Sami Puro

Ilmailutyöpaikkoja

10 viestiä aiheessa

Päivän Hesarissa oli taas liuta ilmailualan ilmoituksia:

 

+ Air Finland hakee lentäjiä (CPL / ATPL & ME/IR, min.1500 h), matkustamohenkilökuntaa (min. ikä 23....) ja lisäksi ihmisiä movement controliin, asiakaspalveluun ja tekniikan materiaaliostajaksi.

 

+ Blüe1 etsii ihmistä nimikkeellä "Business Controller, Technical Operations"

 

+ Ja lisäksi Eurocontrol hakee ihmisiä lennonjohtajan koulutukseen Maastrichtin UAC:hen. 18-25 v ja hyvä englanninkielen taito vaatimuksina. 2,5 v:n koulutusajaltakin saa palkkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonhan tollanen movement controlleri saa palkkaa --- päihittääköhän nykyisen firmani... Jos päihittää - niin eikun paperit kehiin!

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

+ Ja lisäksi Eurocontrol hakee ihmisiä lennonjohtajan koulutukseen Maastrichtin UAC:hen. 18-25 v ja hyvä englanninkielen taito vaatimuksina. 2,5 v:n koulutusajaltakin saa palkkaa...

 

Tuota oikeesti kannattaa koittaa jos vaan luottaa vähänki omiin englannin kielen taitoihin. Hampurin testireissu (ja mahdolliset jatkotestit) kuulemma maksetaan viimeistä penniä myöten. Itse voisin aivan hyvin kuvitella laittavani paperit vetämään jos koulukuviot olisivat erilaiset ja kokisin itseni hieman urbaanimmaksi ihmiseksi ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin kesällä 2002 testireissu suuntautui Maastrichtiin, Hollanin eteläosiin. Jos eivät ole vaihtaneet paikkaa. Itse jäin neljän pisteen päähän jatkosta, tänä kesänä on kahden vuoden karenssi päättynyt, jos vaikka hakis. ::)

 

Jos kiinnostaa niin voin kertoa reissusta tarkemmin, sikäli jos joku meinaa hakea ja haluaa prepata. Siihen _voi_ prepata itseään ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kiinnostaa niin voin kertoa reissusta tarkemmin, sikäli jos joku meinaa hakea ja haluaa prepata. Siihen _voi_ prepata itseään ;)

Kerro kerro kerro

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin kesällä 2002 testireissu suuntautui Maastrichtiin, Hollanin eteläosiin. Jos eivät ole vaihtaneet paikkaa. Itse jäin neljän pisteen päähän jatkosta, tänä kesänä on kahden vuoden karenssi päättynyt, jos vaikka hakis. ::)

 

Jos kiinnostaa niin voin kertoa reissusta tarkemmin, sikäli jos joku meinaa hakea ja haluaa prepata. Siihen _voi_ prepata itseään ;)

 

Erinomaista! Arvasin että täällä on joku jolla on parempaa tietoa. Itse juttelin koulukaverin kans joka oli taannoin hakenut tuonne, silloin testipaikkana oli ollut Hampuri. Kävi tosin vähintään paria vuotta tuota mainittua ajankohtaa aikaisemmin...

 

Itsekin olisin kiinnostunut sun kokemuksista, ihan laajentaakseni omaa tietopohjaa asiasta. Oletko joskus hakenut myös kotimaiselle lennonjohtajakurssille? Jos olet niin mitä yhteistä testeistä löytyy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok.. eli ensimmäisen paperivaiheen päästyäni läpi tuli kutsukirje tuohon testitilaisuuteen karttojen ja muiden tarvittavien tietojen kanssa. Käsittääkseni tuonne valintatilaisuuteen on kohtalaisen helppo päästä jos on edes jotenkin järjissään ja kiinnostunut alasta, koska haluavat testata ihmistä riippumatta esim. koulutustaustasta. Itse lensin HEL-CPH-AMS reittiä KF:llä/SK:lla, koska kehoittivat ottamaan halvimman mahdollisen lentolipun ja tietenkin varaamaan sen ajoissa koska viimehetken kalliita lippuja ei välttämättä korvata. Ihan vinkkinä jos joku sinne menee - junamatka AMS-Maastricht kannattaa jättää väliin koska KLM:n Cityhopperilla matka maksaa 55EUR ja junalla 4h 34EUR - olisivat ilomielin korvanneet myös lentomatkan.

 

Pääsykokeissa tehtiin 1000 kysymystä laptopilla, aikarajaa en tarkalleen muista mutta taisi olla 3 tuntia. Piti mm. vetää reittiä ruudukolla eri waypointtien kautta tietyn sekunttimäärän sisällä, eri ehtojen alaisuudessa jne, piti pelata ping-pongia ruudulla ja kontrollinäppäimet vaihtuivat tietyn väliajan jälkeen joten periaatteessa joutui keskittymään useaan asiaan kerralla. Itselläni mielestäni kompastuskivenä oli juuri tuo testi koska nakkisormet eivät taipuneet läppärin näppiksille kovinkaan hyvin.

 

Osiot joihin voi prepata itseään ovat kohdat jossa joutuu etsimään yhtäläisyyksiä ja johdannaisia (englanniksi tietysti) esim. kala = vesi, lintu = ? jne jne, ja vaikeutuivat loppua kohden. Löysin kirjastosta kirjan "Martin Breck: IQ-s", jossa oli hyviä vinkkejä noihin (sääli että vasta kokeen jälkeen), ja Mensan julkaisema tehtäväkirja jossa oli noita perinteisiä älykkyystestejä (jota myös Eurocontrollin kokeessa oli) ja miten etsiä nopeasti oikeaan vastaukseen johtava tekijä ja yleisimmät kompakysymykset. Tämän opuksen luin ennen koetta, koska arvasin että noita tulee ja voin sanoa että tuskin reputin yhtäkään tuon osion kysymystä. Ainakin minun tapauksessa oli myös pari kuvasarjaa jossa kysyttiin "pikseliläiskästä" että mitä tulee mieleen ja piti neljästä vaihtoehdosta valita omasta mielestä paras.. ihan perinteisiä luotaavia kysymyksiä siis. Joitakin matemaattisia tehtäviä oli myös, mutta olivat luokkaa 31-44 ja 4*3,6 eli aikasten simple&basic.

 

Harmittavan vaikea oli myös kysymyssarja jossa näytettiin hetken ajan numerosarjaa, joka oli myöhemmin näpyteltävä ulkomuistista koneen sitä kysyessä. Joka toisen kerran jälkeen sarjaan lisättiin yksi numero. Itselläni tuli aivokapasiteetti täyteen 12 numeron kohdalla jonka jälkeen onnistumisprosentti tippui 100% - 0%.

 

Ihan kaikkea ei näin kiireellä iltamyöhään tule mieleen ja taitaa muutenkin olla aika puuroa tämä mun teksti mutta kerron mielelläni lisää jos joku haluaa tietää.. hyvä reissu oli, kun Eurocontrol maksoi käytännössä kaiken ja hyvässä hotellissa - oma ikkunani oli kiitotien reunassa kiinni ja oli hyvät näkymät. Lisäksi seutu on erittäin kaunista ja ihmiset ystävällisiä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä heti kiinnostuin, että jos ulkomaille kaipaavana koittaisin läksiä Eurocontrolliin töihin parin vuoden päästä. Mutta mitenkäs noiden maiden kanssa, että jos koulutukseen ja töihin pääsee, niin mistä kaikkialta EC:n työpisteitä löytyy?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meidän testiryhmälle esitettiin Maastrichtiä ja Amsterdamia, Genevessä ja Zurichissa kerrottiiin olevan jonkinmuotoista toimintaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas vähän ylöspäin tätä...

 

Elikkäs tartuin Eurocontrollin täkyyn ja laitoin paperit vetämään. Nyt olisi sitten soveltuvuustestien ensimmäinen vaihe edessä ensi kuussa Maastrichtissa. Jani Elasmaan kokemukset ja vinkit olivat mielenkiintoista luettavaa.

 

EC:lla on nykyisin käytössä FEAST- niminen soveltuvuustesti. Oliko tuo kyseinen ohjelma käytössä jo vuonna 2002? Tai onko jollain muulla kokemusta, mitäköhän tuo mahtaa pitää sisällään?

 

Terveisin

Antti Koski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.