Guest Ken2

Liikennelentäjäkoulutus USAssa

14 viestiä aiheessa

Terve kaikki! Tarkoitus olisi lähteä liikennelentäjäkoulutukseen USAhan, ja yrittää sieltä löytää töitä lentoyhtiöstä kun olen saanut tarpeeksi lentotunteja kasaan lennonopettajana. Onko kellään kokemuksia tällaisesta, mitä koulua kannattaisi käydä, ja millaisia pääsyvaatimuksia kouluissa yleensä on?

 

Olen selannut lukuisten lentokoulujen nettisivuja (muun muassa Phoenix East, ATP ja Jet University), ja toinen toisensa jälkeen ne lupaa nopeampaa valmistumista ja taatut työpaikat. Tähän ei varmaan kannata luottaa liian paljon, ja koulutuksen tasokaan ei voi olla liian hyvä jos sen turhan nopeasti käy läpi.

 

Onko työn saaminen vaikeaa ulkomaalaiselle USAssa, ja millainen palkkataso siellä on keskimäärin verrattuna Suomeen? Miten on oleskeluluvan kanssa, onko se vaikea saada jos saa töitä?

 

Kiitos etukäteen!

 

Kenneth S

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve kaikki! Tarkoitus olisi lähteä liikennelentäjäkoulutukseen USAhan, ja yrittää sieltä löytää töitä lentoyhtiöstä kun olen saanut tarpeeksi lentotunteja kasaan lennonopettajana. Onko kellään kokemuksia tällaisesta, mitä koulua kannattaisi käydä, ja millaisia pääsyvaatimuksia kouluissa yleensä on?

 

Olen selannut lukuisten lentokoulujen nettisivuja (muun muassa Phoenix East, ATP ja Jet University), ja toinen toisensa jälkeen ne lupaa nopeampaa valmistumista ja taatut työpaikat. Tähän ei varmaan kannata luottaa liian paljon, ja koulutuksen tasokaan ei voi olla liian hyvä jos sen turhan nopeasti käy läpi.

 

Onko työn saaminen vaikeaa ulkomaalaiselle USAssa, ja millainen palkkataso siellä on keskimäärin verrattuna Suomeen? Miten on oleskeluluvan kanssa, onko se vaikea saada jos saa töitä?

 

Kiitos etukäteen!

 

Kenneth S

 

 

Itse en ole opiskellut Jenkkilässä kuin muutaman tyyppikurssin, joten en ole paras asiantuntija tässä aiheessa. Mutta tässä kuitenkin muutama tiedonjyvänen aiheesta...

 

Suomalaisia on käynyt jonkun verran Pohjois-Carolinassa NAIA:lla ( North American Institute of Aviation ). Koulun tasosta minulla ei ole hajuakaan, kun en ole siellä itse opiskellut, mutta esim. suomalaisissa lentoyhtiöissä (kyllä, myös Finnairilla) lentää ko. koulun entisiä oppilaita.

 

Suurin kysymysmerkki USAssa ammattilupakirjat lentävälle on tietenkin se, miten amerikkalainen FAA-lupakirja kääntyy eurooppalaiseksi JAR-lupakirjaksi tai suomalaiseksi lupakirjaksi. Viime vuosina tämä lupakirjan kääntäminen on ollut suhteellisen mahdoton prosessi toteuttaa enkä tiedä varmasti mikä on nykytilanne, mutta kun yhteiseurooppalaiset ilmailumääräykset ("jarrit") astuivat voimaan tammikuun alussa v. 2000, FAA-lupakirjoja ei voinut kääntää enää suomalaisiksi lupakirjoiksi. Tilanne on saattanut muuttua paljonkin siitä, joten sinun kannattaa tarkistaa tämä asia Ilmailuhallinnosta ennen Jenkkeihin koulutukseen lähtöä ettei ole ikävä yllätys edessä, kun alat konvertoimaan FAA-lupakirjaasi JAR- tai kansalliseksi lupakirjaksi eikä se ei sitten onnistukaan. Lisäksi lienee viisasta hommata itsellesi JAR-FCL Class 1 medikaali ennen koulutukseen lähtöä. Tämä medikaali vaaditaan ansio- ja liikennelentäjän lupakirjan ja mittarilentokelpuutuksen myöntämistä varten.

 

Työllistymisestä Jenkkilässä sen verran, että kun koulutukseen vaadittava opiskeluviisumisi (viisumin kestoaika on max 24kk) umpeutuu, tarvitset ns. Green Cardin eli työluvan saadaksesi laillisesti tehdä töitä USAssa. Tämän Green Cardin hankkimisessa on sellainen huono puoli, että sinun pitää olla joko naimisissa amerikkalaisen kanssa (olikohan vähintään 3v?) että saat sen tai sitten sinun pitää kuulua vuosittain niiden 50 000 ei-amerikkalaisen joukkoon, jotka voittavat arvonnassa työluvan USAhan ( http://www.official-green-card.org ). Käsittääkseni amerikkalaiset lentoyhtiöt eivät voi avittaa työluvan hankinnassa ja ilman työlupaa et voi päästä töihin siellä. Laillisesti siis. Koulujen pääsyvaatimuksista on hankala sanoa mitään, mutta eiköhän se Almighty Dollar ole yleensä se suurin vaatimus.

 

Elämä on. ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksestasi! Ovatko nuo todellakin ainoat tavat saada ns. "green cardin"? Tarkoitus olisi nimittäin jäädä Jenkkeihin, ja näin ollen JAR ei ole pakollinen, vaikka sen ottaminen varmaankin on vain plussaa  :)

 

Otin yhteyttä NAIAan jonkun aikaa sitten, mutta he sanoivat ainoastaan että minun pitäsi ottaa NEAR (North European Aviation Resources) joka toimii Norjassa, koska tarviin JARin lentääkseen Euroopassa. Ajattelin kuitenkin lähettää sähköpostia takaisin NAIA:lle ja kysyä miten on jos haluaisin käydä heidän ohjelmansa.

 

Sattuuko joku tietämään jos Class 1 medicalin pystyy ottamaan Suomessa, ja jos voi niin mikä sen hinta on, ja mitä se sisältää?

 

Kenneth S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Class 1 medikaali kustantaa muistaakseni Suomessa himpun alle 600€ ensimmäisellä kerralla. Ilmeisesti halpenee uusintaa haettaessa. Aika jännää sinänsä sillä itse hain juuri NZCAA Class 1 -medikaalin ja hinta oli siinä 100€ tienoilla, aikamoinen ero.

 

Suosittelen soittamaan Ilmailuhallinnon lupakirjapuolelle, osaavat varmaan vastata mitä kääntämiseen vaaditaan. Sen tiedän että kalliiksi tulee, varsinkin CPL/IR -paketti on todella kovan työn takana ja lähemmäs 20k joudut siihen laittamaan. Itse kääntäminenhän tehdään yksityisessä koulussa kuten Salpauslento tai Patria/Pilot Factory. Eli yksi juttu on varmempaa kuin se kuuluisa epävarma: rahaa tulee palamaan ja paljon :laugh:

 

Itse olin alunperin lähdössä Amerikoihin mutta kiemurainen byrokratia sai valitsemaan Uuden-Seelannin. Tosin mittarit teen vasta Suomessa, juuri tuon kääntämisen vaikeuden ja kalleuden vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksestasi! Ovatko nuo todellakin ainoat tavat saada ns. "green cardin"? Tarkoitus olisi nimittäin jäädä Jenkkeihin, ja näin ollen JAR ei ole pakollinen, vaikka sen ottaminen varmaankin on vain plussaa  :)

 

Otin yhteyttä NAIAan jonkun aikaa sitten, mutta he sanoivat ainoastaan että minun pitäsi ottaa NEAR (North European Aviation Resources) joka toimii Norjassa, koska tarviin JARin lentääkseen Euroopassa. Ajattelin kuitenkin lähettää sähköpostia takaisin NAIA:lle ja kysyä miten on jos haluaisin käydä heidän ohjelmansa.

 

Sattuuko joku tietämään jos Class 1 medicalin pystyy ottamaan Suomessa, ja jos voi niin mikä sen hinta on, ja mitä se sisältää?

 

Kenneth S

 

 

Green Cardin hankkimisen suhteen mahdollisuudet taitaa olla suurinpiirtein tuossa, täysin 100% varma en kylläkään ole.

 

Medikaalinrääpäleestä sen verran, että jos tarkoitat JAR-FCL Class 1 Medical Certificatea, kannattaa ottaa yhteyttä Ilmailuhallintoon. Ainakin Meilahden sairaalassa Helsingissä voi suorittaa lääkärintarkastuksen ensimmäistä JAR-medikaalia varten.

 

Jos taas tarkoitat FAA Class 1 Medical Certificatea, mikä koskee Jenkkilää, niin ko. kelpuutuksen jatkotarkastuksissa voi kyllä käydä Suomessa, mutta siitä ei ole minulla ainakaan hajua, onko FAA-medikaalissa samanlainen laajennettu lääkärintarkastus kuin mitä eurooppalaisessa JAR-medikaalissa on ja missä sen esim. Suomessa voisi suorittaa. Varmaan joku viisaampi tietää tästä enemmän.

 

Tarkastuksista puheen ollen, surullisenkuuluisa amerikkalainen kulunvalvontaviranomainen TSA, Transportation Security Administration, vaatii suhteellisen (lue:suhteettoman) perusteellisen selvityksen lentokoulutukseen hakeutuvan taustoista, vanhoista osotteista, koulutuksesta, työhistoriasta, naapureista, naapureiden naapureista jne. jne. jne. ja ylimalkaan kaikista syistä, miksi haluat hakeutua lentoalan koulutukseen Uudelle Mantereelle. Tämä samainen vaatimus koskee, totta kai, myös jo lentoyhtiössä töissä olevia ja Amerikassa aikaisemmin tyyppikursseja suorittaneita ja saman TSA:n seulan läpäisseitä henkilöitä. Helppoa ja hauskaa !  :thmbup:  ;D

 

Vakavasti puhuen, jos haluaa koulutukseen, tämä pikku kyselyläystäke on täytettävä ja seula on läpäistävä! (https://www.flightschoolcandidates.gov

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Työllistymisestä Jenkkilässä sen verran, että kun koulutukseen vaadittava opiskeluviisumisi (viisumin kestoaika on max 24kk) umpeutuu, tarvitset ns. Green Cardin eli työluvan saadaksesi laillisesti tehdä töitä USAssa. Tämän Green Cardin hankkimisessa on sellainen huono puoli, että sinun pitää olla joko naimisissa amerikkalaisen kanssa (olikohan vähintään 3v?) että saat sen tai sitten sinun pitää kuulua vuosittain niiden 50 000 ei-amerikkalaisen joukkoon, jotka voittavat arvonnassa työluvan USAhan ( http://www.official-green-card.org ).

 

 

Ei.... työlupa ja green card ovat oikeastaan kaksi eri asiaa. Mun ex-naisystävä on ollut kohta viisi vuotta töissä työluvalla ja nyt on menossa prosessi green cardin eli pysyvän työ-ja oleskeluluvan saamiseksi. Green Cardin saamiseksi ei tarvitse olla naimisissa jenkin kanssa. Green cardista lisää mm. täällä ja myös täällä Työluvasta on juttua täällä

 

Tiedän montakin suomalaista, joilla on Green card . Mm. muusikoita ja taiteilijoita

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei.... työlupa ja green card ovat oikeastaan kaksi eri asiaa. Mun ex-naisystävä on ollut kohta viisi vuotta töissä työluvalla ja nyt on menossa prosessi green cardin eli pysyvän työ-ja oleskeluluvan saamiseksi. Green Cardin saamiseksi ei tarvitse olla naimisissa jenkin kanssa. Green cardista lisää mm. täällä ja myös täällä Työluvasta on juttua täällä

 

Tiedän montakin suomalaista, joilla on Green card . Mm. muusikoita ja taiteilijoita

 

Yritykset, kuten vaikkapa eräs keskisuuri suomalainen matkapuhelimia valmistava osakeyhtiö, saa suomalaisille komennusmatkalle lähteville työntekijöilleen hoidettua työluvat USA:an suht helposti. Kysymyshän varmaan lienee, kuinka kauan ja minkälaista työtä tällaisella luvalla saa tehdä. Green card, jos sellaisen onnistuu saamaan, on voimassa loppuelämän, ei vain muutaman vuoden kerrallaan. Fakta vain on, että Jenkkilässä ei laillista työtä saa hankittua eikä sitä saa tehdä, ilman vihreätä korttia eikä em. korttia tavallinen tallaaja (tai innokas tuleva lento-oppilas) saa kuin avioliiton tai Green Card-lotteryn kautta.

 

Onko green card käsitteenä sitten työlupa, lupa tehdä töitä ja asua USAssa vai mikä liekään, sitä en varmaksi tiedä.

 

Ilman korttia ei töitä kuitenkaan heru.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurlähetystön(Helsinki) sivuilta: Anyone going to the United States with the intention of engaging in gainful employment must obtain a nonimmigrant work visa first.

 

Kyllä Jenkkilässä saa tehdä ihan laillisestikin töitä ilman korttia. Exä on ollut kohta viisi vuotta NBCn palveluksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Otin yhteyttä NAIAan jonkun aikaa sitten, mutta he sanoivat ainoastaan että minun pitäsi ottaa NEAR (North European Aviation Resources) joka toimii Norjassa, koska tarviin JARin lentääkseen Euroopassa. Ajattelin kuitenkin lähettää sähköpostia takaisin NAIA:lle ja kysyä miten on jos haluaisin käydä heidän ohjelmansa.

 

Sattuuko joku tietämään jos Class 1 medicalin pystyy ottamaan Suomessa, ja jos voi niin mikä sen hinta on, ja mitä se sisältää?

 

Itse kävin aikoinaan NAIA:n ja ihan hyvä paikka oli. Muistaakseni NAIA:lla on nykyään yhteistyösopimus tuon Norjalaisen koulun kanssa, eli kirjottaudut norjalaiseen kouluun ja siellä jotain pientä ja sitten lennot lennetään NAIA:ssa. Tsekkaa NEAR:n sivuilta.

 

FAA:n 1st class medicalin saa Puustellin lääkäriasemalta Malminkartanosta Hesasta. On erikoistunut ilmailutarkastuksiin. Itse ainakin hoidan JAR ja FAA 1st classit samalla kertaa kuntoon, eli hyvin lähellä toisiaan ovat. Puhelinumero löytyy tiedustelusta.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää nyt kai mennä sitä JAR-FCL Class 1 Medicalia ottamaan ensin, ettei täysin turhaan lentäjän urasta haaveille.  Sattuuko joku tietämään kuinka suuri ero JAR-FCL Class 1 Medical ja FAA Class 1 Medicalissa on? Jos läpäisee vaikka tuon JAR medicalin, niin pääsekä sitten todennäköisesti Jenkkiversionkin läpi?

 

Pitää kai ottaa yhteyttä suoraan Yhdysvaltain lähetystöön, ja kysyä miten tuon työnluvan oikein käytännössä voin saada. Tässä pieni lainaus Phoenix East Aviation koulun lähettämästä sähköpostista:

 

Please understand, when you interview at the embassy there are really only two things they want assurances of.  They want to make very sure that you have enough money to both pay for the course you are taking and enough money to pay for your living expenses while in the USA.  They do not want you looking for illegal work to survive, and working for anyone other than us is illegal.  If caught working you could be deported almost instantly.  Second, they want you to convince them that you intend to return to your country when your visa expires.  If they think you are trying to gain U.S. residency or stay in the U.S., they will deny the visa.  If you can show strong family ties at home, or even a promise from a possible employer that they will give you a job or an interview once you complete your Phoenix East training course, that will help convince them you intend to return home.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää nyt kai mennä sitä JAR-FCL Class 1 Medicalia ottamaan ensin, ettei täysin turhaan lentäjän urasta haaveille.  Sattuuko joku tietämään kuinka suuri ero JAR-FCL Class 1 Medical ja FAA Class 1 Medicalissa on? Jos läpäisee vaikka tuon JAR medicalin, niin pääsekä sitten todennäköisesti Jenkkiversionkin läpi?

 

Pitää kai ottaa yhteyttä suoraan Yhdysvaltain lähetystöön, ja kysyä miten tuon työnluvan oikein käytännössä voin saada. Tässä pieni lainaus Phoenix East Aviation koulun lähettämästä sähköpostista:

 

Please understand, when you interview at the embassy there are really only two things they want assurances of.  They want to make very sure that you have enough money to both pay for the course you are taking and enough money to pay for your living expenses while in the USA.  They do not want you looking for illegal work to survive, and working for anyone other than us is illegal.  If caught working you could be deported almost instantly.  Second, they want you to convince them that you intend to return to your country when your visa expires.  If they think you are trying to gain U.S. residency or stay in the U.S., they will deny the visa.  If you can show strong family ties at home, or even a promise from a possible employer that they will give you a job or an interview once you complete your Phoenix East training course, that will help convince them you intend to return home.

 

Jos saat JAR-medikaalin, ei FAA-medikaalin saannissa pitäisi olla hankaluuksia. Joiltakin osin eurooppalaiset vaatimukset ovat tiukempia, joskin nyt vuoden alusta on ilmeisesti höllennetty joitakin lääketieteellisiä vaatimuksia, ainakin silmän taittovirheen suhteen, myös rapakon tällä puolen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritykset, kuten vaikkapa eräs keskisuuri suomalainen matkapuhelimia valmistava osakeyhtiö, saa suomalaisille komennusmatkalle lähteville työntekijöilleen hoidettua työluvat USA:an suht helposti.

 

Näin on, koskapa yhtiön sisällä siirtyville (joko komennuslainen tai nk. paikallisella sopimuksella siirtyville) anotaan yleensä L1-kategorian viisumia. L1:ssä on kaksi ala-kategoriaa: L1A ja L1B. A- on managereille ja B sitten asiantuntijoille. L1:llä saa maassa olla kuitenkin vain tietyn aikaa olikohan se 7 vuotta ja näissäkin oli eroja A:n ja B:n välillä. Mukana muuttavalle puolisolle anotaan tyypillisesti L2:sta. L1 on sidottu siihen yritykseen jonka palveluksessa on eli jos tulet maahan L1:llä N:n palvelukseen, et saa vaihtaa firmaa Motorolalle. Samoin, jos N päättää lopettaa konttorinsa ja irtisanoo työntekijät, niin L1:laisten pitäisi poistua sitten maasta kahden viikon kuluessa tai vaihtaa viisumikategoriaa.

 

Puoliso voi anoa EAD:ta (employment authorization document), jolla voi tehdä töitä missä tahansa firmassa. L1 prosessi vie tyypillisesti 3 kuukautta, joskus nopeamminkin.

 

Toinen yleinen työnteon mahdollistava viisumikategoria on H1B.  H1B-viisumeissa on tosin vuosittainen 50000 quota ja niissäkin on sama 7-vuoden aikajakso.  H1B:t eivät ole sidottuja firmaan, joten H1B:llä onnistuu firman vaihto kesken viisumikautta. Mukana muuttavalle puolisolle anotaan H2:sta, mutta H2:lla ei voi anoa EAD:ta. H2-puolison ainoaksi ajanvietteeksi jääkin joko kotona oleilu tai opiskelu.

 

Näiden lisäksi on myös muita viisumikategoroita, joilla työnteko onnistuu (olikohan jotakin extraordinary ability, religious worker ja maatalouden kausityöntekijä). Lisäksi joillakin opiskeluviisumeilla (olikohan J-kategoria) koulutukseen liittyvä harjoittelu on mahdollista.

 

Green Card - joka nimestään huolimatta EI ole vihreä ja virallinen nimi on Permanent Resident Card - on todellakin lupa työskennellä ja asua USA:ssa. Green Card prosessi on aika työläs ja joillakin pitkä. Omalla kohdalla Green Card prosessiin meni aikaa vuosi.

 

Ihan kaikkiin hommiin ei valitettavasti Green Cardillakaan pääse, esim. puolustusteollisuuden työpaikat mihin vaaditaan security clearance. Security Clearancen saamiseen pitää olla USA:n kansalainen. USA:n kansalaisuutta pääsee hakemaan viiden vuoden kuluttua Green Cardin saamisesta.

 

Green Cardin hankkimiseen on useita vaihtoehtoja: työnantajan sponssaus, avioliiton kautta tai vuosittainen arvonta.

 

Green Card on määräaikainen ja se pitää uusia kymmenen vuoden välein. Käytännössä kuitenkin tämä tarkoittaa elinikäistä. Green Cardin joutuu luovuttamaan pois jos muuttaa pois USA:sta yli kahdeksi vuodeksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA:n 1st class medicalin saa Puustellin lääkäriasemalta Malminkartanosta Hesasta. On erikoistunut ilmailutarkastuksiin. Itse ainakin hoidan JAR ja FAA 1st classit samalla kertaa kuntoon, eli hyvin lähellä toisiaan ovat. Puhelinumero löytyy tiedustelusta.

 

Googlesta myös. Puustellin lääkäriasema on hyvä, myös JAA-medikaalin uusintaan ja hankintaan. Nopea ja hyvä palvelu.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään