydeemiä on käyttänyt jo pitkään, mutta mites Bojonki?

B737 on Fly-By-Vaijeri, myös NG:t. ts. ihan mekaaninen linkki löytyy ohjainten ja ohjainpintojen väliltä. B777(ja tuleva 787) on Boeingin ainoa FBW-kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ainakaan -200 sarjalainen. Airbussihan tuota tsydeemiä on käyttänyt jo pitkään, mutta mites Bojonki?

Pudonnut oli muuten -400

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleeko se alas siksi, että osia alkaa putoilla ... ?

Esimerkiksi juuri tämän onnettomuuskoneen nuoruudessa 9.6.1989 sen silloisesta ykkösmoottorista todellakin alkoi karista osia taivaalle. Osat olivat löystyneet, rupesivat hankaamaan, väsymään, murtumaan. Kuka tietää, mitä olisi voinut tapahtua, ellei hajoavaa moottoria olisi sammutettu hyvissä ajoin...

http://www.rvs.uni-bielefeld.de/publications/Incidents/DOCS/ComAndRep/Kegworth/kegworth-ladkin.html   (kohta 1.17.7.1)

http://www.rvs.uni-bielefeld.de/publications/Incidents/DOCS/ComAndRep/Kegworth/AAIB/COPY/gobmerep.htm   (kohta 1.17.7.1)

 

Mutta mielenkiintoisempaa luettavaa on nelisen kuukautta sitten muotoiltu huolestunut arvio indonesialaisen lentoyhtiön toiminnasta:

Adam Air - The Flying Circus Nightmare

http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=240082

 

:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maallikkoa ihmetyttää se, että matkustajakone tulee huonossa kelissä alas. Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta, kun tuollainen tragedia seuraa joutumisesta huonoon keliin.

 

Onko kyse pilottien huonosta ammattitaidosta (ei ole provo) vai mistä?

Tuleeko se alas siksi, että osia alkaa putoilla, vai siksi, että oikeasta lentämisestä vieraantuneilta piloteilta, so. bussikuskeilta, joiden ainoat erikoistilanteet on koettu simulaattoreissa, menee sormi suuhun?

Vai eivätkö nämä fly-by-wire-koneiden ohjaussysteemit anna tarpeeksi vapauksia kunnon "heitteisestä kelistä" selviytymiseen?

 

Sää on pudottanut ja pudottaa edelleen koneita. Rajut sääilmiöt (joita täälläpäin harvemmin esiintyy) ovat yllättävän usein jopa hajottaneet koneen ilmassa. Tosin viime aikoina säätilasta johtuneet onnettomuudet (kuten onnettomuudet yleensäkin..) ovat harventuneet.

Lentäjien ammattitaitoa on ao sääilmiöiden tunnistaminen ja välttäminen. Koska lentäjät eivät kuitenkaan ole meteorologeja ja tarvitsisivat ajantasaista tietoa päätösten tueksi (jota ei aina ole saatavilla), tulee sään myötävaikutuksella varmasti jatkossakin tapahtumaan onnettomuuksia.

Kaiketi tyypillisin sään aiheuttama/myötävaikuttama onnettomuus on lähestymisessä tai laskussa tapahtuva. Vrt Indonesian edellinen insidentti vain jokunen pvä sitten tai AF A340 Torontossa viime vuonna). Harvemmin sää "pudottaa" koneen ennen loppulähestymistä, mutta niitäkin tapauksia on....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman kylla ihmetyttaa tuo tilanne Indonesiassa  kadonneen koneen suhteen.

 

Eikos ELT ole ICAON:n (tai jonkun vastaavan organisaation) vaatimus kaupallisilla lennoilla?

(voin olla pielessa)

 

Tietenkin on mahdollista, etta kone on pudonnut mereen, jolloin ELT ei kuulu  kovin hyvin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenneministeri Hatta Radjasan mukaan aikaisemmat tiedot koneen hylyn löytymisestä perustuivat kyläläisten kertomuksiin, joita paikalliset viranomaiset välittivät eteenpäin.

Indonesian poliisivoimat ilmoittivat, etteivät tutki asiaa, koska kansalle valehtelemista ei ole kielletty laissa.

 

Maan varapresidentti, jolle sikäläisen eduskunnan puhemies (lue: Adam Airin hallituksen puheenjohtaja) on tärkein poliittinen liittolainen, vakuuttaa, että lentoyhtiö on syytön tapahtuneeseen. Indonesian hallitus on pyytänyt mystikkoja auttamaan tutkimuksissa.

 

Adam Air jatkaa toimintaansa. Matkustajamäärät ovat pysyneet ennallaan. Sen pituinen se(?!) :o

 

Lähde: airliners.net

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja hallitus on jopa pyytänyt paikallisia mystikkoja avustamaan koneen löytämisessä.

 

"the Indonesian Government has today deployed a batch of Mystics to assist in the search for the missing plane. "

(airliners.netin keskustelupalstalta. Muutenkin nettikeskustelusta vaikuttaa siltä että turvallisuusajattelu sielläpäin on kuin toisella planeetilla.)

 

Mielenkiintoista, sano  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään