Guest arttula

Finnairin B757:n seattaus vs. Air Finlandin ?

30 viestiä aiheessa

Kuinka mielellään Finnair suostuu siihen, että esim. Aurinkomatkat haluaa 757:n 210 paikkaisena, Lomamatkat vaikka 216 paikkaisena ja Tjäreborg 230 paikkaisena ? Kuitenkin kun on suunniteltu lennot niin, että mielellään tunnissa tai kahdessa tapahtuu Helsingin päässä vaihto ja uuteen kohteeseen lähtö, jos ei öitä lasketa... Kyllä se on enemmän lentoyhtiöstä kiinni, miten ahtaasti he tuolit laittavat. Onhan 757 Finnairilla entistä enemmän myös one-class reittilentokoneena...

 

Hmm.. Jos Finnair sisustaisi B757:t vaikka 180-paikkaisiksi, niin kuinkakohan monta lomalentoa niillä tehtäisiin.. Luulenpa, että ei montaakaan. Matkatoimistot kun eivät varmasti pystyisi myymään ihmisille merkittävästi kalliimpia etelän reissuja perustelemalla niitä isommalla jalkatilalla lentokoneessa.

 

Eli koska asiakas haluaa halvan loman, matkanjärjestäjä tarvitsee paljon ihmisiä koneeseen ja lentoyhtiöhän tekee työtä käskettyä. Tästä on kysymys.

 

Itse reilut 190-senttisenä kaverina olen ollut todellisissa vaikeuksissa mahtua My Travelin A321:een. Ja kun sinne penkkiin meikämanne saatiin lentoemännän rajuin ottein (hei, eipäs nyt innostuta!) survottua, niin matkanteko oli kaikkea muuta kuin mukavaa. Myös edessä istuvalle. Exit-paikat olivat Tjäreborgin matkalla lisämaksullisia (siis, jos niille olisi erikseen halunnut) ja sellainen olisi pitänyt varata etukäteen (mitä en tietenkään tajunnut).

 

Tuolla reissulla kävi mielessä, että olisiko tilauslentokoneesta (tai mistä tahansa koneesta) mahdotonta varata pari-kolme riviä hieman normaalia väljemmällä penkkivälillä juurikin pitkäsäärisiä ihmisiä varten. Kun varmasti keskimäärin jokaisessa koneessa on tietty prosentti pitkiä ihmisiä, joiden on yksinkertaisesti mahdotonta mahtua istuinpaikalleen.

 

Tai sitten matkatoimistojen tulisi mielestäni painaa oppaisiinsa maksimipituudet ihmisille, jotka voivat heidän käyttämissään koneissa matkustaa. Minä nimittäin en aio enää nousta My Travelin koneeseen, vaikka mikä tulisi. :)

 

Eikä toi bussineksessa matkustaminenkaan ole hirveän realistinen vaihtoehto. Kaikille, joiden mielestä istuinväleistä itkijät voivat huoletta matkustaa pisneksen puolella voin kertoa, että koostani huolimatta en saa yhtään enempää liksaa. Vaikka tietysti pitäisi, vai kuinka? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä olet yli 190-senttinen, mutta itse yli kaksimetrinen (203 cm), joten mieti muutama lisäsentti jalkoihin ja sitten tilannetta... Kun Finnairillakin joutuu ensi keväästä lähtien pulittamaan exitistä etukäteen (ja jos sen ehtii ja sattuu saamaan), niin saakohan sitä lisämaksua hakea takaisin terveydellisistä syistä matkavakuutuksen kautta ??  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka mielellään Finnair suostuu siihen, että esim. Aurinkomatkat haluaa 757:n 210 paikkaisena, Lomamatkat vaikka 216 paikkaisena ja Tjäreborg 230 paikkaisena ? Kuitenkin kun on suunniteltu lennot niin, että mielellään tunnissa tai kahdessa tapahtuu Helsingin päässä vaihto ja uuteen kohteeseen lähtö, jos ei öitä lasketa... Kyllä se on enemmän lentoyhtiöstä kiinni, miten ahtaasti he tuolit laittavat. Onhan 757 Finnairilla entistä enemmän myös one-class reittilentokoneena...

 

Yksinkertaisimmillaan kysymys ei ole suostumisesta, vaan siitä mitä sopimus sanoo.  Markkinatalous tässä vaikuttaa, kone toimitetaan asiakkaalle sellaisena kuin hän haluaa tai joku muu toimittaa sen.  Jos koneeseen tehdään konfiguraatiomuutoksia, se ottaa aikaa ja aika maksaa rahaa.  Tottakai tästä aiheutuvat kustannukset siirtyisivät ko. yhtiön tarjoukseen.  Kyllä se on enemmän matkatoimistosta kiinni, minkälaisen tuotteen haluavat tilata, kysymyshän on loppupeleissä vain kustannuksista.  Jos väljälle koneelle olisi kysyntää ja se olisi hyvä bisnesidea, sellainen myös löytyisi. 

 

Eli koska asiakas haluaa halvan loman, matkanjärjestäjä tarvitsee paljon ihmisiä koneeseen ja lentoyhtiöhän tekee työtä käskettyä. Tästä on kysymys.

 

Tämä on minunkin näkemykseni.

 

Joku voisi kokeilla lomalentoa Privat Airilla... 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä olet yli 190-senttinen, mutta itse yli kaksimetrinen (203 cm), joten mieti muutama lisäsentti jalkoihin ja sitten tilannetta... Kun Finnairillakin joutuu ensi keväästä lähtien pulittamaan exitistä etukäteen (ja jos sen ehtii ja sattuu saamaan), niin saakohan sitä lisämaksua hakea takaisin terveydellisistä syistä matkavakuutuksen kautta ??  ::)

 

Enpä sinulle varsinkaan voisi suositella My Travelia aivan ensisijaisena lentoyhtiönä. Ja niinhän se taitaa olla, että lähes kaikki charterit ja turistiluokat alkavat olla vähän turhan ahtaita, kun ihmisellä alkaa olla pituutta lähemmäs kaksi metriä. Puhumattakaan siitä, kun mennään sen yli!

 

Muistan lukeneeni joltakin netin foorumilta keskustelua, jossa pitkille ja/tai pulleille ihmisille vaadittiin lisämaksua lentämisestä. Perusteena oli se, että isokokoiset ihmiset painavat enemmän kuin muut. Keskimittaiset ja pienet ihmiset joutuvat sitten lippujensa hinnoissa maksamaan isojen ihmisten elopainokilot. Kuinka epäreilua!

 

Olisikohan aika perustaa etujärjestö ajamaan isojen ihmisten oikeutta edes jokseenkin tasavertaiseen lentomatkustamiseen. :D Vai että pitäisi siitä maksaa vielä lisää, että pääsee perille raajarikkona.. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, tuollainen exit-paikka. Se kannattaa varmistaa ajoissa AF:lta, koska tunkua niille on. Tuollainen syy on varmaan ihan pätevä.

 

Arttu

 

Edit// Tai sitten pyytää jump seat -paikkaa ohjaamosta... ;D

 

 

Morjesta!

 

Kyllähän tuo ohjaamopaikka aina kelpaisi!  ;D Mikä paikka tuo jump seat on sitten? Huoltomiehille jne?  ???

 

Kaippa sitä täytyy lähteä mukaan EXIT-paikka kilpailuun  ;)'

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään