Tuomas Pirttimäki

digikameralla kuvaaminen lennon aikana

65 viestiä aiheessa

Niin...

Varmaan jumpparilla saa kuvata,mutta jos kysyy kuvien laitosta lehteen tms eli julkaisuun,niin voipi olla aika hiljaista..

Eli varmasti omaan tarkoitukseen saa ottaa kuvia...EDIT:Tarkoitan omaan albumiin.

-Jukka ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentokoneen matkustamotila on todennäköisesti lain käsittämä julkinen tila, mutta ohjaamoon pääsee ainoastaan luvanvaraisesti. Ohjaamo ei siis ole enää julkista aluetta ja siellä kuvien ottaminen ja niiden julkistaminen tarvitsevat luvan. Pelkkä kuvausoikeus ei vielä ole lupa julkistamiseen.

Näin siis jos mentäisiin tarkasti lain mukaan.

Tietty en ole oikeusoppinut enkä edes oikeustieteen opiskelija, joten varmemman tiedon joudutte kysymään oikeusoppineilta taikka kokeilemaan sitä oikeudessa, jossa viimeistään tulee täysin varma tieto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolla ilmailukuvissakin näkee silloin tällöin kuvia jotka ihan selvästi on otettu digikameralla, ja lähestymisen/startin aikana. Ainakin siitä ilmoitetaan hyvin selkeästi "...KAIKKIEN elektronisten laitteiden tulee sammutettuina...". Tuo taitaa olla peräisin ihan lainsäädännöstä, mikäli oikein ymmärrän...

Viimeisin itselle sattunut incidentti oli kun Finncommin lentoemo ei olisi sallinut minun pitää järkkäriäni kädessäni koska istuin varauloskäynnin kohdalla... Tilanne oli pakon sanelema koska jouduin Helsinki-Vantaalla laittamaan kameralaukkuuni Taipein terminaalista ostetut "tuliaiset", joiden sinettiä ei täällä hyväksyttykään, ja uuden laukun ruumaan runnottavaksi. Niin kamalan vaaralliseksi oli riisiviinalesti muuttunut matkattuaan melkein puoli pallonympärystää.

Siispä mulla oli kamera, jossa 18-125 pikkulasi, eikä laukkua. Hetken neuvoteltua, joo en ollut kauhean rakentavalla tuulella matkustettuani samana päivänä Taipei-Bangkok-Helsinki-Vaasa, etenkään kun Vaasan koneen piti lähteä ei siihen ollutkaan miehistöä ja koti-ikävä sekä väsymys vaivasi, kun kysyin vastuukysymyksistä mikäli kamera vahingoittuu hyllyllä ilman laukkua, sain pitää kamerani...

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolla ilmailukuvissakin näkee silloin tällöin kuvia jotka ihan selvästi on otettu digikameralla, ja lähestymisen/startin aikana. Ainakin siitä ilmoitetaan hyvin selkeästi "...KAIKKIEN elektronisten laitteiden tulee sammutettuina...". Tuo taitaa olla peräisin ihan lainsäädännöstä, mikäli oikein ymmärrän...

Eikö tuo ole lentoyhtiön omaa politiikkaa? Itse olen ainakin saanut luvan kapteenilta kuvata niin nousun kun laskun aikanakin.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lainaus

Journalistiliiton entisen asiamiehen Jouni Tervon mukaan edes pääsymaksu ei poista tilan julkisuutta, jos kaikilla on mahdollisuus ostaa pääsylippu.

Tuota samaa mieltä on minun nähdäkseni ollut myös oikeusasiamies.. Paikka on julkinen kun kuka vaan sinne pääsee.. Esim puolustusvoimien alueet, meidän lentoaseman turva-aidan sisäpuoleinen alue ei ole julkista, koska kuka tahansa ei pysty hankkimaan sisäänpääsyä, tarvitaan jokin peruste..

Museovirasto on joskus pitänyt omia alueitaan (ja taitaa pitää vieläkin) ei julkisena ja kieltänyt kuvaamisen alueillaan, mutta asiasta on yksi riitatapaus, jonka sopivat vähin äänin ja kuvaaja julkaisi kuvansa ilman maksuja museolle.. Eli ei kannata maksaa vaikka kaikki aiemmat kuvaajat olisi jo suostuneet maksamaan.. Kun perusteet eivät ole laillisia. Sama pätee myös Korkeasaareen, sielläkin on laittomia kieltoja, ettei kuvata saisia kaupallisesti alueella, vaikka kielto ei mietnkään perustu lakiin, eikä voi olla edes pääsylippuvaatimuksella kiellettävissä.. No siitä ei kai ole ennakkotapausta..

Vaikeeta tämä "luvallisuus" silti on, turhankin :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heippa!

Kokemuksia melko tarkasti viikko sitten tapahtumista. 10.2.2007 klo 12.45- Suomen aikaa  Etelä-Euroopassa!

Astelin koneelle ja koneeseen (757 rappuja pitkin) - otin kuvia koneen ulkopuolelta (menemättä oleellisesti matkustaja"polun" ulkopuolelle) kukaan ei huomioinut toimintaani mitenkään, lähinnä väistelivät saadakseni paremmin kuvia.

Konessa 6. rivi käytäväpaikka ikkunapaikat vielä täyttämättä - menin eteen seisoskelemaan ja juttelin päälentoemännän kanssa niitä näitä ja tulin kysyneeksi voisinko kurkata ohjaamoon ja ottaa muutaman kuvan. Vastaus: "Minäpä kysyn asiaa!." Hän jutteli hetken aikaa ohjaamomiehistön kanssa ja ilmoitti, että ole hyvä! Otin muutaman kuvan ja vaihdoin muutaman sanan lentäjien kanssa + kiitokset - ei se sen vaikeampaa ole. Tilanne eteni siten, että havaitsin yhden rivipuolikkaan jäävän kokonaan tyhjäksi, joten kysyin sen tilannetta, taas ole hyvä, mutta nousun jälkeen saatan joutua palaamaan paikalleni, koska saattavat tarvita paikat muuhun käyttöön! Nousun jälkeen ilmoittiva, että saan olla siinä koko lennon ajan ja saan myös viehättävän neidon vieruskaveriksi  (:D) ja kysyivät SAINKO HYVIÄ KUVIA NOUSUSTA!! Tämä voipi johtua charmikkaasta olemuksentani ja asiallisesta käytöksentäni! (+ mies 52v).  ;D (tämä on huumoria).

Virallisista säännöistä en tiedä, mutta näin minun tapauksessa.

KoskenPilotti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka!

No sehän oli mukavaa kun sait luvan ottaa kuvia ja jopa ohjaamosta...Yleensä ei välttämättä ole mahdollista ennen lentoa ohjaamoon päästä.

Mikäs yhtiö oli kyseessä?

-Jukka :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kamera nousun ja laskun aikana kiinni ? Ainakin Canon ja Sony häiritsee Icom:n radioita, tasaista surinaa kuuluu jos on päällä molemmat ja lähekkäin. Itse miettisin pitäisinkö auki, ehkä en pitäisi loppujen lopuksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka!

No sehän oli mukavaa kun sait luvan ottaa kuvia ja jopa ohjaamosta...Yleensä ei välttämättä ole mahdollista ennen lentoa ohjaamoon päästä.

Mikäs yhtiö oli kyseessä?

-Jukka :)

Suuri suomalainen Finnair. Lomalento Funchal - Hki. K-M 7D oli kamerana.

KP

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En jaksa lukea kaikki viestejä, mutta kerron oman tarinani. Eli toimin itse samalla tavalla ryanairin lennolla, kuvasin kokoajan pienellä pokkarillani kun turvavyöt pidettiin kiinni. Kun kone oli pysähtynyt kiitoradalla ja kääntyi rullaustielle, avaan turvavyön, pomppaan ylös, koska näin saatoin kuvata enemmän sivulle ikkunastani. Henkilökunta ei valittanut minulle mitään koko asiasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä minun annettiin kuvata Finnairin lennolla Pietari-Helsinki. Varmistin asian matkustamohenkilökunnalta, ja minulle sanottiin että muuten saa kuvata, paitsi nousun ja lähdön aikana. Maaliskuussa jossain vaiheessa lennän ensi kertaa Pulkovolla :P pitääpi kysyä siellä taas että mikä käytäntö heillä on. Toisin tuliaisiksi kuvia pulkovon 735:sta  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään