Juha Ritaranta

Kuvia Nizzasta keväältä 1985

15 viestiä aiheessa

Vanhoja dioja kovalevylle skannatessani törmäsin muutamaan kuvaan, joiden arvelen kiinnostavan ainakin osaa tätä foorumia seuraavista. Kuvat on otettu 12.5.1985, Helsinkiin lähteviä matkustajia odotellessa. Silloin oltiin liikkeellä Citation OH-CAT:lla, matkan tarkoituksena matkustajilla oli osallistuminen Suomessa rakennetun luksusristeiljän Sea Goddess II:n kastajaisiin Monte Carlon satamassa. Taisi tuo paatti olla yksi ensimmäisiä (mahdollisesti toinen?) suomalainen lajinsa edustaja. Ilmeisesti matkaajat olivat myöhässä, kun lentäjäpojalla oli aikaa räpsiä kuvia.

 

Air Inter lenteli tuohon aikaan Ranskan kotimaan lentoja, kuvassa A300B2 F-BVGD:llä

[ attachment removed ]

 

Air France puolestaan hoiti ulkomaan reitit, A300B4 F-BVGH oli melkoisen uusi peli tuolloin

[ attachment removed ]

 

Iberian kaluston yksi kantavista voimista oli Boeing 727, kuvassa 727-200 EC-CBL

[ attachment removed ]

 

Sabena oli myös voimissaan, Boeing 737-200:n menoa ei melumääräykset rajoittaneet, kuvassa OO-SDF

[ attachment removed ]

 

Pan Americaniakaan ei enää ole, Boeing 747-121 N652PA "Clipper Mermaid" rullailee lähtöpaikkaa kohti

[ attachment removed ]

 

King Air B90 HB-GDV

[ attachment removed ]

 

Cessna Citation I OE-FNP

[ attachment removed ]

 

Euralairin Citation II F-BTEL

[ attachment removed ]

 

Libyalainen Twin Otter 5A-DDC, noilla pyörillä varmaan toimii pehmeämmältäkin hiekalta

[ attachment removed ]

 

Air Littoralin Bandeirante F-GCMQ, tämäkin yhtiö taisi muutama vuosi sitten keikahtaa nurin

[ attachment removed ]

 

TAT oli vissiin tuohon aikaan Touraine Air Transport, myöhemmin Transportes Aerien Transregional tjsp, ja enää sitä ei ole ollenkaan. Ei myöskään yhtään lentävää Fairchild FH-227B:tä, jollainen on kuvassa, tunnukseltaan F-GCLO

[ attachment removed ]

 

Robin HR100/250 F-BVXE

[ attachment removed ]

 

HS.125-800 3D-AVL, 3D on muistaakseni Swasimaan rekisteritunnus

[ attachment removed ]

 

Air Inter oli Dassault Mercuren ainoa käyttäjä, kuvan yksilö F-BTTF, yksi vain 12 rakennetusta koneesta. Eipä lennä enää näitäkään.

[ attachment removed ]

 

Eikä myöskään ole yhtään Caravelleä liikenteessä, kuvan kone F-BTOD oli Caravelle 12, toiseksi viimeinen valmistunut tyyppiään

[ attachment removed ]

 

Tuntuupas yhtäkkiä kamalan vanhalta... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyylikästä nostalgiaa ja kuvissa hienoa "ajan patinaa", näitä oli pristävä katsella, kiitos. Mahtaakos sieltä arkistosta löytyä kuvaa siitä OH-CAT:sta jolla olitte liikkeellä, vai olikos se silloin turhan arkipäiväinen kuvattavaksi, näihin laitteisiin verrattuna...?

 

Ja tuostakaan ei ole kuin 22 vuotta, mutta kuvia katsellessa ei uskoisi, näyttää maailma jotenkin erilaiselta noissa kuviss, kiireettömältä ja viattomalta...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyylikästä nostalgiaa ja kuvissa hienoa "ajan patinaa", näitä oli pristävä katsella, kiitos. Mahtaakos sieltä arkistosta löytyä kuvaa siitä OH-CAT:sta jolla olitte liikkeellä, vai olikos se silloin turhan arkipäiväinen kuvattavaksi, näihin laitteisiin verrattuna...?

 

Kiva kun kelpaa, eipä ole CATista tuolta reissulta kuvaa, mutta muita kyllä. Yksi löytyi skannattunakin, otettu Lanzarotella maraskuussa 1988. OH-CAT oli Jetfliten kolmesta Citationista pitkäaikaisin, palveli vuodesta 1985 vuoteen 1999 saakka.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan kun ensimmäinen "höyry-Caravelle" kävi eka kerran Rovaniemellä,aikaa siitäkin on... :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahdessa eka kuvassa komeasti kiiltelee Bussien moottoripellit.

 

Hienoja kuvia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan kun ensimmäinen "höyry-Caravelle" kävi eka kerran Rovaniemellä,aikaa siitäkin on... :santa:

 

Tuleehan siitä maaliskuussa täyteen 45 vuotta :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavan vanhoja kuvia "hieman" harvinaisemmasta kalustosta. Kiitos!

 

p.s Enpä ole mercuresta ikinä kuulutkaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista. Muistan, kun joskus 70-luvulla Dassault Mercuren prototyyppi kävi Suomessa, mm. Joensuussa, ns. pakkastesteissä.

 

Majaili se silloin muutaman päivän Rovaniemelläkin ja kävi Ivalossakin mutkin, siis maissa. Tuolloin oli muistaakseni lauhat kelit ja  pakkaset hakusessa.

 

Vettä se satoi silloinkin, kun ATR-42:n proto tuli pakkastesteihin, ja keskieurooppaa vaivasi erittäin kylmät säät. Katselimme hieman huvittuneina, kun ranskalaiset tulivat koneesta ulos naparetkeilijän varusteissa vesisateeseen.

 

Taisi olla tämä proto  http://www.airliners.net/open.file/0601902/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista. Muistan, kun joskus 70-luvulla Dassault Mercuren prototyyppi kävi Suomessa, mm. Joensuussa, ns. pakkastesteissä.

Joo ja Kajaanissa

[ attachment removed ]

Markku

P.S. Hienoja ja nostalgisia kuvia Juhalta !

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no perhana. Tässä jää kiiressä aina mielenkiintoisia kuvia väliin.  Hienoa settiä Juhalta - jälleen.

 

Ja tuo Markun laittaman Mercure oli myös erittäin mielenkiintoista nähtävää.  Taisin saada noita yhden ainokaisen kuvattua. Laitetaan tämä nyt tänne, kun sattuu olemaa eri väreissä kun nuo kaksi muuta  ;D

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno sarja kuvia!

Forumilaisten arkistoista löytyy näköjään melkein mitä herkkuja vaan, tuo Mercure minuakin kiinnostaa, kun en tiennyt, että sellainen on jopa Suomessa käynyt.  Ostin joskus kirpparilta Mercuren kattavan "tehdasesitteen", muovikantisen, jossa lukee "Description Generale" ja toinen lehtinen, jossa lukee "Mercure Countdown". Painettu ennen ensimmäisen prototyypin lentoa,  etusivun mukaan marraskuulta 1970. Prototyyppi rullasi ulos kirjasen mukaan 4. huhtikuuta 1971.

Nytpä nämä kuvat antavat mukavaa lisää tuonkin koneen historiaan, kiitos niistä.  727:aa oli myös mukava nähdä, koska eka oma varsinainen lentomatkani tapahtui Sterlingin 727:lla. Kuva siitä myös onneksi löytyy diana, lähes vahingossa siihen aikaan otettu. 

 

-krisse

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos pojat noista Mercureista! :o Ikinä ko. koneesta kuullut/nähnytkään.

Taas opittiin uutta. :thmbup: Ja mielenkiintoisia kuvia muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla