Guest Masa

Vaaratilanteiden raportoinnista ja tutkinnasta (oli: ATR:n täpärä...)

26 viestiä aiheessa

Ylläpidon huomautus, viesti on jatkoa tästä kejusta.

----

Oletko sinä (tai muut) sitä mieltä, että näillä faktoilla, jotka meillä nyt on käsissämme, toteamme lentäjien olleen asennevammaisia ja törkeästi huolimattomia, ja heille pitäisi antaa heti potkut ja lupakirjat pois lopuksi ikää, vai?

Kyllä on asenteellista paatosta Juhalla. Oikein yllättää, jopa tälläkin lentäjäpalstalla.

Kuten yllä sanoin, ainoa fakta tässä asiassa on se, että sitä korkeusmittaria ei asetettu vaikka se olisi pitänyt asettaa. Eli se unohtui asettaa.

Unohduksen syytä emme tiedä, mutta tiedämme sen unohduksen tapahtuneen. Tiedämme myös, että se korkeusmittarin asetuksen tarkastaminen on osa niitä laskeutumiseen liittyviä toimenpiteitä, jotka kaiken järjen mukaan ovat myös ao. lentoyhtiön tarkastuslistalla ao. tilanteessa (lienee jo ihan lakisääteisesti).

Pakollisen asian unohtaminen as such on minulle huolimattomuutta, kun tietää ettei tässä ollut kyse siitä, että lentäjillä olisivat olleet kädet sidottuina, tms. Sinne laskuun ne menivät.

Onko lentokoulusta jo niin pitkä aika, ettette muista mitä opettaja sanoi tuollaisista unohduksista ???

Mitä tulee tuohon Juhan aivan käsittämättömään purkaukseen: "toteamme lentäjien olleen asennevammaisia ja törkeästi huolimattomia, ja heille pitäisi antaa heti potkut ja lupakirjat pois lopuksi ikää, vai? ", niin en katso aiheelliseksi sitä edes kommentoida. Jokainen sisälukutaitoinen lukekoon tuosta alta, mitä minä ihan oikeasti sanoin:

Eli se, että todetaan pilottien syyllistyneen jopa törkeään huolimattomuuteen, ei mitenkään vähennä sitä tarvetta selvittää tapahtumien kulku siellä ohjaamossa.

...

Jos pilotit olivat liian kiireisiä muiden, mitä ilmeisimmin vielä tärkeämpien asioiden vuoksi, niin sitten on syytä tarkistaa menetelmiä.

Tässä nykyaikaisessa holhousmenttaliteetissa unohtuu kuitenkin turhan usein se, että on mahdotonta tehdä menetelmistä niin idioottivarmoja, että ne ikäänkuin kompensoisivat niitä menetelmiä käyttävien toimijoiden asenneongelmat tai huolimattomuuden. Menetelmillä voidaan ennaltaehkäistä todella paljon, mutta kyllä se pilotin rooli on ja pysyy. Siitä heille maksetaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi hitsin hitsi, Woihan widelma. :o

Ritarannan Juha kysyi, onko tuollainen ennakkosyyttely ihan paikallaan

JUHA EI SYYTELLYT KETÄÄN.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Kyllä on asenteellista paatosta Juhalla.

Minusta siinä ei ole mitään asenteellista. Parhaansa yrittävät lääkärit tappavat potilaita ja huolelliset lentäjät tekevät virheitä. Sellainen on ihminen. Ihmisen heikkoutta yritetään paikata menetelmillä.

Joka ikisenä päivänä huolelliset lentäjät tekevät virheitä eri puolilla maailmaa. Joistain niistä ei ole haittaa, jotkut johtavat läheltäpititilanteisiin ja jotkut onnettomuuksiin.

Niin kauan kuin koneita lentävät ihmiset, niissä myös tehdään virheitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syyttämisellä ja syyttelyllä on sanoina paha kaiku, myönnän sen. Ei kukaan halua tulla syytetyksi.

Mutta siinä toisessa vaakakupissa on sitten se, että ei tosiasioita pitäisi kiistää.

Tässä tapauksessa se nyt vain oli niin, että ne olivat ne kaverit siellä ohjaamossa, jotka unohtivat asettaa sen QNH:n korkeusmittariin.

Kuten aiemmin sanoin, syitä siihen unohdukseen emme vielä tiedä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että se unohtui.

Ja siitä minä heitä syytän sanomalla, että juuri he sen todella kriittisen asian unohtivat. En todellakaan ole missään vaiheessa sanonut, että he olisivat tahallaan sen unohtaneet, ihan vain tullakseen ketoon kolinan kanssa.

Unohtaminen on inhimillistä, ja itsekin olen joskus unohtanut jotain. Onpa minua varsinkin työasioissa siitä unohtamisesta myös joskus syytetty tyyliin "sinä et tehnyt sitä vaikka sinähän olit luvannut tehdä sen".

En minä ota sitä liian henkilökohtaisesti, kun tiedän sen olevan totta; minä unohdin sen vaikka minun olisi se pitänyt muistaa. Jotkut muut odottivat minun sen muistavan ja laskivat sen varaan. Minun unohduksien vuoksi 9+2 ihmisen henki ei sentään koskaan ole vaarantunut.

Lentoliikenne on yksi sellainen alue, jossa jo kymmeniä vuosia on kehitelty niitä menetelmiä minimoimaan se inhimillinen tekijä näissä kriittisimmissä asioissa. Siksi siellä on tarkastuslistat erilaisille proseduureille, mukaan lukien laskeutuminen. Jos nämä kaverit siellä ohjaamossa olisivat noudattaneet niitä sovittuja sääntöjä, ei tuota unohdusta olisi tapahtunut.

Olen seurannut keskustelua kansainvälisestikin esim. siitä asiasta, että onko sopivaa asettaa pilotteja rikosoikeudelliseen vastuuseen, jos heidän erehdyksensä vuoksi matkustajia joutuu vaaraan tai jopa kuolee. Tiedän ja myönnän, että siinä on ainakin kaksi puolta ja useita eri mielipiteitä. Ja se toinen puoli koskettaa sitä vaara/onnettomuustilanteen tutkintaa; kuinka maksimoida tutkinnan avoimuus myös niiden asianosaisten pilottien kohdalla, etteivät he esim. rikosoikeudellista vastuuta peläten alkaisi jättää jotain oleellista kertomatta, tms.

Tähänkin asiaan on luonnollisesti jo ainakin osittain ratkaisuja olemassa ja niitä haetaan, esim. mustat laatikot ja sähköiset tarkastuslistat. Mutta luonnollisestikin se ihmisen itsesuojeluvaisto on usein niin vahva että oma etu menee yleisen edun edelle, jos kyse on siitä, saako lupakirjan pidettyä "kuivana" vai kertooko koko totuuden ja vain sen ja mahdollisesti kantaa siitä sitten henkilökohtaisen vastuun.

Maailma ei ole siltäkään osin vielä valmis.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta. Maailma ei tule ikinä sen valmiimmaksi, mutta kun me ihmiset täällä kunnoittaisimme toisiamme ja ymmärtäisimme toistemme tekoja, olisi täällä paljon hauskempaa olla.

"Minäkös tyhmä, anteeksi nyt en ymmärrä" ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta. Maailma ei tule ikinä sen valmiimmaksi, mutta kun me ihmiset täällä kunnoittaisimme toisiamme ja ymmärtäisimme toistemme tekoja, olisi täällä paljon hauskempaa olla.

Tuolla ulkona on aika paljon niitä, joiden kohdalla ei ole juuri muuta tehtykään kuin ymmärretty. Osa niistä sitten aina joskus pääsee ihan otsikoihinkin.

Toisen kunnioittaminen ei liene liity tämän ketjun keskusteluun mitenkään erityisesti, mutta olen siinä kuitenkin samaa mieltä kanssasi. Meidän tulisi pyrkiä kunnioittamaan toisia ja heidän mielipiteitään, jos ne millään tavalla ovat perusteltavissa. Mielipidehän on kuin persereikä, kaikilla on sellainen tai ainakin pitäisi olla  :o

testaan tuossa, että onko tällä saitilla sellaista "automaattifiltteriä", joka karsii/muuntaa tietyt sanat

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tässä tapauksessa nimenomaan saa ja pitää syyttää niitä ATR-pilotteja. Tuollainen korkeusmittarin asettamisen unohtaminen on sen luokan kämmi, että siitä saattaa jo napsahtaa syyte "ylenmääräisestä huolimattomuudesta sekä 9 matkustajan hengen vaaraan saattamisesta".

Kertakaikkista hutiloimista >:(

Mitenkähän sanoinkuvaamattoman ajattelematon ja/tai katkera ihmisen pitää olla, että kirjoittaa tuollaista tekstiä ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On täällä aikamoista paatosta, täytyy myöntää. Kun lukee näitä kirjoituksia, tulee mieleen se kerta kun vierailin suomi24-palstalla. Olisivatko nämä kirjoittajat sitä samaa sakkia.

Joku puhuu ohjaamomiehistön lynkkauksesta ja toinen siitä että luvat pois iäksi ja kolmas päivittelee, että kuinka ahdistunut ihmisen pitääkään olla, että saattaa syyttää ao. lentäjiä huolimattomuudesta kun heiltä unohtui se paineasetus.

EDIT: se oli itseasiassa "sanoinkuvaamattoman katkera" eikä "ahdistunut"...

Kaikilla on oikeus about kaikkeen, mitä tulee näihin nettipalstoihin ja niillä kirjoitteluun, joten go head, make my day...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
On täällä aikamoista paatosta, täytyy myöntää. Kun lukee näitä kirjoituksia, tulee mieleen se kerta kun vierailin suomi24-palstalla. Olisivatko nämä kirjoittajat sitä samaa sakkia.

En tiedä, mutta sekä nimestäsi että kirjoitustavastasi syntyy sellainen vaikutelma, että sinä saatat olla. Trollailu sopii ehkä joillekin foorumeille, mutta tänne erinomaisen huonosti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä, mutta sekä nimestäsi että kirjoitustavastasi syntyy sellainen vaikutelma, että sinä saatat olla. Trollailu sopii ehkä joillekin foorumeille, mutta tänne erinomaisen huonosti.

Trollailu? Kerro lisää, missä minä sinun mielestäni trollailen, Antti Asikainen?

Ei kai vain ole niin, että valtavirrasta poikkeava mielipide on sinun ajatusmaailmassasi trollailua?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sami.

Nyt meinas lentokone kyntää.

Onneksi ohjaamossa oli kaksi ihmistä.

>Lentokoneet lentää ja kyntökoneet kyntää.<

Paitsi, että maatalon poikana en ole vielä kuullut mistään kyntökoneista....Kuusiston asiantuntija paikalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ei kai vain ole niin, että valtavirrasta poikkeava mielipide on sinun ajatusmaailmassasi trollailua?

Nyt menee ohi aiheen, tämän voi siirtää toiselle alueelle.

Sehän riippuu ihan siitä, mitä on mielipiteen taustalla. Jos mielipide edustaa kirjoittajansa näkemystä, niin se on pelkästään rikkaus. Sinun kirjoittelustasi ja sävystäsi on kuitenkin syntynyt sellainen kuva, että pyrit tietoisesti kiihdyttämään keskustelua ja nostattamaan tunteita. Saatan toki olla väärässäkin, mutta pahoinpa pelkään, että olen oikeassa. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt menee ohi aiheen, tämän voi siirtää toiselle alueelle.

<clip>

että pyrit tietoisesti kiihdyttämään keskustelua ja nostattamaan tunteita. Saatan toki olla väärässäkin, mutta pahoinpa pelkään, että olen oikeassa. 

Olet väärässä, usko edes huviksesi.

Luulin jo pienen hetken tuossa aiemmin, että tämä keskustelu olisi jo kuollut, niinkuin keskusteluille yleensä (onneksi) käy.

Mutta sitten se ihmettely alkoi uudelleen.

Uutta sisältöä ei ole tullut enää aikoihin, joten kannat lienevät selvillä.

Tuo trolliksi syyttäminen oli yhden sortin pohjanoteeraus, joten kivat sulle, Antti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tuo trolliksi syyttäminen oli yhden sortin pohjanoteeraus, joten kivat sulle, Antti.

Pyydän anteeksi jos erehdyin. Suomi 24:n mukaan tuominen ja Antti Asikaiseksi puhuttelu vain kertovat omaa kieltään. Jos annan numeroni yyveenä, niin lähetätkö siihen tekstarin, jonka avulla voin tarkastaa henkilöllisyytesi. Tämä vain ehdotuksena, ihan uteliaisuudesta. Osuinko oikeaan vai en? Jos en, niin pyydän anteeksi uudemman kerran.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tämä kirjoittelu on jo melkoisen joutavaa, kun yksi kirjoittaja on sitä mieltä, että lentäjien tulee olla erehtymättömiä ja virheistä pitää rankaista, ja ilmeisesti kaikki muut kutakuinkin sitä mieltä, että etsitään syyt eikä syylllisiä. Saanen kuitenkin huomauttaa hra M Virtaselle, että ei kannattaisi yrittää kääntää juttua siihen, että minä olisin jotenkin ollut vaatimassa ko lennon piloteilta lupakirjaa pois lopuksi ikää, vaan nimenomaan kysin, onko herra Virtanen suuressa oikeudentajussaan sitä mieltä, että näin pitäisi tehdä. Ilmeisesti, koska on myös sitä mieltä, että lentäjäpojat (tai tytöt?) pitäisi laittaa "syytteeseen 9 + 2 ihmisen hengen vaarantamisesta."

Onneksi itse en ole ollut rosiksessa joka kerta kun olen tehnyt virheen.

Ja Ahon Arille (jos jaksaa lukea tätä asenteellista paatostelua) pieni vinkki: se FMS lakkaa herjaamasta sitä korkeusmittariasetusta, kun käännät sen vaikkapa 1012:een ja heti takaisin 1013:een. Silloin se ei ole enää mielestään standardi-asetuksella, jonne se on laitettu STD-nappia painamalla, vaan QNH:lla 1013. Näin ainakin Falconien Honeywellissä, lieneekö Embraerissa sama systeemi?  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinä Matti tuskin edes tiedät miten pitkä prosessi tuo QNH:n antaminen oikeastaan on ja kuinka monta henkilöä siihen osallistuu - ketju voi mennä useassa kohdassa pieleen.

Laitetaan tähän nyt sitten lyhyt selostus asiasta.

Koko juttu lähtee aluelennonjohdosta, jossa ao. sektorista vastaava avustava lennonjohtaja katsoo lentopaikan QNH:n Metarista lennnonjohdon sisäisestä tietojärjestelmästä. Hän kirjoittaa työmenetelmien mukaisesti ohjeen tutkalabelin infokenttään. Vastaava lennonjohtaja lukee QNH-arvon koneelle ja luonnollisesti tarkistaa takaisinluvun oikeellisuuden.

Menetelmään jää seuraavat aukot:

- Ei ole olemassa sellaista järjestelmää, joka varoittaisi aluelennonjohdossa onko tietojärjestelmän antama QNH oikein. Jotain viitettä voi antaa ko. Metarin aika, mutta sen tarkistaminen ei virallisesti kuulu työmenetelmään, hyvään ilmailutapaan kylläkin.

- Vastaava lennonjohtaja ei missään vaiheessa tarkista, että QNH on todellisuudessa kirjattu oikein. Se kuuluu hyvään ilmailutapaan, mutta välttämättä siihen ai aina ole aikaa, koska tietojärjestelmän näyttöä käytetään tutkan hiirellä. Tutkan 2 ruutua ovat keskenään yhteydessä hiiren avulla; kursori siirtyy ruudulta toiselle, mutta tietojärjestelmään siirtyminen vaatii kytkimen käytön - mikä on hieman hankalassa paikassa (joutuu kurottamaan). Vilkkaassa liikennetilanteessa tätä toimenpidettä ei yksinkertaisesti ehdi tekemään.

- Oikeasta takaisinluvusta huolimatta voi väärä QNH päätyä pilotin paperiin. Tälläisen olen ainakin kerran omin korvin todennut levelbustin yhteydessä. Lentokoneelle luettu selvityspinta oli oikein, takaisinluku oli oikein, mutta silti kone meni 1000 jalkaa pinnan ohi. En olisi uskonut ellen olisi omin silmin nähnyt.

Varajärjestelmänä on sitten pilottien hankkimat säätiedot, jota vasten voidaan suorittaa cross-check ja luulenpa, että se on myös useimmiten tapana yhtiöissä.

Oikea korkeusmittarin asetus on tietysti tärkeä, väärään voi kuolla. Lopputuloksena kuitenkin oli, että kone ei mennyt mäkeen ja piloteilla oli munaa mennä tekemään itsestään raportti. Minusta Matti voisi ottaa hieman pakkia melko jyrkissä kannanotoissaan. Kuten on jo aiemmin huomautettu, unohdus on tuskin ollut törkeää huolimattomuutta. Oikeusprosessin miettiminen on tässä tapauksessa kärpäsen ampumista tykillä - ei vastaa tarkoitustaan ja sälyttää vastuun vain yhden-kahden ihmisen hartioille, vaikka systeemi voi pettää monessa vaiheessa ilman, että mikään huolimattomuus vaikuttaa asiaan.

Juttu vain on niin, että kaikkeen inhimilliseen toimintaan liittyy riski. Kymmenen kuollutta ihmistä ilmaliikenneonnettomuudessa on liikaa - yksikin on. Mutta pitäisi muistaa, että sama määrä ihmisiä joutuu heittämän lusikan nurkkaan kolmessa päivässä pelkästään kotitapaturmissa. Ja tätä tapahtuu koko ajan jatkuvana prosessina.

Ammattilaiset täällä vähän ihmettelevät asennettasi, syystäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku puhuu ohjaamomiehistön lynkkauksesta ja toinen siitä että luvat pois iäksi ja kolmas päivittelee, että kuinka ahdistunut ihmisen pitääkään olla, että saattaa syyttää ao. lentäjiä huolimattomuudesta kun heiltä unohtui se paineasetus.

EDIT: se oli itseasiassa "sanoinkuvaamattoman katkera" eikä "ahdistunut"...

Kaikilla on oikeus about kaikkeen, mitä tulee näihin nettipalstoihin ja niillä kirjoitteluun, joten go head, make my day...

Niin, sinulla ei taida olla mitään rakentavaa/asiallista sanottavaa. Toisaalta, ymmärtäähän sen jos lämpimiksensä närästelee kirjaston ilmaiskoneella, kun äiti on kieltänyt netin käytön kotona ennen iltaruokaa. Hei kuule, vedä henkeä tai mene vaikka ulos lenkille; raitis ilma tekee hyvää! Tai ota hyvä mies kalja perjantaiehtoon kunniaksi, niin saattaa mualimantuskasi helpottaa.

Kirjoituksestasi päätellen sinulla ei ole paljoakaan annettavaa tähän keskusteluun ...( sama pätee myös tähän kirjoitukseen )... joten siirrätkö sen kattilas suosiolla muualle ja jätä ammatti-ilmailusta kommentoimisen asioista tietäville.

Tästäkin huolimatta, hyvää illanjatkoa. Oikein hyvää !  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tämä kirjoittelu on jo melkoisen joutavaa, kun yksi kirjoittaja on sitä mieltä, että lentäjien tulee olla erehtymättömiä ja virheistä pitää rankaista, ja ilmeisesti kaikki muut kutakuinkin sitä mieltä, että etsitään syyt eikä syylllisiä. Saanen kuitenkin huomauttaa hra M Virtaselle, että ei kannattaisi yrittää kääntää juttua siihen, että minä olisin jotenkin ollut vaatimassa ko lennon piloteilta lupakirjaa pois lopuksi ikää, vaan nimenomaan kysin, onko herra Virtanen suuressa oikeudentajussaan sitä mieltä, että näin pitäisi tehdä.

Voi hyvänen aika, että tämä olikin herkkä aihe.

Jos Juha viittaa tuossa yllä minuun, niin menee aika paksuksi. Että siis olisin olettanut, että lentäjät ovat erehtymättömiä. Missä ihmeessä minä sellaista oletin tai väitin.

Olen myös jo useaan otteeseen maininnut, että syy siihen unohtamiseen pitää (tietenkin) selvittää.

Ymmärrättekö te tietyt kommentoijat edelleenkään, että mistä tässä puhutaan? Tässä puhutaan siitä, että kenen vastuulla se korkeusmittarin asettaminen oli. Minä väitän että se oli niiden pilottien vastuulla. He eivät kuitenkaan toimineet vastuunsa mukaan vaan jättivät sen asettamatta. Itse en ole puhunut rangaistuksesta mitään, vaan ne "vankilaan ja lupakirja iäksi pois" skeidat ovat tulleet näiden tiettyjen kommentoijien kynästä.

Se, että sanoin että se oli näiden pilottien syy, että mittari jäi asettamatta, oli kertakaikkisesti ja täysin odottamatta aivan kauhea asia yllättävän monelle kirjoittajalle.

Nyt on jo haukuttu trolliksi, katkeraksi ja onpa joku epäillyt myös nimeäni ja olemassaoloani. Aika hurjaa, etten sanoisi.

Ennenkuin kommentoitte lisää, lukekaa ja ymmärtäkää, mitä itse kukin on kirjoittnut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tämä niin herkkä aihe ole. Mutta jos nyt hra Virtanen lukisi itse omat kirjoituksensa, jossa mainitsee, että tällaisesta törkeästä huolimattomuudesta pitäisi napsahtaa syyte ihmishenkien vaarantamisesta, ja jatkaisi sitten.

Siitä kenen vastuulla korkeusmittarin oikea asetus on, lienee turha puhua. Tulee mieleen tositapaus yhdestä lentoyhtilstä, jossa pilottien luonnollisesti piti syödä erilaista ruokaa lennolla. Kerran kapteeni halusi samanlaisen sämpylän kuin perämiehelläkin oli, johon lentoemäntä totesi, että "ota vaan, mutta otat sitten omalla vastuullasi". Voinette arvata kapteenin vastauksen. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen myös jo useaan otteeseen maininnut, että syy siihen unohtamiseen pitää (tietenkin) selvittää.

Puhut asiaa.  :thmbup: Erittäin lyhyesti, tosin.

Ymmärrättekö te tietyt kommentoijat edelleenkään, että mistä tässä puhutaan? Tässä puhutaan siitä, että kenen vastuulla se korkeusmittarin asettaminen oli. Minä väitän että se oli niiden pilottien vastuulla. He eivät kuitenkaan toimineet vastuunsa mukaan vaan jättivät sen asettamatta....

:thmbdn:

No niin, here we go again...eiköhän liene EDELLEENKIN aiheellisempaa kysyä, ymmärrätköhän nyt itse mitä ja minkälaisesta asiasta kirjoitat? Mikä helvetin ajojahti sinulla oikein on sen lennon ohjaamomiehistöä vastaan? Onhan se nyt aivan päivänselvä asia kenenkä vastuulla lentokoneen korkeusmittarin käyttäminen on, mutta en ymmärrä lynkkausmentaliteettiasi !! Enkä muuten ole ainoa, joka ei ymmärrä! Onko se Virtasen ilmailu-ura katkennut ennen kuin on alkanutkaan vai mistä moinen katkeruus johtuu ? 

Kyllähän se on vain niin, että niin kauan kuin oma ilmailukokemus rajoittuu lauantaisaunan jälkeiseen Flight Simulator-sessioon omassa kellarissa karvatohvelit jalassa, juustosämpylä ja teekuppi pöydänkulmalla, ei pitäisi mennä kommentoimaan asioita joista ei mitään tiedä. Minähän tätäkään faktaa en ole keksinyt, asia nyt vaan sattuu olemaan näin.

Mielipiteisiinhän toki, olivat ne miten idioottimaisia, lapsellisia, asiattomia ja aiheettomia tahansa, on kaikilla oikeus. Kiitos ja anteeksi.

Loppu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä helv**** ajojahti sinulla oikein on sen lennon ohjaamomiehistöä vastaan? Onhan se nyt aivan päivänselvä asia kenenkä vastuulla lentokoneen korkeusmittarin käyttäminen on, mutta en ymmärrä lynkkausmentaliteettiasi !!

Niinpä, ajojahti ja lynkkausmieliala, sitähän se tietenkin on. Nymmä sen vasta hokasin ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaisiko jo lopettaa saman toistaminen?

- mitään sen suurempaa vahinkoa ei tapahtunut miehistölle, matkustajille eikä koneelle, paitsi että laskeuduttiin Seinäjoen sijasta Vaasaan

- pilotit tunnustivat virheensä ja tekivät raportin

- Onnettomuustutkintakeskus on asettanut työryhmän tutkimaan asian

- asia on huomattu mediassa, foorumilla, lentoyhtiössä, Onnettomuustutkintakeskuksessa ja varmaankin myös ilmailuviranomaistaholla, joista kolme viimeksimainittua ryhtynevät asian laadun edellyttämiin toimenpiteisiin.

Enempi jauhaminen asiasta lienee ihan tarpeetonta. Mielipiteet puolesta ja vastaan on jo kuultu/luettu, thank you very much.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen käynnyt sekä Seinäjoella että Vaasassa,jos saan valita laskeudun mielummin Vaasaan  8)

Paree mennä Vaasaan, jos Seinäjoelle ei sään puolesta pääse laskuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään