Timo Kantola

Finnairin kaukokohteet

26 viestiä aiheessa

Finnairin aikatauluhausta laskin, että loka-marraskuussa 2007 MD-11 -koneita tarvitaan 5-6 kpl nykyisille kaukolentoreiteille. Ke, to ja su on yksi lähtö enemmän ja tarvitaan 6 konetta, muina päivinä tarvitaan 5 konetta.

 

Lisääkö Finnair nykyisille reiteille lentoja, mitkä eivät vielä ole myynnissä vai aloitetaanko vielä tänä vuonna lennot jonnekin sellaiseen kohteeseen, mistä ei ole vielä tiedotettu?

 

Seoulin reitin avaamisesta joskus lähitulevaisuudessa on viitteitä. Alkavatko Seoulin lennot jo tänä vuonna? Tuleeko muita uusia kohteita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sunnuntaina 30.9.07 loppuu AY095/096 jatkuakseen taas perjantaina 30.11.07. Olen itse arvioinut tuon tauon olevan kahden koneen heavyhuoltoon kuluvan ajan sillä sunnuntaina 2.12. on taas kaikki 7 konetta "ajossa".

 

Eli mainitsemanasi ajankohtana loka-marraskuussa on kaikki käytettävissä olevat koneet käytössä jos yksi on pajalla.

 

Tiistai näyttäisi olevan huoltoaukko eli vain 4 konetta lähtee.

 

Joulukuussa 2007 on vielä ma/pe ja la -päiville yksi kone sijoittamatta.

 

Huhuja kaikenmaailma reiteistä on mutta ei mitään varmaa. Ensi kesä on ainakin jo täynnä molemmille laajarunkotyypeille eli mahdollisen uuden reitin avaus menee talviaikataulun alkamiseen. Uusista reiteistä on kyllä Finnairin tapaan tiedotettu lähes vuosi ennen reitin avausta, kohta alkaa tulemaan jo kiire uuden reitin markkinointiin eli saattaa olla että tyhät kolme päivää käytetään vuorotiheyden kasvatukseen jo olemassa oleviin kohteisiin.

 

Keväällä on myös yksi poissa seitsemän viikon ajan ajalla 25.3.07-12.5.07 sunnuntaista lauantaihin. Olisikohan se lähes viikon mittainen huolto joka yksilölle ennen kesäsesongin alkua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Singaporen suora noille kolmelle päivälle ja samalla vapautettaisiin vähän tilaa Bangkokin täysille reiteille ennekuin kolmas päivittäinen tulee Bangkokiin. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SQ lentää Köpiksestä 12h kotiinpäin ja 13h 10 min Tanskaan. Aika lähelle noita aikoja se sitten menisi eli ei olisi vuorokauden keikka.

 

CPH-SIN 9969 km

HEL-SIN 9272 km

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin jostain että Finskille tulee toinen A343 Virginiltä?? Onko se totta, tietääkö kukaan? Sittenhän voitaisiin reitti esim. Souliin avata  ::) Entäs milloin tulee eka A343E? Joskus tänä vuonna?

Jännä juttu, ei meille henkilökunnalle vaan moisesta ole kerrottu ::)

Seuraavat kaksi 343 pitäisi tulla ensi kesän aikana, muistaakseni touko- ja kesäkuu on alustavasti merkitty luovutusajankohdiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SQ lentää Köpiksestä 12h kotiinpäin ja 13h 10 min Tanskaan. Aika lähelle noita aikoja se sitten menisi eli ei olisi vuorokauden keikka.

 

CPH-SIN 9969 km

HEL-SIN 9272 km

 

Eikös tuo vaatisi myös aika monen henkilökuntaan kuuluvan lisäystä SIN-lennoilla, kun samat lentoemännät ja stuertit eivät voisi hoitaa legiä loppuun asti? Nykyäänhän porukka vaihtuu BKK:ssa. Ja BKK:n lento joutuisi palaamaan päivälentona tai seisomaan aika kauan platalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännä juttu, ei meille henkilökunnalle vaan moisesta ole kerrottu ::)

 

Kun eka A340:nen tuli niin spotterit tiesi sen ennemmin kuin eräs hallituksen jäsen  ;D

 

Finnairin yksi ehdoton valtti on se että yks kone pystyy heittämään aasian keikan vuorokauden sisällä eli henkilöstön, kaluston yms. tarve on huomattavasti pienempi kuin muilla kilpailijoilla sehän taas merkitsee parempaa tuottoa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finnairin yksi ehdoton valtti on se että yks kone pystyy heittämään aasian keikan vuorokauden sisällä eli henkilöstön, kaluston yms. tarve on huomattavasti pienempi kuin muilla kilpailijoilla sehän taas merkitsee parempaa tuottoa  :thmbup:

 

Mikä Finnairin kilpailija käy Aasiassa yli vuorokauden sellaisella reitillä jolla AY käy alle vuorokauden?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä Finnairin kilpailija käy Aasiassa yli vuorokauden sellaisella reitillä jolla AY käy alle vuorokauden?

 

esim SAS köpiksestä Shanghaihin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka 343 hidas kone onkin niin kyllä se käy alle vuorokauden Köpiksestä Shanghaissa.

 

 

SK 997  Copenhagen (CPH), Kööpenhamina, Tanska

Terminaali 3  18:55 

Pu Dong (PVG), Shanghai, Kiina  12:05+1 päivä(ä) 

Non-stop

343 10h10min

 

SK 998  Pu Dong (PVG), Shanghai, Kiina  13:55 

Copenhagen (CPH), Kööpenhamina, Tanska

Terminaali 3  18:15 

Non-stop

343 11h20min

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka 343 hidas kone onkin niin kyllä se käy alle vuorokauden Köpiksestä Shanghaissa.

 

 

SK 997  Copenhagen (CPH), Kööpenhamina, Tanska

Terminaali 3  18:55 

Pu Dong (PVG), Shanghai, Kiina  12:05+1 päivä(ä) 

Non-stop

343 10h10min

 

SK 998  Pu Dong (PVG), Shanghai, Kiina  13:55 

Copenhagen (CPH), Kööpenhamina, Tanska

Terminaali 3  18:15 

Non-stop

343 11h20min

 

 

 

Käy mutta onnaako tuo 40min vaihto köpiksessä?

 

Edit: Epäilen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen että sama kone lähtee 1855 takas kiinaan. Tuo on just se etu mitä tarkoitin.

 

Takaisin Kiinaan voi lähteä vaikka 16:05 Tokyosta saapuva ja Shanghaista saapuva voi lähteä klo 21:05 Beijingiin tai 22:45 Bangkokiin. Ei Finnairillakaan kaikki Aasiasta palaavat lähde heti takaisin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se voi lähteä klo 21:05 Beijingiin tai 22:45 Bangkokiin. Ei Finnairillakaan kaikki Aasiasta palaavat lähde heti takaisin.

 

En tiedä miten finskillä ja sassilla pyörii nuo koneet reiteillä mutta periaatteessa finskillä on käytännössä mahdollista laittaa sama kone takas. Ja kun tuossa kaukokohde/vuorokausi systeemissä pyörii iso osa aasian kohteista niin lähdöt voidaan sumputtaa muutaman tunnin sisään jolloin syöttöliikenne ruokkii kaikkia aasian reittejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takaisin Kiinaan voi lähteä vaikka 16:05 Tokyosta saapuva ja Shanghaista saapuva voi lähteä klo 21:05 Beijingiin tai 22:45 Bangkokiin. Ei Finnairillakaan kaikki Aasiasta palaavat lähde heti takaisin.

 

Huomaa, ettei Ilkka ollut kuuntelemassa samaa esitelmää kuin Sami ja minä ;).

 

Voidaanhan niitä koneita tietenkin puljata eri reittien välillä, mutta pointti on siis se, jos reittiä ei voida operoida alle 24 tunnissa edestakaisin, niin kapasiteettia päivittäiseen operointiin tarvitaan yli yksi kone (esim. 1,2 konetta).

 

Koska Helsinki on "matkan varrella" Aasiaan, pystyy Finnair operoimaan kaikki Kiinan ja Japanin kohteet alle 24 tunnissa edestakaisin, eli päivittäin yhden koneen kapasiteetilla reittiä kohti. Pidemmän matkan lentävät SAS, Lufthansa, British Airways, jne. eivät siihen pysty eli joutuvat kierrätämään koneita reitiltä toiselle, eli tarvitsevat reittiensä operointiin yli yhden koneen kapasiteetin. Eli Finnairilla on tässä mielessä kilpailuetu.

 

EDIT: Muutama lisäesimerkki tuon SAS:n Kööpenhamina-Shanghain lisäksi:

 

British Airways Lontoo-Peking:

- lähtö Lontoosta klo 14.15

- kääntö Pekingissä seuraavana päivänä klo 9.25-10.55

- takaisin Lontoossa klo 15.25

 

Lufthansa Frankfurt-Tokio:

- lähtö Frankfurtista klo 13.30

- kääntö Tokiossa seuraavana päivänä klo 8.35-10.30

- takaisin Frankfurtissa klo 14.10

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin kilpailuetu on tosiaan se, että samoilta liityntälennoilta Euroopasta pystytään syöttämään usealle tunnin sisällä lähtevälle Aasian lennolle. Köpiksessä, Frankfurtissa tai muuallakaan Keski-Euroopassa ei pystytä kaikkia Aasian lentoja hoitamaan samoilla liityntälennoilla. Koska kaukolentojen lähtöaikoja siten on vuorokaudessa useita, ei voida kaikista pienimmistä paikoista syöttää jokaiselle kaukolennolle matkustajia erikseen. Lopputulos esim. Köpiksessä on se, että Aasian lentoja ei kovin paljon lähde ja siksi varmasti moni liityntäyhteyskin jää liian vähälle matkustajamäärälle ja siksi lentämättä.

 

Jos Singapore ja Kuala Lumpur hoidettaisiin suorilla lennoilla, voisi konetta ehkä kierrättää Pekingin koneen kanssa. Singaporessa tai Kuala Lumpurissa käyntiin menisi reilu vuorokausi ja Pekingissä käyntiin vajaa vuorokausi. Ongelmaksi toki jäisi se, että Singaporeen/Kuala Lumpuriin ei saisi järjestettyä vaihtoyhteyksiä kaikkialta Euroopasta.

 

Aikataulut voisivat mennä vaikka niin, että Hesasta lähdettäisiin Singaporeen tai Kuala Lumpuriin 14:30, paluu olisi seuraavana päivänä 15:30. Pekingin kone lähtisi 17:30 ja palaisi seuraavana päivänä 12:30.

 

Tällä aikataululla Singaporeen ja Kuala Lumpuriin olisi vaihtoyhteys kaikista niistä paikoista Euroopassa, mistä on vaihtoyhteys New Yorkiin ja Delhiin lähteville lennoille. Vaihtoaika myös pitenisi Pekingistä Keski-Eurooppaan matkustavilla, kun kone Pekingistä saapuu 12:30 ja jatkoyhteydet lähtevät vasta 16:00 jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin Japanin-lennot tuntuvat vetävän hyvin. Olisiko Japanissa lisää riittävän suuria kaupunkeja?

 

Taipei olisi sopivalla etäisyydellä, 24 h kierrolla ehtisi.

 

Manila taitaa Singaporen ja Kuala Lumpurin tapaan olla niin kaukana, että 24h kierros ei onnistu.

 

Incheon voisi olla todennäköisin seuraava avattava kohde.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Taipei olisi sopivalla etäisyydellä, 24 h kierrolla ehtisi.

 

Taipeissä voi olla liikaa poliittista jännitettä Finnairin ja Kiinan välille.

 

Vieläköhän on voimassa sääntö ettei Kiinaan ja Taiwaniin saa lentää samat yhtiöt? Eli KLM Asia lentää TPE ja KLM muut Aasian maat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan sitten yksi kone Aeron väreihin ja se saa lentää Taipein lennot. Jos Taipeihin ei haluta lentää joka päivä, voi sama kone lennellä muina päivinä Japaniin tai Thaimaahan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmas päivittäinen vuoro Bangkokiin olisi tarpeen jo nyt. Katselin pari päivää eteenpäin tilannetta niin ensimmäinen vapaa businesspaikka AY095/97/91 löytyy 15.1  ja ensimmäinen vapaa turistiluokasta löytyy 19.1.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosia vanhaan ketjuun kaipaan vähän päivitystä. Lista tämänhetkisistä kaukokohteista löytyy helposti, mutta mikä on liikennetiheys kohteisiin? Mitkä on kausittaisia kohteita? Onko F vihjaillut mahdollisista uusista kohteista joita ei ole (vielä) avattu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään