Tuomas Kuosmanen

Diesel-uutisia

252 viestiä aiheessa

Pistetäänpäs tännekin:

 

Mielenkiintoinen "investor newsletter".

 

Eli kaksilitraista pukkaa, omalla lohkolla jopa. Vaihtavat tuon mukaan nuo nykyisetkin sellaisiin ilmeisesti vaihtoajan tullessa eteen..?

 

"In the Centurion 2.0, Thielert has been able to demonstrate that the proven and reliable design is upwardly compatible. The new engine will in future replace the Centurion 1.7 in all installations. The Centurion 2.0 has a greater engine capacity, particularly in order to meet the requirements of the US market. Thielert has developed a own engine block in the course of the development and approval process, which is especially designed to meet the demands of aviation. The European and US aviation authorities approved the engine in August and October 2006. Similarly, the Centurion 2.0 has been approved for installation in the Cessna 172 since August last year. The Centurion 2.0 is supplied to plane manufacturer Diamond Aircraft Industries as an installation kit, and built into the successful DA40 TDI and DA42 aircraft."

 

"Thielert covers the power category up to 180 hp with its Centurion 2.0, and the power category from 280 hp to 350 hp is covered by the Centurion 4.0. (...) The manufacturer Rotax has very recently announced that it will not be putting into series production its own new development for the power category covered by APL and SMA, in order to concentrate on its core competence in the power categories around 100 hp."

 

Mielenkiintoista. Pohdimme että koska tuo 135hp Centurion 1.7 "covers up to 160hp" niin tuo "covers up to 180hp" voisi hyvin tarkoittaa että tuosta kaksilitraisesta irtoaisi noin 150hp. Tervetullut uutinen kerrassaan.

 

Kyse on siis Thielert Centurion -dieselmoottoreista jollainen on mm. Malmin Ilmailukerhon OH-CAU-koneessa.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei. Samoin tuossa nyt kun uudestaan lukee: "has also 135PS", eli tarkoittaako tuo että teho on sama mutta "has greater capacity to meet the needs of the US market"... ööö? :)

 

Ei auttane kuin odottaa lisätietoa, ellei joku kilauta mr. Thielertille ja kysy? :)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsotaanpa moottorin "kantaisän" eli Mercedes A-mallin tietoja (lähde: TM)

 

2004: A 170 CDI 1689 cc, 95 hv/4200 rpm, 180 Nm, viritysaste 56 hv/l, puristussuhde 19:1. Thielert: 135 hv, viritysaste 80 hv/l.

 

2006: A 200 CDI 1991 cc, 140 hv/4200 rpm, 300 Nm, viritysaste 70 hv/l, puristussuhde 18:1.

 

Eli olettaen että Thielertin uudesta lohkosta huolimatta pohjalla on pääosin edelleen M-B moottori, voisi päätellä että 2-litraisesta lentomoottorista lähtisi tulevaisuudessa vähintään 140 hv. Jos Thielert päätyisi samaan viritysasteeseen kuin 1,7-litraisessa, teholukemaksi tulisi 159 hv.

 

Mielenkiintoista on Mercedeksessä vääntömomentin hurja kasvu, joka on jopa enemmän kuin tehon kasvu. Lienee ihan hyvä juttu lentomoottorinkäytön kannalta.

 

Tässä voisi jo spekuloida että Thielert pitää 2-litraisen tehot jonkin aikaa samoissa kuin 1,7-litraisessa, koska 2-litraisen koko potentiaalin hyödyntäminen vaatisi jo merkittävää koko firewall forward-paketin uudelleensuunnittelua (potkuri, moottoripukki?, jne.) Ja  Diamondin tapauksessa taitavat suunnitteluresurssit olla täystyöllistettyjä DA50:n kanssa. Mutta pidemmän päälle tulevaisuus näyttää varsin kiinnostavalta. Odotellaan lisätietoja  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thielert on tehnyt oman vaihteiston moottoriin, ilman MB kytköksiä muuta kuin liitäntä lohkoon. Sen tehonkestosta ei ole mitään käsitystä. Kun niihin ei yleensä painosyistä juurikaan kannata rakentaa ylimääräistä kestävyyttä, niin luulempa että vaihteisto tulee rajoittamaan 2.0 tehon ainakin aluksi samalle tasalle 1.7 kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thielert on tehnyt oman vaihteiston moottoriin, ilman MB kytköksiä muuta kuin liitäntä lohkoon. Sen tehonkestosta ei ole mitään käsitystä. Kun niihin ei yleensä painosyistä juurikaan kannata rakentaa ylimääräistä kestävyyttä, niin luulempa että vaihteisto tulee rajoittamaan 2.0 tehon ainakin aluksi samalle tasalle 1.7 kanssa.

 

Jep. Veikkaan kanssa että "yksi asia kerrallaan" on helpompi hyväksyttää - eli ensin uusi lohko, sen jälkeen, kuten autoissa, uusi softa millä tuosta revitään enemmän tehoa kun käytännössä päästään testaamaan kestävyyttä..

 

Jännä seurata miten homma etenee.

 

Mitenkäs Aki, mitään kuulumisia C150-projektista?

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diamond on esitellyt uuden pienkoneisiin tarkoitetun dieselmoottorin, jota on jo kokeiltu DA40:ssä. Moottorista irtoaa tehoa 170 hp. Litratilavuutta tai muita tarkempia tietoja ei tunnu löytyvän vielä mistään, mutta Diamond on ilmeisen tosissaan tuomassa uutta ilmailudieselmoottoria markkinoille. Tämän moottorin sanotaan kuluttavan 20 % vähemmän polttoainetta kuin "tavalliset" vastaavat moottorit... tarkoittaako tämä ehkä Thielertejä?

 

Moottori on kehitetty yhteistyössä Austro Engine GmbH:n ja Mercedeksen (MB-Tech) kanssa, ja mukana on ilmeisesti myös muita partnereita. Austro Engine GmbH, Wiener Neustadt, taitaa olla niin uusi yritys, että ei löydy edes omia nettisivuja? Eikä moottorille ole annettu nimeä tai tyyppiä??? Joka tapauksessa yksi monista samansisältöisistä asiaa koskevista artikkeleista kuvan kera täällä:

 

http://www.skycontrol.net/business-general-aviation/diamond-aircraft-new-engine-for-general-aviation/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thielertin osakkeiden kurssi on jostain syystä pudonnut 3,65 euroon Saksan osakemarkkinoilla, kun se on joskus ollut jopa yli 25 euroa. Hampurilainen oikeusistuin on mitätöinyt Thielertin tilinpäätökset vuosilta 2003-2005 "virheellisten arvostusmenetelmien takia", mikä on aiheuttanut jonkin verran ihmettelyä USA:ssa.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/ThielertHitsStockMarketTurbulence_197470-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thielertin osakkeiden kurssi on jostain syystä pudonnut 3,65 euroon Saksan osakemarkkinoilla, kun se on joskus ollut jopa yli 25 euroa. Hampurilainen oikeusistuin on mitätöinyt Thielertin tilinpäätökset vuosilta 2003-2005 "virheellisten arvostusmenetelmien takia", mikä on aiheuttanut jonkin verran ihmettelyä USA:ssa.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/ThielertHitsStockMarketTurbulence_197470-1.html

 

Tällaiset taloussotkut kummasti heikentävät osakkeiden arvoa sijoittajien silmissä. Aika harva, paitsi todellinen riskisijoittaja

haluaa pistää rahaa osakkeisiin ainakaan ennen kuin k.o sotkut on selvitetty. Ovat varmaan polttaneet näppinsä senverran

usein.

 

Olisi todella ikävää koko yleisilmailun tulevaisuudelle jos niiden taloussotkujen takaa löytyisi senverran

pahoja sotkuja että Thielertin tulevaisuus vaarantuisi. Tosin, sellaisessakin tapauksessa olisi hyvin mahdollista

että toiminnalle saattai löytyä ostaja vähän kuten kävi Columbia Aircraftillekkin. Thielertillä sentään on

tuote markkinoilla jolle on kysyntää.

 

En nyt ole mikään osakemarkkina-analyytikko mutta kun katsoo Thielertin osakkeen vuoden kurssikehitystä

niin voisi jotenkin olettaa että osakkeen hidas lasku sieltä 25 Euron huippuarvosta on ollout

moottoreiden laatuongelmien aiheuttamaa ja tämä romahdus taloussotkujen .

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tosiaan edesauta kurssien nousua se jonkinasteinen epävarmuus, mikä tällä hetkellä on Thielertin lekodieselien

konstruktioihin.  Lastentauteja suhteellisesti liikaa, jotta täysi kaupallisuus olisi vielä mahdollista.

(Suomessakin lienee 7-8 (?) dieselmoottorista pienkonetta, joista kolmelle on tapahtunut lentovaurio moottoriin

liittyvistä syistä?)  Hetki kannattaa vielä odottaa - luulisin.  On sen verran kallis investointi.

 

Ja mitä on se huhu, että Nesteen kerosiini ei voitelisi Thielertin pumppuja tarpeeksi = eri laatuista, kuin moottorinvalmistajan

speksejä laatiessaan käyttämä kerosiini Keski-Euroopassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tosiaan edesauta kurssien nousua se jonkinasteinen epävarmuus, mikä tällä hetkellä on Thielertin lekodieselien

konstruktioihin.  Lastentauteja suhteellisesti liikaa, jotta täysi kaupallisuus olisi vielä mahdollista.

(Suomessakin lienee 7-8 (?) dieselmoottorista pienkonetta, joista kolmelle on tapahtunut lentovaurio moottoriin

liittyvistä syistä?)  Hetki kannattaa vielä odottaa - luulisin.  On sen verran kallis investointi.

 

Ja mitä on se huhu, että Nesteen kerosiini ei voitelisi Thielertin pumppuja tarpeeksi = eri laatuista, kuin moottorinvalmistajan

speksejä laatiessaan käyttämä kerosiini Keski-Euroopassa?

 

Tilannetta voisi kenties kuvata niinkin että Thielertista on tullut oman menestyksensä "uhri". Tuotteen kysyntä on ollut valtava joten niitä moottoreita on sitten haluttu ottaa nopeasti ja laajassa mittakaavassa käyttöön. Kenties liiankin nopeasti.

 

Nyt on syytä toivoa että rahat, jotka Thielert sai käyttöönsä yhtiön pörssiin listautumisessa ja osakeannissa, riittävät  näiden ongelmien korjaamiseen. Lisärahoituksen saanti kun voi olla hieman hankalampaa kuin tähän saakka.

 

Suomen vaurioihin liittyen, yhden osalta syy ei ollut moottorissa vaan liittyi lähinnä huoltoon ja sen jälkeisen koelennon suoritukseen.

 

Pumpun voiteluun liittyen, tutkinta on edellen kesken mutta olen ymmärtänyt että käytetty polttoaine täytti kyllä Jet-A1 speksit.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dieselmoottorit tekevät tuloaan myös C172:ta pienempiin lentokoneisiin. Sun´n´Fun-tapahtumassa Floridassa on esitelty IndUS Aviationin Light Sport Aircraft, jossa on 100 hevosvoiman LSA-koneisiin sertifioitu Wilksch WAM-100 LSA dieselmoottori:

 

http://www.avweb.com/news/snf/SunNFun2008_IndUS_LSA_DieselEngine_197619-1.html

 

IndUS Aviation tekee John Thorpin suunnittelemia koneita: http://www.indusav.com/

 

Tätä pienempää dieselmoottoria on ilmeisesti kokeiltu pienkoneissa jo useita vuosia sitten, mutta LSA-tyyppihyväksyntä on saatu vasta äskettäin. Huolto/korjausjakso on toistaiseksi 1000 tuntia. Moottorivalmistajan sivut: http://www.wilksch.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thielertin rahoituskriisi on vaatinut uhrinsa: Perustaja ja toimitusjohtaja Frank Thielert on saanut potkut, kuten myös talousjohtaja Roswitha Grosser.

Ratkaisu ei kuulemma tullut yllätyksenä yhtiön tilannetta seuraaville sen jälkeen kun se joutui lykkäämään 2007 tilinpäätöksen julkistamista.

Mielenkiintoinen tilanne: Tuote on suosittu, kauppa käy ja voittoa tulee, mutta talousasioissa lipsutaan. Toivottavasti asiat saadaan pian järjestykseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Harmi sinänsä, että näin, mutta Thielertille löytyy varmasti jatkaja, jos vaikka alkuperäiselle firmalle kävisi köpelösti. Tuote on ollut varsin suosittu ja kehitystyöstäkin iso osa on jo tehty. Täysin valmiiksihan tuotetta ei kai vielä voi sanoa, kehitystyö jatkuu taivaalla. Joku ostaa varmasti oikeudet ja jatkaa työtä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thielertin talousasioissa epäselvyyksiä, ja kassakriisi mahdollisesti uhkaamassa:

 

http://www.defenseindustrydaily.com/Thielerts-Troubles-Criminal-Investigations-and-a-Cash-Crunch-04801/

 

Pätäkkä loppu, propello stoppo..

 

www.thielert.com

 

Thielert AG: Subsidiary Thielert Aircraft Engines GmbH filed for insolvency

 

 

Hamburg/Germany - Today the executive board of Thielert Aircraft Engines GmbH, Lichtenstein, Saxony/Germany, has filed for the opening of insolvency at the county court Chemnitz concerning the assets of the company due to immediate illiquidity. Thielert Aircraft Engines GmbH is a full subsidiary of Thielert AG.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nonni  ???

 

Nyt sitten kysymys, että kuka/mikä tulee saaliinjaolle? Eurooppalainen vai amerikkalainen? Vai peräti joku jostain Aasiasta? Olisiko kyseessä joku moottorivalmistaja, kuten Continental, Lycoming tms. Vai EADS tai muu konglomeraatti?

 

Mitäs tuo Thielertin emoyhtiö tekee vai tekeekö se oikeasti mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takuista yms. vastuista vastaa nyt konkurssipesä ja myöhemmin se, kenelle toiminta siirtyy konkurssipesästä, ts. kuka ostaa liiketoiminnan pesästä. Eiköhän sille ostaja löydy, kuten olen jo aiemmin todennut.

 

Toinen asia on sitten, että minkälaiset ovat konkurssipesän todelliset mahdollisuudet vastata takuista ja millä tavalla konkurssipesä ja toiminnan jatkaja sopivat kaupassa takuuvastuiden jakautumisesta.

 

Ostaako mahdollinen ostaja koko homman kaikkine takuuvastuineen? Tällöin ostaja saa sen varmasti halvemmalla ja vastaa kaikesta ennen konkurssiakin tapahtueesta. Jos takuuvastuut jäävät konkurssipesälle, toiminnan jatkaja joutuu maksamaan siitä kalliimman hinnan. Tällöin vanhat, ennen konkurssia hankkineet asiakkaat saattavat olla heikoilla. Vähän on riskaabeli Thielert-moottorien  omistajien asema tällä hetkellä tuossa mielessä, tuossa on mahdollisuus tehdä ns. kupru, jollion vanhoille asiakkaille jää pahimmassa tapauksessa ns. luu käteen :thmbdn: :thmbdn:

 

Ei kannata ainakaan ehdoin tahdoin alkaa piiskaamaan niitä koneita ennen kuin asiasta on joku selvyys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä takuu toimii, jos ei ole ostanut moottoria suoraan Thielertiltä.  Moottoreita myy mm . Tanskassa http://www.airalpha.com ja on edelleen pystyssä  :) Sieltä mekin hankimme "Giisselin". Se ei ole meidän ongelma jos moottorin toimittaja ei vastaa takuista, mutta jälleenmyyjä vastaa edelleen.

 

Loppukädessä tieten olisi parempi, jos Thielertille löytyisi oikea omistaja....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joo, totta se on tuokin, jos jälleenmyyjä vastaa takuusta itse, eikä vyörytä sitä valmistajalle, niin kuin usein ikävä kyllä on. Mutta jos jälleenmyyjä vastaa niin hyvä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävintä asiassa on se, että ko. laitteen (=moottorin) lentokelpoisuus päättyy samalla, kun yrityksen toiminta jolla on vastuu sen jatkuvan lentokelpoisuuden ylläpidosta.

:( Tuomo T.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävintä asiassa on se, että ko. laitteen (=moottorin) lentokelpoisuus päättyy samalla, kun yrityksen toiminta jolla on vastuu sen jatkuvan lentokelpoisuuden ylläpidosta.

:( Tuomo T.

 

Mutta tuolla perusteella aika moni vanhempi ilma-alustyyppi olisi myös lentokelvoton, kuitenkin noita wanhoja aikanaan tyyppihyväksyttyjä vermeitä lentää edelleen..?

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään