Tuomas Pirttimäki

digikameralla kuvaaminen lennon aikana

65 viestiä aiheessa

Moi!

Onko koneessa digikameralla kuvaaminen mahdollista lennon aikana?

Finnairin sivuja katsoin, niin siellä se oli kielettyjen listalla. Mutta täälläkin näkyy aina välillä kuvia, jotka on otettu lennon aikana. Tarvitaanko joku erityslupa siis? Kyselen, kun olen lähdössä matkalle. Kyseessä on Blue1 ja heidän sivuiltaan en ainakaan mitään löytänyt.

Kiitos

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On mahdollista...Eikä ne Finskin emot multa ainakaan kameraa alkanut kieltämään, vaikka heiluin ympäri konetta sen kanssa. ;D Blööstä ei tietoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On mahdollista...Eikä ne Finskin emot multa ainakaan kameraa alkanut kieltämään, vaikka heiluin ympäri konetta sen kanssa. ;D Blööstä en tietoa.

No voihan sitä samaa sitten blue1:llä koittaa...  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On mahdollista...Eikä ne Finskin emot multa ainakaan kameraa alkanut kieltämään, vaikka heiluin ympäri konetta sen kanssa. ;D Blööstä en tietoa.

Lentokoneen henkilökunta harvemmin kieltää tai lupaa koneen ympärillä kuvauksen, mutta esim pariisissa kenttähenkilöstö tulee heti kieltämään jos meinaa koneeseen noustessa platalla kuvata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentokoneen henkilökunta harvemmin kieltää tai lupaa koneen ympärillä kuvauksen, mutta esim pariisissa kenttähenkilöstö tulee heti kieltämään jos meinaa koneeseen noustessa platalla kuvata.

Tässähän oli kyse lennon aikana koneen sisällä kuvaamisesta? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässähän oli kyse lennon aikana koneen sisällä kuvaamisesta? ???

Sori, sain tuosta kirjoituksest käsityksen että olisit kuvannut koneeseen noustessa ulkopuolella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tere!

Juttelin tuossa platalla taannoin yhden Finskin perämiehen kanssa kuvaamisesta.Hän kuvaili itse sitä Turkkilaista "leppäkerttukonetta" ja kävin siinä ohjaamosta kuvan ottamassa.

Sen hän sanoi että yhtiö kieltää nykyään ohjaamokuvien julkaisemisen.Varmaan jotain turvakuvioita tms.

Ei muuten tarkempaa tietoa tuosta asiasta.Varmaan kannattaa koneeseen mennessä miehistöltä kysyä lupaa kuvaamiseen,niin voi sitten kuvata kaikessa rauhassa... :thmbup:

-Jukka ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pariisin kentät ovat ihan luku sinänsä  kuvaamisen suhteen. Poliisiprefktuurihan kielsi kuvaamisen kokonaan mm. CDGllä. Ranskalaisten spottereiden yhteisö on kuitenkin  saanut neuvoteltua paikallisen virkavallan kanssa jonkinlaisen sopimuksen kuvausluvasta. Lupa täytyy anoa prefektuurista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Onko koneessa digikameralla kuvaaminen mahdollista lennon aikana?

Finnairin sivuja katsoin, niin siellä se oli kielettyjen listalla. Mutta täälläkin näkyy aina välillä kuvia, jotka on otettu lennon aikana. Tarvitaanko joku erityslupa siis? Kyselen, kun olen lähdössä matkalle. Kyseessä on Blue1 ja heidän sivuiltaan en ainakaan mitään löytänyt.

Kiitos

Kuten tässä on todettu niin joskus kuvaaminen kielletään ja joskus ei. Itse olen tähän mennessä molemmilla finnmatkojen lomalennoilla joilla olen ollut, saanut kuvata aivan vapaasti koko lennon ajan. 757:n kyydissä stuertti istui pari riviä edempänä naama minua kohti joten varmasti huomasi kameran ja 737:n kyydissä toinen stuertti päästi minut myös ohjaamoon ja harmitteli ettei ollut kamera mukana  8)

Paras tapa on tietty kysyä matkustamohenkilökunnalta, mutta mielestäni yhtä hyvin kelpaa sen kameran esiin kaivaminen niin että siinä vaiheessa kun istuinvyöt tarkistetaan niin pidät kameran selvästi käsillä niin että matkustamohenkilökunta sen varmasti huomaa ja kieltää tarvittaessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin...

Eipä tuo kuvaaminen varmasti ketään haittaa ja turvatarkastushan voi vaikka halutessaan katsoa etsimen läpi,jos siltä tuntuu.

Sitähän ei vielä kukaan voi tietää,että kuinka paljon tiukemmaksi nuo turvamääräykset tästä vielä menevät,mutta sehän on sen ajan murhe se ;) !

Toivottavasti saat kuvata,ja otat hyviä kuvia reissullasi.Kuvat sitten tänne näytille!

-Jukka :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pariisin kentät ovat ihan luku sinänsä  kuvaamisen suhteen. Poliisiprefktuurihan kielsi kuvaamisen kokonaan mm. CDGllä. Ranskalaisten spottereiden yhteisö on kuitenkin  saanut neuvoteltua paikallisen virkavallan kanssa jonkinlaisen sopimuksen kuvausluvasta. Lupa täytyy anoa prefektuurista.

Ainakaan terminaalissa kukaan ei ole tullut kieltämään kuvaamista vaikka platalle päin olen jo pari vuotta reissuillani kuvaillut =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakaan terminaalissa kukaan ei ole tullut kieltämään kuvaamista vaikka platalle päin olen jo pari vuotta reissuillani kuvaillut =)

Jos nyt oikein muistan, niin terminaalista saa kuvata. Koko kuvauskielto on nin monimutkainen soppa, että en ole edes viitsinyt perehtyä siihen. Tietoni perustuvat kerozen-listalla olleisiin juttuihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tere!

Juttelin tuossa platalla taannoin yhden Finskin perämiehen kanssa kuvaamisesta.

Sen hän sanoi että yhtiö kieltää nykyään ohjaamokuvien julkaisemisen.Varmaan jotain turvakuvioita tms.

-Jukka ;)

Olisiko tämä syy siihen, ettei Peteriltä ole vähään aikaan herunut näytille hienoja ohjaamokuvia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti saat kuvata,ja otat hyviä kuvia reissullasi.Kuvat sitten tänne näytille!

-Jukka :)

Joo jos nyt antavat kuvata. Koitetaan pitää kamera selvästi esillä, niin että henkilökunta näkee varmasti aikeeni.  ;D

Kuvia laitetaan jos ovat näyttämis kelpoisia. (Toinen "sektori" taittuu laivalla, kyseessä on airsea matka.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa kuvaaminen kiellettyä? Enpä moisesta edes tiennyt :laugh:

Tässä parin viikon sisään olen 2 kertaa lentänyt EFHK-EFKT-EFHK, ja molemmilla reissuilla järkkäri roikkunut olalla. Kerran ammuin ensimmäisenä sisään koneeseen, ja nappasin kuvan tyhjästä matkustamosta samalla, kun takanani oli useampi henkilökuntaan kuuluva henkilö. Yksi emo jopa käveli suoraan kohti, kun otin kuvan käytävän suuntaisesti ;D

Ja jäänestoactionia on videomuodossa, kuten myös perinteisiä siipikuvia lennon ajalta. Ei kyllä käynyt pienessä mielessäkään että voisi olla edes "periaatteessa" kiellettyä ???

edit: oletko varmasti katsonut oikein? Lue tämä sivu

Lennon aikana saa käyttää seuraavia laitteita, silloin kun turvavyön merkkivalo on sammutettu:

- video- ja digikameroita

- ym... ym...

Kyllä tuo on tulkittavissa niin, että kamera kouraan vain ja kuvaamaan? Joskus vuonna miekka ja kilpi minua on muistutettu siitä, että muita matkustajia ei tulisi kuvata ilman heidän lupaansa, mutta muuten kaikki ok.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

KÄYTTÄJÄISTUNTO VANHENTUNUT

Käyttäjäistuntosi on vanhentunut. Jos olit kirjautunut sisään palveluumme, ole hyvä ja kirjaudu uudelleen.

Ei toimi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnairin sivuille ei voi linkittää noin, koska linkit ovat käyttäjäistuntokohtaisia.

Kuvaamisesta matkustamossa sen verran, että muita matkustajia tai henkilökuntaa ei pidä kuvata ilman heidän lupaansa, koska ei olla julkisella paikalla. Muuten ei pitäisi olla rajoituksia silloin kun turvavyövalo ei pala. (Tosin saattaa olla lentoyhtiökohtaisia eroja, esim. British Airwaysilla pari vuotta sitten minua kiellettiin kuvaamasta, koska "vääriin käsiin joutuessaan kuvista voi nähdä missä matkustamon ovet ovat." :o)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnairin sivuille ei voi linkittää noin, koska linkit ovat käyttäjäistuntokohtaisia.

Kuvaamisesta matkustamossa sen verran, että muita matkustajia tai henkilökuntaa ei pidä kuvata ilman heidän lupaansa, koska ei olla julkisella paikalla. Muuten ei pitäisi olla rajoituksia silloin kun turvavyövalo ei pala. (Tosin saattaa olla lentoyhtiökohtaisia eroja, esim. British Airwaysilla pari vuotta sitten minua kiellettiin kuvaamasta, koska "vääriin käsiin joutuessaan kuvista voi nähdä missä matkustamon ovet ovat." :o)

Jep, kysy on nimenomaan siitä, että lentokoneessa sisällä olevat henkilöt eivät ole julkisella paikalla ja siksi kuvaaminen vaatii kaikilta kuvassa olijoilta luvan ja paikan omistajan luvan. Koska se on käytännössä mahdotonta taata kuvaus ei periaatteessa ole sallittua ja tämä pätee kaikkiin lentoyhtiöihin. Terminaalien osalta tilanne ei ilmeisesti ole niin selvä, mutta terminaalien kahviloissa ja ravintoloissa pätee em. sääntö eli ne eivät periaatteessa ole julkisia paikkoja kuten eivät ole muutkaan ravintolat. :P

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska tämä on tullut voimaan? Kesällä -05 ei sanottu mitään, vaikka pyörin Finskin bussin edessä kameran kanssa muiden valuessa koneeseen...

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pariisin määräys tuli joskus kesällä 2006 . Tässä lainaus kerozen-yhdistyksen sivuilta :

"The new decree of police for the airport of CDG prohibits pictures from the public area to the restricted one. Our association has signed an agreement with the sous-préfecture of Seine St Denis. This will allow us to continue our passion, with personal authorisations.

A classical subscription that offers you immediate access to members section : personal authorisations, private member list, spotting travel, airports visits, association public demonstration. The amount is 15 euros for one year.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse uskaltaisin kuvailla ihan vapaasti ja näin olen tehnytkin. Koskaan minulle ei ole tultu sanomaan mitään kuvaamisesta ja koneeseen noustessakin olen usein kuvaillu, eikä koskaan ole sanottu mitään(Hki-Vantaa, Agadir, joku Kanarian saarista)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Videokameralla kuvailu laskun ja nousun aikana taitaa olla kiellettyä, mutta mitä haittaa siitä on  ??? Onhan netissä paljon videoita esim. laskuista (siis matkustamosta otettettuna).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terminaalien osalta tilanne ei ilmeisesti ole niin selvä, mutta terminaalien kahviloissa ja ravintoloissa pätee em. sääntö eli ne eivät periaatteessa ole julkisia paikkoja kuten eivät ole muutkaan ravintolat. :P

Kyllä se lentokenttä alue ja ravintolat on julkisia paikkoja, siitä on se päätöskin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sorry taas, kun oon heti jälleen kärppänä paikalla, kun jutellaan siitä missä saa kuvata. Tämä tuntuu olevan minulle jonkinlainen sydämen asia.. ;) Komppaan Sami V.:n näkemystä, mutta mulla olis pari tarkennusta juttuun.

Tässä asiassa on kaksi eri ulottuvuutta, jotka eivät suoranaisesti liity toisiinsa, mutta jotka molemmat säätelevät kuvaajan toimintaa. On siis eri asia, missä saa kuvata ja toisaalta millaisia kuvia saa julkaista.

Nyrkkisääntö on se, että kaikissa yleisölle avoimissa tiloissa saa kuvata. Oli tila sitten ravintola, lentoaseman terminaali, kirjasto, ostoskeskus tai kauppa. Tai ihan mikä vaan suurelle yleisölle avoin tila. Kunhan et kuvaamisellasi aiheuta hämminkiä tai haittaa muiden ihmisten elämää, niin siitä vaan.

Muistakaa sitten siellä baareissa L:t ojossa heiluessanne, että ravitsemusliikkeillä on myös oikeus valita asiakkaansa. Eli jos ravintola ei tykkää kuvailevista tyypeistä, niin siinäpä ei juuri mussuttaminen auta. Portsari saa heittää sinut kameroinesi pihalle. Kuvaamista hän ei saa sinällään estää ja kuviesi tuhomaista hän ei saa vaatia.

Ymmärtääkseni mikään laki ei sinällään kiellä kuvaamasta ihmisiä. Toki toisiamme kuvatessamme olisi hyvä kohteliaasti esittää asiansa ja siinähän sitä varmaan suullinen suostumus kuvaamiseenkin tulisi.

Kuvien julkaisussa on kuitenkin kunnioitettava ihmisen yksityisyyttä. Muistaakseni laissa (vai asetuksessa?) puhutaan henkilön esittämisestä negatiivisessa valossa. Eli selvästi jotakin henkilöä esittävää kuvaa ei saisi julkaista, jos siinä esiintyvä ihminen voi joutua huonoon valoon. Onkin sitten veteen piirretty viiva, milloin henkilö on ns. "huonossa valossa" (tuskinpa lainsäätäjä on huolissaan ruutujen valottamisesta.. :)).

Joskus tanssilavalla kuvatessani jouduin merkilliseen tilanteeseen, kun eräs herrasmies vaati, ettei häntä saa videonauhalla sitten esittää - rouva kun ei tiennyt tämmöisestä tanssilavaharrastuksesta mitään. Tulin siihen tulokseen, että herra olisi kyllä telkkarissa mahdollisesti vilahtaessaan erittäin huonossa valossa, joten kunnioitin hänen näkemystään. ::)

Mielestäni tärkein väline kuvaajalle näissä asioissa on maalaisjärki. Kannattaa käyttää sitä kuuluisaa pelisilmää ja miettiä vaikka etukäteen, että onko oman edun mukaista tunkea jonnekin kuvaamaan (vaikka siihen periaatteessa ei laillista estettä olisikaan), mutta käyttää koko kuvausaika siihen, että jänkkää oikeuksistaan jonkun asiantuntijan kanssa. Pikkuisen etukäteen jutustelemalla vaikkapa henkilökunnan kanssa voi tehdä hommiaan rauhassa ja saattaa vielä päästä vaikka jonnekin erikoisiin paikkoihinkin katselemaan/kuvaamaan.

Tarkoitan, että puoliaan pitääkin pitää, mutta monesti asiat sujuvat yhteispelillä tosi mukavasti. Kukin tietysti tekee tyylillään.

Minusta on erittäin hieno idea lentokoneessa pitää kameraa reilusti esillä silloin kun henkilökunta valmistelee matkustamoa lentoonlähtöä varten. Siinä viestittää aikomuksensa selvästi ja antaa samalla signaalin, että ei aio toimia mitenkään salakähmäisesti. Juuri näin!  :thmbup:

Edit: kehnoa kieliasua virkattu uusiksi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään