Guest Masa

Power vs. Thrust, mitä eroa?

6 viestiä aiheessa

Saattaisi mennä tuolla pelihuoneessakin, mutta miksei täälläkin. Yhdessä suht totuudenmukaiselta vaikuttavassa hävittäjäsimulaattorissa on erikseen Power up/down ja Thrust up/down.

Eli työntöä saa eri vivusta kuin tehoa. Vauhti kasvaa/pienenee molemmista.

Miksi se on niin? Mitä eroa näillä kahdella "suureella" on?

 

Entä mites se on hävittäjissä, esim. F-18:ssa noin yleensä, tulevatko pilotin vaiko koneen rajat ensin vastaan? Tuossa ao. simussa antaa kaikenlaisia varoituksia milloin minkäkin envelopen rajan saavuttamisesta. Pilotin näkökenttäkin on useimmiten siinä vaiheessa jo sumussa g:n vuoksi, mutta ei vielä mitenkään häiritsevästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtäisin tuon että Thrust vivusta säädetään haluttu työntövoima, jonka jälkeen ECU tms. laskee tarvittavat polttoaineet yms sen tehon saavuttamiseksi. Työntövoima pidetään sitten automatiikan avulla halutussa

 

Power vivulla sitten annetaan vaan raakasti kakkua koneeseen eli koneesta saatu teho/työntövoima muuttuu myös olosuhteiden muuttuessa (lämpötila, kosteus ym.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pilotti istuu penkissä (kuten yleensä tekee), ei selän suunnalta lisätty teho juuri mitenkään vaikuta noihin G-LOC -ilmiöihin, mikäli lennetään vaakasuoraan. Eri asia on, jos kone kaartaa jo valmiiksi, eli kiihtyvyysvektori suuntautuu myös päästä varpaisiin. Silloin saattaa taju mennä.

 

Arttu

 

Entä mites se on hävittäjissä, esim. F-18:ssa noin yleensä, tulevatko pilotin vaiko koneen rajat ensin vastaan? Tuossa ao. simussa antaa kaikenlaisia varoituksia milloin minkäkin envelopen rajan saavuttamisesta. Pilotin näkökenttäkin on useimmiten siinä vaiheessa jo sumussa g:n vuoksi, mutta ei vielä mitenkään häiritsevästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööps...?

 

Tämä nyt saattaa mennä aivan metsään mutta eihän kyseessä olisi tuollainen itänaapurissakin harrastettu Thrust

Vectoring eli suihkusuuttimen ohjaus ylös/alas ?  :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööps...?

 

Tämä nyt saattaa mennä aivan metsään mutta eihän kyseessä olisi tuollainen itänaapurissakin harrastettu Thrust

Vectoring eli suihkusuuttimen ohjaus ylös/alas ?  :-\

 

Onhan sitä harrastettu länsimaissakin, ja luulisin, että veli venäläisellä ne on myös täysin automaattiset ja liikkuvat myös sivuille, eikä pelkästään ylös-alas...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvailua tämäkin, mutta voisiko thrust olla suihkusuuttimen poikkipinta-alan säätö. Yleensähän se säätyy automaattisesti kierrosten ja jälkipolttimen tilan mukaan. Suihkumoottorihan kiihtyy korkealla verraten hitaasti, joten voisi kuvitella, että työntövoiman lisääminen kävisi nopeammin huudattamalla moottoria koko ajan max kierroksilla ja säätämällä ainostaan suihkusuutinta...

Korostan vielä, että tämä on vain arvailua ja pähkäilyä...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään