Juha-Pekka Palmulaakso

OH-HIU ja OH-HIZ (turkulaista ilmailuhistoriaa, osa 4...)

18 viestiä aiheessa

Tässäpä vielä pari kuvaa, toinen jo aikaisemmissakin kuvissa ollut Hughes 500C, OH-HIU. Ennen vanhaan kun määrärahoja löytyi vielä poliisillekin, koneella tehtiin enemmän tai vähemmän säännöllisesti liikennevalvontalentoja, siksi teippaukset. Myös yhdellä etsintälennolla olin aikoinaan mukana ylimääräisenä silmäparina, tuli samalla reissulla testattua Allisonin uudelleenkäynnistysautomatiikan toiminta käytännössä...  :o

 

Kuten jo mainittiinkin, tämä kone kohtasi pilotteineen tiensä pään Piikkiössä muutamia kuukausia sen jälkeen kun Viki oli siitä luopunut. Yksityiskohtainen selvitys löytyy http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/m998zu0i4s584h.pdf

 

Koneen alkuvaiheista sen verran että kyseessähän oli kaputin tehnyt ilmavoimien HH-2 jonka Viki kunnosti. Samoihin aikoihin ilmavoimilta meni lunastukseen myös HH-3, joka jatkoi toimintaa myöhemmin rekisterillä OH-HIT. Ymmärsin että molemmista oli katkennut pyrstöpuomi epäonnistuneessa autorotaatiolaskussa, tietääkö joku näistä koneiden ilmavoimien vaiheista enemmän?

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Ennen Hughesia Vikin kopterina oli Bell 47 G4, OH-HIZ. Kun itse tulin näihin kuvioihin mukaan 1988 se oli jo siirtynyt Ruotsiin, mutta ilmestyikin sitten muutaman vuoden kuluttua uudelleen platan reunalle... Tällä kertaa turkulaisten kopteriharrastajien joukko oli hankkinut sen omistukseensa. Näistäkään vaiheista minulla ei ole tarkempaa tietoa, täältä foorumista löytyy varmaankin paremmin turkulaisista kuvioista tietäviä. Rekisteritietojen mukaan Bell SE-HGC on jälleen lahden toisella puolella.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Ja bonuksena vielä verstaskuva. Kuka tunnistaa luurankona olevan laitteen merkin ja mallin  :)

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Vikin verstaasta vielä sen verran, että tietääkö kukaan kertoa samassa paikassa keskeneräiseksi jääneen koaksiaalikopterin myöhemmistä vaiheista? Siitä oli juttua Jukka Tervamäen sivuilla vielä pari vuotta sitten, mutta enää en niitä löytänyt. Lieneekö mennyt osiksi, museoon vaiko tekikö joku valmiiksi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko Citroen CX ?

 

Bingo. Eivät taida olla vielä niin muistojen kultaamaa museokamaa vaikka ovatkin aika tehokkaasti katukuvasta hävinneet.  :)

 

Aika mielenkiintoinen silti tuo sitruunan versio säätyvätehosteisesta ohjauksesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On hienoa, että Aulis "Viki" Eerola elää muistoissamme. Pikkupoikana hän oli ehdoton idolini.  8)

 

Vikin viimeinen projekti myytiin Jenkkeihin. Vikin ajatus oli saada kone koelentojen jälkeen sinne museoon, "siellä ymmärtävät näiden päälle".

 

Huhun mukaan Viki ehti leijuttaa konetta jo Suomessa.

Kopteri oli pääpiirteittäin seuraavanlainen ja Vikin omaa suunnittelua:

 

*Enstrom Sharkin runkoon rakennettu

*Gyrodyne QH-50:n vaihteistolla, mastolla ja lavoilla

*Vikin omalla hydraulisella ohjausjärjestelmällä

*Allison 250-C20-moottorilla

*Bell 206 Jet Rangerin  jalastelineillä

*itsetehdyillä vakaajilla

...laadultaan lentokonetehtaan jälkeä, mutta IH:ta ei käsittääkseni informoitu.

 

Ja tuo CX tietysti kutosella, turbolla ja nelivedolla. Viki kertoi että kun ei kaupasta saanut, niin piti itse koota.

 

Tietääkö kukaan tämän Cirtoen yksilön myöhemmistä vaiheista?

 

Bell-aikaa edelsi Hiller-kausi. Olisi kiva lukea myös näistä OH-HHA HHB HHC jne tunnuksilla lentäneistä niin ikään Vikin läpikäynnin läpi käyneiden koneiden tarinaa. Viimeinen suomessa oleva makaa Hyvinkäällä ulkona. :thmbdn:

 

Nuo koneet Viki osti raatoina ja kunnosti Turun ykköshallissa. Yksi jäi hänelle itselle, jolloin Tmi Helifinn käynnistyi.

 

Viki toteaisi nettikirjoittelusta varmasti: JUMMIJAMMI.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vikin viimeinen projekti myytiin Jenkkeihin. Vikin ajatus oli saada kone koelentojen jälkeen sinne museoon, "siellä ymmärtävät näiden päälle".

 

Huhun mukaan Viki ehti leijuttaa konetta jo Suomessa.

Kopteri oli pääpiirteittäin seuraavanlainen ja Vikin omaa suunnittelua:

 

*Enstrom Sharkin runkoon rakennettu

*QH-50:n vaihteistolla, mastolla ja lavoilla

*Vikin omalla hydraulisella ohjausjärjestelmällä

*Allison 250-C20-moottorilla

*B206 jalastelineillä

*itsetehdyillä vakaajilla

...laadultaan lentokonetehtaan jälkeä, mutta IH:ta ei käsittääkseni informoitu.

 

 

Menikö jenkkeihin? Sieltähän Viki tuon vaihteisto/mastokokonaisuuden hankkikin, lieneekö sama paikka http://www.gyrodyne-helicopters.com/aboutus.html

 

Kävin aika monet kerrat katsomassa projektin edistymistä ja näin mm. videon jossa tuo Gyrodynen Mr. Kalaydjian lentää tuollaisella yksinkertaisella miehitetyllä versiolla. Alkuperäinen QH-50:hän oli laivastolle suunniteltu radio-ohjattava, kaksi torpedoa mukanaan kantava kopteri.

 

Projekti oli kuitenkin aika paljon kesken Vikin kuollessa alkuvuonna -99, vaihteisto ja moottori olivat rungossa pääosin paikoilleen sovitettuna, mutta ohjausvivusto oli aikalailla keskeneräinen, koekäytöt ja leijutukset olivat vielä kaukana edessäpäin.

 

Citikka muuten olikin sitten paljon tavanomaisempi kuin miltä ulospäin näytti...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen alkuvaiheista sen verran että kyseessähän oli kaputin tehnyt ilmavoimien HH-2 jonka Viki kunnosti. Samoihin aikoihin ilmavoimilta meni lunastukseen myös HH-3, joka jatkoi toimintaa myöhemmin rekisterillä OH-HIT. Ymmärsin että molemmista oli katkennut pyrstöpuomi epäonnistuneessa autorotaatiolaskussa, tietääkö joku näistä koneiden ilmavoimien vaiheista enemmän?

 

Vähän oikaisua ja lisätietoa asiasta erittäin hyvin perillä olevalta lähteeltä.

 

HH-3 ei ole mennyt lunastukseen vaan HH-1. HH-3:ksi vuokrattiin OH-HIT, joka  palasi sitten siviiliin vanhalla rekisterillään. Kun HH-1 ja HH-2 olivat rikkoutuneet, niin HH-3 täytti vajetta ennenkuin uudet D-mallit HH-4 ja HH-5 saapuivat. HH-3 oli siitä erikoinen sotaviissatanen meillä, että se oli ainoa kone, joka "soti" siviiliväreissä.

 

Viki valitsi nimenomaan HH-2:n, koska se oli Suomessa muutettu siviilikoneesta sotilasversioksi ja siten vähän parempi siviilikoneen aihio kuin alkuperäinen sotilasmalli HH-1. HH-1:stä kunnostettiin OH-HAP, joka poistettiin viime kesänä rekisteristä myytynä Venäjälle.

 

Mainituista HH-1, 2, 4 ja 5 on rikottu autorotaatiolaskuissa sotaväen leivissä. Sotaväki korjasi nelosen, siviilit ykkösen ja kakkosen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän oikaisua ja lisätietoa asiasta erittäin hyvin perillä olevalta lähteeltä.

 

HH-3 ei ole mennyt lunastukseen vaan HH-1. HH-3:ksi vuokrattiin OH-HIT, joka  palasi sitten siviiliin vanhalla rekisterillään. Kun HH-1 ja HH-2 olivat rikkoutuneet, niin HH-3 täytti vajetta ennenkuin uudet D-mallit HH-4 ja HH-5 saapuivat. HH-3 oli siitä erikoinen sotaviissatanen meillä, että se oli ainoa kone, joka "soti" siviiliväreissä.

 

Viki valitsi nimenomaan HH-2:n, koska se oli Suomessa muutettu siviilikoneesta sotilasversioksi ja siten vähän parempi siviilikoneen aihio kuin alkuperäinen sotilasmalli HH-1. HH-1:stä kunnostettiin OH-HAP, joka poistettiin viime kesänä rekisteristä myytynä Venäjälle.

 

Mainituista HH-1, 2, 4 ja 5 on rikottu autorotaatiolaskuissa sotaväen leivissä. Sotaväki korjasi nelosen, siviilit ykkösen ja kakkosen.

 

...ja listalle saa sitten näköjään lisätä vielä HH-8:n...  :(

 

Mutta hienoa kun noistakin vaiheista löytyy tietoa. Viki tosiaan jutteli valinneensa kahdesta koneesta ja jotenkin olin mieltänyt että se toinen olisi ollut HH-3/OH-HIT, mutta sehän olikin näin. Valinnasta hän kertoi myös sellaista, että kun HH-2 raadossa lavat olivat olleet iskujen jälkeen tuhannen solmussa ja HH-1:ssä taas suhteellisen siistit, oli valinta tuo ulkoisesti kärsineemmän näköinen. Perusteluna oli se, että siistimmässä oli mitä ilmeisimmin tehot päällä kaputtihetkellä ja siten voimansiirron vaurioiden todennäköisyys suurempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve! Koulutin turkulaiskaverit (3kpl) kuvan G-nelosella,ja  kuvan viissatasella Vikille autorotaatiokertauksia ja B1-tarkkareita, Hillerillä liikennevalvontaa. Kerroin Hillereistä Vikille aikoinaan,saatuani tietää niistä.Viki lähti oitis Ruot-siin ja peruskorjsi niitä 3 kpl. Omistaja Rolf Svanberg oli kasannut jo yhden niistä ja oli leijutellut sillä talon korkeu-della ilman minkäänlaista aikaisempaa lentokokemusta. Näin kaitafilmin tapahtumasta. Olin Vikin kanssa yhteydes-sä vielä hänen viimeisenä elinpäivänään. Petri Visa rakenteli tuohon aikaan Exet-experimental hekoa Vikin "valvon-nassa" ja tietänee lähellä toimineena koaksiaaliroottoriprojektin myöhemmästä kohtalosta. RK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnistaako joku oko tämä viissatanen joku noista aiemmin mainituista yksilöistä? Kuva on otettu Utissa joskus -70 ja 80-luvun vaihteessa. Olisiko jollakin muistissa OH-HIZ:n värityskaaviota, tai peräti värikuvaa? Pitäisi saada omaan vähän hienompi maalaus ja joku kotimainen olsi tietysti nostalginen.  Pikku 47:lla on lennetty jo 50 lentoa (n. 10 tuntia) olohuoneessa. 

OH-HI? Utissa

[ attachment removed ]

 

Bell 47 mini odottaa uutta maalausta

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko jollakin muistissa OH-HIZ:n värityskaaviota, tai peräti värikuvaa? Pitäisi saada omaan vähän hienompi maalaus ja joku kotimainen olsi tietysti nostalginen.  Pikku 47:lla on lennetty jo 50 lentoa (n. 10 tuntia) olohuoneessa. 

 

 

Tuo HIZ oli punavalkoinen, eli mustavalkokuvan harmaat osat ovat punaiset. Näin siitä myös värikuvan hiljattain kirjastossa, olisikohan ollut "Helikopterit Suomessa" tai jokin vastaava opus. Kyseinen kuva oli kyllä aika kellertävä, mutta jotenkin mulla olisi silti sellainen muistikuva että valkoinen väri olisi ollut lähempänä luonnonvalkoista kuin puhdasta valkoista.

 

Saattaa muuten tuo sinivalkoinen Hugheskin löytyä samaisesta kirjasta.

 

J-P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-HI? Utissa

[ attachment removed / expired ]

 

Sattui sattumalta vastaan ko. kopterin kuva Helikopterikeskuksen mainoksessa vanhassa Ilmailussa. Tunnus on OH-HIT  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin vielä vahvistaa Mikon päätelmän, OH-HIT on, BP:n logo on myös syöpynyt muistiin. Tuon kyydissä tuli aikoinaan istuttua PALJON, tehtiin antennien suuntakuviomittauksia. Pilottina meillä oli yleensä Seppo "Konsta" Koskelainen. Aluksi käytettiin vastaavaa ruotsalaista vehjettä, muistaakseni pieni firma, nimeltä HYR-FLYG AB, omistajana ja pilottina Pihl-niminen iäkkäämpi herrasmies. Sitten Uttilaiset aktivoituvat ja hankittiin tuohon mittausmasto ja muut romppeet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Huhun mukaan Viki ehti leijuttaa konetta jo Suomessa.

Kopteri oli pääpiirteittäin seuraavanlainen ja Vikin omaa suunnittelua"

 

Ompa mukava nähdä Vikistä tarinaa netissä. Olen itse ainoana suvusta jumittunut ilmailun pariin, kiitos siitä sedälle, hän oli hyvä opettaja. Tosin minua tuo itse lentäminen ei ole niin kovasti kiinnostanut vaan sen tekniikka ja erityisesti moottorit joiden parissa olen hommaillut tän vuosituhannen alun jälkeen.

Valitettavasti muuten setävainaan Enstrom (powered by Allison) jäi leijuttamatta. Se oli suunnitelmissa mutta hän ehti mokoma saada sydärin vähän ennen.

 

Se CX josta joku kyseli tuolla yllä jäi minulle mutta valitettavasti tai onneksi se koki kohtalonsa Hki-Vantaa kiitotien pään likellä 2000-luvun alussa, oli kait oikea paikka lopettaa sen elämä  :(

Eräs rouva tuli kolmion takaa suoraan eteen jäisellä teillä.

 

JP, onkin pitänyt sulta kysyä kuvia. Pitää joskus reipastua ja poiketa luonasi jos teetettäs muutaman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän aiheeseen liittyvä ja ehkä enemmän jo tuonne historia osastolle mutta tähän aiheeseen kuitenkin

[ attachment removed / expired ]

Jetranger kurssin kuva, Viki toimi opettajana

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasvot lähes valkoiset näytölläni mutta onko tuo Ilmakari tuossa lähes keskellä.

 

Ilmakarin Seppo , Kansanahon Pertti ja paaljon muita kavereita

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ompa mukava nähdä Vikistä tarinaa netissä. Olen itse ainoana suvusta jumittunut ilmailun pariin, kiitos siitä sedälle, hän oli hyvä opettaja. Tosin minua tuo itse lentäminen ei ole niin kovasti kiinnostanut vaan sen tekniikka ja erityisesti moottorit joiden parissa olen hommaillut tän vuosituhannen alun jälkeen.

Valitettavasti muuten setävainaan Enstrom (powered by Allison) jäi leijuttamatta. Se oli suunnitelmissa mutta hän ehti mokoma saada sydärin vähän ennen.

 

 

Morjens Joppe, latailin jokin aika sitten noita aiheeseen liittyviä kuvia tänne muutamaan keskustelusäikeeseen mutta näyttävät olevan jo poistuneet palvelimelta. Löytyvät kyllä omalta koneeltani.  Harmi ettei tullut aikoinaan räpsittyä niitä enempää.

 

Milloin tuo jettikurssin kuva on mahdettu ottaa, tyylikkäästi pitää näköjään homma hoitaa kun on opettajallakin oikein pikkutakki päällä... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens Joppe, latailin jokin aika sitten noita aiheeseen liittyviä kuvia tänne muutamaan keskustelusäikeeseen mutta näyttävät olevan jo poistuneet palvelimelta. Löytyvät kyllä omalta koneeltani.  Harmi ettei tullut aikoinaan räpsittyä niitä enempää.

 

Milloin tuo jettikurssin kuva on mahdettu ottaa, tyylikkäästi pitää näköjään homma hoitaa kun on opettajallakin oikein pikkutakki päällä... :)

 

Tarkistin asian ja Kurssi oli 29.10.1970 päättynyt Wihurin ammattioppilaitoksen kurssi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla