Kirjoitettu Tammikuu 16, 2007 Vanhoja dioja skannaillessa löytyi taas kuvia lentokoneista, joita näkee Suomessa harvoin tai ei koskaan. Saattaa olla, että joitakin näistä ei näe enää missään. Paikka on Ft Lauderdalen Hollywood International Airport ja aika marraskuu 1983. Perus-Twin Beech, eli Beechcraft C-45G, siviilissä paremmin tunnettu Beechcraft 18:na, N7826L [ attachment removed ] Sama, mutta ei ihan perus, Beechcraft H18S oli viimeinen Beech 18:n tuotantomalli, suurin ero edelliseen tietysti nokkapyörä. Provo Flying Servicen N7952K kuvassa. [ attachment removed ] Edellisen sisarkone N7988K [ attachment removed ] Brittiläinen tuontitavara, Beagle 206 N6862 [ attachment removed ] Toinen British import, De Havilland DH.114 Heron, joka on USA:ssa modifioitu "Riley Heroniksi". Näkyvin muutos on riippuvasylinteristen Gipsy Queen-moottorien vaihto tutumman näköisiin Lycomingeihin. [ attachment removed ] Chalk'sin koneita kuivalla maalla, Grumman Mallard N3010... [ attachment removed ] ...ja isompi Grumman Albatross N116FB. Mitäköhän Chalk'sille nykyään kuuluu? [ attachment removed ] "Hiukan" modifioitu Lockheed Lodestar, eli Howard 250. Aika komea peli minusta. [ attachment removed ] Lockheed L-049 Constellation N90816, kaunis kone hiukan huonossa hapessa. [ attachment removed ] Tämä Lockheed P2V Neptune on nykyään Pensacolassa samassa museossa kuin "meidän" Brewsterimmekin [ attachment removed ] Loppuun vielä samalla reissulla Atlantic Cityssä New Jerseyssä napattu kuva DHC Dash 7:stä N705GG [ attachment removed ] Toivottavasti ei tule tikulla silmään vanhojen muistelusta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2007 Toinen British import, De Havilland DH.114 Heron, joka on USA:ssa modifioitu "Riley Heroniksi". Näkyvin muutos on riippuvasylinteristen Gipsy Queen-moottorien vaihto tutumman näköisiin Lycomingeihin. Noihan on suoraan jostain vanhasta 300-sarjalaisesta Cessnasta nuo myllyt "Hiukan" modifioitu Lockheed Lodestar, eli Howard 250. Aika komea peli minusta. Ooh, voi vain kuvitella, miten upealta tuo näyttäisi ilmassa telineet sisässä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2007 Mielenkiintoinen paketti ja varsinkin tuo Lodestar iski minullekin, todella komea - paremminkin cool - ilmestys 8) Joku vuosi sittenhän yksi Chalk's:in koneista tuli rytinällä alas heti lentoonlähdön jälkeen, laittoivatko peräti lapun luukulle onnettomuuden jälkeen. Joku viisaampi valaiskoon. Elävää kuvaa onnettomuudesta voi katsella vaikka tuolta: http://www.airdisaster.com/movies/ Hienoja kuvia Juhalta anyway Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2007 Tuo howard on tosiaankin häjyn näköinen, oikein uhkuu päästä kirmaamaan laitumelle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2007 Kiitos mielenkiintoisista kuvista ja mielenkiintoisista konetyypeistä, aika paljon uutuuksia löytyi meikäläiselle! Erityispojoja Dash-7:sta, siinä on kone, jossa on sitten sitä jotain... [EDIT] Tuo Neptunehan on merivalvontakone. Mutta noissa kuvissa siivilimaalauksessa. Onko tietoa, mitä siviilikäyttöä ko. koneella on ollut? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2007 [EDIT] Tuo Neptunehan on merivalvontakone. Mutta noissa kuvissa siivilimaalauksessa. Onko tietoa, mitä siviilikäyttöä ko. koneella on ollut? Nyt olen hiukan ohuella jäällä, kun en muista varmaksi, mutta tuolla nurkalla kenttää oli runsaasti koneita, joissa oli DEA:n (Drug Enforcement Agency) tai jonkun vastaavan laitoksen sinetti ovessa. Lisäksi taisi olla lapussa 1-800-alkuinen puhelinnumero, josta voi kysellä lisätietoja huutokaupasta, jossa kone tulee myyntiin. Jotenkin muistelisin, että tuo Neptunekin kuului näihin koneisiin. Eli semmoista siviilikäyttöä, matalalla meren yli, ihan niinkuin sotaväessäkin... 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2007 Tuo Constellation N90816 näyttäisi olleen kesällä 1989 vieläkin huonommassa hapessa. http://www.airliners.net/open.file/0249630/L/ Kuvaamasi Grumman Mallard N3010 näyttäisi olevan taustalla romuina :'( Connie on luovutettu uutena TWA:lle syyskuussa 1946 ja romutettu Ft Lauderdalessa 1990. Tunnusta N90816 se kantoi koko olemassa olonsa ajan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2007 Chalk´s lentää vain Ft.Lauderdale - Key West väliä toistaiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2007 Nyt herää kysymys miksei harvempia konetyyppejä kuten Constellenionta säilytetä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2007 Nyt herää kysymys miksei harvempia konetyyppejä kuten Constellenionta säilytetä? Kyllähän Connieita on talessa useampiakin. http://www.conniesurvivors.com/ löytyy listaukset tyypittäin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2007 Nyt herää kysymys miksei harvempia konetyyppejä kuten Constellenionta säilytetä? Kuten Juha sanoikin, onhan niitä muutama säilytetty ja ihan lentävänäkin löytyy... Varmaan kuitenkin yksi suurimmista syistä, miksi tuonkin kokoluokan koneita ei sen enempää säilytetä, on aika pitkälle taloudellista. Voi vain kuvitella, mitä tuollaisen kunnostaminen (jopa lentäväksi) ja ylläpito ja säilytys maksaa. Noita Dietrich Mateschitzeja ja muita ilmailua rakastavia miljardöörejäkään kun ei puissa kasva. Ja toinen on, että entiset omistajat ovat saaneet niistä varmasti paremmat rahat romurautana, kuin joltain "keräilijältä"... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2007 Tuossapa hyvä alku kokoelmalle: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Convair-CV-880-collection-includes-Type-Certificates_W0QQitemZ170069777365QQihZ007QQcategoryZ63678QQrdZ1QQcmdZViewItem Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2007 Tuossapa hyvä alku kokoelmalle: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Convair-CV-880-collection-includes-Type-Certificates_W0QQitemZ170069777365QQihZ007QQcategoryZ63678QQrdZ1QQcmdZViewItem Tästäpä tulikin mieleen, että Ft Lauderdalessa oli myös tämmöinen laite parkissa, jonkun sikäläisen kuulemma aika suositun jo edesmenneen muusikon Convair 880. Oli vain verkkoaidan takana, joten parempaa kuvaa ei ole. Vasemmasta reunasta piti cropata yksi ruma suomalainen lentäjänuorukainen pois... [ attachment removed ] Edit: Ja tämä konehan tiettävästi on edelleen tallella ko muusikon kotimökin pihalla Memphisissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2007 No en tarkoittanut lentokuntoiseksi vaan ihan museo koneeksi lämpimään halliin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2007 Edit: Ja tämä konehan tiettävästi on edelleen tallella ko muusikon kotimökin pihalla Memphisissä. Siellähän se. http://www.airliners.net/open.file/0300200/L/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla