Jussi Sahlberg

Utin jääkärirykmentin kopteri pudonnut Anjalankoskella

23 viestiä aiheessa

Uutista on täydennetty lauseella: Kopterissa oli kaksi henkilöä, jotka eivät tiettävästi ole loukkaantuneet.

 

Ja edelleen näköjään päivitetty. Nyt muotoon:

 

Anjalankoskella pudonneen armeijan helikopterin lentäjä on selvinnyt turmasta loukkaantumatta. Koneessa ei ollut muita. Putoamisen syy on epäselvä. Helikopteri on HH-500-tyypin kone, ja sen epäillään pudonneen Matarojan alueella.

 

 

Vai että ihan HH-500-tyypin kopteri ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tosiaankin mielenkiintoista lukea lehtien kirjoituksia.

Taipumus kirjoittaa ennenkuin on täysinvarmaa tietoa tapahtuneesta.

Ensin puhutaan kahdesta lentäjästä, jonka jälkeen yhdestä.

Pienistä vaurioistahan puhuttiin, mutta näyttäneen tulleen tonttiin rymäkällä.

Tosin, kaikki arvioivat eritavoin.

Onneksi ei käynyt pahemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli tämän konetyypin viides "hallitsematon alastulo" Suomen puolustusvoimissa. Kauankohan tällä tyypillä on lennetty? Onko se jotenkin erityisen vaativa kopteriksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tosiaankin mielenkiintoista lukea lehtien kirjoituksia.

Taipumus kirjoittaa ennenkuin on täysinvarmaa tietoa tapahtuneesta.

No pitäisikö mielestäsi odottaa tutkijalautakunnan loppuraporttia ennenkuin missään saisi julkaista mitään tietoa? Ensitieto harvoin on lopullinen fakta, vaan uutista täydennetään sitä mukaa kun lisää tietoa tulee.

Alkuvaiheessa pelastusviranomaiset kertoivat, että koneessa oli kaksi henkilöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kauankohan tällä tyypillä on lennetty?

Lähes ikuisuus

Onko se jotenkin erityisen vaativa kopteriksi?

No ei todellakaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienistä vaurioistahan puhuttiin, mutta näyttäneen tulleen tonttiin rymäkällä.

 

Eihän toi nyt niin mahdottoman pahalta näytä. Kyllähän tommosia vaurioita tulee helposti jos kopteri kaatuu maassa vaikka ei isoa rymäkkää olekaan ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt kaikki lopulta meni hyvin sallinette näin lumipyryn aikaan,onneksi eivät kirjoittaneet:"Miehistö ja 16 matkustajaa selvisivät täpärästi" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli vissiin autorotaatioharjoitus, josta piti pari metriä maan pinnasta vetää ylös. Ilmeisesti näin ei onnistuttu, mutta tuskin kovin lujaa iskeytyi maahan kuitenkaan. Jossain vaiheessa uutisissa puhuttiin myös lentäjän pelastuneen heittoistuimella :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt se on iltalehden mukaan jo  "MD-500-tyypin kone"  ;D

Ja kolmosen uutisissa se oli tyypiltään HH-8. Ei siis rekisteriltään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli vissiin autorotaatioharjoitus, josta piti pari metriä maan pinnasta vetää ylös.

 

Tämän PV:n edustaja kiisti jossain uutisissa eilen.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli vissiin autorotaatioharjoitus, josta piti pari metriä maan pinnasta vetää ylös.

 

Utin jääkäriprikaatin komentaja? sanoi jossain uutislähetyksessä nimenomaan, että kyseessä ei ollut pakkolaskuharjoitus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän toi nyt niin mahdottoman pahalta näytä.

 

Mitä nyt pyrstö poikki ja roottorit solmussa .... saas nähdä korjataanko vai menikö kerralla poistoon

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD500 koptereiden lentokielto puretaan

 

Kaksi viikkoa sitten pudonneesta Puolustusvoimien MD500-kopterista on paljastunut tekninen häiriö.

 

Maavoimien harjoitushelikopteri putosi kaksi viikkoa sitten peltoon Anjalankoskella. Tutkinnassa onnettomuuskopterin ohjausta tehostavasta trimmikytkimestä löytyi toimintahäiriö. MD500-koptereiden lentokielto puretaan, kun kaikkien 6 kopterin trimmikytkimet on vaihdettu.

 

YLE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkinnassa onnettomuuskopterin ohjausta tehostavasta trimmikytkimestä löytyi toimintahäiriö.

Nottei hirveän tavatonkaan vika kyseisessä laitteessa, kertovat huhut.

 

Tosin joku voisi ehkä olla toista mieltä tuosta trimmikytkimen tarkoituksesta... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja samanlainen 500 laskeutui tänään maanantaina (5.3.) iltapäivällä pellolle, noin 10 kilometriä Utista lounaaseen. Syynä oli, että moottorista kuului outoa ääntä. Äänen aiheutti vioittunut tuulettimen hihna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Helikopterionnettomuuden syy selvisi: Ohjausjärjestelmän vian vakavuus yllätti helikopterin ohjaajan

 

Vapaa julkaistavaksi 1.6.2007 12:00

 

 

Helikopterionnettomuuden syy selvisi: Ohjausjärjestelmän vian vakavuus yllätti helikopterin ohjaajan

 

Sotilasilmailun lento-onnettomuuksien tutkintalautakunta toteaa loppuraportissaan, että Anjalankoskella 10.1.2007 tapahtuneen lento-onnettomuuden välitön syy on vikaantuneen helikopterin hallinnan menetys matalalla vaikeissa olosuhteissa.

 

Helikopterin maahan törmäykseen päättyneeseen tapahtumaan johtaneita syitä olivat helikopterin ohjaussauvan trimmikytkimen toimintahäiriö, maastolaskun epäonnistuminen sekä ohjattavuuden vaikeutuminen.

 

Trimmi on osa helikopterin ohjausjärjestelmää, jolla ohjaaja keventää ohjaussauvaan kohdistuvia voimia.

 

Lento-onnettomuus tapahtui tilanteessa, jossa harjoituslennolla ollut ohjaaja harjoitteli maastolaskuja. Ohjaaja havaitsi helikopterin ohjaussauvan trimmikytkimen vikaantuneen ja päätti laskeutua pellolle. Vaikeista tuuliolosuhteista ja ohjaajan puutteellisesta tilannearviosta johtuen lähestyminen ei onnistunut, minkä jälkeen helikopterin ohjaaminen vaikeutui. Viallinen trimmikytkin lisäsi ohjaussauvaan vaikuttavaa voimaa pyrkien kallistamaan helikopteria vasemmalle. Ohjaajan kiihdyttäessä helikopteria uutta lentoonlähtöä varten, myös nopeuden muutoksesta johtuvat ohjaussauvaan vaikuttavat voimat kasvoivat.

 

Voimien suuruus yllätti ohjaajan ja hän menetti helikopterin hallinnan matalalla. Helikopteri kallistui voimakkaasti vasemmalle ja alkoi vajota. Ohjaaja ehti oikaista helikopterin oikeinpäin ennen sen törmäämistä maahan. Törmäys oli kuitenkin niin voimakas, että helikopteri kaatui oikealle kyljelleen. Ohjaaja selvisi onnettomuudesta lievin vammoin.

 

Lento-onnettomuuteen myötävaikuttaneita tekijöitä olivat vallinneet vaikeat tuuliolosuhteet, ohjaajan puutteellinen tilannetietoisuus vallinneista olosuhteista, käden lihasvoiman väsyminen, puutteet trimmikytkinhäiriöiden korjausmenetelmissä sekä puutteet trimmihäiriötapausten toimintaohjeissa ja koulutuksessa.

 

Tutkinnan perusteella tutkintalautakunta ehdottaa, että trimmikytkintyyppi vaihdetaan sekä lentoteknillistä toimintaa ja lentotoimintaa koskevaa ohjeistusta ja koulutusta muutetaan.

 

Vaurioiden arvioidut kustannukset ovat noin 515 000 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään