Aarno Isomäki

talvisella matkalennolla

5 viestiä aiheessa

siis, jos tätä nyt voi talveksi sanoa...

täksi päiväksi oli luvassa kuitenkin heikkoa pohjoistuulta ja pikkupakkasta. tällaista tilaisuutta ei toki malta olla käyttämättä. maukkaimmalta keli näytti ennusteen mukaan pohjoispohjanmaalla. sinne siis! kuusi innokasta saatiin kasaan ja startti tapahtui pyhäsalmen pitäjänmäeltä (270m merenpinnasta). tarkoitus oli ajella myötätuuleen etelän suuntaan.

 

muutamia kuvia reissusta.

 

starttipaikan "isäntä"jari lämmittää konetta

 

[ attachment removed ]

 

pyhäsalmella oli vähän luntakin maassa. lensimme sellaisessa selkeän sään ikkunassa matalien pilvien seuratessa joka puolelta matkaamme. onneksi olimme menossa samaan suuntaan.

 

[ attachment removed ]

 

aurinko alkoi näkyä 400m korkeudella

 

[ attachment removed ]

 

matkaa taitettiin nelostietä seuraillen. vaikea olisi ollut eksyä.

 

[ attachment removed ]

 

outoja jälkiä jäällä.

 

[ attachment removed ]

 

välillä piti ottaa enempi korkeutta korpia ylitettäessä.

 

[ attachment removed ]

 

muutama pihtiputaalta

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

"kolima" niminen järvi pihtiputaan kaakkoispuolella.

 

[ attachment removed ]

 

luonnon taidetta

 

 

[ attachment removed ]

 

 

tunnin lennon jälkeen oltiin viitasaarella. kenttä näkyy kuvan keskivaiheilla.

 

[ attachment removed ]

 

 

muikunlahden kartano kentän läheisyydessä.

 

[ attachment removed ]

 

itse tulin laskuun viimeisenä. niin paljon mielenkiintoista kuvattavaa...

 

[ attachment removed ]

 

kari lämmittää konetta viitasaarella

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten pitkiä matkoja tuollaisella varjolla on tapana tehdä? Ja mitä varten se kone siellä on?

 

- Nm. aivanpihalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no, yleensä kyllä lennellään muutaman kilometrin säteellä starttipaikasta. tyynellä säällä voi enimmillään käydä muutaman kymmenen kilometrin päässä kääntymässä kymmenen litran bensamäärällä.  matkalennot tehdään aina myötätuulta hyväksikäyttäen ja suomessakin on lennetty yli 300km pituinen matka.

 

jaa moottori? ihan siitä samasta syystä, kuin muissakin lentolaitteissa. sen avulla pääsee ilmaan ja saa korkeuden säilymään. ilman nousevien ilmavirtausten tai moottorin apua liidin menettää korkeutta toista metriä sekunnissa. ainoa tietämäni laite muuten, joka hidastuu kaasua painettaessa.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ainoa tietämäni laite muuten, joka hidastuu kaasua painettaessa.

 

Ja ilmeisesti kaasu on tuossa oikeassa kädessä, kun ei sitä kaasupoljintakaan näy?:)

 

Komeita kuvia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kah, Kokkosen "poikahan" se siinä. Olisit kertonu terviisiä...

 

Tuo "nelostien seuraus"-kuvan järvi ei taida olla enää Pyhäjärvi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla