Guest MattiL

Indonesialainen matkustajakone katosi tutkasta

49 viestiä aiheessa

Hieman kylla ihmetyttaa tuo tilanne Indonesiassa  kadonneen koneen suhteen.

 

Eikos ELT ole ICAON:n (tai jonkun vastaavan organisaation) vaatimus kaupallisilla lennoilla?

(voin olla pielessa)

 

Tietenkin on mahdollista, etta kone on pudonnut mereen, jolloin ELT ei kuulu  kovin hyvin...

 

No eiköhän tuo ULB lähetä signaalia myöskin merenpohjasta......sikäli jos asennettu, ja eiköhän tuo liene myös pakollinen.

 

Ihme ja kumma ettei konetta ole vielä löytynyt... :(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Indonesian viranomaiset ovat peruneet tiedon, että kone olisi lähettänyt hätäsanoman.

Merkillistä toimintaa tuolla maailmankolkalla  >:(

 

atw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Adam Airilla puolitoista vuotta lentänyt pilotti syyttää lentoyhtiötä turvallisuuspuutteista. Yhtiö oli pakottanut pilotin allekirjoittamaan huoltopäiväkirjan, vaikka mekaanikot eivät olleet huoltaneet konetta, sekä lentämään koneilla, joiden järjestelmissä oli vikaa.

 

Adam Air oli myös nostanut oikeusjutun kahtatoista yhtiöstä eronnutta pilottia vastaan vaatien pilotteja mm. maksamaan takaisin tyyppikurssien kustannukset. Osa oikeusjutuista on kuitenkin sovittu ennen oikeudenkäyntiä.

 

Kadonneen koneen kohtalosta ei ole vieläkään mitään varmaa tietoa, vaikka nyt on kulunut jo 18 päivää siitä, kun kone katosi.

 

http://www.channelnewsasia.com/stories/afp_asiapacific/view/253317/1/.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USNS Mary Sears on todennäköisesti paikallistanut koneen mustan laatikon. Indonesian viranomaiset yrittävät nyt päättää nostetaanko laatikko. Maalla ei itsellään ole tehtävään soveltuvaa kalustoa.

 

BBC

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USNS Mary Sears on todennäköisesti paikallistanut koneen mustan laatikon. Indonesian viranomaiset yrittävät nyt päättää nostetaanko laatikko. Maalla ei itsellään ole tehtävään soveltuvaa kalustoa.

 

BBC

 

On se kumma kun ei indonesialaisia paljo kiinnosta sadan ihmisen hengen vienneen koneen löytäminen!

No hyvä, että joku sentään sen mustan laatikon löysi, on "kiva" kuulla mistä onnettomuus johtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kumma kun ei indonesialaisia paljo kiinnosta sadan ihmisen hengen vienneen koneen löytäminen!

 

Minusta vaikuttaa, että sikäläiset viranomaiset pelkäävät eniten sitä, että nauhat saattavat paljastaa kaikenlaista "ikävää".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kumma kun ei indonesialaisia paljo kiinnosta sadan ihmisen hengen vienneen koneen löytäminen!

No hyvä, että joku sentään sen mustan laatikon löysi, on "kiva" kuulla mistä onnettomuus johtui.

 

Eiköhän jenkit nostane laatikot joka tapauksessa ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.netin palstalla mainittiin, että mustien laatikoiden vedenalaisten signaalien lähetinyksikkö ei toimi kuin noin 30 päivän ajan, jonka jälkeen signaalit loppuvat kun akuista loppuu virta.

 

Laatikoiden paikallistaminen merenpohjasta 1700 metrin syvyydestä vaikeutuu siis huomattavan paljon ihan muutaman päivän sisällä.

 

NTSB:n musta laatikko-esittelysivuilla on tosiaan mainittu, että jos laatikot joutuvat veteen, ULB (Underwater Locator Beacon) joka lähettää 37,5 KHz signaalia aina 14000 jalan syvyydestä asti, aktivoituu automaattisesti. ULB säilyy toimintakelpoisena 6 vuotta ja aktivoiduttuaan lähettää signaalia 30 päivän ajan.

 

Kovin montaa päivää signaalia ei siis todennäköisesti enää kuulu. Saisivat pitää kiirettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen, että ainakaan Adam Airilla ei ole mitään intressejä saada noita boxeja ylös. Silloin on helpompi syyttää huonoa säätä, planeettojen asentoa, Karmaa tai muuta vastaavaa.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen, että ainakaan Adam Airilla ei ole mitään intressejä saada noita boxeja ylös. Silloin on helpompi syyttää huonoa säätä, planeettojen asentoa, Karmaa tai muuta vastaavaa.

 

Arttu

Tuskin asiaa edes kysytään lentoyhtiöltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ei varmaan kysytä, mutta tuskin on ensimmäisenä tarjoamassa apuaan (ja rahoitusta) nostolle...

 

Arttu

 

Tuskin asiaa edes kysytään lentoyhtiöltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen, että ainakaan Adam Airilla ei ole mitään intressejä saada noita boxeja ylös. Silloin on helpompi syyttää huonoa säätä, planeettojen asentoa, Karmaa tai muuta vastaavaa.

 

Arttu

 

Adam Airin edustaja:

"If the signals really were from the black boxes and the technology is available to retrieve them, we will keep on trying," said Adam Air spokesman Ali Leonardi. "It does not matter what the cost."

 

airport business

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä olevaa 737-konetta ei ainakaan huollettu kovin hyvin, jos uskotaan International Herald Tribunen artikkelia pilottien ennen onnettomuutta tekemistä vikailmoituksista.

 

Mm. kipparin puoleisesta nousunopeusmittarista oli tehty 48 valitusta. Kallistuksen ilmaisimesta tai keinohorisonttinäytöstä (left-right inertial reference system) 30 valitusta. Laipat tapasivat jumittua 25 asteeseen. Säätutkasta oli tehty valituksia ( ja konehan siis lensi muistaakseni myrskysäässä?) ja kärähtäneistä mittarivaloista myös.

 

http://www.iht.com/articles/2007/01/30/news/adamside.php (linkki toimi kerran, mutta toisella kerralla oli vaikeuksia? Joka tapauksessa tuossa oli pääasiat onnettomuustutkijoiden yhteenvedosta)

 

Adam Airin johtaja, hra Adam A.S. sanoo, että yhtiöllä ei "vielä" ole varoja mustien laatikoiden ja koneen jäännösten nostoon, vaikkakin kone on vakuutettu, mutta "katsotaan nyt, löytyykö nostamiseen sopivaa kalustoa ja jos sellaista löytyy, niin sitten koordinoidaan ja katsotaan mitä tehdään ja onko vakuutusyhtiöllä varoja nostoa varten" jne  :-\ 

 

Nosto-operaatioon uppoaa ehkä sellaiset miljoona dollaria - edellyttäen, että siihen ryhdytään -

 

http://www.tempointeractive.com/hg/nasional/2007/01/31/brk,20070131-92285,uk.html

 

Ja nythän on siis kulunut jo yli 30 päivää onnettomuudesta, joten laatikoiden radiosignaali loppuu pian, ellei ole jo loppunut.

 

Ei näytä kovin hyvältä  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä olevaa 737-konetta ei ainakaan huollettu kovin hyvin, jos uskotaan International Herald Tribunen artikkelia pilottien ennen onnettomuutta tekemistä vikailmoituksista.

 

Mm. kipparin puoleisesta nousunopeusmittarista oli tehty 48 valitusta. Kallistuksen ilmaisimesta tai keinohorisonttinäytöstä (left-right inertial reference system) 30 valitusta. Laipat tapasivat jumittua 25 asteeseen. Säätutkasta oli tehty valituksia ( ja konehan siis lensi muistaakseni myrskysäässä?) ja kärähtäneistä mittarivaloista myös.

 

http://www.iht.com/articles/2007/01/30/news/adamside.php (linkki toimi kerran, mutta toisella kerralla oli vaikeuksia? Joka tapauksessa tuossa oli pääasiat onnettomuustutkijoiden yhteenvedosta)

 

Adam Airin johtaja, hra Adam A.S. sanoo, että yhtiöllä ei "vielä" ole varoja mustien laatikoiden ja koneen jäännösten nostoon, vaikkakin kone on vakuutettu, mutta "katsotaan nyt, löytyykö nostamiseen sopivaa kalustoa ja jos sellaista löytyy, niin sitten koordinoidaan ja katsotaan mitä tehdään ja onko vakuutusyhtiöllä varoja nostoa varten" jne  :-\ 

 

Nosto-operaatioon uppoaa ehkä sellaiset miljoona dollaria - edellyttäen, että siihen ryhdytään -

 

http://www.tempointeractive.com/hg/nasional/2007/01/31/brk,20070131-92285,uk.html

 

Ja nythän on siis kulunut jo yli 30 päivää onnettomuudesta, joten laatikoiden radiosignaali loppuu pian, ellei ole jo loppunut.

 

Ei näytä kovin hyvältä  :thmbdn:

 

Eikos jossain "Adam Air":ia koskevassa keskustelussa viitattu toimimattomaan tutkaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Wikipedia: On May 28, Adam Air announced they had signed a contract with Phoenix International, who will retrieve the devices in June 2007

 

Onko tästä kellään tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Phoenix International on syvänmeren pelastustoimintaan erikoistunut yritys, joka jo helmikuussa kertoi paikallistaneensa Adam Airin koneen merenpohjassa:

 

http://www.phnx-international.com/Feb%2020,%202007.htm

 

Heidän uutispalstaltaan ei ainakaan toistaiseksi löydy mainintaa siitä, että Adam Air olisi päässyt heidän kanssaan sopimukseen uudesta operaatiosta.

 

Reuters/Aviation Safety Network 26.05. kertoo, että Adam Airin johtaja on ilmoittanut, että sopimusta oltaisiin tekemässä, ja nostoyritys olisi heinäkuun alkupuolella. Jäädään odottamaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jakarta, 26.6. Ulkomaat stt 018

Indonesian viranomaiset ovat kieltäneet yhdeksältä lentoyhtiöltä lentotoiminnan toistaiseksi turvallisuuspuutteiden takia, kertoi maan liikenneministeriö tiistaina.

 

Neljä yhtiötä menetti lupansa kokonaan, viidelle muulle annettiin kolme kuukautta aikaa hoitaa asiansa kuntoon. Suurin lupansa menettäneistä on Jatayu Gelang Sejahtera, joka on joukosta ainoa, jolla on yli 30-paikkaisia koneita.

 

Indonesian lentoliikenteen sääntely purettiin 1990-luvulla, minkä seurauksena markkinoille tulvi lukuisia uusia lentoyhtiöitä. Matkustajamäärät ovat räjähtäneet kasvuun mutta samalla lentoturvallisuus on kärsinyt.

 

 

(STT–AFP)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raportti on lopultakin valmistunut, ja siinä todetaan, että pilottien huomio kiinnittyi liikaa navigaatiolaitteiden ongelmien selvittämiseen, mistä syystä pilotit eivät tajunneet ajoissa koneen joutuneen niin rajuun syöksyyn, että sitä oikaistaessa nopeus ja mekaaninen rasitus nousi liian suureksi.

 

http://news.xinhuanet.com/english/2008-03/25/content_7855402.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään