Juha Paulavuo

Aikakoneella Brommaan ....

8 viestiä aiheessa

Törmäsin tähän videoon Brommasta, kuvattu ilmeisesti joskus 1950-luvun lopulla/1960-luvun alussa. Kuvissa vilahtaa ainakin neljä tai viisi eri konetyyppiä : Caravelle (myös jarruvarjolla), Viscount, DC-7/DC-6 ja DC-3.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva löytö!

 

Olipas hieno nostalginen pätkä tuon ajan koneista.  Siinähän on mukana kolmenlaista moottoriakin, mäntämoottoria, potkuriturbiineja ja ensimmäisen sukupolven suoria suihkumoottoreita noissa "höyry-Caravelleissa". Vielä kun olisi ollut ääni mukana. Ja kelitkin ovat ihan tätäpäivää...!!!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa nostalgiaa, kyllä noilla Ruotsalaisilla jo silloin.... >:(

 

Onkos tuo jarruvarjo ollut vakiovaruste tuohon aikaan nuissa Caravelleissa...? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuo jarruvarjo ollut vakiovaruste tuohon aikaan nuissa Caravelleissa...? :o

 

Näin olen antanut ainakin itseni ymmärtää, sillä olihan myös Finnairin höyry caravelleissa jarruvarjot. Tämä taisi johtua siitä, ettei höyrycaravellen moottoreissa ollut reverssejä ja kiitoradat eivät silloin olleet ihan yhtä pitkiä kuin nykyään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin olen antanut ainakin itseni ymmärtää, sillä olihan myös Finnairin höyry caravelleissa jarruvarjot. Tämä taisi johtua siitä, ettei höyrycaravellen moottoreissa ollut reverssejä ja kiitoradat eivät silloin olleet ihan yhtä pitkiä kuin nykyään.

 

Kyllä näin on, vasta Caravelle VI-R mallissa oli reverssit, ja jarruvarjoista luovuttiin. Tämä versio oli viimeinen, jossa oli moottoreina Rolls-Royce Avonit.

 

SAS:n koneet olivat tyyppiä Sud Aviation Caravelle III, ja käytössä 1959-1974.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Caravelle

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se jännää, että siinä missä lentokoneiden kohdalla on tapahtunut valtavaa kehitystä noista videon päivistä, voi vielä tänäänkin nähdä hyvin samannäköisiä "matkatavaratraktoreita" suurilla kansainvälisillä kentillä. No ehkä siellä traktorin konehuoneessa on nyt joku common rail tai jotain, mutta siitä huolimatta :o :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä se vaan en ole saanut koko päivänä tuota linkkiä avautumaan :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuo jarruvarjo ollut vakiovaruste tuohon aikaan nuissa Caravelleissa...? :o

 

Ei ollut vakiovaruste, vaan lentoyhtiön valittavissa ollut optio.

Ainakaan Finnairin mekaanikot eivät olleet ilahtuneita ylimääräiseksi työksi koetusta varjon uudelleen pakkaamisesta  ::)

Ilmeisesti varjoa käytettiin pääasiassa liukkaalla. Höyryssähän ei ollut käytännössä anti-skid järjestelmää, ja ratojen talvikunnossapito oli aivan eri tasolla kuin tänä päivänä.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään