Juhani Sipilä

Lokakuu 1973: Helsinki-Vantaalla kuhisee...

46 viestiä aiheessa

Näenkös harhoja...?, mutta onkos tuolla platalla myös pari Falconia...?, eli olikos se entinen liikelentoterminaali tuossa nykyisen "Nosen" päässä...? ja mitäköhän masiinoita nuo mahtavat olla...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin tietäväni, mikä se DC-kolmosen raato on, joka noissa alkupään kuvissa näkyy. Kar-Airin OH-VKC myytiin vuonna 1965 Ruotsiin, jossa se sai tunnuksen SE-EGR. Parin vuoden päästä se palautui Kar-Airille ja rekisteröitiinkin uudelleen VKC:ksi, mutta ymmärtääkseni sitä ei käytetty muuta kuin varaosina. Se poistettiin rekisteristä vuonna 1971, ja muistan nähneeni sen monia vuosia myöhemmin suunnilleen kuvissa näkyvän koneen kuntoisena jossakin platan reunalla. Myöhemmin kone taisi seisoa Riihimäellä jonkun motellin pihalla, josta se sitten myytiin Ruotsiin, jossa se taisi päätyä jonkun hiukan erikoisemman kuvanveistäjän taideteoksen aihioksi.

Kuulostaisiko uskottavalta?

 

Edit: Tämä siis lienee juuri se Pessille mennyt kolmonen, josta aiempana oli mainintakin.

 

Kiitos Juha; arvasin, että tietoa löytyy  ja mistäpä muualta kuin Ritarannan suunnalta.  :thmbup:

 

Ja Nikolle tiedoksi: siellä on tosiaan pari Falconia, joista toinen on varmastikin Finnwingsin OH-FFV ja toinen todennäköisesti Norjan ilmavoimien 041. Lisäksi platalla näkyy yksi vieraan maan DC-3, joka lienee Tanskan ilmavoimien. Liikelennot hoituivat tuohon aikaan tämän entisen pääterminaalin edustalta, rahtilennot puolestaan viereisen parakkirykelmän edustalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juha; arvasin, että tietoa löytyy  ja mistäpä muualta kuin Ritarannan suunnalta.  :thmbup:

 

Ja Nikolle tiedoksi: siellä on tosiaan pari Falconia, joista toinen on varmastikin Finnwingsin OH-FFV ja toinen todennäköisesti Norjan ilmavoimien 041. Lisäksi platalla näkyy yksi vieraan maan DC-3, joka lienee Tanskan ilmavoimien. Liikelennot hoituivat tuohon aikaan tämän entisen pääterminaalin edustalta, rahtilennot puolestaan viereisen parakkirykelmän edustalta.

 

Tack så bra..., silloin pyörittiin vielä pienemmissä ympyröissä, mutta ennen EU:takin on näköjään ystävällismieliset ilmavoimat vierailleet HK:lla, missäköhän tuo OH-FFV nykyisin lienee...? oletuksena kuvasta Falcon 10 tai tunnetaan kai nimellä Mystere as well...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrassaan hienoja kuvia !!!

 

Olen kovasti harmitellut ettei 70-luvulla maailmaa matkannut (kaupparatsu) isäukko ole kantanut kameraa mukana koska kuvia olisi varmasti kaikenlaisista koneista sisältä ja ulkona...  :thmbdn:

 

Jos koneen "sielun" voi tuhota niin tuo DC-3 on kyllä kokenut sen, pitkän kaavan mukaan  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tack så bra..., silloin pyörittiin vielä pienemmissä ympyröissä, mutta ennen EU:takin on näköjään ystävällismieliset ilmavoimat vierailleet HK:lla, missäköhän tuo OH-FFV nykyisin lienee...? oletuksena kuvasta Falcon 10 tai tunnetaan kai nimellä Mystere as well...?

 

OH-FFV myytiin USA:an vuonna 1978, sittemmin se meni Meksikoon, en tiedä lieneekö siellä edelleen, vai onko ylipäänsä lentävien kirjoissa enää. Koneen tyyppi oli Falcon 20F. Kaksikymppinen Falcon tunnettiin alunperin Mystere 20:n nimellä, sillä kun on jotain yhteistä Dassault Mystere-hävittäjään, samaan tapaan kuin North American Sabrelinerillä F-86 Sabreen. Ameriikkalaisille Mystere oli varmaan liian vaikea lausuttavaksi, joten koneen silloinen USA:n edustaja PanAm risti sen Fan Jet Falconiksi, josta sitten tuli tuttujen kesken pelkkä Falcon vaan. Sen sijaan en ainakaan muista kymppifalconia Mystereksi kutsutun, mutta voinpa olla väärässäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin tietäväni, mikä se DC-kolmosen raato on, joka noissa alkupään kuvissa näkyy. Kar-Airin OH-VKC myytiin vuonna 1965 Ruotsiin, jossa se sai tunnuksen SE-EGR. Parin vuoden päästä se palautui Kar-Airille ja rekisteröitiinkin uudelleen VKC:ksi, mutta ymmärtääkseni sitä ei käytetty muuta kuin varaosina. Se poistettiin rekisteristä vuonna 1971, ja muistan nähneeni sen monia vuosia myöhemmin suunnilleen kuvissa näkyvän koneen kuntoisena jossakin platan reunalla. Myöhemmin kone taisi seisoa Riihimäellä jonkun motellin pihalla, josta se sitten myytiin Ruotsiin, jossa se taisi päätyä jonkun hiukan erikoisemman kuvanveistäjän taideteoksen aihioksi.

Kuulostaisiko uskottavalta?

 

Edit: Tämä siis lienee juuri se Pessille mennyt kolmonen, josta aiempana oli mainintakin.

 

Kiitos Juha hyvästä selvityksestä, tuo VKC se sitten varmaankin oli. Tarkistin asiaa eilen  John Weggin Finnair-kirjasta, ja siellä on tuon koneen vaiheet kerrottu, mutta ei suoraa mainintaa tuosta säilytyksestä tuolla hallin takana. Mutta asiathan tuntuvat lähes aina selviävän täällä.  :thmbup: Mutta tiedätkö sinäkään, minne se Aeron OH-LCC:n huollossa sisältä palanut runko sitten joutui, jota tuolla aiemmin ehdotin tuoksi raadoksi?

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mobilisti on myös hyvä ilmailulehti  ;).

 

N:o 3/2003 Kuinka kävi kolmosille? Kirjoittanut Eino Ritaranta. Kuva mm. OH-VKC/SE-EGR:stä Kormun risteyksessä elokuussa 1977. Suosittelen artikkelia ja Mobilistia  :thmbup:. Hallin romutarhasta DO-5 kuva. Kone siirrettiin myöhemmin Uttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teenpäs nyt pienen syrjähypyn aiheesta, kun huomasin Ritarannan artikkelista mielenkiintoisen jutun.

 

"DO-9:lle varattiin tunnus G-BLYA, mutta sai merkinnän N59NA.

[ attachment removed ]

 

Tämä vaihtui pian LN-WND:ksi (Warbird Norway Dakota),

[ attachment removed ]

 

ja kone lentää edelleen".

[ attachment removed ]

 

Duxford Flying Legends 2006.

[ attachment removed ]

 

Ja norskit puikottelivat Dakotallaan, kuin Alister Kay Mustangillaan & Nigel Lamb Spitillään :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ykköshallin ja jalopuuhallin välissä kallio, jolla oli kiva istuskella Tupoleveja katselemassa, mökit puuhallin takana, vanha terminaali...

 

Ja saman kallion viereisessä metsässä oli hyvä olla autossa päiväunilla pomoa piilossa   ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-FFV myytiin USA:an vuonna 1978, sittemmin se meni Meksikoon, en tiedä lieneekö siellä edelleen, vai onko ylipäänsä lentävien kirjoissa enää. Koneen tyyppi oli Falcon 20F. Kaksikymppinen Falcon tunnettiin alunperin Mystere 20:n nimellä, sillä kun on jotain yhteistä Dassault Mystere-hävittäjään, samaan tapaan kuin North American Sabrelinerillä F-86 Sabreen. Ameriikkalaisille Mystere oli varmaan liian vaikea lausuttavaksi, joten koneen silloinen USA:n edustaja PanAm risti sen Fan Jet Falconiksi, josta sitten tuli tuttujen kesken pelkkä Falcon vaan. Sen sijaan en ainakaan muista kymppifalconia Mystereksi kutsutun, mutta voinpa olla väärässäkin.

Tuo toinen on selvästi tämä

http://www.airliners.net/open.file/0989089/L/

Ja toinen voi olla tämä ?

http://www.airliners.net/open.file/1133435/M/

Tai ?

http://www.airliners.net/open.file/0740932/M/

Markku

Näkyskö alkuperäiskuvassa paremmin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo toinen on selvästi tämä

http://www.airliners.net/open.file/0989089/L/

Ja toinen voi olla tämä ?

http://www.airliners.net/open.file/1133435/M/

Tai ?

http://www.airliners.net/open.file/0740932/M/

Markku

Näkyskö alkuperäiskuvassa paremmin?

 

Toinen on OH-FFV niin kuin oikein arvelitkin; tässä nopeasti esiin kaivettu melko raaka kuva siitä, tosin eri päivältä ja vuodelta (1977):

 

[ attachment removed ]

 

Toinen on myös Fan Jet Falcon eikä Falcon 10. Sen tunnus on 041. Kyseessä on Norjan ilmavoimien kone. Tässä:

 

[ attachment removed ]

 

Samalla täytyy tehdä nolo tunnustus: otsikossa on väärä päivämäärä, eikä Convairinkaan tunnus ole oikea. Kun kaivelin muistiinpanojani ja negojani, huomasin, että kuvat onkin otettu jo edellisen vuoden puolella, 26.10.1973 ja OH-LRD:n ikkunasta. Finnairin vuoro on kylläkin sama Helsingistä Tampereelle (Härmälään). Pyydän anteeksi sekoiluani [oikea päivämäärä korjattu otsikkoon ja koneen tunnus ensimmäisen kuvasarjan yhteyteen]!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen on OH-FFV niin kuin oikein arvelitkin; tässä nopeasti esiin kaivettu melko raaka kuva siitä, tosin eri päivältä ja vuodelta (1977):

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kene se on tuo Convair tuolla taustalla ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kene se on tuo Convair tuolla taustalla ?

 

Lienee tämä, ScanBee-nimisen yhtiön CV-340 SE-GTE, joka on tässä kuvassa Lappeenrannassa vuonna 1979.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee tämä, ScanBee-nimisen yhtiön CV-340 SE-GTE, joka on tässä kuvassa Lappeenrannassa vuonna 1979.

 

[ attachment removed ]

 

 

Just. Tässä sama SE-GTE Vaasassa toukokuussa 1977:

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näenkös harhoja...?, mutta onkos tuolla platalla myös pari Falconia...?, eli olikos se entinen liikelentoterminaali tuossa nykyisen "Nosen" päässä...? ja mitäköhän masiinoita nuo mahtavat olla...?

 

'Liikelentoterminaalista' ja Falconeista puheen ollen...

Siinä oltiin makuullaan olevan pilvenpiirtäjän laidassa siis -52 pääteasemaparakin päässä Nordair ja  Finnwings eli Falcon 20:n operoitsijat (OH-FFA/Nordair ja OH-FFV/Finnwings), kun taas Nielsenin Falcon 10 oli enimmäkseen Finnairin tiloissa. Mainitut Falconit olivat silloin yleensä noilla parkkipaikoilla. Ja hauskaa oli...

 

'Olinhan siellä minäkin'... eli Nordairin palveluksessa

Kavo Laurila

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä oltiin makuullaan olevan pilvenpiirtäjän laidassa siis -52 pääteasemaparakin päässä Nordair ja  Finnwings eli Falcon 20:n operoitsijat (OH-FFA/Nordair ja OH-FFV/Finnwings), kun taas Nielsenin Falcon 10 oli enimmäkseen Finnairin tiloissa. Mainitut Falconit olivat silloin yleensä noilla parkkipaikoilla. Ja hauskaa oli...

'Olinhan siellä minäkin'... eli Nordairin palveluksessa

 

Hauskaa oli näitä Falconeita katsellakin; onhan se edelleenkin puhdaslinjaisin bisnisjeteistä. Tässä Nordairin OH-FFA ja pikku-Ferkku kaikille nostalgiaa poteville. Päivämäärä 25.4.1974. Takana C-130 Hercules, jonka tunnus LM807. Liekö USAF:n tai kenties aivan jonkun muun?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostalginen kuvasarja Juhanilta kertakaikkiaan. Tosta kolmosen raadosta voin lainata K. Kuuselan ystavallisella suostumuksella otetta keikkakirjasta:

"22.5.1976 EFHK Klo 12:20-1705. Ei erityistä mainittavaa, Cessna 310K, Beechcraft Baron G-BBEM, Air Francen (ikuinen namu) F-BTJQ Martinique (Martiini!). Kaiken kaikkiaan otin arkistoihini 9 konetta. Kar-Airin hallin luona metsässä DC-3 josta puuttuu korkeusvakaajat ja -peräsimet ja sivuperäsin,siivet moottorien ulkopuolelta, moottoreita ei ole, laskusiivekkeet puuttuvat. Kone on omilla pyörillään ja vasemman puolen laskutelinekuilussa on linnun pesä. Ohjaamossa on ainakin istuimet, muuta ei errottunut ikkunoiden pölyisyyden takia.Laskutelinekuilussa tiukasti putkia ja johtoja (mustia) ja pellitys sisältä "interior green". Kone on maalaamaton, lukuunottamatta pohjaa joka on kiiltävän vaalean siniseksi maalattu. Koneen maalaamattomasta pinnasta eroittuu seuraavanlaista tekstiä joka näkyy pellissä kirkkaampana kun muualla:(rungon takaosassa)SE-EGR, (sivuvakaajan alaosassa)Sverige Flyg ab Swedish Aviation LTD Stockholm Sweden. Opin laskemaan vesibensat pois "kolmosesta"! Kävimme (R.P. ja minä) ilmailumuseon näyttelyssä, oli muuttunut sitten viimekäynnin 7.6. 1975!,moottoreita oli tullut lisää. Sää: Aurinkoinen, ohuita pilviä, hieman tuulta lännestä, lämmintä."

Eli taten todistettavasti on ko. yksilo tunnistettu... valitettavasti ei kohteen kunto antanut intoa ikuistaa sita sen aikaisilla pokkareilla.

Ehtis vaan skannailla niin kylla tolta aikakaudelta loytyis hauskoja muistoja.

 

t. Reijo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin tietäväni, mikä se DC-kolmosen raato on, joka noissa alkupään kuvissa näkyy. Kar-Airin OH-VKC myytiin vuonna 1965 Ruotsiin, jossa se sai tunnuksen SE-EGR. Parin vuoden päästä se palautui Kar-Airille ja rekisteröitiinkin uudelleen VKC:ksi, mutta ymmärtääkseni sitä ei käytetty muuta kuin varaosina. Se poistettiin rekisteristä vuonna 1971, ja muistan nähneeni sen monia vuosia myöhemmin suunnilleen kuvissa näkyvän koneen kuntoisena jossakin platan reunalla. Myöhemmin kone taisi seisoa Riihimäellä jonkun motellin pihalla, josta se sitten myytiin Ruotsiin, jossa se taisi päätyä jonkun hiukan erikoisemman kuvanveistäjän taideteoksen aihioksi.

Kuulostaisiko uskottavalta?

 

Edit: Tämä siis lienee juuri se Pessille mennyt kolmonen, josta aiempana oli mainintakin.

pineniä korjauksia  historiaan isäni esko pessi osti oh-vkc kar-airin pusikosta ja kuljetti sen riihimäelle vuokraamaleen tontille johon hän suunnitteli kahviota tontti oli vanhan kolmostien varessa herajoen kohdalla siinä ei silloin ollut mitään motellia vaan muistaakseni huonekalu liike tai joku muu putiikki kone siirrettiin  myöhemmin 10kilometrin päähän kormuun  koska tonttia ei haluttu myydä  ja vuokrahinta nousi  likaa kone seisoi kormussa parisen vuotta ja sen osti tamperelainen  pisnes mies tikka matti  joka taas myi konetta eteen päin kunnes sen osti porilainen romukauppias harju esa muitaakseni söörmarkun kone ja romu oli firman nimi harju rupesi kauppaamaan konetta ruotsiin hig cappralliin ja sai myytyä koneen sinne kone purettiin kormussa kuljetus kuntoon ja sitä tuli 5 lavetti autolista ja kaikkihan tietävät mitä lopulta kävi koneeelle  että tämmöst  terveisin jori pessi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla