Juha-Pekka Palmulaakso

Hallalento, OH-HIU (turkulaista ilmailuhistoriaa, osa 3...)

4 viestiä aiheessa

Niin että mitäkö? Urbanisoituneille nettisurffareille lienevät luonnon ja maaseudun ihmeet vieraita, joten valistetaanpa ensin vähäsen:

 

Monet kasvit, esimerkiksi juuri marjapensaat, ovat kukintovaiheessa hyvin herkkiä pakkaselle. Tämä tarkoittaa sitä että yksikin keväinen hallayö saattaa tuhota koko vuoden sadon. Siispä varsinkin ansaintamielessä herukkapensaita viljelevät ovat hyvinkin kiinnostuneita siitä miten huonoon saumaan tuleva pakkanen voidaan torjua.

 

Kotitarveviljelijä levittää hallan uhatessa eristävän kuituharson niiden kahden marjapensaansa päälle, mutta meneppä pellolle kiskomaan harsoa kun puskia on kymmenien hehtaarien alueella tuhansia. Toinen ja käytetyin keino on kastelu, joka saattaa ensin kuulostaa oudolta (pakkanen + vesi = jää), mutta termodynamiikan lakeja ja lämpöenergian käyttäytymistä tarkastellessa on hyvinkin luonteva juttu. Sekin vaatii putkistojen vetämiset ja pumput.

 

Ja sitten on vielä se kolmaskin keino. Otetaan yksi kappale helikoptereita ja lennetään sillä plantaasin yllä pahimpina hallatunteina sopivalla korkeudella niin että roottorivirta sekoittaa ylemmistä kerroksista lämpimämpää ilma maanpinnassa väijyvän pakkasilman kanssa. Bonuksena kaasuturbiinikone tuuttaa vielä ilman sekaan kuutiokaupalla kuumaa pakokaasua, vaikka kerosiininkäry ei ehkä ihan luomuviljelyltä kuulostakaan...  ;D

 

Siispä toukokuussa 1990 moinen toteutettiin käytännössä. Paikkana oli Heikkilän tila Ruskolla, Turun kentältä muutama kilometri luoteeseen. Allekirjoittanutkin laittoi vekkarin soimaan puolenyön jälkeen kun oli mahdollisuus dokumentoida jotain vähän erikoisempaa tapahtumaa (ja tietysti päästä Vikin Hughesin kyytiin...)

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Lentokorkeus taisi olla jotain 10-20 metrin luokkaa...

 

 

[ attachment removed ]

 

 

...ja tasaisen peiton hakeminen epäilemättä tarkkaa touhua...

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Nopeutta oli kuitenkin koko ajan kohtalaisesti, sen verran että autorotaatio olisi tarvittaessa mahdollinen. Vikin kyydissä laskuunkin tultiin joka kerta juuri tuosta syystä aika vauhdikkaasti, periaatteena oli että leijuttamiset tehdään siinä kentän pinnassa eikä puunlatvojen korkeudella...  :thmbup:

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Vähän erikoisempi kuvakulma Hughesin takapenkiltä...  ;)

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Takaovien pleksit ovat kiinni ruuvattavilla pikalukoilla (tuohonhan saa myös sellaiset pallomaiset pleksit, jolloin taakse menee vaikkapa paaripotilas poikittain). Kuvauskoneena tykkäsin viisisatasesta; tarjosi tasaista menoa ja tuo siviilimallin matala teline ei häiritse kuvausta.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Lepotauko...

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh ! Taitaa siinä tulla kilohintaa marjolle, jos monta hallayötä tulee... :o En tiennytkään, että tuommoistakin on tehty.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiennytkään, että tuommoistakin on tehty.

Ameriikan markkinoilla tuollainen "Frost prevention" on melko yleistä puuhaa, toki nykyisin taitavat touhuta paljolti mäntämoottorisilla ihan kustannusten vuoksi. Ja eipä silti, saman homman tuossa joku nelinelonen ajaa kuin vanha viissatanen, ei se siitä kummemmaksi muutu.

 

Nopeutta oli kuitenkin koko ajan kohtalaisesti, sen verran että autorotaatio olisi tarvittaessa mahdollinen.

Jos nyt yhtään olen helikopterin aerodynamiikasta mitään ymmärtänyt (En väitä että olisin), niin jos tuota hommaa yrittää kovin hirveällä vauhdilla tehdä niin taitaa olla aika turhaa hommaa niiden marjojen kannalta. Hiljaa ja matalalla on se, millä ilman saa sekoittumaan. Nopeus lienee tuossa duunissa kohdallaaan silloin, kun sitä ei voi lukea nopeusmittarista, ainakaan luotettavasti :D

 

Juu, mutta mukavia kuvia :thmbup:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavia kuvia. Turkulaista historiaa, jota ei enää ole nähtävissä luonnossa. 

Pilotti on jo ylemmillä lentopinnoilla ja hänen jälkeensäjättämä helikopterikin mäjähti yölennolla

huonoissa keleissä mäkeen Piikkiössä, vieden nuoren kopterilentäjän mukanaan.

 

Vikin entinen hekohalli on nykyään kimppakoneemme suojana EFTUn rahtiplatalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla