Guest OldCrow

OH-LSH "Kuopio" Super Caravelle kuvia?

22 viestiä aiheessa

Morjens!

 

Tuli tilattua entisen jenkki ysipilotin firmasta mm. 1:72 Finskin OH-LSH "Kuopio" työn alle  ;).

 

Airliners.netistä löytyy Kuopiosta kuvia vain uudemmassa maalauksessaan:

 

http://www.airliners.net/open.file/0956160/M/

 

Sattuisko jollakin olemaan kuvia Kuopiosta tässä aikaisemmassa maalauksessaan:

 

http://www.airliners.net/open.file/0858502/M/

 

Samoin Kar-Airin OH-KDA:n saranoista kääntyvän perän osalta kaivattaisiin kuvia uudemmassa karhu maalauksessaan....

 

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OH-KDA&distinct_entry=true

 

OH-LYN onkin sitten jo selevä tappaus wanhassa maalauksessaan :D.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jorma  :thmbup:

 

Halusin vain vielä kuvallisen varmistuksen, jotta OH-LSH on tosiaankin lennellyt wanhoissakin väreissä.

 

Detaljit ovat nyt kunnossa näiltä osin :santa:

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti nyt tuli kiivettyä ahteri edellä puuhun.... Mallailun kultakaudella 90-luvun alussa, tuli aina hankittua ensin tietolähteet eli kirjat kuvineen. Nyt lähti OH-LSH tilaukseen ja tietolähteet tulevat hieman jälkijunassa.

 

Super Caravellen FINNAIR teksti ei taidakkaan olla Fazerin sininen wanhojen maalausten osalta. Samoin koneen rekkari on enemmänkin harmahtava väriltään, kuin Finnairin sininen.... ???

 

http://www.airliners.net/open.file/0858502/M/

 

Toinen seikka, mikä vasta nyt osui silmään, on toi Kuopion FINNAIR tekstin sijainti. Olisiko teksti tosiaan ollut alussa noiden kahden oven päällä ja vasta myöhemmin 60-luvulla siirretty enemmän ohjaamoon päin, vai oliko näin vain Kuopion tapauksessa ???

 

Täytynee alkaa kalastamaan John Weggin Caravelle kirjaa. Toisaalta Kuopio on ikuistettu parhaiten uudemmassa maalauskaaviossaan: http://www.airliners.net/open.file/0956160/M/

 

Hivelee silmiä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wegg:n kirjaa nopeasti selaillessa voi todeta että kyllä texti on alussa ollut useissa (kaikissa 60-luvun?) koneissa ovien yläpuolella. Tuon aikaiset värikuvat kyllä on niin huonoja että on vaikea sanoa onko textin sävy harmaa vai eri sinistä.... kirjasta kuitenkin löytyy piirros jossa alarunko on painettu hopealla ja textit harmaalla.

LSH tapauksessa löytyy kuva 19.10.69 texti ovien päällä ja sit on "spring 72" uudella "five window" (kuten kirjassa mainitaan) tyylillä... ainahan kirjoihinkin jotain pientä virhettä tulee... esim textissä mainitaan että, 23 Feb 67 named Kuopio ja sit on kuva jossa Kuopio on ja kuva texti "OH-LSH at Helsinki, 1.67, with name applied" ...

 

EDIT: äh huomasin postauksen jälkeen tuon valkoisen raidan sinisessä raidassa, sitä ei kait LSH:ssa ollut koskaan? ainakin kirjan kuvista voisi sen päätellä...

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK. Kiitos tiedosta. Tuossa Laihon Jorman kuvassa ei ole valkoista "vanaa" sinisen raidan keskellä. Jos saan vielä tilauksen muutettua, niin pyydän maalaamaan uudemmalla kaaviolla. Parhaimmat kuvat Kuopiosta ovat uudemmalla kaaviolla. Ja loppujen lopuksi, se Superi mikä veteli 1973-74 kämppämme yli TOSI matalalla, matkallaan Rissalaan oli uudemmassa kaaviossa.

 

Tuskin sitä saa enää selvitettyä, että oliko Super Caravelle menossa tonttiin, vai väistelikö se vaan vesistön päällä olleita ukkospilviä, mutta koskaan ei ole liikennekone mennyt niin matalalla Muuruveden Matikkasalmen yllä, kun toi Superi silloin meni. No MG:t ja Fougatkin pistivät joskus ikkunat helisemään, mutta se oli SA-Int touhuja  :thmbup:.

 

PS Kar-Airin Dakota oli muuten toinen "linjuri", kun se tuli perätuupparin takaa 50-100 metrissä, rakennelmat keulissa ja ahterissaan  :thmbup: :thmbup:. Ja ukko ei huomannut mitään! Kunnes kone oli pään päällä. Näin niitä kalamiehiä säikyteltiin wanhoina hyvinä aikoina   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

PS Kar-Airin Dakota oli muuten toinen "linjuri", kun se tuli perätuupparin takaa 50-100 metrissä, rakennelmat keulissa ja ahterissaan  :thmbup: :thmbup:. Ja ukko ei huomannut mitään! Kunnes kone oli pään päällä. Näin niitä kalamiehiä säikyteltiin wanhoina hyvinä aikoina   8)

 

Wanhoina hyvinä aikoina saattoi nähdä koneita siitäkin perspettiivistä, mikä ei ole tänään mahdollista, ja maailma muka menee eteenpäin :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo valkoinen viiva sinisen keskellä oli kaikissa Super Caravelleissa, se poistettiin 1965. Teksti super vaihteli kooltaan ja sen paikkakin vaihteli usein

Vain 10 vuotta Caravellea lentänyt

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antero, täällä Wegg:n kirjassa näyttää olevankin kuva sinusta ja OH-LSD on taustalla, viimeinen aikataulun mukainen lento ilmeisesti juuri takana  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää paikkansa, lensin Caravellen viimeisen virallisen reittilennon 29.4.1983. Kone oli OH-LSD. Isäukko , joka lensi ensimmäisen Caravelle 1A:n Suomeen, oli mukana kunniavieraana. Tarkennuksena tuohon valkoiseen raitaan, kuten sanoin se poistettiin jo 1965, mutta OH-LSH, joka oli viimeinen kone,  tuli palvelukseen vasta 1967.

Asi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää paikkansa, lensin Caravellen viimeisen virallisen reittilennon 29.4.1983. Kone oli OH-LSD. Isäukko , joka lensi ensimmäisen Caravelle 1A:n Suomeen, oli mukana kunniavieraana.

 

 

Muistanpa hyvin tuon viimeisen startin EFRO:lla. Siinä me aitaan nojailtiin ja nyyhkittiin että, ei tuotakaan konetyyppiä enään täällä nähdä. Toki niitä sitten muutama senkin jälkeen kävi. Ainakin Sterling, Air Provence (12 sarja) ja joku ranskalainen yhtiö jonka nimeä en muista.

 

Eikös Isä Olavi ollut myös lentämässä Convaireita San Diegosta Suomeen ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli. Hän lensi yhdessä Puhakan ja Karhilan kanssa ensimmäisen OH-LRA:n Suomeen San Diegosta ja sitten myöhemmin kolme muuta Convairia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkistojen syövereistä löytyi Oulunsalossa 1970 ottamani kuva. Laatu ei ole häävi, mutta riittänee todistuskappaleeksi vanhasta värikaaviosta.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos!

 

Tässä Mikon ottamassa kuvassa "FINNAIR" teksti on siirtynyt jo pykälän etiäpäin. Jorman 1968 kuvassahan se oli ovien päällä. Teksti on näköjään harmaa, kun vertaa siniseen nauhaan. Tämä kaavio ja aikaisempi kaavio, valkoisella juovalla sinisen keskellä, muistuttavat aika paljon AIR FRANCE:n tyyliä.

 

[ attachment removed ]

 

No anyway Don vahvisti eilen, että Kuopio maalataan uudempaan Finskin kaavioon. Pyysin aluksi maalaamaan tähän wanhempaan tyyliin, mutta koska kysymysmerkkejä oli silloin tilaushetkellä liikaa ilmassa OH-LSH:n osalta ( nyt tosin aletaan olla jo selvillä vesillä  ;) ), niin muutin tilauksen Superin maalauksen osalta joku aika sitten.  Kuopiosta on sen verran hyvät kuvat Airliners.netissä uudemmassa värityksessään, joten sellainen sieltä sitten joskus kesällä pitäisi tulla.

 

Kiitos kaikille teemaan osallistuneille  :thmbup:.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti nyt tuli kiivettyä ahteri edellä puuhun.... Mallailun kultakaudella 90-luvun alussa, tuli aina hankittua ensin tietolähteet eli kirjat kuvineen. Nyt lähti OH-LSH tilaukseen ja tietolähteet tulevat hieman jälkijunassa.

 

Super Caravellen FINNAIR teksti ei taidakkaan olla Fazerin sininen wanhojen maalausten osalta. Samoin koneen rekkari on enemmänkin harmahtava väriltään, kuin Finnairin sininen.... ???

 

 

On tainnut olla aika kirjavaa tuo Supereiden väritys. Oheisessa filmin pätkässä ainakin näyttäis "Jyväskylän" Finnair teksti ja rekkari olevan jotakuinkin sininen.

 

http://koti.mbnet.fi/~msuhonen/ilmailu/SuperCaravelle_OHLSG.mpg

 

ps. Jukka - joko malli on tullut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tulihan se viime viikolla! Menihän se vähän päin ahteria, tuo väritys meinaan. Rungon pitäisi olla alta harmaa. No tilataan uusi varustettuna paremmilla ohjeilla...joskus. Kar-Airin kutonen oli 110% suoritus ja OH-LYN kelpasi myös.

[ attachment removed ]

 

Kiitos kaikille, jotka auttoivat hommassa  :thmbup:.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko silmissä vikaa vai puuttuuko tuosta myös se "sukkula" sivuvakaajasta korkkareiden kohdalta? Kuitenkin melko oleellinen osa superia sanoisin.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko silmissä vikaa vai puuttuuko tuosta myös se "sukkula" sivuvakaajasta korkkareiden kohdalta? Kuitenkin melko oleellinen osa superia sanoisin.

 

Antti

 

Minulla taitaa olla silmissä sama vika. Samoilla silmillä katsottuna siipien "virtausohjaimet" ovat mallia "savu".

 

Kaikesta huolimatta hieno on malli :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä aivan selvästi kyseessä on SE-210-VI eikä superi eli 210-10B. Siiven etureuna ja sukkulan puuttuminen pyrstöstä paljastivat heti! Kyseessä EI ole OH-LSH "Kuopio"!!!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään