Guest arttula

Taas meni tuulilasi, prkl !!!

84 viestiä aiheessa

Onko tämä vain huonoa tuuria, vai onko teiden kunnossapito niin dramaattisesti huonontunut, että näitä vaan sattuu enemmän ? Vai ehkä tuulilasien laatu huonontunut ?

 

Tämä on nyt sitä sun toivomaas ilmastomuutoksen hedelmää!  ;)

No ei aivan, huonoa tuuria tarvitaan kanssa. Mutta leudot talvet ovat tuoneet sen kiusan, että päällyste rapautuu aika tehokkaasti. Nollan molemmin puolin pyörivät lämpötilat ovat myrkkyä päällysteelle kun kosteus, suola ja vuorotellen pakastuva keli syövät pääsevät jylläämään. Viime tai toissa talvena Turun motari suljettiin tässä Helsingin päässä hetkeksi kun rapautuvan asfaltin takia tiellä alkoi tosissaan sadella pikkukiviä. Silloin juuri tiemestarit tai vastaavat mainitsivat tästä nykyajan ilmiöstä, jolle ei oikein voi mitään.

 

Ja yksi syy on se, että nykyautojen tuulilasi on jopa merkittävin tekijä korin jäykkyyden luojana. Ennen ne laitettiin tuulilasit "karmeihin" mutta nykyään liimalaseissa on kovat pintajännitykset ja juuri sinne reunoihin osuvat kiveniskemät ovat yleensä kohtalokkaimpia. Viime talvena halkesi minultakin lasi siihen, kun mustaan reunaan tuli aivan nuppineulan pään kokoinen kiveniskemä.

 

Ai niin! Ja kun sulla on tollanen maasturiaudi, niin sä varmaan ajelet jokaisen puskurissa valot vilkkuen ja keräät kaikki irtokivet ikkunaasi!  ;D Eikös se ole näin kun foorumin puolueettomat tarkkailijat niin sanoo? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on nyt sitä sun toivomaas ilmastomuutoksen hedelmää!  ;)

No ei aivan, huonoa tuuria tarvitaan kanssa. Mutta leudot talvet ovat tuoneet sen kiusan, että päällyste rapautuu aika tehokkaasti. Nollan molemmin puolin pyörivät lämpötilat ovat myrkkyä päällysteelle kun kosteus, suola ja vuorotellen pakastuva keli syövät pääsevät jylläämään. Viime tai toissa talvena Turun motari suljettiin tässä Helsingin päässä hetkeksi kun rapautuvan asfaltin takia tiellä alkoi tosissaan sadella pikkukiviä. Silloin juuri tiemestarit tai vastaavat mainitsivat tästä nykyajan ilmiöstä, jolle ei oikein voi mitään.

 

Ja yksi syy on se, että nykyautojen tuulilasi on jopa merkittävin tekijä korin jäykkyyden luojana. Ennen ne laitettiin tuulilasit "karmeihin" mutta nykyään liimalaseissa on kovat pintajännitykset ja juuri sinne reunoihin osuvat kiveniskemät ovat yleensä kohtalokkaimpia. Viime talvena halkesi minultakin lasi siihen, kun mustaan reunaan tuli aivan nuppineulan pään kokoinen kiveniskemä.

 

Ai niin! Ja kun sulla on tollanen maasturiaudi, niin sä varmaan ajelet jokaisen puskurissa valot vilkkuen ja keräät kaikki irtokivet ikkunaasi!  ;D Eikös se ole näin kun foorumin puolueettomat tarkkailijat niin sanoo? :P

 

Heh, hyvä yritys ! ;D Minun toivomani ilmastonmuutos on sellainen, että shortseilla pärjää ympäri vuoden. Silloin ei tarvita enää nastarenkaita. :thmbup:

 

Juu, niinhän minä teen. Roikun aina toisten autojen puskurissa, ja vilkuttelen pitkiä- ja sumuvaloja vuorotellen. Kuten täällä kaikkitietävät tietävät. Tarkkaan ottaen tuo meni kyllä tosiaan motarilla, jolla minä ajoin sallittua 100 km/h, ja toisella kaistalla joku paineli lujaa ohi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monikohan kertoo miten paljon pienentynyt tienkorjausbudjetti vaikutta pinnoitematerialin puolella, eli onkohan silläkin puolella jokin vaikuttava?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti kaikella tällä on vaikutusta näihin lasirikkoihin. Ainakin täällä etelässä on nyt nähtävillä paljon kaikenlaisia reikiä päällysteissä ja kun rahaa on vähemmän -> enemmän kiviä sinkoilemassa -> lisääntyvät liimalasit -> enemmän halkeamia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti kaikella tällä on vaikutusta näihin lasirikkoihin. Ainakin täällä etelässä on nyt nähtävillä paljon kaikenlaisia reikiä päällysteissä ja kun rahaa on vähemmän -> enemmän kiviä sinkoilemassa -> lisääntyvät liimalasit -> enemmän halkeamia.

 

Joo, noiden liimalasien yleistyminen varmaan minun kohdallani on se selittävä tekijä. Aiemmini olen aina ajanut autoilla, joissa oli semmoinen vanhanaikainen lasi. Vasta uudemmissa autoissa on alkanut esiintymään näitä ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nastarenkaat tulisi kieltää lailla.

 

Puhut asiaa  :thmbup:...Lisäisin listaan myös tiesuolan.......

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, noiden liimalasien yleistyminen varmaan minun kohdallani on se selittävä tekijä. Aiemmini olen aina ajanut autoilla, joissa oli semmoinen vanhanaikainen lasi. Vasta uudemmissa autoissa on alkanut esiintymään näitä ongelmia.

 

Sovitaan niin.

Shortsikelejä odotellessa...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Merkillistä, frouvan nokipannulla ajetaan vajaa 50tkm/vuosi ja viime "talvena" tuli kolme osumaa ikkunaan. Korjautettiiin, eivätkä ole jatkuneet. Tänä talvena ei ole vielä napsahtanut kertaakaan vaikka ajetaan ihan samaan tahtiin eestaas tuota kuspäiden kiihdytyskaistaa eli Lahden motaria. KOP...KOP... 

Oliskohan taantuma pysäyttänyt ne enimmät velka-Audistit ja Bemaristit jotka hyvinkin mielellään näyttävät vainoavan 10v peruskiituria. Tämmöistä havainnon poikasta, itseltäni ja varsinkin tuolta paremmalta puoliskolta joka ajaa päivittäin tätä väliä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhut asiaa  :thmbup:...Lisäisin listaan myös tiesuolan.......

 

-jukka 8)

Suola pitäisi kyllä poistaa mutta nastarenkaita ei missään nimessä (täällä pohjoisessa). Roiskeläppien poisto oli aikoinaan mielestäni suurin virhe, ennen kivet ja nastat osui suurin piirtein siihen  läppään ja jäivät pyörimään tien pintaan, nyt tulee suoraan lasiin ja auton etuosaan rikkoen maalipinnan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaas tätäkin ketjua taas vaihteeksi.

 

TAAS meni tuulilasi mäsäksi. Viikko sitten osui Lahdenväylällä kivi tai nasta tuulilasin oikeaan reunaan, ja siitähän lähti heti 15 cm mittainen halkeama. Nyt on onneksi tuulilasivakuutus, mutta harmittaa se vaiva, kun joutuu viemään auton pajalle. >:(

 

Menneinä vuosina minulta ei koskaan mennyt tuulilasia vaihtoon kiveniskemien vuoksi. Nyt on n. 2 vuoden sisällä kolme kertaa joutunut pajalle. Onko tämä vain huonoa tuuria, vai onko teiden kunnossapito niin dramaattisesti huonontunut, että näitä vaan sattuu enemmän ? Vai ehkä tuulilasien laatu huonontunut ?

 

Suosittelen korjaamon tai tuulilasin merkin vaihtoa.

 

Itselläni oli sellainen jakso, jolloin kahden-kolmen vuoden aikana taisi hajota viisi tuulilasia. Tuntui siltä, että melkein jokaikinen pikkukiven osuma johti halkeamaan. Syynä mielestäni joko huonolaatuinen lasi, johon oli valmistuksessa jäänyt sisäisiä jännityksiä, tai väärä asennus. Halkeamat tuli yleensä aina suurinpiirtein samaan kohtaan lasia, vaikka kiveniskemän paikka vaihteli enemmän.

 

Olin aina käyttänyt samaa merkkikorjaamoa, kunnes sitten "jouduin" vaihdattamaan lasin toisessa korjaamossa, joka asensi toisen valmistajan tuulilasin. Kuinka ollakaan, sen jälkeen tuulilasi kesti mainiosti, vaikka kiviä sinkoili entisen tahtiin, enkä tarvinnut koskaan enää murehtia asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen korjaamon tai tuulilasin merkin vaihtoa.

 

Itselläni oli sellainen jakso, jolloin kahden-kolmen vuoden aikana taisi hajota viisi tuulilasia. Tuntui siltä, että melkein jokaikinen pikkukiven osuma johti halkeamaan. Syynä mielestäni joko huonolaatuinen lasi, johon oli valmistuksessa jäänyt sisäisiä jännityksiä, tai väärä asennus. Halkeamat tuli yleensä aina suurinpiirtein samaan kohtaan lasia, vaikka kiveniskemän paikka vaihteli enemmän.

 

Olin aina käyttänyt samaa merkkikorjaamoa, kunnes sitten "jouduin" vaihdattamaan lasin toisessa korjaamossa, joka asensi toisen valmistajan tuulilasin. Kuinka ollakaan, sen jälkeen tuulilasi kesti mainiosti, vaikka kiviä sinkoili entisen tahtiin, enkä tarvinnut koskaan enää murehtia asiaa.

 

Uskon myös tähän lasin "merkin" vaihtoon.

 

Tutkiskellut esim. Volvo V70 alkuperäislaseja,melkein aina hajalla oikealta (repsikan) puolelta.

 

Vanhempi MB 124 melkein aina halkeama vaakatasossa koko lasin mitalta.

 

Lista jatkuu......

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo ovat tapahtuneet eri autoissa Hondassa ja nyt Audissa. Ja korjattu siis eri korjaamoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nastat joskus kielletään niin lupaan ensimmäisen lumisateen sattuessa lentää aamuvuorolla Tampereen eteläsatamaan katselemaan kun uusavuttomat järjestelevät koko kehätien mittaisia ketjukolareita :)

 

Niin nopeasti ei ehditä suolaamaan että tien pintaan ei muodostuisi jonkinlaista jääkerrosta ja jos sitä ei karhenneta nastoilla niin syntyy oiva luistinrata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin nopeasti ei ehditä suolaamaan että tien pintaan ei muodostuisi jonkinlaista jääkerrosta ja jos sitä ei karhenneta nastoilla niin syntyy oiva luistinrata.

 

Siinäpä se asia on ytimessään. Vielä kun muistetaan, että läheskään koko ajan ei edes voida suolata. Se karhea pakkaslumikin kun tamppaantuu pirun liukkaaksi jääksi, ellei sitä koko ajan nastoilla karhenneta... Saattaisi siinä vaiheessa nastarengas hate crewksikin kutsutulla lyhytnäköisten kerholla ääni muuttua kellossa, kun nastarengaskiellon mukana laskettaisiin nopeusrajoitukset "nollaan" jne... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps!

 

Ajelen sekä kevyemmällä nastoitetulla kalustolla että vajaa kolmetonnisella kitkarengaskärryllä. Kun sopiva osuus liikenteestä vähän järsii pintoja, nastattomillakin tuntuu menevän paree. Kitkojen kanssa olen joutunut sutimaan vain neitseellisillä pinnoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla ei kestänyt lumisina talvinakaan nastat renkaissa koko kautta ja nyt kun ei lunta ole tarjonnassa kuin harvoin, niin onko se ihme että nastaa on ilmassa tavallista enemmän.

 

Nastarenkaat tulisi kieltää lailla.

Olen Ilkka kanssasi täysin samaa mieltä, olen pärjäillyt jo 5 vuotta Helsingissä kitkoilla enkä nastoihin vaihda vaikka maksettais, kitkat riittää talvella mainiosti.

Kaupungilla kiihdyttelevät kaikki kusipäät pääsevät neljältä paalulta himaan motareiden alusta, = turuntie, tampereentie, lahdentie ja 7-tie minne se sit viekään. Siinä muuten alkaa nastat ropisemaan tuulilasiin, pahin jakso Vantaanjoen sillalta kehä ykköselle napsahtelee nastoja tasaseen noi kilsan verran ennen kehää. Tuo reitti tuli mulle tutuksi yli 10v. aikana, että on tuostakin kyllä kokemusta.

Ja sitten, pääsääntöisesti suurin osa tuulilasi vaurioista johtuu irronneiden nastojen lentelystä tuulilasiin talvella, kesällä hiekkateillä on taas asia erikseen

Seulottu hiekoitus hiekka ei todella sisällä niin isoja partikkeleita et ne voisivat rikkoa nykyisten tai vanhempien autojen tuulilasin voimassa olevilla nopeusrajoituksilla, piste. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen korjaamon tai tuulilasin merkin vaihtoa.

 

Itselläni oli sellainen jakso, jolloin kahden-kolmen vuoden aikana taisi hajota viisi tuulilasia. Tuntui siltä, että melkein jokaikinen pikkukiven osuma johti halkeamaan. Syynä mielestäni joko huonolaatuinen lasi, johon oli valmistuksessa jäänyt sisäisiä jännityksiä, tai väärä asennus. Halkeamat tuli yleensä aina suurinpiirtein samaan kohtaan lasia, vaikka kiveniskemän paikka vaihteli enemmän.

 

Olin aina käyttänyt samaa merkkikorjaamoa, kunnes sitten "jouduin" vaihdattamaan lasin toisessa korjaamossa, joka asensi toisen valmistajan tuulilasin. Kuinka ollakaan, sen jälkeen tuulilasi kesti mainiosti, vaikka kiviä sinkoili entisen tahtiin, enkä tarvinnut koskaan enää murehtia asiaa.

Miksi syytät pikkukiviä, eikö tule mieleen et kova ja pirullinen nasta joka on painavampi ja tehokkaampi särkemään autosi tuulilasin, mietippä. Ja se et missä tilanteessa noi vauriot on sattuneet, ajamalla toisen "perseessä" sorry, yksin tyhjällä tiellä tai vastaan tulevan kohtaamis tilanteessa? Ehkä joskus 50-60 luvulla vielä hiekoitus oli sellaista et siellä oli jopa pieniä kiviä hiekan joukossa. Tänään se ei ole enää laatuvaatimusten mukaan mahdollista, hiekka on seulottua ja vaatimukset täyttävää raekokoo en nyt muista mut ei riko tuulilasii.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, eipä ole kauan, kun napsahti Golfin tuulilasiin peukalonpään kokoinen kivi Kuopion moottoritiellä. Tuli vekki alalaitaan, mutta jäi onneksi siihen. Eikä näyttäisikään lähtevän leviämään... Eikä todella ole ainoa kerta, kun maamme pääteillä lentää tuulilasiin sellaista tavaraa, jonka paljaalla silmällä ehtii nähdä nastaa isommaksi. Tahtoo siis sanoa, että vaikka puhdas hiekoitushiekka ei lasia rikkoisikaan, niin kyllä siellä tiellä tulee lasiin kaikkea muuta sälää vähintään yhtä usein, kuin nastoja...

 

Vaan se hiekoitushiekka se toinen viheliäinen vitsaus on. Lasi on aika äkkiä sellainen, että ei tarvitse pimeällä toisen auton tullessa vastaan paljon ulos tihrustaa :P

 

Kyllä tuolla tiellä on talviaikaan ihan paras ajaa silloin, kun sinne ei ole kylvetty yhtään mitään. Ei hiekkaa, eikä varsinkaan sitä saamarin suolaa. Asfalttikaan ei kärsisi, kun olisi suojaava jääkerros pinnassa  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä...

 

Kelin mukaan kun immeiset ajaisivat. Nyt ne on totutettu siihen suolaan.

 

Yks vanha kaveri, joka täysperää nykyäänkin ajelee ympäri suomenniemeä, sanoi kerran: "että muualla on hyvä ajella, mutta ei etelässä." Ja tämä juuri suolan takia.

 

-jukka :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hiekkaa, eikä varsinkaan sitä saamarin suolaa. Asfalttikaan ei kärsisi, kun olisi suojaava jääkerros pinnassa  8)

 

Eikö Savon lääni ollut suolaton jo 90-luvulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan se hiekoitushiekka se toinen viheliäinen vitsaus on. Lasi on aika äkkiä sellainen, että ei tarvitse pimeällä toisen auton tullessa vastaan paljon ulos tihrustaa :P

 

Totta Mikko joka sana, mut tuokin lasin hiekkapuhallus on vältettävissä toki sillä vanhalla kunnon turvavälillä. On minunkin Iisalmesta lähtöisin oleva sitikka jo melkoisen  hieronnan saanut tuulilasiin, ei oikein aurinkoisena päivänä viitsis katsastukseen viedä.  :) Onhan siinä kuitenkin jo 170000km ja uskoisin alkuperäinen lasi, no siitä ei kyllä voi koskaan olla käytetyn auton kanssa varma.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loytyipa tallainen toikki ja kun jonkinmoinen automies katson olevani, niin kommenttia:

 

Asustelen tata nykya USA:n itarannikolla ja taallakin sataa lunta ja on kylmaa. Molempia samaan aikaankin. Nastarenkaita tai edes oikeita talvirenkaita ei ole kenellakaan. No, joskus jonkun Quebecin kilvilla olevan auton suunnalta kuuluu tutun nostalgista ropinaa. Pointti on, etta taalla ovat saaolosuhteista huolimatta tiet aina paljaat - ei lunta, ei jaata. Ei yhtaan. Paitsi silloin kun sita lunta sataa - ja sitahan voi sataa naillakin korkeuksilla vaikkapa 20 - 50 cm kerralla. Nayttaisi, etta homma hoituu suunnilleen sellaisella reseptilla, etta ennen lumen tuloa suolataan, sitten lumisateen aikana EI aurata, sateen hellittaessa suolataan reilusti, annetaan hetken muhia - ja sitten aurataan koko moska pois. Lopputuloksena taysin paljas asfaltti. Kuivuttuaan se onkin sitten variltaan valkoinen, kuin maalattuna. Autot myos...

 

Tuohon menettelyyn auttaa se, etta kunnollisen lumisateen aikanahan "kukaan" ei aja autolla mihinkaan. Koulut kiinni, samoin useat firmat, kaupoissa minimimiehitys (kun ei ole asiakkaitakaan). Joku hullu yksittainen suomalainen voi tietysti liikenteessa olla...

 

Kerran kuulinkin jonkin tieinsinoorin sanovan, etta "ice on the roads is absolutely unacceptable" tai jotain sen sisaltoista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loytyipa tallainen toikki ja kun jonkinmoinen automies katson olevani, niin kommenttia:

 

Asustelen tata nykya USA:n itarannikolla ja taallakin sataa lunta ja on kylmaa. Molempia samaan aikaankin. Nastarenkaita tai edes oikeita talvirenkaita ei ole kenellakaan. No, joskus jonkun Quebecin kilvilla olevan auton suunnalta kuuluu tutun nostalgista ropinaa. Pointti on, etta taalla ovat saaolosuhteista huolimatta tiet aina paljaat - ei lunta, ei jaata. Ei yhtaan. Paitsi silloin kun sita lunta sataa - ja sitahan voi sataa naillakin korkeuksilla vaikkapa 20 - 50 cm kerralla. Nayttaisi, etta homma hoituu suunnilleen sellaisella reseptilla, etta ennen lumen tuloa suolataan, sitten lumisateen aikana EI aurata, sateen hellittaessa suolataan reilusti, annetaan hetken muhia - ja sitten aurataan koko moska pois. Lopputuloksena taysin paljas asfaltti. Kuivuttuaan se onkin sitten variltaan valkoinen, kuin maalattuna. Autot myos...

 

Tuohon menettelyyn auttaa se, etta kunnollisen lumisateen aikanahan "kukaan" ei aja autolla mihinkaan. Koulut kiinni, samoin useat firmat, kaupoissa minimimiehitys (kun ei ole asiakkaitakaan). Joku hullu yksittainen suomalainen voi tietysti liikenteessa olla...

 

Kerran kuulinkin jonkin tieinsinoorin sanovan, etta "ice on the roads is absolutely unacceptable" tai jotain sen sisaltoista.

 

 

...ja pohjavedet tykkäävät ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään