Juhani Sipilä

Lokakuu 1973: Helsinki-Vantaalla kuhisee...

46 viestiä aiheessa

Ennen vanhaan kaikki oli paremmin, vai kuinka? Puolikarkeat vehnäjauhotkin oli puolikarkeampia kuin nykyään, kuten aikamme johtava ajattelija Jouko Turkka on sanonut. Yksi hyvä puoli vuoden 1973 Helsinki-Vantaalla oli: kuvata sai vapaasti, jos ei ihan platalle tai radalle juossut. Toisaalta: kuvattavaa oli harvakseltaan, kuten näistä kuvista näkee. Kuvat on otettu 26.10.1973 Convair Metropolitanin ikkunasta; kone oli OH-LRD, Finnairin vuoro Helsingistä Tampereelle (oikeasti Tampereelle eikä minnekään Pirkkalaan).

[MUOKATTU: päivämäärä ja Convairin tunnus korjattu]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Alimmaisessa kuvassa näkyy kolme DC-3:sta: Kar-Airin OH-VKB, joku Ilmavoimien kolmonen ja lisäksi pusikossa oikeanpuoleisen hallin takana joku raato, luultavasti vanha Aeron (!) kolmonen, josta puuttuivat mm. moottorit ja muitakin osia. Tietääkö tai muistaako joku, mikä sen tunnus oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Aika entinen koskaan ei enää palaa"-valitettavasti.

 

Kiitos kuvista! Nostalgiaa kerrakseen  :thmbup:

 

T: 10v vuonna 1974

 

PS Pessille Kormuun meni yksi kolmonen, olisko sama peli...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoh... Eikä tästä ole kymmentä vuottakaan, kun maailma näytti vielä osin tuolta ;) Ykköshallin ja jalopuuhallin välissä kallio, jolla oli kiva istuskella Tupoleveja katselemassa, mökit puuhallin takana, vanha terminaali... Nyt ne on ykköshallia lukuunottamatta kaik mänt  :'(

 

Mutta hienoja kuvia, mukavaa historiaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Juhani,

 

Tippa tulee silmään, kun katson näitä hienoja kuvia vanhasta työpaikastani. Ensimmäisessä ja toisessa kuvassa näkyvä pitkä matala puuparakki toimi kuvaushetellä liikelentokeskuksena. Se oli Helsingin lentoaseman ensimmäinen terminaali ja se sai uuden elämän toisessa paikassa Ilmailuhallituksen koulutuskeskuksena, sittemmin Avia College. Kolmannessa kuvassa kukkulan päällä olevan vesitornin oikealla puolella oleva valkokattoinen rakennus on Spearairin halli. Katossa taitaa olla logotkin.

 

:-)  Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainioita kuvia kerta kaikkiaan, ja kolmosiakin... :thmbup: Tuo DC-3:n raato siellä takana kiinnostaa minuakin. Ainakin Aeron OH-LCC:hen vaihdettiin runko huollossa sattuneen tulipalon jälkeen joskus -50-luvun loppupuolella, mihinkä se runko lopuksi joutui, tietääkö joku? Olisiko se tuo kuvassa oleva mahdollisesti? 

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi kuva toisesta suunnasta samoilta ajoilta. Kuva on otettu paloaseman katolta tai letkutornista. Kuten kuvasta näkyy, platalla olevia rahtikoneita pääsi kuvaamaan vapaasti ilman tikkaita; Securitaten miehet eivät olleet verenhimoisina kimpussa. Ikävä kyllä siihen aikaan en omistanut mitään muita laseja kuin Nikkorin 50-millisen. Ja filmi oli kallista. Monta hienoa konetta jäi kuvaamatta, Dan Airin Cometit, Spearairin OH-SOB (OH-SOA:sta on kaksi kuvaa!), KarAirin OH-KDB ja OH-KDC jne.

Kuvassa oleva Jumbo on N747WA (B747–273C) ja päivämäärä 9. helmikuuta 1974.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-3:n raato siellä takana kiinnostaa minuakin. Ainakin Aeron OH-LCC:hen vaihdettiin runko huollossa sattuneen tulipalon jälkeen joskus -50-luvun loppupuolella, mihinkä se runko lopuksi joutui, tietääkö joku? Olisiko se tuo kuvassa oleva mahdollisesti? 

 

Tässä yksi lähikuva vuoden 1973 syksyltä samasta DC-3:sta. Valitettavasti tämän parempaa kuvaa en siitä tullut ottaneeksi (tai en ainakaan ole löytänyt).

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi lähikuva vuoden 1973 syksyltä samasta DC-3:sta. Valitettavasti tämän parempaa kuvaa en siitä tullut ottaneeksi (tai en ainakaan ole löytänyt).

 

Hyvä kuvahan tuo on! Näyttää, että maalit ja tunnukset on poistettu. Sen verran, että tuohon OH-LCC:n laitettiin uusi runko koneesta sarjanumeroltaan c/n 19506. Kunnes se sitten tuhoutui Koivulahdessa 1961. Onko tuo runko sitten se sisältä v.-57 palanut, vai joku muu yksilö, eiköhän tuo selviä vielä. Foorumilla tällaiset asiat yleensä ratkeavat! :)

 

"15040 (c/n 19506) fuselage used to repair Finnair DC-3C OH-LCC, c/n 25511/14066) which had

been damaged by fire Mar 25, 1957.  OH-LCC crashed at Koivulahti, Finland Jan 3, 1961."

 

http://home.att.net/~jbaugher/1943_2.html

 

edit: vähän lisää tietoa:

19506 43-15040 D 24Jan44 - 8th AF 15Mar44 Neth/Belgium - Finland 24Feb47, fuselage used to repair fire damaged OH-LCC. Eli tuo c/n 19506 oli alunperinkin se v.1947 Aeron Belgiasta ostama kolmonen, jota ei koskaan rekisteröity, vaan käytettiin varaosakoneena. Lähdeaineisto, josta voisin asian varmistaa on kotona, mutta muistaisin näin, ja nämä nettitiedot tukevat asiaa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nykyäänkin kipattaisiin raatoja Helsinki-Vantaan metsiin. :)

 

Nuo hahmot tuossa Juhanin kuvan alalaidassa ovat kuin Twin Peaksistä. :laugh: Onko siinä yksi vai kaksi päätä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nuo hahmot tuossa Juhanin kuvan alalaidassa ovat kuin Twin Peaksistä. :laugh: Onko siinä yksi vai kaksi päätä?

 

Itse asiassa Twin Peaks perustuu tositapahtumiin Helsinki-Vantaalla vuosina 1973 ja 1974. Tässä osasuurennos samasta negasta. Ao. henkilöt tuskin haluavat nimeään julkaistavaksi. Mutta kuvaa kertoo vääjäämättä, miten tyylikkäitä tuohon aikaan nuoret miehet olivat – ainakin ne, jotka kulkivat lentokentän maastossa...

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa Twin Peaks perustuu tositapahtumiin Helsinki-Vantaalla vuosina 1973 ja 1974. Tässä osasuurennos samasta negasta. Ao. henkilöt tuskin haluavat nimeään julkaistavaksi. Mutta kuvaa kertoo vääjäämättä, miten tyylikkäitä tuohon aikaan nuoret miehet olivat – ainakin ne, jotka kulkivat lentokentän maastossa...

 

 

 

;D ;D Samalta ne miähet siellä näyttää nykyäänkin, vaatteet on vaan likaisempia ja masut isompia.....

 

Ja Twin Peaks on ihan iltasatu verrattuna EFHK-tarinoihin  :laugh: :laugh:

 

....o-ho, meni off-topic, anteeks..... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kertakaikkijjaan! Tällasia nostalgisia kuvia pitäs saaha lissää. Olis kiva nähdä miltä tuo HK on näyttäny muistakin suunnista tuohon aikaan. Oliko tuolloin muuten jo 2. rata olemassa, vai milloin se on tehty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D ;D Samalta ne miähet siellä näyttää nykyäänkin, vaatteet on vaan likaisempia ja masut isompia.....

 

Ja samalta näyttää DC-3:n tunkkikin, oli muuten viime viikonloppuna taas käytössä, kun OH-LCH:n telineitä huollettiin ja kokeiltiin EFVA:lla.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis kiva nähdä miltä tuo HK on näyttäny muistakin suunnista tuohon aikaan. Oliko tuolloin muuten jo 2. rata olemassa, vai milloin se on tehty?

 

Kakkosrata oli jo olemassa; liekö tehty jo 60-luvulla, jolloin Irwinkin osallistui talkoisiin ja teki siitä laulun "Autolla Kanarian saarille". Tässä kuitenkin yksi kuva eri suunnasta: aika 3.7.1973, paikka sivupaloaseman edusta kiitoratojen risteyksen tuntumassa, kohteena Vicker Vanguard Merchantman G-APEK. Täytyy joskus skannata ja photoshopata Vanguardista parempikin kuva. Mutta tästä näkee, että kakkosrata on olemassa mutta että kotimaanterminaalin kohdalla ja siitä eteenpäin kasvaa vielä vankka metsä. Terminaalin kattoterassille pääsi kuvaamaan, kun maksoi 50 penniä tai loikki maksuportin yli. Aidat oli matalia ja kaikissa paikoissa niitä ei ollut ollenkaan. Kuvaajia oli vähän, kamerat mekaanisia ja filmit rakeisia. Mutta kesät oli kauniita, samoin koneet ja lentoemot.

 

[ attachment removed ]

 

 

LISÄYS: Oheisessa A-nettiin huolitussa (ihme kyllä) kuvassa terminaalirakennus näkyy käsittääkseni aivan alkuperäisissä mitoissaan. Oikeassa kulmassa näkyy osa vanhasta terminaalista, joka tuolloin palveli Business Flight Centerinä. Kuva on joulupäivältä 1973, jolloin kaikki Finnairin koneet olivat halleissa ja platalla. Jos nyt oikein muistan, tornikin oli silloin joulun kiinni. http://www.airliners.net/open.file/1146192/L/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kertakaikkijjaan! Tällasia nostalgisia kuvia pitäs saaha lissää. Olis kiva nähdä miltä tuo HK on näyttäny muistakin suunnista tuohon aikaan. Oliko tuolloin muuten jo 2. rata olemassa, vai milloin se on tehty?

 

http://www.helsinki-vantaa.fi/historia kertoo seuraavaa: 1956 toinen kiitotie valmistui

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan upeata nostalgiaa Kekkosen ajoilta...., iso kiitos ja laita vain lisää jos löytyy :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minähän vuonna matkustajasiltoja tuli ensimmäisen kerran Helsinkiin? Tuossa a.netin -73 kuvassa ei ainakaan vielä ollut.

 

 

Erään ilmailuteoksen mukaan tuubit tuli silloin, kun ensimmäiset Kympitkin 1975.

 

Kerrassaan nostalgisia kuvia. Katsoisi nuita mielellään enemmänkin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin tietäväni, mikä se DC-kolmosen raato on, joka noissa alkupään kuvissa näkyy. Kar-Airin OH-VKC myytiin vuonna 1965 Ruotsiin, jossa se sai tunnuksen SE-EGR. Parin vuoden päästä se palautui Kar-Airille ja rekisteröitiinkin uudelleen VKC:ksi, mutta ymmärtääkseni sitä ei käytetty muuta kuin varaosina. Se poistettiin rekisteristä vuonna 1971, ja muistan nähneeni sen monia vuosia myöhemmin suunnilleen kuvissa näkyvän koneen kuntoisena jossakin platan reunalla. Myöhemmin kone taisi seisoa Riihimäellä jonkun motellin pihalla, josta se sitten myytiin Ruotsiin, jossa se taisi päätyä jonkun hiukan erikoisemman kuvanveistäjän taideteoksen aihioksi.

Kuulostaisiko uskottavalta?

 

Edit: Tämä siis lienee juuri se Pessille mennyt kolmonen, josta aiempana oli mainintakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin tietäväni, mikä se DC-kolmosen raato on, joka noissa alkupään kuvissa näkyy. Kar-Airin OH-VKC myytiin vuonna 1965 Ruotsiin, jossa se sai tunnuksen SE-EGR. Parin vuoden päästä se palautui Kar-Airille ja rekisteröitiinkin uudelleen VKC:ksi, mutta ymmärtääkseni sitä ei käytetty muuta kuin varaosina. Se poistettiin rekisteristä vuonna 1971, ja muistan nähneeni sen monia vuosia myöhemmin suunnilleen kuvissa näkyvän koneen kuntoisena jossakin platan reunalla. Myöhemmin kone taisi seisoa Riihimäellä jonkun motellin pihalla, josta se sitten myytiin Ruotsiin, jossa se taisi päätyä jonkun hiukan erikoisemman kuvanveistäjän taideteoksen aihioksi.

Kuulostaisiko uskottavalta?

 

Edit: Tämä siis lienee juuri se Pessille mennyt kolmonen, josta aiempana oli mainintakin.

 

Ottanut sittemmin vähän nokkiinsa  :(

 

http://www.airliners.net/open.file?id=0609321&size=M

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla