Harri Koskinen

Finnairin lähtöselvitys muuttuu Helsinki-Vantaan lentoasemalla (oli: Lentoyhtiöuutisia)

45 viestiä aiheessa

Lehdistötiedote

4.1.2007

Finnairin lähtöselvitys muuttuu Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Finnairin ulkomaan reittilentojen lähtöselvitys Helsinki-Vantaan ulkomaanterminaalin lähtöaulassa 2 muuttuu maanantaina 8.1. Asiakkaat ohjataan osittain eri lähtöselvitystiskille kuin aiemmin. Uusilla järjestelyillä pyritään nopeuttamaan asiakkaiden lähtöselvitystä sekä käyttämään matkatavarahihnoja tasaisemmin, jotta matkalaukkujen kuormaus nopeutuisi.

Finnairin mannertenvälisten lentojen turistiluokan lähtöselvitys toimii maanantaista alkaen lähtöaulan 2 vasemmalla puolella lähtöselvitystiskeillä 226–232. Lisäksi kaikki päivän lähdöt Pariisiin, Lontooseen ja aamulento Roomaan selvitetään näissä pisteissä. Muut turistiluokan matkustajat lähtöselvitetään edelleen aulan oikealla puolella.

Bisnesluokan sekä Finnair Plus Gold ja Platinum -tasokortin omaavien matkustajien lähtöselvitystiskit siirretään turvatarkastuksen välittömään läheisyyteen. Tavoitteena on, että Finnair Plus -tasoasiakkaat pääsisivät entistä nopeammin turvatarkastukseen vuoden 2007 aikana.

Finnair on avannut uuden lähtöselvityspalvelun Finavian yhteiskäyttöisissä itsepalveluautomaateissa. Matkatavarat voi jättää Baggage Drop -pisteisiin, jotka löytyvät lähtöselvitysautomaattien läheisyydestä. Lähtöselvityksen voi tehdä automaatilla kaikissa Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöauloissa.

Lähtöselvitys on helppo tehdä Finnairin Internet-sivuilla kaikille Suomesta lähteville reittilennoille ja lähes kaikista Finnairin ulkomaankohteista lähteville lennoille. Lähtöselvityksen voi tehdä myös matkoille, joihin sisältyy jatkolentoja Finnairilla tai muilla lentoyhtiöillä. Internetissä lähtöselvityksen voi tehdä jo päivää ennen lähtöä.

Finnair Oyj

Viestintä

4.1.2007

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bisnesluokan sekä Finnair Plus Gold ja Platinum -tasokortin omaavien matkustajien lähtöselvitystiskit siirretään turvatarkastuksen välittömään läheisyyteen. Tavoitteena on, että Finnair Plus -tasoasiakkaat pääsisivät entistä nopeammin turvatarkastukseen vuoden 2007 aikana.

Tämä haiskahtaa pahasti sille että pisnesmiehet saavat oman turvatarkastuslinjansa, ja muulissa jonot eikun kasvavat  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä haiskahtaa pahasti sille että pisnesmiehet saavat oman turvatarkastuslinjansa, ja muulissa jonot eikun kasvavat   :(

Tätä toivottiin keväällä Finnairilta mutta Finavia tyrmäsi hankkeen.

Jenkeissä huomaa mitä hyötyä on metallin värisestä kanta-asiakaskortista ja/tai businessluokan lipusta.

Prioritylane on yleensä huomattavasti väljempi turvatarkastukseen kun se yleinen. Lähtöselvitysjonoista puhumattakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomalaiset ei oikein ole lämmennyt itsepalvelu automaateille.

Tänä aamuna kuvattu.  :thmbdn:

[ attachment removed / expired ]

Valtaosa kuvassa olevista matkustajista näyttää olevan yli nelikymppisiä. Itse olen huomannut, ettteivät he uskalla käyttää koneita koska pelkäävät etteivät osaa käyttää niitä ja eivät pääse lennolle. Ja siksi mielummin jonottavat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valtaosa kuvassa olevista matkustajista näyttää olevan yli nelikymppisiä. Itse olen huomannut, ettteivät he uskalla käyttää koneita koska pelkäävät etteivät osaa käyttää niitä ja eivät pääse lennolle. Ja siksi mielummin jonottavat.

Niin ainahan vanhempi ikäpolvi "karsastaa" kehittyvää tekniikkaamme.  ;) Tosin jos saisi valita, niin mielummin minäkin jättäisin automaattia käytämättä. Mutta jos tuollaista on, kun tuossa kuvassa, niin sitten se on eriasia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistan joskus törmänneeni sellaiseen ongelmaan, että automaateissa pystyi selvittämään vain yhden henkilön kerralla, minkä takia joku saattaa napata viereisen istumapaikan ennen kaveria. Suuremmassa ryhmässä minäkin kyllä silloin jonottaisin. Tietääkö joku, onko tuota jotenkin korjattu?

Vanhusten tekniikkaongelmat johtuvat yleensäkin typeristä peloista, eivätkä tyhmyydestä. Jonottakoot ihmisen puheille, jos eivät enää uskalla kokea oma-aloitteisuutta. Pääsenpähän itse nopeammin automaatille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on liput ostanut porukassa niin silloin automaatti ehdottaa rinnakkaisia paikkoja.

Empä muista mitä se sanoo jos kaverit tapaavat kentällä ja haluavat rinnakkaiset paikat.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ainahan vanhempi ikäpolvi "karsastaa" kehittyvää tekniikkaamme.  ;) Tosin jos saisi valita, niin mielummin minäkin jättäisin automaattia käytämättä. Mutta jos tuollaista on, kun tuossa kuvassa, niin sitten se on eriasia...

Veikkaan että suurin syy miksi noita ei käytetä on pelko siitä, että säätää valinnat kunnolla ja huomaa, että istuu kaverin kanssa toisella puolella konetta.

Jos ohjeistusta parannettaisiin ja mainostettaisiin ennen kentälle menoa, kuinka helppoja nuo koneet ovat ja kuinka paljon aikaa säästetään noiden avulla, ihmiset varmasti käyttäisivät noita enemmän. Ikinä en ole tuollaista kokeillut, mutta uskon että selvitys menee vain "seuraava"-nappia painamalla ja kun se todistettaisiin jo aikaisemmin ihmisille niin he varmasti käyttäisivät noita...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten ruumaan menevien matkatavaroiden kanssa sitten menetellään jos käytetän noita automaatteja? Tämä ei ole mitenkään selvinnyt itselle vielä  :-[

Tulostetaan tagit, liimataan laukkuun ja viedään baggage drop-tiskille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun nyt itse satun kuulumaan tuohon reilusti yli nelikymmpisten ryhmään niin on pakko vähän oikoa.

Ensistäänkään ei lennoilla oleva väki mitenkään iällisesti poikkea tuosta jonottajien profiilista.

Toiseksi ei nämä automaatit mitenkään huippu suosittuja ole. S ryhmä aloitti ryminällä Vallilan myymälässä kokeilun jossa ostajat lukivat hinnat tavaraa ostoskoriin laittaessaan. Kassa luki vain lukulaitteen. Lisäksi joka X:s joutui pistokokeeseen. Hommasta sai ainakin aluksi alennusta tai jotain Bonusta. Ei ole enään käytössä.

Olen itse kyllä muutaman kerran lentoaseman automaattia käyttänyt ja sen käyttöliittymän huomannut sieltä syvästä olevan.

En voi ymmärtää miksi ne automaattilinjan pimut jotka seisovat suurimman osan aikaa tumput suorina eivät voi olla varsinaisessa asiakaspalvelussa. Hehän vain silloin tällöin heittävät ruumaan menevät matkalaukut hihnalle tai juoksevat pitkin aulaa kehumassa automaattia. Minulla voimakkaasti se tunne että jonot on Finskin taholta itse aiheutettuja jotta saataisiin matkustajat käyttämään automaatteja. Sen jälkeen tapahtuu hallittua luonnollista poistumaan maahenkilökunnassa.

Automaatti toimii vain jos sitä on pakko käyttää tai jos se antaa jotain lisäarvoa.

Tässähän ei ole kyse kummastakaan. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Automaatti toimii vain jos sitä on pakko käyttää tai jos se antaa jotain lisäarvoa.

Eikö sen automaatin lisäarvo ole lyhyempi ja jopa olematon jono? Lukuisat ovat olleet ne kerrat, kun olen mennyt täysin jonottamatta SAS:n automaatille (olen käyttänyt myös Finnairin automaatteja, mutta en näitä uusia) kun lähtöselvitystiskeille on ollut kymmenien metrien jono.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Automaatteja parempi keksintö on nyt Finnairilta netticheckaus jonka voi tehdä lähes jokaiselle reittilennoille. Eli voi tehdä vaikka Sumatralla lähtöselvityksen Singaporesta lähtevään Finnairin koneeseen.

Kaksi viikkoa sitten lähtiessäni Nagoyaan käytin lähtöaulan 3 automaatteja joilla ei ollut ketään. Hyviä nekin, saa valita vielä istumapaikan kaikista vapaista paikoista (lentolipun luokan mukaan). Netticheckauksessa ei ollut mahdollista vaihtaa paikkaa. Ja sitten vielä lähtöaulan 3 turvatarkastuksesta läpi niin ei tietoakaan jonotuksesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö kuitenkin netticheckaukessa käy niin että sisääncheckin jälkeen menetät jotain peruutus- tms. oikeuksia?

Esim. jos sairastuu tai myöhästyy kentälle vaikkapa liikenneonnettomuuden takia, siis ilman omaa syytään... jos on jo nettichekannut sisään, onko silloin enää mitään mahdollisuutta esim. uudelleenbuukata itsensä seuraavalle lennolle tai peruuttaa koko matka (tietenkin matkustusluokan antamien oikeuksien puitteissa)? Vai onko minulla ollut turhia pelkoja tämän suhteen? Kertokaa, please...  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Netticheckauksessa ei ollut mahdollista vaihtaa paikkaa.

Koskeekohan tämä vain osaa lentoja, sillä ainakin vuodenvaihteessa Wieniin ja takaisin onnistui paikkojen valitseminen netistä kaikkien vapaisen paikkojen joukosta?

-Tero-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä se netticheckauksessa normaalisti onnistuu.

Koska tuo NGO:n kone oli niin täysi sain lennättävän yhtiön puolelta noston keulapaikoille jolloin lippuni varauskoodi (booking class) muuttui U:ksi. Netticheckaukessa en pystynyt muuttamaan businessluokasta yhtiön minulle antamaa paikkaa koska lippuni oli turistiluokkaan ja näin vain turistiluokan istuinkartan mutta kentällä olisin sen vaihdon voinut automaatilla tehdä busineksen vapaista paikoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä se netticheckauksessa normaalisti onnistuu.

Koska tuo NGO:n kone oli niin täysi sain lennättävän yhtiön puolelta noston keulapaikoille jolloin lippuni varauskoodi (booking class) muuttui U:ksi. Netticheckaukessa en pystynyt muuttamaan businessluokasta yhtiön minulle antamaa paikkaa koska lippuni oli turistiluokkaan ja näin vain turistiluokan istuinkartan mutta kentällä olisin sen vaihdon voinut automaatilla tehdä busineksen vapaista paikoista.

Jos ymmärsin oikein niin tuo "upgrade" tapahtui netticheckauksessa?? Vaiko vasta kentällä??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se tapahtui pre-seatingissa eli jokainen kone järjestellään, ainakin kaukolennoilla, noin 36h ennen lähtöä Finnairin toimesta. Tällöin jo matkustajan itse netissä tekemät paikkavaraukset saattavat nollautua ja mahdolliset businekseen nostettavat heitetään tässä vaiheessa sinne.

Ja sekin on tullut huomattua, että Finnairin sivuilla varauksen yhteydessä näkyvä istumapaikkakartta vapaista paikoista sekä Amadeuksen checkmytrip -palvelun kartta eivät pidä paikkaansa alkuunkaan. Saattavat näyttää sata paikkaa vapaata mutta kun pre-seating on tehty niin kaikki paikat ovatkin jo Finnairin netticheckauksessa punaista ruksia täynnä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se tapahtui pre-seatingissa eli jokainen kone järjestellään, ainakin kaukolennoilla, noin 36h ennen lähtöä Finnairin toimesta. Tällöin jo matkustajan itse netissä tekemät paikkavaraukset saattavat nollautua ja mahdolliset businekseen nostettavat heitetään tässä vaiheessa sinne.

Ja sekin on tullut huomattua, että Finnairin sivuilla varauksen yhteydessä näkyvä istumapaikkakartta vapaista paikoista sekä Amadeuksen checkmytrip -palvelun kartta eivät pidä paikkaansa alkuunkaan. Saattavat näyttää sata paikkaa vapaata mutta kun pre-seating on tehty niin kaikki paikat ovatkin jo Finnairin netticheckauksessa punaista ruksia täynnä.

Eli jos on vartavasten valinnut ikkunapaikan pre-seatingista niin se voikin vaihtua keskikäytäväpaikaksi... Hassua ettei enää voi tiskiltä kysellä "upgadea"  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No omasta kokemuksesta voin sanoa sen, että lennettiin viime syksynä vanhempieni kanssa Pariisiin ja tein tsekkauksen kaikille netissä, silti he halusivat käydä luukulla varmistamassa sen "kun siellä on edes joku ihminen kertomassa mitä tehdä"

Voipi tietysti johtua siitä että he eivät luota minun taitoihini, mutta se on jo toinen tarina ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen tosiaan ottanut ilolla vastaan nämä automaatit. Jonottamaan ei niitä käyttäessä joudu käytännössä lainkaan ja saa itte valita paikkansa siitä kartalta. Tietysti jos/kun kortissa on voimaa, niin voi käyttää noita business check-in tiskejä, mitkä ovat ihan ok. Vielä kun menee turvatarkastukseen siihen "vähän vasemmalle" tuosta Finnairin aulasta, niin yleensä selviää alle 10 minuutissa toiselle puolelle.

-olli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo automaatithan eivät ole Finnairin vaan Finavian omistuksessa. Järjestelmään voivat liitttyä kaikki EFHKlla toimivat lentoyhtiöt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään