Guest arttula

Taas meni tuulilasi, prkl !!!

84 viestiä aiheessa

Eikö Savon lääni ollut suolaton jo 90-luvulla?

HAH, ei todellakaan. On moista saatettu joskus kokeilla, mutta ei se ainakaan sinä aikana, kun mulla on kortti ollut vuodesta -98, ole pitänyt paikkaansa. Samalla tavalla täällä tungetaan suolaa joka paikkaan, kuin muuallakin. Joitakin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, eli näitä "suolausta vähennetty ympäristösyistä"-pätkiä. Lienevät lähinnä pohjavesialueita jne., mutta aika vähän niitä on...

Eilen oli ihan paras esimerkki, kun ajelin aamulla kohti Helsinkiä. Joskin tapahtui jo Keski-Suomen puolella Hankasalmen eteläpuolella. Vaikka muutenkin oli kyllä liukasta, niin nyt ihmettelin, että onpas vielä oikein erityisen liukasta vaikka pakkasta on 12 astetta. Vaan eipä mennyt kauan, kun erään bussipysäkin kohdalla oli U-käännöstä tekemässä suola-auto!! Ei ihme, että oli liukkaan oloista, kun se niiden litku tarrautui samantien tien pintaan. Liekkö sitten tehneet saman vitostielläkin päivän mittaan, kun oli sitten illalla kotiin ajellessa lähes yhtä liukasta. Eräässä ylämäessä jonkin matkaa ennen Mikkeliä rupesi Golffi jyrsimään vitosella sutia 90:n mittarivauhdista, kun vähän kaasua painoi :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus 80/90 -lukujen kieppeillä oli tauluja pitkin Savoa, että suolauksen vähennyksen kokeilu ja teitä ei suolattu.

Noita tauluja sais olla enemmänkin. Aina kun tuollainen taulu tulee vastaan (tai pohjavesialue), niin liukkaus loppuu kuin seinään ja on kiva talvikeli ajella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noita tauluja sais olla enemmänkin. Aina kun tuollainen taulu tulee vastaan (tai pohjavesialue), niin liukkaus loppuu kuin seinään ja on kiva talvikeli ajella.

Olishan se kiva jos näiden puheiden kanssa voisi olla samaa mieltä, mutta kun ei voi. Ovat sentään älynneet edes yrittää hiekottamista noilla pätkillä, joissa muiden tahojen painostuksen takia on ollut pakko suolasta enempi tai vähempi luopua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asun Fuengirolassa, Malagan vieressä ja täällä menee tuo "uusi" moottoritie vuorenrinnettä pitkin ja sen asfaltti on nyt surkeassa kunnossa. Mun oma auto oli huollossa ja mulla oli korjaamon uusi, koeajo Vito alla. Menin Malagan suuntaan pikkusen reilua 110:tä ja siinä vauhdissa kaikki puhaltavat ohi. Tällaisessa murtumakohdassa tuli sitten aika iso murikka klasiin ja se taipui oikein reilusti. Oli aivan turhaa katsella, kenen autosta kivi lensi joten seuraavassa kääntöpaikassa auto ympäri ja takaisin korjaamolle. Autossa oli tuulilasivakuutus joka korvasi sen lasin mutta hinta oli jotain 350 €uroa. Onneksi oli vakuutus. Olisi tullut eläkkeeseen muuten pikku lovi. Palvelu oli kyllä uskomattoman hyvä. Kun ei ollut antaa Vitoa niin annettiin joku 400 sarjan 4matic, maasturi, ja sillä ajelin sitten sen päivän. Mutta tietä ei ole vieläkään korjattu kunnolla. Nyt tulee mieleen 8-tie Porin ja Rauman välillä. On niitä metrisiä pikimattoja vedetty syvimpiin uriin. Täällä se on vaan tehty vissiin lapiolla ja taputeltu vähän isompia huippuja alas. Kuusikaistainen moottoritie on on pitkältä matkalta kuin perunapeltoa. Ja niistä lentää tietysti taas irtokiviä. Pitää vaan vältellä sitä pätkää mutta kun läheskään aina ei voi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei mene tuulilasit kun pitää riittävän turvavälin! Aamuisin Helsinkiin ajellessa on todella mielenkiintoista katesella kun vasemmalla kaistalla on noita puskuriin liimautuneita tolloja ainakin viiden kuuden auton verran sillä matkalla jonka itse pidän edellämenevän puskuriin. Makselkoot tollot tuulilasejaan kun eivät turvaväleistä mitään ymmärrä. Ei ole ainoatakaan lasia tarvinnut vaihtaa, vaikka vuodesta 1986 olen pääkaupunkiseudulla ajellut.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei mene tuulilasit kun pitää riittävän turvavälin! Aamuisin Helsinkiin ajellessa on todella mielenkiintoista katesella kun vasemmalla kaistalla on noita puskuriin liimautuneita tolloja ainakin viiden kuuden auton verran sillä matkalla jonka itse pidän edellämenevän puskuriin. Makselkoot tollot tuulilasejaan kun eivät turvaväleistä mitään ymmärrä. Ei ole ainoatakaan lasia tarvinnut vaihtaa, vaikka vuodesta 1986 olen pääkaupunkiseudulla ajellut.  :thmbup:

Ei se aina ole ihan noin yksinkertaista.

Yksi lasi sai kunnon iskun vastaantulevasta (ei lähtenyt onneksi halkeamaan asti) ja viimeinen kävi kehä ykkösellä, jossa ajoin toki vasenta kaistaa, mutten kenenkään puskurissa kiinni. Vasemmalta vaihtoi kaistaa nopeasti eteen (siihen turvaväliin) kuorma-auto ja juuri ehdin jalan nostaa kaasulta kun napsahti. Toki mahdollisuudet kiveniskemään ovat olemattomat jos muita autoilijoita ei ole mailla eikä halmeilla, mutta joskus se tarvitsee vain sen yhden, eikä sen tarvitse edes ajaa edessä...

T:Tollo  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tulin kuittailleeksi niin varmaan kohta napsahtaa itellekin se eka nasta lasiin. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edessä ajavastako ne kivet pelkästään lentää  ???  Kaksi viimeisintä on tullut vastaantulevien kaistalta kohtaamistilanteessa... mistä voi päätellä ..  :laugh: ei edes autoa edessäni, kilometriä lähempänä. Ei paljoa auta turvaväli  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään