Guest Ken2

Lentokoulutus Suomessa, töitä Yhdysvalloista?

19 viestiä aiheessa

Ajattelin ensin lähteä Jenkkeihin ottamaan lentokoulutuksen, ja sitten sieltä yrittää saada oleskelulupaa ja löytää töitä. Iski kuitenkin sellainen ajatus, että jos ottaa lentokoulutuksen Suomessa esim. Salpauslennolla, kuinka vaikeaa on kääntää JAR lupaa FAA luvaksi? Ymmärtääkseni Euroopan JAR lupaa on paljon Yhdysvaltojen FAA lupaa vaikeampi suorittaa, ja täten olisi helpompi kääntää JAR sertifikaattia FAAksi, kuin toisinpäin. Arvostavatko lentoyhtiöt Jenkeissä Euroopassa otetun koulutuksen enemmän kuin siellä otetun, ja miten jos esim. ensin saisi pari vuotta töitä perämiehenä Eurooppalaisesta yhtiöstä, ymmärtävätköhän Jenkit arvostaa tätä?

 

Kenneth S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin ensin lähteä Jenkkeihin ottamaan lentokoulutuksen, ja sitten sieltä yrittää saada oleskelulupaa ja löytää töitä. Iski kuitenkin sellainen ajatus, että jos ottaa lentokoulutuksen Suomessa esim. Salpauslennolla, kuinka vaikeaa on kääntää JAR lupaa FAA luvaksi? Ymmärtääkseni Euroopan JAR lupaa on paljon Yhdysvaltojen FAA lupaa vaikeampi suorittaa, ja täten olisi helpompi kääntää JAR sertifikaattia FAAksi, kuin toisinpäin. Arvostavatko lentoyhtiöt Jenkeissä Euroopassa otetun koulutuksen enemmän kuin siellä otetun, ja miten jos esim. ensin saisi pari vuotta töitä perämiehenä Eurooppalaisesta yhtiöstä, ymmärtävätköhän Jenkit arvostaa tätä?

 

Kenneth S

 

On varmaan aika harvinaista, että joku alkaisi kääntämään eurooppalaista lupakirjaa FAA-lupakirjaksi, molemmathan voi olla yhtäaikaa voimassa ja monilla onkin näin. Eurooppalaisen lupakirjan pohjalta kun alkaa hommaamaan FAA-lupakirjaa täytyy käydä jonkilainen sekalainen määrä teoriaoppitunteja, tenttejä, koululentoja ja tietenkin tarkkarit. Se, että kuinka paljon ja mitäkin opetusta...se on jo toinen juttu. Luultavasti halpaa kuin saippua.  ;D

 

Asian voisi varmaan kiteyttää pähkinänkuoressa; jos haluat Jenkkilään töihin, käy lentokoulusi siellä. Jos meinaat saada Euroopasta töitä, käy lentokoulutus Euroopassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, sitä juuri tarkoitinkin, että olisi molemmat luvat ;D

 

Miten muuten on, saako ainostaan JAR luvalla ylipäätänsä lentää Jenkeissä, jos asuu Suomessa ja on Eurooppalaisen lentoyhtiön palveluksessa? Vai täytyykö hankkia erikseen FAA luvan jotta saisi lentää reittejä Yhdysvaltoihin?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, sitä juuri tarkoitinkin, että olisi molemmat luvat ;D

 

Tässä tapauksessa suosittelen Sinua hakeutumaan osoitteeseen www.near-as.no ja tutkimaan "tarjontaa". Jos kiinnostaa soita Patrick Anderssonille - mukava heppu.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa suosittelen Sinua hakeutumaan osoitteeseen www.near-as.no ja tutkimaan "tarjontaa". Jos kiinnostaa soita Patrick Anderssonille - mukava heppu.

 

-tuomo

Kiitos, lähetin heille sähköpostia viime viikon lopussa, jos ei pian tule vastausta niin soitan  :)

 

Oletko itse käynyt kyseistä koulua?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, sitä juuri tarkoitinkin, että olisi molemmat luvat ;D

 

Miten muuten on, saako ainostaan JAR luvalla ylipäätänsä lentää Jenkeissä, jos asuu Suomessa ja on Eurooppalaisen lentoyhtiön palveluksessa? Vai täytyykö hankkia erikseen FAA luvan jotta saisi lentää reittejä Yhdysvaltoihin?

 

 

 

Perusperiaate on että lentäjällä on koneen rekisterivaltion lupakirja. Poikkeustapauksissa tilapäisesti rekisteröintivaltion tilapäinen hyväksynta, ns. validation. Euroopassa nykyään JAR-lupakirja kaikkiin JAA-maihin rekisteröidyillä. Esim. kun Finnairilla oli DC-10 USA:n rekkarissa, piti lentäjillä olla FAA:n lupakirjat. Ja kun ATR:t siirrettiin Viron rekkariin, piti minunkin vaihtaa kansallinen kirjani JARiksi. (tosin en ehtinyt lentää Viron rekkarissa ennen kuin vaihdoin konetta, mutta nyt on JAR). Tämä siis ansio- ja kaupallisessa liikenteessä - yksityislennoilla vapaaampaa, mutta aina ekisterivaltio on se joka määrittää mitä lupakirjaa vaaditaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko itse käynyt kyseistä koulua?

 

En ole itse käynyt, vaikka olin kovasti menossa vielä puolisen vuotta sitten. Ajateltiin sitten vaimon kanssa että ei oo kiva juttu jos lähden pariksi vuodeksi Jenkkilään flygaamaan, vaikka olishan senkin voinut tehdä. No joka tapauksessa, palauduin lähtöpisteeseen ja löysin nopeasti EU:n sisältä hyvän koulun omaa uraani ajatellen. Olen lähdössä hakemaan kyllä JAR-pahveja mutta en Suomea varten. Mielummin asustelen ja työskentelen Etelä-Euroopassa tai miksei Aasian puolella, missä on kelit kunnossa. Vaimo on asiasta samaa mieltä joten lähtö on lähellä. Eilen tuli porukoilta myönteinen takauspäätös lainalle, joten nyt on hyvä mieli :)

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No joka tapauksessa, palauduin lähtöpisteeseen ja löysin nopeasti EU:n sisältä hyvän koulun omaa uraani ajatellen.
Kerrohan toki tarkemmin minnepäin maailmaa olet lähdössä.

 

Muuten, taitaa olla J1 viisumi millä jenkeissä pitäisi työskennellä opettajana jos nearin kautta menee. Mutta ellen aivan väärin muista sen sai vain kerran elämässään? Itse olen jo ko. viisumilla jenkkilöissä työskennellyt, joten se kait siitä vaihtoehdosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten, taitaa olla J1 viisumi millä jenkeissä pitäisi työskennellä opettajana jos nearin kautta menee. Mutta ellen aivan väärin muista sen sai vain kerran elämässään? Itse olen jo ko. viisumilla jenkkilöissä työskennellyt, joten se kait siitä vaihtoehdosta.

 

Joo, siinähän on koko hommassa ideana se että työskennellään opettajana joten se on enemmän tai vähemmän pakollista. Mutta summasummarum, heiltä saa kuitattua sekä JAR ja FAR pahvit samassa paketissa, sekä 1000-1500 h tiimaa korttiin mikä on ihan hyvä lähtökohta kun lähtee sitten töitä etsimään.

 

Mitä tulee sitten noihin työlupa-asioihin niin niihin en ota kantaa kun en ole erikoistunut.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, tulihan se sähköposti sieltä NEARilta vihdoinkin. Todella mielenkiintoinen kouluvalinta siinä mielessä ett saisi molemmat luvat samaan aikaan.

 

Millaisiako työnsaantimahdollisuuksia on jos molemmat on käynyt tämän NEARin kurssin josta molemmat luvat saa, jos on lähempänä, jos ei enemmänkin kuin, 1000 lentotuntia kuin he lupaavat (suuri osa luultavasta yksimoottorisia lentokoneita)?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysinpä tällaisenkin firman.

http://www.flighttrainingbrokers.com/profiili.html

 

Onkos jollain kokemuksia? Mielenkiintoista tuossa olisi Intiassa opiskelu ja Downuder lentely! Kurssin kestokin on lyhyt ja hinta edullinen.

 

Firman sivut ei anna kovin vaikuttavaa kuvaa yrityksestä. 45,000€ näyttää se ammattilentäjän lupakirja maksaa heillä, mutta sitten tarvii vielä päälle sen ATPLän.

 

Mitä eroa muuten of JAAlla ja JARilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Firman sivut ei anna kovin vaikuttavaa kuvaa yrityksestä. 45,000€ näyttää se ammattilentäjän lupakirja maksaa heillä, mutta sitten tarvii vielä päälle sen ATPLän.

 

Mitä eroa muuten of JAAlla ja JARilla?

 

Joo - tuohon tosiaan tarvii vielä ATPL:n 3000-5000 euroa ja MCC 3000eur joten hinta ei ole kovinkaan edullinen verrattuna muihin mahdollisuuksiin.

 

JAA = Joint Aviation Authorities (mitenkähän tuon nyt suomentaa, vähän kuin ilmailun EU ;D)

JAR = Joint Aviation Rules (yllämainitun "EU:n" yhteinen säännöstö)

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekoitetaan soppaa vielä tällaisella havainnolla:

 

Jos voisi asustaa "ilmaiseksi" Norjassa, niin Luftfartsskolenissa kun aloittaa nollasta ja suorittaa PPL:n, CPL:n, IR/ME:t ja ATPL-teoriat siellä, niin kokonaishinnaksi mukaanlukien Medical 1:sen mutta ilman MCC:tä tulee 371375 NOK eli n. 44700 €.

 

En ole huomannut, että muualla Pohjoismaissa pääsisi halvemmalla. No, toisaalta Norja ei ole ihan halpa maa asua.

 

http://www.luftfartsskolen.no/

 

ja siellä valitaan Yrkesflyger/Flygerutdanning Norge/Finansiering, mistä tuo kustannuslaskelma löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NEARilla jos käy tuon "ATPL INTEGRATED PILOT" kurssin hintaa tulisi 74.380€. Heidän sivujensa mukaan tienaa noin 22,500€ kun tekee töitä lennonopettajana heidän koululla, joten hintaa tulisi noin 51,200€ + asumiskulut.

 

Kurssista saa seuraavat:

 

- JAR-FCL Commercial Pilots Licenses

- JAR-FCL Instrument Rating Airplane

- JAR-FCL Multi Engine Rating

- JAR-FCL Multi Crew Cooperation Credit

- JAR-FCL Airline Transport Pilots License Theory

- FAA Commercial Pilots License

- FAA Instrument Rating Airplane

- FAA Multi Engine Rating

- FAA Certified Flight Instructor

- FAA Certified Instrument Flight Instructor

 

http://www.nearas.no/default.asp?menu=56&submenu=59

 

Millaisiako työnsaantimahdollisuuksia olisi jos on käynnyt kyseisen kurssin, ja sen lisäksi vielä on noin 1000 lentotuntia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NEARilla jos käy tuon "ATPL INTEGRATED PILOT" kurssin hintaa tulisi 74.380€. Heidän sivujensa mukaan tienaa noin 22,500€ kun tekee töitä lennonopettajana heidän koululla, joten hintaa tulisi noin 51,200€ + asumiskulut.

 

Ota ainakin 25% pois luvatuista ansioista ja luvatuista lentotunneista. Noin tonnin kuussa tekee lennonopettajana siellä. Tämä ei ole minun mantraani vaan ihan tuttujen kokemusten kautta.

 

Siis äärimmäisen hyvä koulu ja hyvä vaihtoehto mutta kannattaa muistaa että myyntitekstiä ovat nuo lupaukset. Suosittelen silti hyvänä vaihtoehtona tuota. Siitä saa paljon hyvää kokemusta ja jos on halu ja mahdollisuus lähteä niin siitä vaan. Itselläni kun oli paikka auki kurssille se maksoi noin 65.000 eukkua joten hinnat nousee koko ajan.

 

Millaisiako työnsaantimahdollisuuksia olisi jos on käynnyt kyseisen kurssin, ja sen lisäksi vielä on noin 1000 lentotuntia?

 

Tuohon tuskin kukaan osaa vastata täydellä totuudella, mutta varmasti paremmat kuin 250 tunnilla jota "normaalista" koulusta saa. Kaikki opetustunnithan ovat vielä PIC-tiimaa joten arvokkaita tunteja saa kerättyä. Lisäksi voi varmaankin olla lennonopettajana pidempäänkin jos ei työpaikkoja heti aukea.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään