Guest Jufernaut

Italia huutokauppaa Alitaliaa (oli: Lentoyhtiöuutisia..)

160 viestiä aiheessa

.... tai sitten "huutokaupan" ehdot on tahallaan laadittu niin kieroiksi, ettei yhtään Alitalian ostajaa ilmaannu, minkä jälkeen Italian valtio taas määrää yhtiössä niinkuin tahtoo  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalian myynti on mutkistunut ennestään (jos se vain on mahdollista) : amerikkalainen MatlinPatterson on vetäytynyt tarjouskilpailusta ja Aeroflot on viestittänyt hinnan olevan liian korkean. Aeroflot kuitenkin kiistää vetäytyvänsä kisasta.

 

aero.de

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt myö Aeroflot on uudelleen osoittanut kiinnostusta Alitaliaan. Aeroflothan vetäytyi jo kerran tarjouskilpailusta.

 

Tässä ei kyllä kohta tiedä itkeäkö vai nauraako Alitalian myyntiin liittyvien uutisten kanssa  ;D

 

aero.de

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalian myynnin ihmeelliset koukerot jatkuvat  ;D

 

Alitalia on julkaissut listan yhtiön potentiaalisista ostajista konsultoituaan mm. Citigroupin kanssa. Listalta löytyvät Aeroflot, Air France KLM, AP Holding (Air One), Cordata Baldassarre, Lufthansa ja TPG (Texas Pacific Group).

 

atw

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on sitä EU-politiikkaa: Italian valtio on työntänyt rahaa vuosikausia Alitalian hengissäpysymiseen vastoin EU-määräyksiä; eipä se ole Italian valtiota hidastanut millään tavoilla. Voisiko samaa tapahtua Suomessa, joka yrittää olla joka asiassa "EU:n mallioppilas"?

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on sitä EU-politiikkaa: Italian valtio on työntänyt rahaa vuosikausia Alitalian hengissäpysymiseen vastoin EU-määräyksiä; eipä se ole Italian valtiota hidastanut millään tavoilla. Voisiko samaa tapahtua Suomessa, joka yrittää olla joka asiassa "EU:n mallioppilas"?

 

Ismo

 

Sopii katsoa, missä kunnossa Italian kansantalous on, ja verrata sitä esim. Suomen kansantalouden kuntoon. Tai verrata Finnairin kuntoa Alitalian kuntoon. Mallioppilas pärjää yleensä paremmin ja VARMEMMIN kuin takarivin häirikkö, vaikka se ei aina helppoa olekaan. Taitaa mallioppilas tässäkin voittaa kisan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsenäisyyspäivänä 6.12. meni taas kerran umpeen ajankohta, jolloin ostajakandidaattien piti ilmoittaa kiinnostuksensa Alitalian myynnissä olevan osakepotin ostoon.

 

Lufthansa ei ollut kiinnostunut. Air France-KLM jätti ilmoituksen, mutta se ei sisällä mitään sitovaa tarjousta, kun sellaista ei ollut edes pyydetty. Jotenkin omituista touhua koko juttu.

 

Italialainen Air One on toinen ilmoittautunut ehdokas, joka ratsastaa sillä, että se lupaisi pitää hubit sekä Roomassa että Milanossa. Air One joutuisi kuitenkin ottamaan rajusti lainaa rahoittaakseen Italian valtion osakkeiden oston, mihin sillä ei välttämättä riitä rahkeita.

 

Pienempi italialainen sijoittajaryhmä on myös kiinnostunut, mutta sitä ei kukaan tunnu ottavan vakavasti. Enempiä ehdokkaita ei ole.

 

Alitalia tekee koko ajan tappiota, kuten viimeiset yhdeksän vuotta muistaakseni, tätänykyä miljoona euroa päivässä. Ja velkaa Alitalialla on miljardi euroa ja risat. Lufthansan Mayrhuber onkin sanonut, ettei LH halua taloudellista riippakiveä niskaansa. AF/KL:kin todennäköisesti haluaisi lähinnä Alitalian reitit ja slotit ja karsisi toimintaa muuten.

 

Seuraavaksi odotetaan kuulemma ilmoitusta siitä, minkä ehdokkaan kanssa aloitetaan eksklusiiviset neuvottelut  :-\ ja farssi jatkuu.

 

http://news.airwise.com/story/view/1197074851.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air France-KLM:n Ailtalia-kauppaehdoista on alkanut tihkua tietoa julkisuuteen. AF/KL on lähteiden mukaan valmis sijoittamaan pitkällä tähtäyksellä Alitaliaan jopa 6,5 miljardia euroa.

 

Samalla olisi kuitenkin karsittava vähintään 1500 työpaikkaa. Alitalian ammattiliitot uhkaavat (tietenkin) lakolla, jos näin käy. Eiköhän ole kuitenkin selvä, että väkeä on vähennettävä?

 

Italian hallitus vetäytyi toistaiseksi vastuusta sysäämällä ratkaisunteon Alitalian johtokunnalle, joka tekee päätöksen ostajaehdokkaiden välillä ensi viikolla, tai sitten ei.

 

http://www.france24.com/france24Public/en/news/business/20071214-alitalia-airline-air-france-takeover-job-cuts.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Alitalia haluu yhdistyä Air Francen ja KLM:n kanssa.

 

  www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id78253.html

 

Kaikkea sitä saa haluta, mutta EU:n kilpailu komissiolla taitaa olla vielä sana sanottavansa??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä taitaa olla taustalla vielä jonkinlainen koplauskuvio

eli ranskalaiset saa haltuunsa italialaisen energiayhtiön

jos ottavat riesakseen Alitalian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalia on hankkinut käteistä kassanpohjalle myymällä slottiaikojaan Lontoon Heathrowlla 93 miljoonalla eurolla. Heathrown slotit ovat kysyttyjä ensi vuonna voimaantulevan Open Skies-sopimuksen takia.

 

Tosin, kun Alitalia tekee tappiota miljoona euroa päivässä, niin slottien myynnillä katetaan vain kolmen kuukauden tappiot.

 

http://www.msnbc.msn.com/id/22401252/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla olisi kuitenkin karsittava vähintään 1500 työpaikkaa. Alitalian ammattiliitot uhkaavat (tietenkin) lakolla, jos näin käy. Eiköhän ole kuitenkin selvä, että väkeä on vähennettävä?

Taitaapi olla niin että joko väh. 1500 ihmistä menettää työnsä, tai kaikki menettää työnsä (Alitalia menee kokonaan nurin). Sinänsä tyhmää lakkoilla työpaikkojen menetystä vastaan kun sokeakin näkee että yhtiö ei ole kannattava sellaisenaan kuin se nykyään on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italian hallitus ilmoitti perjantaina pitävänsä ranskalais-hollantilaisen AirFrance-KLMn tarjousta parempana kuin italialaisen Air Onen. Hallitus aloittaa yhtiön knassa tarkemmat neuvottelut Alitalian pelastamisesta. Neuvottelujen arvioidaan kestävän kahdeksan viikkoa.

 

taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

6.5 miljoonalla eurolla ei vielä kovin paljoa tee konekaupoille mentäessä,  tuntuu yhdeltä ja samalta vaikka tuota summaa ei olisi edes mainittu tiedotteessa.

Vaikka tietysti rahaa tullaan myös tekemään/säästämään hankkiutumalla eroon liioista koneista ja työvoimasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

6.5 miljoonalla eurolla

 

Liekö STT:llä käynyt lapsus, kun Airwise News puhuu samasta määrästä miljardeja?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään