Mika B Virolainen

Eurooppalaista lentokonesuunnittelua

7 viestiä aiheessa

:)

 

Hellurei, tästähän tuli teema!!

Muutama yleisempi eurooppalainen konetyyppi menneiltä vuosilta. Ajalta ennen Airpusseja. Älkää arastelko jatkaa ketjua!!

 

 

Dassault Mercure. Dassault, luonnollisesti, halusi koneesta menestystä, mutta pieneksi jäi. Ainoaksi tilaajaksi jäi Ranskan silloinen suurin kotimaan yhtiö Air Inter, vaikka konetta kehuttiin "aikaansa-edellä-olevaksi". Air Inter jaksoi näillä ryynätä 90-luvulle saakka.

F-BTTG kuvattuna CDG:llä 13.7.1992

[ attachment removed ]

 

Caravelle!! Monet ovat sitä kehuneet kaikkien aikojen kauneimmaksi koneeksi, eikä se kieltämättä ole kaukana totuudesta! Finnairkin tykkäsi. Tässä, ei Air France, vaan Aero France, ja vieläpä oikein International!

F-GEPC kuvattuna LHR:llä 11.7.1990

[ attachment removed ]

 

Itseoikeutettu konetyyppi aina kun puhutaan eurooppalaisesta konetuotannosta! Vain veli venäläiset pystyivät (lähes) samaan. Komee on kone, eivätkä saundit hävenneet sotilaskoneille....

G-BOAB kuvattuna International Air Tattoossa RAF Fairfordissa heinäkuussa 1996

[ attachment removed ]

 

...toinenkin Caravelle, ihan vaan tämmönen stanu.... :-[

OY-STD kuvattuna Rhodoksen Paradisissa 8.4.1989

[ attachment removed ]

 

...ja tietysti, konetyyppi jonka McDonnell Douglas "kopioi" DC-9:ksi... ;) Rajattua menestystä Ameriikan ihmemaassa, johon näitä saatiin myytyä yllättävän paljon, lähinnä siksi, että ehti markkinoille ennen DC-9:ä, ja Caravelle ei jenkeille kelvannut.

BAC 111-520FN G-OBWC stadissa 21.4.1995

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipähän siinä, nuilla Sterlingin stanu-Caravelleilla sitä tehtiin monet kesälomareissut muksuna, oli se juhlaa silloin päästä tuollaisen kyytiin pikkupoikana, upeita otoksia, kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tuleepi muutama brittikone.

 

 

Aloitetaan vanhimmasta päästä. de Havilland DH 89 Dragon Rapide, tyyppi joka oli myös Suomessa käytössä Aerolla. Pääsin itse tällä koneella yleisölennolle Duxfordissa 2004. Oli aika jännä lento  ;)

[ attachment removed ]

 

Toinen de Havilland, DH 104 Dove 8. Kuvattu de Havilland-museon pihalla, jonne eksyn puolivahingossa museon ollessa suljettu. Sinne täytyisi päästä joskus uudelleen  ::)

[ attachment removed ]

 

Lopuksi mikäs muu kuin Vickers VC-10, myös Duxfordissa.

[ attachment removed ]

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)

Heh, johan paukahti kunnon settiä! Arvasin, että Dove tulee jostainpäin tähän threadiin, itsellä ei valitettavasti niitä ole kuvattuna... :-\

 

Hyvää kamaa, lisää!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Come on, kai tähän ketjuun löytyy lisäkuvia !  ::)

 

Kyllähän niitä eurooppalaistyyppejä löytyy. Jopa sellaisia jotka ovat olleeet kotimaisten yhtiöiden väreissä, löytyy ainakin 2 sodanjälkeistä tyyppiä. Ei kuitenkaan enää meitin arkistoista  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Caravelle on kieltämättä upea peli  ;)

[ attachment removed ]

 

Mutta ei pidä unhoittaa sotilasilmailun helmiä: Fouga CM 170 Magister!

[ attachment removed ]

 

Saksmannien suunnitelun huipputuote: Messerschmitt Bf 109.

[ attachment removed ]

 

Mitchellin piirrustuspöydältä syntyi kyllä kaunein vihanpitoväline: Spitfire!

[ attachment removed ]

 

Siiven muotohan on ainutlaatuinen.

[ attachment removed ]

 

Koneen tunnistaa kyllä helposti.

[ attachment removed ]

 

Ja ei nämä DeHavillandin tuotteetkaan näytä lainkaan hassummilta  :thmbup:.

[ attachment removed ]

 

Evästä sen tunnistaa, pikkuveljen....

[ attachment removed ]

 

Ja isoveljen  :).

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla