Kirjoitettu Tammikuu 5, 2007 Hieman kylla ihmetyttaa tuo tilanne Indonesiassa kadonneen koneen suhteen. Eikos ELT ole ICAON:n (tai jonkun vastaavan organisaation) vaatimus kaupallisilla lennoilla? (voin olla pielessa) Tietenkin on mahdollista, etta kone on pudonnut mereen, jolloin ELT ei kuulu kovin hyvin... No eiköhän tuo ULB lähetä signaalia myöskin merenpohjasta......sikäli jos asennettu, ja eiköhän tuo liene myös pakollinen. Ihme ja kumma ettei konetta ole vielä löytynyt... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 5, 2007 Indonesian viranomaiset ovat peruneet tiedon, että kone olisi lähettänyt hätäsanoman. Merkillistä toimintaa tuolla maailmankolkalla atw Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2007 Tällaista tänä aamuna. "Pala Indonesian turmakoneesta löytyi merestä" http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Pala+Indonesian+turmakoneesta+l%C3%B6ytyi+merest%C3%A4/1135224223523 Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2007 Adam Airilla puolitoista vuotta lentänyt pilotti syyttää lentoyhtiötä turvallisuuspuutteista. Yhtiö oli pakottanut pilotin allekirjoittamaan huoltopäiväkirjan, vaikka mekaanikot eivät olleet huoltaneet konetta, sekä lentämään koneilla, joiden järjestelmissä oli vikaa. Adam Air oli myös nostanut oikeusjutun kahtatoista yhtiöstä eronnutta pilottia vastaan vaatien pilotteja mm. maksamaan takaisin tyyppikurssien kustannukset. Osa oikeusjutuista on kuitenkin sovittu ennen oikeudenkäyntiä. Kadonneen koneen kohtalosta ei ole vieläkään mitään varmaa tietoa, vaikka nyt on kulunut jo 18 päivää siitä, kun kone katosi. http://www.channelnewsasia.com/stories/afp_asiapacific/view/253317/1/.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 USNS Mary Sears on todennäköisesti paikallistanut koneen mustan laatikon. Indonesian viranomaiset yrittävät nyt päättää nostetaanko laatikko. Maalla ei itsellään ole tehtävään soveltuvaa kalustoa. BBC Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 26, 2007 USNS Mary Sears on todennäköisesti paikallistanut koneen mustan laatikon. Indonesian viranomaiset yrittävät nyt päättää nostetaanko laatikko. Maalla ei itsellään ole tehtävään soveltuvaa kalustoa. BBC On se kumma kun ei indonesialaisia paljo kiinnosta sadan ihmisen hengen vienneen koneen löytäminen! No hyvä, että joku sentään sen mustan laatikon löysi, on "kiva" kuulla mistä onnettomuus johtui. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 26, 2007 On se kumma kun ei indonesialaisia paljo kiinnosta sadan ihmisen hengen vienneen koneen löytäminen! Minusta vaikuttaa, että sikäläiset viranomaiset pelkäävät eniten sitä, että nauhat saattavat paljastaa kaikenlaista "ikävää". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 26, 2007 On se kumma kun ei indonesialaisia paljo kiinnosta sadan ihmisen hengen vienneen koneen löytäminen! No hyvä, että joku sentään sen mustan laatikon löysi, on "kiva" kuulla mistä onnettomuus johtui. Eiköhän jenkit nostane laatikot joka tapauksessa ... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 26, 2007 A.netin palstalla mainittiin, että mustien laatikoiden vedenalaisten signaalien lähetinyksikkö ei toimi kuin noin 30 päivän ajan, jonka jälkeen signaalit loppuvat kun akuista loppuu virta. Laatikoiden paikallistaminen merenpohjasta 1700 metrin syvyydestä vaikeutuu siis huomattavan paljon ihan muutaman päivän sisällä. NTSB:n musta laatikko-esittelysivuilla on tosiaan mainittu, että jos laatikot joutuvat veteen, ULB (Underwater Locator Beacon) joka lähettää 37,5 KHz signaalia aina 14000 jalan syvyydestä asti, aktivoituu automaattisesti. ULB säilyy toimintakelpoisena 6 vuotta ja aktivoiduttuaan lähettää signaalia 30 päivän ajan. Kovin montaa päivää signaalia ei siis todennäköisesti enää kuulu. Saisivat pitää kiirettä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 26, 2007 Luulen, että ainakaan Adam Airilla ei ole mitään intressejä saada noita boxeja ylös. Silloin on helpompi syyttää huonoa säätä, planeettojen asentoa, Karmaa tai muuta vastaavaa. Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 26, 2007 Luulen, että ainakaan Adam Airilla ei ole mitään intressejä saada noita boxeja ylös. Silloin on helpompi syyttää huonoa säätä, planeettojen asentoa, Karmaa tai muuta vastaavaa. Arttu Tuskin asiaa edes kysytään lentoyhtiöltä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 26, 2007 Joo, ei varmaan kysytä, mutta tuskin on ensimmäisenä tarjoamassa apuaan (ja rahoitusta) nostolle... Arttu Tuskin asiaa edes kysytään lentoyhtiöltä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 27, 2007 Luulen, että ainakaan Adam Airilla ei ole mitään intressejä saada noita boxeja ylös. Silloin on helpompi syyttää huonoa säätä, planeettojen asentoa, Karmaa tai muuta vastaavaa. Arttu Adam Airin edustaja: "If the signals really were from the black boxes and the technology is available to retrieve them, we will keep on trying," said Adam Air spokesman Ali Leonardi. "It does not matter what the cost." airport business Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2007 Kyseessä olevaa 737-konetta ei ainakaan huollettu kovin hyvin, jos uskotaan International Herald Tribunen artikkelia pilottien ennen onnettomuutta tekemistä vikailmoituksista. Mm. kipparin puoleisesta nousunopeusmittarista oli tehty 48 valitusta. Kallistuksen ilmaisimesta tai keinohorisonttinäytöstä (left-right inertial reference system) 30 valitusta. Laipat tapasivat jumittua 25 asteeseen. Säätutkasta oli tehty valituksia ( ja konehan siis lensi muistaakseni myrskysäässä?) ja kärähtäneistä mittarivaloista myös. http://www.iht.com/articles/2007/01/30/news/adamside.php (linkki toimi kerran, mutta toisella kerralla oli vaikeuksia? Joka tapauksessa tuossa oli pääasiat onnettomuustutkijoiden yhteenvedosta) Adam Airin johtaja, hra Adam A.S. sanoo, että yhtiöllä ei "vielä" ole varoja mustien laatikoiden ja koneen jäännösten nostoon, vaikkakin kone on vakuutettu, mutta "katsotaan nyt, löytyykö nostamiseen sopivaa kalustoa ja jos sellaista löytyy, niin sitten koordinoidaan ja katsotaan mitä tehdään ja onko vakuutusyhtiöllä varoja nostoa varten" jne Nosto-operaatioon uppoaa ehkä sellaiset miljoona dollaria - edellyttäen, että siihen ryhdytään - http://www.tempointeractive.com/hg/nasional/2007/01/31/brk,20070131-92285,uk.html Ja nythän on siis kulunut jo yli 30 päivää onnettomuudesta, joten laatikoiden radiosignaali loppuu pian, ellei ole jo loppunut. Ei näytä kovin hyvältä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2007 Kyseessä olevaa 737-konetta ei ainakaan huollettu kovin hyvin, jos uskotaan International Herald Tribunen artikkelia pilottien ennen onnettomuutta tekemistä vikailmoituksista. Mm. kipparin puoleisesta nousunopeusmittarista oli tehty 48 valitusta. Kallistuksen ilmaisimesta tai keinohorisonttinäytöstä (left-right inertial reference system) 30 valitusta. Laipat tapasivat jumittua 25 asteeseen. Säätutkasta oli tehty valituksia ( ja konehan siis lensi muistaakseni myrskysäässä?) ja kärähtäneistä mittarivaloista myös. http://www.iht.com/articles/2007/01/30/news/adamside.php (linkki toimi kerran, mutta toisella kerralla oli vaikeuksia? Joka tapauksessa tuossa oli pääasiat onnettomuustutkijoiden yhteenvedosta) Adam Airin johtaja, hra Adam A.S. sanoo, että yhtiöllä ei "vielä" ole varoja mustien laatikoiden ja koneen jäännösten nostoon, vaikkakin kone on vakuutettu, mutta "katsotaan nyt, löytyykö nostamiseen sopivaa kalustoa ja jos sellaista löytyy, niin sitten koordinoidaan ja katsotaan mitä tehdään ja onko vakuutusyhtiöllä varoja nostoa varten" jne Nosto-operaatioon uppoaa ehkä sellaiset miljoona dollaria - edellyttäen, että siihen ryhdytään - http://www.tempointeractive.com/hg/nasional/2007/01/31/brk,20070131-92285,uk.html Ja nythän on siis kulunut jo yli 30 päivää onnettomuudesta, joten laatikoiden radiosignaali loppuu pian, ellei ole jo loppunut. Ei näytä kovin hyvältä Eikos jossain "Adam Air":ia koskevassa keskustelussa viitattu toimimattomaan tutkaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 21, 2007 Wikipedia: On May 28, Adam Air announced they had signed a contract with Phoenix International, who will retrieve the devices in June 2007 Onko tästä kellään tietoa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 21, 2007 Phoenix International on syvänmeren pelastustoimintaan erikoistunut yritys, joka jo helmikuussa kertoi paikallistaneensa Adam Airin koneen merenpohjassa: http://www.phnx-international.com/Feb%2020,%202007.htm Heidän uutispalstaltaan ei ainakaan toistaiseksi löydy mainintaa siitä, että Adam Air olisi päässyt heidän kanssaan sopimukseen uudesta operaatiosta. Reuters/Aviation Safety Network 26.05. kertoo, että Adam Airin johtaja on ilmoittanut, että sopimusta oltaisiin tekemässä, ja nostoyritys olisi heinäkuun alkupuolella. Jäädään odottamaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 26, 2007 Jakarta, 26.6. Ulkomaat stt 018 Indonesian viranomaiset ovat kieltäneet yhdeksältä lentoyhtiöltä lentotoiminnan toistaiseksi turvallisuuspuutteiden takia, kertoi maan liikenneministeriö tiistaina. Neljä yhtiötä menetti lupansa kokonaan, viidelle muulle annettiin kolme kuukautta aikaa hoitaa asiansa kuntoon. Suurin lupansa menettäneistä on Jatayu Gelang Sejahtera, joka on joukosta ainoa, jolla on yli 30-paikkaisia koneita. Indonesian lentoliikenteen sääntely purettiin 1990-luvulla, minkä seurauksena markkinoille tulvi lukuisia uusia lentoyhtiöitä. Matkustajamäärät ovat räjähtäneet kasvuun mutta samalla lentoturvallisuus on kärsinyt. (STT–AFP) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 23, 2007 Nyt alkaa vihdoinkin näyttää siltä, että mustat laatikot yritettäisiin nostaa merenpohjasta. Lentoyhtiö Adam Airin edustajan mukaan Phoenix Internationalin alus on saapunut Makassarin satamaan ja aloittaa etsintätyöt ja senjälkeen nostoyritykset, mikäli paikallistaminen onnistuu. http://www.pr-inside.com/retrieval-efforts-to-begin-for-blackbox-r205993.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Näyttäisi siltä, että mustat laatikot on löydetty: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/08/28/AR2007082800051.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2008 Raportti on lopultakin valmistunut, ja siinä todetaan, että pilottien huomio kiinnittyi liikaa navigaatiolaitteiden ongelmien selvittämiseen, mistä syystä pilotit eivät tajunneet ajoissa koneen joutuneen niin rajuun syöksyyn, että sitä oikaistaessa nopeus ja mekaaninen rasitus nousi liian suureksi. http://news.xinhuanet.com/english/2008-03/25/content_7855402.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2008 Ja myos etta samassa koneessa oli 154 navigointilaitteiden vikaa edellisen 3kk:n aikana, Adam tyylillaan vaihteli johtoja ja laitteita koneista toisiin. http://www.dephub.go.id/knkt/ntsc_aviation/baru/Final_Report_PK-KKW_Release.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2008 Heippa. Eikö se ole ihan normali sielläpäin,että ne lentokonet puto alas?Melkein joka Päivää Ihan kauhe maa siinä asiassa!Kai Maailmanmeestari? Chris P.S. Vain Garudan Onnetomuudet..... http://aviation-safety.net/database/dblist.php?sorteer=datekey_desc&kind=%&cat=%&page=1&field=Operatorkey&var=6125 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2008 "Adam Air recording 'not original'" http://www.thejakartapost.com/node/176706 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla