Lauri Räsänen

Joulukiireitä karkuun: HEL-BKK-USM ja takaisin.

13 viestiä aiheessa

Tuli tuossa Joulu ja vuodenvaihde vietettyä Thaimaassa.  8) Kahden viikon ajalta kuvia kertyi... paljon. ;D

Katsokaa ja  kauhistukaa.

>varoitus: sisältää pokkarikuvia, osassa heijastuksia, otettu ikkunan läpi, lämpöväreilyä jne jne...<

 

1. Lähdöstä ei ole kuvia, kun tuppasi puolenyön aikaan olemaan vähän pimeää. ::) Tässä kuitenkin aamuaurinko alkaa sarastaa ja ratsuna LGD. Oli muuten Helsingistä nousu kamalin, missä olen ollut. Heti renkaiden maasta irrottua  lähti läskimädäri (sori Antti... ;)) menemään kuin pieru saharassa! Kamalaa rytkytystä ja rytinää. Melko voimakkaita kallistuksia  puolelta toiselle, tiedä sitten oiko huono sää, vai mitä? :-

[ attachment removed ]

 

2. Paikkani oli 24L, eli erinomainen paikka, ellei nyt bisnekseen verrata. ;) Tässä näkymää karjaluokasta.

[ attachment removed ]

 

3. Laskeudutaan Bangkokkiin ja  Eva-Airin MD rullailee.

[ attachment removed ]

 

4. Ethiopian oli eksynyt paikalle 767:lla.

[ attachment removed ]

 

5. Itänaapuri Illukalla...

[ attachment removed ]

 

6. ...ja Bojolla.

[ attachment removed ]

 

7. Oman pollemme mottiykkönen. Vähän innostuin muokkailemaan, mutta on paljon pontevampi kuva  tämä, kuin alkuperäinen. :P

[ attachment removed ]

 

8. Bangkokin kenttänäkymää. Pari sanaa voisin mainita tuosta kentästä:

Ensinnäkin siihen nähden, että ko. kenttä on vain muutaman kuukauden vanha, se oli järkytys. Lattialaatat olivat halkeilleet siellä  sun täällä,  ja alakerroksissa fiilis  oli lähes sama, kuin olisit Stockan parkkihallissa kävellyt. Rumaa betonikattoa ja karua  seinää... Jos joku olisi väittänyt, että rakennettu vuonna -85, niin olisin voinut uskoakin. Arkkitehtuuri toki oli nykypäivää. :) Yläkerrokset olivat valoisampia ja ilmastointi oli puutteellinen vain paikoittain. Kuvaajien kannalta ikävä homma  olivat ikkunoihin integroidut lämpösuojaverkot.  :thmbdn: Sen lisäksi, ettei sen läpi pystynyt  mitään kuvaamaan, niin edes oma silmä ei tarkentanut ulos jos olit aivan ikkunan vieressä. :( Alemmissa "lähtökerroksissa" ei verkkoa ollut, mutta toisin kuin esim. Helsingissä (missä voi turvatarkastuksen jälkeen kävellä ympäriinsä transit-hallia) tuolla oli turvatarkastuksen jälkeen vain pieni alue, missä odottaa lentoaan. Jäi kuvaajana todella huono maku suuhun. spottausterassia en lähtenyt edes  katsomaan, kun niin kovasti haukuttu. :thmbdn: Sen sijaan lähtöselvityksessä tai turvatarkastuksessa ei juurikaan ollut jonoja, eikä mitään muitakaan ongelmia. :)

[ attachment removed ]

 

9. Sitten vähän nokkavuutta peliin. Ainakin väriä piisaa. :laugh:

[ attachment removed ]

 

10. Bangkokista lopulliseen määränpäähän, Koh Samuille, matka taittui Bangkok airwaysin 712:lla. Omasta puolestani voin lämpimästi suositella sekä ko. konetyyppiä, että koko yhtiötä. Palvelu oli parasta mitä itse olen koskaan lentokoneessa saanut kokea. Koneet näyttivät ja tuntuivat melko hyvin pidetyiltä ja 712 on hiljaisin kone, missä olen matkustanut. Rotaten jälkeen tuntui hetken, etteivät moottorit edes käy!

[ attachment removed ]

 

11. Tässä ollaankin 2.1 takaisin Bangkokkiin lähdössä. Näkymää USM:n platalle. 2x712, 1xATR ja yllätykseksi Sveitsiin rekisteröity bisnesjetti HB-JEY. Onkohan sattumaa, että hotellimme Sveitsiläinen johtaja oli myös  paikalla Joulua viettelemässä... ::)

[ attachment removed ]

 

12. Allekirjoittanut ensimmäistä kertaa ilmaan propellien voimalla. Koneena HS-PGC (huomaa nais-försti), nimetty...

[ attachment removed ]

 

13. ...Koh Nangyuanin pikkusaaren mukaan. Tuli sielläkin käytyä loman aikana, hieno paikka!

[ attachment removed ]

 

14. Hieman ahtaamman oloinen, kuin emppu, mutta ei mikään rotanloukku kuitenkaan. ;D Sisustaa oli koristeltu "merry christmas" ja "happy new year 2007" tarroilla. :D

[ attachment removed ]

 

15. Paikka oli hyvä aina siihen asti, kunnes moottorit käynnistettiin. >:( Kuka arvaa syyn? :laugh:

[ attachment removed ]

 

Sitten vielä muutamia epätoivoisia ikuistamisen yrityksiä Bangkokista:

 

16. Paikallisen jättiläisen A300.

[ attachment removed ]

 

17. Sama firma, sama aika, sama paikka. Eri kone. ;)

[ attachment removed ]

 

18. Ja edelleen... A330.

[ attachment removed ]

 

19. One-Two-Go -yhtiön jumbo. HS-STK  HS-UTK

[ attachment removed ]

 

20. Saman firman laivastoa. Lienee schemen designeri BA -fani. ;D

[ attachment removed ]

 

21. PB-air. Ja yhtiön kaksi Embraeria.

[ attachment removed ]

 

22. Varmaankin tunnistettavissa ilman selitystäkin. ;D

[ attachment removed ]

 

23. Vähän asematason kuvaa. Triplaa... HS-TKF

[ attachment removed ]

 

24. ...ja vanhaa kunno ratti-airbussia

[ attachment removed ]

 

25. SIA:n jumbon olen aina halunnut kuvata ja kuinka ollakaan, bussimme seisahtui juuri kohdalle, kun tämä kaartaa gatelle. 8)

[ attachment removed ]

 

Loput ovatkin kotiinlähtöpäivältä, eli eiliseltä.

 

26. OTG:n todella vanhan näköinen 747. HS-UTQ

[ attachment removed ]

 

27. Oma paluukyytimme, LGB ja pukkikin matkassa. :santa:

[ attachment removed ]

 

28. Tähän "Ilkan suosikit (?) samassa kuvassa"  -räpsyyn voidaankin tältä erää lopettaa. ;D Paluumatkalta  ei ole laisinkaan kuvia, koska paikat oli perä-karjalassa ja keskellä :'( Edes ohjaamoon eivät päästäneet lennon jälkeen :thmbdn:

[ attachment removed ]

 

Tulipahan kuvia, mutta eivät  lopu tähän kuitenkaan. ;) Aion pilata viikonloppunen totaalisesti ja laittelen vielä oman topicin Samuin  kuvista, kunhan jaksan ja kerkeän. ;D Kaikki kommentti on enemmän, kuin tervetullutta! :thmbup:

 

Edit: Rekistereitä ym. korjailtu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Ihan mukavia kuviahan nuo oli katsella. :thmbup: Laitapa vaan ihmeessä kuvia Samuiltakin. Huomenna olisi edessä lähtö Phuketiin, joten voi ottaa hieman esimakua tulevasta... :)

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä viimeisestä kuvasta puuttuu, sitä ei tarvita.   :D

 

Eva:a voisi pestä joskus niin se pääsisi kunnolla oikeuksiinsa kannujensa kanssa.

 

Hyvä kuvasetti kaikenkaikkiaan tänne missä ei ole näkynyt kuin tihkusadetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi kiva katella kuvia tuolta päin maailmaa! Kuva 13 suosikkini. Jostain isompana vaikka taustakuvaksi?

 

Mutta kuvassa 23. on mielestäni B767, eikä tripla. Ei haittaa menoa! Eikun taitaa se sittenkin tripla olla  :P Thailla kun ei pahemmin 767:ja ookkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta kuvassa 23. on mielestäni B767, eikä tripla. Ei haittaa menoa!  :D

 

Thailla ei ole yhtään 767:aa.

 

Mutta itse kuva on jotenkin väärinpäin sillä Thailla thainkielinen nimi on koneen oikealla puolella ja ympäristössäkin tekstit menee vähän väärään suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuret kiitokset tähänastisista kommenteista! Koetan Arttu laittaa illalla viimeistään. :D

 

Hehheh, vai tykästyi kaima topicin ainoaan -ei lentokonekuvaan- ;D Laita vaikkapa privana sähköpostiosoitetta, niin laittelen joku päivä kuvan tulemaan. Minkäs kokoista huolisit? :)

 

Ja kuvassa 23 on kyllä virhe, mutta se ei ole konetyypi. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai pokkari kamaa. Loistavaa sellasta.  :)  Heijastuksista viis. Hyvä meininki, asiallisia kuvakulmia, hieno tuo Thain B777:nen tuola terminaalin katveessa.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai pokkari kamaa. Loistavaa sellasta.  :)  Heijastuksista viis. Hyvä meininki, asiallisia kuvakulmia, hieno tuo Thain B777:nen tuola terminaalin katveessa.  :thmbup:

Tuohon on helppo yhtyä! Tälläisiä lomakuvia, missä on erilaista kalustoa jaksaa loputtomiin katsella 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samille ja Henrillekin kiitokset. Hyvä jos kelpaa. Itsekin ihmettelen näin jälkeenpäin, että miten sain noinkin monta eri konetta kuvattua, kun kuvausolosuhteet olivat niin kaoottiset. >:( Ja jos... jos siellä  ei olis niitä prkl verkkoja ikkunoissa, ni olis tarttunu kortille vaikka mitä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari pikkudetalajia piti kaivaa vielä Laurin kuvista:

 

Kuvan 19 OX:n 747 ei ole suinkaan HS-STK vaan HS-UTK. Orientin kaikki jumbot 747-100-300 alkavat HS-Uxx. UTK:n ensimmäinen koti on ollut KLM vuonna 1984. OX:n jumboja seisoo kait vieläkin Don Muangilla.

 

Peilikuvaksi käännetyn kuvan 23 T7 on mielestäni 777-300 Lahan Sai/HS-TKF

 

Kuvan 24 rattibussin (300-600) rattia onkin käännelty pian 21,5 vuotta. Kone on luovutettu 27.9.1985 Thaille. Onkohan sisusta Thaille tyypilliseen tapaan alkuperäinen ja restauroimaton. ::)

 

Ja kuvan 26 Orient Thain koneen HS-UTQ (747-146SR/SUD) taival alkoi JAL:illa vuonna 1986 ja vasta nyt joulukuussa-06 siirtynyt JALilta OX:lle. Ja UTQ:ssa on JALilta peritty venytetty niska eli Streched Upper Deck.

 

Evan Mädäriä en ole nähnyt koskaan Bangkokissa. Oliskohan Uni Airwaysin asioilla kun Eva itse lentää BKK 747 ja 77W.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehee, hienoa, että joku näkee vaivaa. ::) Kiitokset Ilkalle korjauksista! :thmbup:

Tulihan se  peilikuvakin sieltä. Ihmettelin, eikö  kukaan huomaa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Orientin kaikki jumbot 747-100-300 alkavat HS-Uxx. UTK:n ensimmäinen koti on ollut KLM vuonna 1984. OX:n jumboja seisoo kait vieläkin Don Muangilla.

 

 

 

Tassa jumbot OX:

 

HS-UTB B747-246B WFU Don Muang DMK

HS-UTC B747-238B Active

HS-UTD B747-146 Leased to SV for Hajj

HS-UTH B747-146 Scrapped Jakarta CGK

HS-UTI B747-246B WFU Don Muang DMK

HS-UTJ B747-246B Active

HS-UTK B747-306M Active

HS-UTL B747-3B5 Leased to GA for Hajj

HS-UTM B747-146B SR SUD Active

HS-UTO B747-346 Active

HS-UTP B747-246B WFU Phitsanulok PHS

HS-UTQ B747-146B SR SUD Active

 

UTB ja UTI lienee Don Muangilla edelleen.

 

UTM ja UTQ ovat 563 paikkaisia. ;D

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla