Tuomas Pirttimäki

Helsinki-Vantaan bussikuljetus ulkostandeille

12 viestiä aiheessa

Moi!

 

Mietin tässä, että kun esimerkiksi Helsinki-Vantaalla on nämä ulkostandit koneille ja portin numeron perään on merkitty silloin kirjain (esim. a tai b) (ei koske portteja 29a ja 30a), niin mistä tuo bussiin nousu oikein tapahtuu?

Eihän se voi tapahtua silloin portilta, koska ei bussi putken päässä voi odottaa  ;D Eikö terminaali1:den loppupäässä ole jokin käytävä (11ab), josta bussit vievät sitten matkustajat koneille?

Tässä herää kysymys, että miksi siis ulkostandissa on portinnumero, sillä sehän ei liity asiaan (vai liittyykö?) Lähtöportiksihan voitaisiin ilmoittaa vaikka 11ab tai vaikka esim. joku ulkostandin oma paikkanimi, esim. vaikka 202.  Toivottavasti ymmärsitte, kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Mietin tässä, että kun esimerkiksi Helsinki-Vantaalla on nämä ulkostandit koneille ja portin numeron perään on merkitty silloin kirjain (esim. a tai b) (ei koske portteja 29a ja 30a), niin mistä tuo bussiin nousu oikein tapahtuu?

Eihän se voi tapahtua silloin portilta, koska ei bussi putken päässä voi odottaa  ;D Eikö terminaali1:den loppupäässä ole jokin käytävä (11ab), josta bussit vievät sitten matkustajat koneille?

Tässä herää kysymys, että miksi siis ulkostandissa on portinnumero, sillä sehän ei liity asiaan (vai liittyykö?) Lähtöportiksihan voitaisiin ilmoittaa vaikka 11ab tai vaikka esim. joku ulkostandin oma paikkanimi, esim. vaikka 202.  Toivottavasti ymmärsitte, kiitos.

 

siinä tuupin sisäänmenon vieressä on portaat kellariin, josta on ovi ulkona odottavaan bussiin...

 

Aivan niin, portaat alas asematasolla odottavaan bussiin. Paitsi 31 a-e, koska ne on jo "katutasossa".

 

Ja miksi esim 15a porttia ei voisi nimetä standiksi 121? Siksi, koska silloinhan siltä portilta ei voisi viedä matkustajia kuin standille 121. Ruuhka-aikana nuo bussiportit ovat kovassa käytössä eli kun yksi boardaus on loppu niin seuraavaa aloitellaan heti. Silloinhan koneet eivät voi olla samalla standillä. Portilta 11a kuljetetaan pääsääntöisesti kotimaan matkaajia. Siis ei kuljeteta eu ja ei eu alueen matkustajia. Ja jos kone on standillä 11 niin matkustajat pääsääntöisesti kävelevät koneelle portilta 11a.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Portilta 15a hoidetaan kotimaan lähtöjä paljon päivittäin. Kotimaan lentoja voi lähteä myös portilta 22a. Ja viimeinen portti miltä kotimaan lentoja voi lähteä on muistaakseni 25. Eli tuo 11a ei ole ainoa lähtöportti kotimaan lennoille. Eu alueen lennoille portit 16-29a ja bussiportit 17a-28a. Ja sitten ei eu maat ja uudet eu - non-shengen maat 30a-33 ja bussiportit 31a, -b, -c, -d, -e.

 

Toivottavasti vastaus selventää asiaa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja viimeinen portti miltä kotimaan lentoja voi lähteä on muistaakseni 25

 

Mikä tämän määrittelee? Olen lähtenyt Ivaloon portilta 27.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa. No se on ollut jokin poikkeus. Pääsääntöisesti nuo lähdöt menee niinkuin edellä mainitsin. Oliko lähtö myöhään illalla vai aamulla aikaisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko lähtö myöhään illalla vai aamulla aikaisin?

 

 

Iltapäivällä klo 17:15, kone oli MD-11.

 

Ja sama systeemi oli useamman kerran, portilta 29 MD-11 Ivaloon/Kittilään palattuaan Aasiasta.

 

Joten ei kait voi sanoa etteiko 26-29a porteilta voisi lähteä kotimaan lentoja, harvinaista se kuitenkin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No toi kone tyyppi selittää sen, miksi näin on ollut. Enpäs muistanutkaan tuota mahdollisuutta. Eli poikkeuksiakin kyllä löytyy.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämäsi vain tuo lähtöportin numero(esim 15a), jos kerta bussiin nousu tapahtuu sieltä 11ab luota...

 

Siis kertauksena: jos lähtöportiksi on ilmoitettu 15A, niin portti ja portaat alakertaan ovat portin 15 luona, josta mennään alakertaan ja bussille.

 

Eli tuo 11a ei ole ainoa lähtöportti kotimaan lennoille. Eu alueen lennoille portit 16-29a ja bussiportit 17a-28a. Ja sitten ei eu maat ja uudet eu - non-shengen maat 30a-33 ja bussiportit 31a, -b, -c, -d, -e.

 

Turhaa sotke EU:ta tähän, koska on sekä uusia (esim. Viro) että vanhoja (esim. Iso-Britannia) EU-maita, jotka eivät kuulu Schengen-alueeseen. Ja on EU:hun kuulumattomia maita, jotka kuuluvat Schengen-sopimukseen (esim. Norja).

 

Erottelu tapahtuu vain Schengen-sopimukseen kuulumisen mukaan: Schengen-lennot portit 11-29, ei-Schengen-lennot 30-33.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen, maaliskuussa 2008 Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Slovakia, Unkari, Slovenia ja Sveitsi liittyvät Schengen-alueeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kertauksena: jos lähtöportiksi on ilmoitettu 15A, niin portti ja portaat alakertaan ovat portin 15 luona, josta mennään alakertaan ja bussille.

 

No tuo selittää asian täysin... eli, kun boarding tapahtuu vaikka portilta 15a, niin matkustajat kävelevät jossain portin vieressä oleville portaille, jotka vievät asematasolle, jossa bussi odottaa...

 

Kiitos selvennyksestä, tätä juuri hain!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään