Tero Knuth

Paineistushäiriö Blue1:n lennolla Helsingistä Ouluun

54 viestiä aiheessa

Voi olla.

 

Ei kun on

Autorottelo menee clämppiin, kaasut  vedetään käsipelillä takarajoittimeen eli tyhjänkäynnille. Empussa sanottas, että ollaan speed on elevator modessa. Jotta kone säilyttäisi nopeuden A/P työntää nokan ahnaaseen liukuun, tuota alamäkeä voi vielä jyrkentää speed brakella 8)

Virtuaalitumpelon mielestäni ero flight level change ja IAS modella on juuri tuo, :) eli IAS modella käsipelillä tyhjänkäynille ja FLCH autorottelo hoitaa homman. DC9 MD80 ATR ainakin löytyy tuo IAS mode.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FLCH autorottelo hoitaa homman.

 

767:ssa aktivoituu FLCH:n moodissa myös ns. "Throttle Hold" -moodi (FMA:lla lukee THR HOLD), eli voipi siinäkin käsin niitä kaasuja siinä säädellä, joka tietysti näkyy myös lentoprofiilissa. :) Yhdessä kirjassa myös varoitetaan kaasuvipujen liian nopeasta ja äkkinäisestä vedosta taakse korkealla, voi kuulemma aiheuttaa Compressor Stallin. (Pahoitteluni, en tiedä suomenkielistä termiä...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

767:ssa aktivoituu FLCH:n moodissa myös ns. "Throttle Hold" -moodi, eli voipi siinäkin käsin niitä kaasuja siinä säädellä, joka tietysti näkyy myös lentoprofiilissa. :)

Mutta vasta sen jälkeen kun AT on vetäny ne eka idlelle. Sitten vasta menee THR HOLD modeen ne jolloin voi käsin säätää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällähän on varsinaisia autopilottiasiantuntijoita..... :) :) :) :)

 

Edit: Hieman hymiöitä perään, ettei tule väärin ymmärryksiä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällähän on varsinaisia autopilottiasiantuntijoita.....

Sopii toki kertoa pilkkua hässien miten juttu toimii jos ollaan väärässä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kun sillä vain, huvittaa hieman, kun täällä puhutaan autopilotin eri moodeista niinkuin leivästä.... ;D

 

Ei mulla mitään lisättävää ole.

 

Kertokaapas noin suunnilleen tarkalleen mitä tapahtuu ysikymppisen turbulence-moodissa??

 

Edit: kasista ysiin....

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko tuollaisessa rapid descentissa oikeasti nopeus eroaa tavallisesta high speed lähestymisliu'usta ?

Jotenkin on ollut se käsitys että silloinkin mennään liki suurinta sallittua. Joskus jopa lentojarrut raollaan.

 

Toki tuollaisessa oikein nopeassa alastulossa tuntuu varmaan erilaiselta, kun lentojarrut on täysin auki, niiden turbulenssi tärisyttää konetta ja vajoamiskulma ja -nopeus ovat ihan eri luokkaa. Mutta kyselenpa nyt vain tuota nopeusmittarinäyttämää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuultuna koneessa olleelta ei ilmailusta eritysen kiinnostuneelta:

Kone oli saavuttanut matkalentokorkeuden ja hetkisen tuon jälkeen oli happinaamarit tulleet esiin, hetkisen ihmettelyn jälkeen oli kapteeni kuuluttanut että paineistuksessa on häiriö ja kehoittanut laittamaan naamarit kasvoille. Koneen henkilöstö oli nopeasti tämän jälkeen tarkistanut ja auttanut matkustajille happimaskit naamoille ja istunut myös itse naamarit päälle laittaen. n. 10 minuuttia tämän jälkeen oli kapteeni ilmoittanut koneen 'saavuttaneen' 3 km korkeuden jolloin nuo naamarit oli suositeltu pois otettaviksi.

Tuo tuttuni oli hiukan ihmetellyt ilmeisesti happinaamareista tullutta käryä, hän kuvaili sitä pölyn palamisesta aiheutuneeksi ja oletti jotenkin liittyneet happinaamareiden laitteistoihin tms.

 

Kuulemma porukka joka suomalaisittan melko rauhallisesti oli jutellut jne normaalia käytöstä ennen tätä tapahtumaa oli lähes jäykistynyt paikalleen ja hiljentynyt melko totaalisesti odottamaan ohjeita siitä mitä tapahtuu seuraavaksi.

Vaikea sanoa millä nopeudella alas on tultu mutta tosiaan hän arvioi tuon happinaamarin käytön ajaksi 10 minuuttia

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällähän on varsinaisia autopilottiasiantuntijoita..... :) :) :) :)

 

Edit: Hieman hymiöitä perään, ettei tule väärin ymmärryksiä....

 

Hui hai

Oulun pojakki nukkuu vielä, varroos ko ne herää ;D ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olin finskillä lähdössä Oulusta ja tuon peruutetun blue1:n matkustajat koitettiin ahtaa mukaan pikkubussiin.

 

Onko sinulla tai jollakin muulla tietoa tuon MD-90:n rekisteristä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sinulla tai jollakin muulla tietoa tuon MD-90:n rekisteristä?

 

Kenties Harri jo itsekin tiedon löytänyt, mutta viimeistään nyt, eli OTK kertoo kyseessä olleen BLU.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Pientä huvittuneisuutta kyllä itsessäni aiheuttaa se, etteikö täällä voisi puhua autopilotin moodeista kuin leivästä. Muistetaan nyt kuitenkin, että useat meistä virtuaali-ilmailijoista on lukenut useamman koneen manuaalit kannesta kanteen, lentänyt vuosikausia lisäosilla, joista pääosin ainakin juuri autopilotit on 100%:sti mallinnettu (FMC:n kaikkia ominaisuuksia lukuunottamatta).

 

Ei oikeat lentokoneet ole mitään rakettitiedettä. Ne on lentokoneita, joita ihmiset lentää, ja usein vielä kohtuu lyhyenkin koulutuksen jälkeen. Ja käsinlentotaidosta en nyt puhu mitään, vaan mitä koneen liikuttelu autopilottia käyttäen vaatii.

 

Ja mitä tulee noihin aiempiin kommentteihin tuosta FLCH/IAS -moodin käytöstä, niin juurikin aiemminkuvatulla tavalla nuo tilanteet hoidetaan (tai pyritään hoitamaan).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän alas tulla niin nopsaan kuin rakenteet antaa myötä, eli ihan siinä maksiminopeuden tuntumassa. Mutta autopilotti on tärkeää pitää tälläisissä tilanteissa aina päällä, sillä jos miehistö inkapasitoituu hetkeksi (jostain ihmeen syystä, happimaskin kanssa sekoiltu tai vast.), ei kone syöksy maahan, vaan suoristuu autopilottiin asetettuun korkeuteen (Pauttiarallaa 10 000 jalkaa luulisin). Ja siellä voi sitten miehistö rauhassa palata tajuihinsa.

 

Autopilotti päällä vai ei...hmmm, yleensä autopilotti ei ole päällä emergency descetissä. Joillakin konetyypeillä autopilotilla voi tuon high-diven tehdä, mutta riippuu autopilotista, onko siinä emergency descent modea vai ei. Eikä tuo 10 000ft ole mikään ainoa mahdollinen korkeus, erään yleisilmailukoneita valmistavan tehtaan liikesuihkukonetyyppi oikaisee koneen 15 000ft korkeuteen autopilotin emergency descent modessa.

 

Ja löytyypä niitä yli 3km korkeita kiviä mualimalta, Euroopastakin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autopilotti päällä vai ei...hmmm, yleensä autopilotti ei ole päällä emergency descetissä.

 

Referoin vain tuossa tekstissäni yli kolmekymmentävuotisen uran tehneen kapteenin Mike Rayn ohjeita. Tuo autopilotin päällejättäminen on hänen kirjassaan The Unoffical Boeing 757/767 Checkride Survival Manual merkitty pääkallon kuvalla, joka kuvastaa tilanteita jotka voivat merkitä eroa elämän ja kuoleman välillä, eli kyseessä on hyvin tärkeää jättää se autopilottijärjestelmä päälle. Myös autokaasujärjestelmä estää rakenteellisen maksiminopeuden ylittämisen, sillä miehistöllä voi olla kiire lukiessaan tarkistuslistoja sekä selvittäessään paineistusongelmaa.

 

Ja em. konetyypeissa emergency descent tehdään aivan normaaleilla autopilotin "moodeilla", FLCH:lla, sekä tarvittaessa Heading selectillä.

 

En kyllä tiedä muista konetyypeistä, eli millä koneella tarkoitat että lennetään käsin tuo hätälaskeutuminen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorkkaisenpa tähän väliin, vaikkei minulla ole aavistustakaan MD-90:n emergency descendistä. Itse olen lentänyt kahdeksalla eri suihkukonetyypillä plus muutamalla versiolla, ja kaikilla niillä tehdään emegency descend käsiohjauksella. Ilmeisesti kuitenkin trendi on semmoinen, että autopilotilla tehtävään emergency descendiin ollaan uudemmissa värkeisä menossa, vaikkakin esim Falconin EASy:t, jotka muuten ovat viimeisen päälle moderneja avioniikaltaan, vaativat vielä ihmisohjausta tuossa tilanteessa.

Toisaalta, Bombardierin Global Expressiin, johon olen viimeaikoina joutunut sattuneesta syystä tutustumaan, on saatavana lisävarusteena automatiikka, joka tekee decompressio-tilanteessa emergency descendin ihan itse. Toivottavasti toimii, ettei tee turhia syöksyjä... :(

 

Mites Citation X, sillähän lennetään paitsi kovaa, myös korkealla, käsipelissä vai??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorkkaisenpa tähän väliin, vaikkei minulla ole aavistustakaan MD-90:n emergency descendistä. Itse olen lentänyt kahdeksalla eri suihkukonetyypillä plus muutamalla versiolla, ja kaikilla niillä tehdään emegency descend käsiohjauksella. Ilmeisesti kuitenkin trendi on semmoinen, että autopilotilla tehtävään emergency descendiin ollaan uudemmissa värkeisä menossa, vaikkakin esim Falconin EASy:t, jotka muuten ovat viimeisen päälle moderneja avioniikaltaan, vaativat vielä ihmisohjausta tuossa tilanteessa.

Toisaalta, Bombardierin Global Expressiin, johon olen viimeaikoina joutunut sattuneesta syystä tutustumaan, on saatavana lisävarusteena automatiikka, joka tekee decompressio-tilanteessa emergency descendin ihan itse. Toivottavasti toimii, ettei tee turhia syöksyjä... :(

 

Mites Citation X, sillähän lennetään paitsi kovaa, myös korkealla, käsipelissä vai??

 

Citation X:ssa on autopilotissa EDM-mode eli emergency descent mode. Jos painekato tapahtuu ja em. moodi aktivoituu, pitää tehot vetää tyhjäkäynnille ja vetää lentojarrut ulos. Tässä moodissa kone muuttaa suuntaa 90 astetta vasemmalle, lähtee alaspäin nopeudella Mmo/Vmo - 10kts ja oikaisee koneen 15 000 jalkaan. Niin viisas värkki se ei sentään ole, että huomioisi alla olevan (korkeankin!) maaston. Tämä siis autopilotin EDM-moodissa, toki "normaalisti" jos näin voi sanoa, emergency descent ajetaan käsin ilman autopilottia.

 

Hirveästi ei kyllä tule mieleen konetyyppejä jossa high diven voisi ajaa autopilotilla, se on niin konetyyppikohtainen asia. Varmaan uudet Airbussit, Bombardierin Haastajat ja mitähän vielä....uudet Emput on sellaisia, joissa autopilottiin on ujutettu tuollainen automaattinen emergency descent.

 

Toisaalta, näitä asioita vartenhan ihmiset käy tyyppikursseja!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorkkaisenpa tähän väliin, vaikkei minulla ole aavistustakaan MD-90:n emergency descendistä.

45 astetta sivuun, autopilottiin korkeudeksi 10 000 ft, IAS moodi, kaasu kiinni ja speedbrake ulos.

 

Avrolla taasen kaasu kiinni, 10 000 autopilottiin, 45 astetta sivuun ja vertical speediin 6000-7000 ft/min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

45 astetta sivuun, autopilottiin korkeudeksi 10 000 ft, IAS moodi, kaasu kiinni ja speedbrake ulos.

 

Avrolla taasen kaasu kiinni, 10 000 autopilottiin, 45 astetta sivuun ja vertical speediin 6000-7000 ft/min.

 

All this automatic or pilot initiated ? Ja Arfohan taittaa maksimissaan matkaa @ FL350.  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

All this automatic or pilot initiated?

Pilot initiated and autopilot connected. Eli autopilottia ei kytketä pois missään välissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Arfohan taittaa maksimissaan matkaa @ FL350.  :'(

Juu, mutta ei sinnekään viitsi paineistushäiriön sattuessa jäädä  ;D. Erittäin harvoin noinkaan "korkealla" lennellään, tietokoneen antamissa plaaneissa on Keski-Euroopan suuntaan FL320 tavallinen, FL340 on sitten kelin (ja pilotin) niin vaatiessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, mutta ei sinnekään viitsi paineistushäiriön sattuessa jäädä  ;D. Erittäin harvoin noinkaan "korkealla" lennellään, tietokoneen antamissa plaaneissa on Keski-Euroopan suuntaan FL320 tavallinen, FL340 on sitten kelin (ja pilotin) niin vaatiessa.

 

Eli what's the rush? Eikä nyt puhuta kanadalaiseta proge/rock-bändistä!  ;D (tsoukki-tsoukki)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi sivuun 45 tai 90 astetta?

 

Jos samalla väylällä on joku alempana, niin ei tulla niskaan silloin.

 

Ja lennonjohdolle luonnollisesti ilmoitetaan emergency descentistä heti kun mahdollista. Tuossa tilanteessa se on alkuun vain ilmoitus että "nyt me tehdään näin", koska juurikaan tuossa ei ole aikaa lupaa kysyä, vaan alas pitää tulla heti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on muuten aiheeseen sopiva juttu, kun paineistuksesta on puhe.. http://www.semissourian.com/story/1188041.html

 

"Somewhere during the descent, the left portion of the tail, which houses the elevator and horizontal stabilizer, ripped off. Each wing was warped in an upside-down V shape due to the G-force exerted on them."

 

Maskit eivät siis toimineet. Melkoinen onni matkassa että ovat hengissä..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään