Jyrki Vähätalo

Millainen on hyvä lennonopettaja?

2 viestiä aiheessa

Olen toiminut yli puolet elämästäni opetustehtävissä, lapsille, nuorille ja aikuisille. Taustalla on liikunnanopettaja- ja jääkiekkovalmentajaopinnot sekä em. alan työkokemusta ennen lennonopettajakoulutusta.

Minua kiinnostaisi lukea entisten ja nykyisten lento-oppilaiden sekä myös lennonopettajien kommentteja siitä, mitkä asiat tekevät lennonopettajasta hyvän? Voit käsitellä asiaa teoria- ja lennonopetuksen kannalta sekä kertoa esimerkkejä opetustilanteista, jossa olet tuntenut oivaltaneesi jonkin asian.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Opettaakseen ihmisen tulee hallita itse opettamansa asia niin hyvin, ettei siinä ole epäselvyyksiä. Tietystikään opettajan ei tarvitse osata vastata heittämällä jokaiseen kinkkiseen kysymykseen, mutta halu ja valmius näiden asioiden selvittämiseen täytyy olla. Opettajan motivaatio työhönsä/tehtäväänsä heijastuu suoraan oppilasainekseen, joten motivaation tulee olla kohdallaan. Jos houkutin on pelkkä raha, tulokset eivät todennäköisesti ole kovinkaan kaksiset. Asenteen tulee olla kohdallaan, koska oppilas imee itseensä jokaisen negatiivisen säväyksen sienen lailla. Tämä tietty päteen kaikenlaiseen opettamiseen, mutta korostuu olennaisesti tämmöisessä säännellyssä ja äärimmäistä tarkkaavaisuutta vaativassa hommassa, kuin lentäminen on.

Säntillisyys, täsmällisyys, hyvä ulosanti. Niillä opettaja tekee itsestään esimerkin, jota on hyvä seurata. Viimemainittuun kilpistyy sangen monen opettajan hyvin valmisteltu ja hallittukin oppitunti. Jos tarina on puuduttavasti ja väsyttävästi esitetty, ei sitä kukaan jaksa kuunnella, vaikka aihe sinällään olisi mielenkiintoinenkin.

Opettajalla tulee aina olla auktoritetti, muttei diktatuurikaan johda hyvään.

Parhaat oppimistulokset omalla kohdallani on yleensä syntynyt niiden opettajien toimesta, jotka osaavat ottaa yleisönsä ja käyttää opetuksissaan hyviä vertauksia tai viitteitä johonkin ehkä sinällään täysin aiheeseen kuulumattomaankiin. Vaikeiden asioiden selittäminen jonkun simppelin esimerkin kautta usein auttaa sen ymmärtämisessä.

Tulee mieleen yksi näemmä toiminut esimerkki: Kävin aikanaan IT-AuK:ia, vaikka nykyään olenkin Ilmavoimien ukkoja noin reservissä. Siellä sitten oli puhetta tykin suuntauksesta ja käytetyistä mittayksiköistä, eli piiruista. Minua aihe ei kiinnostanut vähääkään eikä kiinnosta edelleenkään eikä minulla ole juurikaan mitään hyvää sanottavaa tuosta AuK-ajasta. Joka tapauksessa, kapteeni määritteli piirun näin: Jos on nainen, jolla on kilometrin pituiset jalat ja ne ovat metrin verran levällään, silloin torttu on piirun verran töröllään... Pöljää sinälläään, mutta ilmeisesti toimi intin kyseenalaisen huumorin kanssa siten, että se on edelleenkin kutakuinkin ainut asia, mitä siitä laitoksesta jäi mieleen  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään