Raine Haikarainen

Jälleen kuvakyssäri

11 viestiä aiheessa

Sen verran helpotan, että Suomessa ollaan. Kysymykset kuuluvat:

 

1. Mitä tässä tapahtuu?

2. Mikä flygari kyseessä?

3. Mistä vuodesta on kyse?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tullut kovin montaa vastausta. Taisi olla vähä vaikea kyssäri. Tässä vastaukset:

 

1. Kuvassa tehdään businessjetillä tynnyriä.

2. Kuvan jetti lienee tosiaan "joku Falcon". Tästä en ole itsekään varma..

3. Kuva on joka tapauksessa otettu Helsinki Airshowsta ja veikkaan vuodeksi 1977. Tuolloin esittelylennolla oleva jetti teki vauhdikkaan ohilennon, joka päättyi tyylikkään hitaasti vetäistyyn tynnyriin.

 

Olisi mukava tietää, lensikö joku suomalainen em. konetta. Tai oliko edes kyydissä? Miten on tänä päivänä, saisiko moiselle tempulle ilmailuviranomaisen lupaa? Tynnyri laskettaneen kuitenkin taitolentolikkeeksi ja tuskin pikkujettejä on sertifoitu edes rajoitettuun taitolentoon..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nettivapaalla vyöhykkeellä viikon viipyneenä olen hivenen jälkijunassa. Vielä nykyistäkin nuorempana miehenä olin paikalla, kun tuo kuva otettiin. En ole varma, mutta luulisin, että kyseessä oli aikaisempi Hki-Vantaan lentonäytös, eli ne "uuden terminaalin" vihkiäiset, joista täällä on ennenkin ollut puhetta. Kone joka tapauksessa oli Dassaultin esittelykone, muistaakseni (ja kuvastakin päätellen) Falcon 10, joten pilottikin lienee ollut fransmanni. Tuossa samassa näytöksessä muuten tehtiin tynnyreitä myös Cessna 337:llä, siis push-pullilla, joka oli jenkkirekisterissä, mutta enpä ihmettelisi vaikka pilotti olisi ollut suomalainenkin (myös erinomaisena purjelentäjänä tunnettu), sekä Aero Commander 685:llä toinen moottori sammutettuna, Bob Hooveria imitoiden.

Vai olisiko ollut eri tapahtuma, paikka kuitenkin sama...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varma, mutta luulisin, että kyseessä oli aikaisempi Hki-Vantaan lentonäytös, eli ne "uuden terminaalin" vihkiäiset, joista täällä on ennenkin ollut puhetta.

 

Lienet oikeassa. Noista dioista on paha mennä jälkeenpäin kaivamaan päiviä esiin. Eikös se varhaisempi AirShow ollut 1974? Muistan hämärästi myös Cessna Skymasterin temput.

 

Kummassa showssa tapahtui se Stieglitzin kaputti? Mieleen on jäänyt, että kone katosi puiden taakse hyvin epädramaattisesti. Taisi olla jonkinlainen kaartosakkaus. Moni ei paikan päällä kiinnittänyt asiaan kummoistakaan huomiota. Mahtoiko edes yleisökuulutus reagoida tapahtuneeseen?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummassa showssa tapahtui se Stieglitzin kaputti? Mieleen on jäänyt, että kone katosi puiden taakse hyvin epädramaattisesti. Taisi olla jonkinlainen kaartosakkaus. Moni ei paikan päällä kiinnittänyt asiaan kummoistakaan huomiota. Mahtoiko edes yleisökuulutus reagoida tapahtuneeseen?

 

Se oli itse asiassa Viima OH-VII, ja vissiin joku myöhempi show. Laukkasen Jyrki lensi Vinkalla ja Viiman piti seurata perässä tehden samat temput, mutta homma tosiaan loppui alkuunsa ensimmäiseen nousukaartoon. En tiedä oliko kyseessä puhdas kaartosakkaus, vai liekö moottori yskähtänyt, pilotti kumminkin oli kokeneemmasta päästä ja Viimalla aikanaan Kauhavalla peruskoulutuksensa saanut. Itse vilkaisin juuri muualle, muistan vain ihmetelleeni, että mihin se Viima hävisi. Onneksi ei pilotille käynyt kuinkaan, ja konekin korjattiin vielä lentokuntoon.

Kun joku vielä muistaisi nuo vuodet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se oli itse asiassa Viima OH-VII, ja vissiin joku myöhempi show.

 

Viiman kaputti tapahtui vuonna 1977, asiasta perillä oleva lähde lupasi yrittää kaivaa myös päivämäärän esille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viiman kaputti tapahtui vuonna 1977, asiasta perillä oleva lähde lupasi yrittää kaivaa myös päivämäärän esille.

En nyt ole Harrin tarkoittama lähde, mutta tapahtuma on minullekin tuttu.  ;)

Muistan kuin elisen päivän kun OH-VII putosi Helsinki International AirShow'ssa(26.-28.8.1977). Putoamispäivämäärä on 27.8.1977. Kuvasin kaitafilmille Viiman ja Vinkan esityksen perjantaina 26.7. ja ajattelin lauantaina, etten kuvaa uudestaan, joten vain seurasin koneiden nousua ja -HUPS- Viimaa ei yhtäkkiä näkynyt missään.  :o Pusikkoonhan se meni kun ilma karkasi siiven alta. Käyntihäiriötä en huomannut.( Viima alinopeudella ilmaan ja kaartosakkaus. M. Tiiro hyppäsi ulos koneesta ja näytti OK-merkkiä Vinkalle. J.Laukkanen rauhoitteli PEPA:a./ Ilmailu 9/77) Vinka jatkoi ohjelmaansa niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuuluttajakaan ei nostanut asiasta mitään älämölöä. Sunnuntaina näin vaurioituneen Viiman Finnairin tekniikan alueelta. Oli tuotu sinne Ilmavoimien Helikopteripalvelun helikopterilla (muistaakseni MI-8 Sikorsky). Kalustoahan oli paikalla.

Karivalon Pertukin on kertonut ottaneensa kuvia ko. näytösestä. Itselläni on vain muutama MV-kuva ja paljon 8mm kanttinauhaa.  :(

 

t. Klaus

Edit: tarkennuksia

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tullut kovin montaa vastausta. Taisi olla vähä vaikea kyssäri. Tässä vastaukset:

 

Etpä tuota kovin kauan jaksanut vastauksia odotella... :-\

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etpä tuota kovin kauan jaksanut vastauksia odotella... :-\

 

 

 

Olen melko malttamaton persoona. Mutta mainio taas todeta, miten täältä löytyy tarkentavaa tietoa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla