Juha Paulavuo

Lentokoneessa savua Turun kentällä

8 viestiä aiheessa

Turusta Kööpenhaminaan lähdössä olleen lentokoneen matkustajat evakuoitiin varhain tiistaiaamuna. Koneen siipiin ruiskutettu jäänestoaine oli kaasuuntunut, ja muodostunut savu tunkeutui matkustamoon. Lento jouduttiin peruuttamaan. Mahdollisista vahingoista ei ole tietoa.

 

Turun Sanomat

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten tälläisissä tilanteissa toimitaan, jos savun syytä ei tiedetä? Ono ihan rauhallinen poistuminen portaiden kautta vai ihan "oikea" nopea slidejen kautta?

 

EDIT: Siis jos matkustamossa ei liekkejä näy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

De-icing neste on glykolia? Kuinka tujua tavaraa on glykoli kaasumaisena, eli oliko tämä varotoimenpide vai onko "ihan oikeasti" vaarallista tavaraa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

De-icing neste on glykolia? Kuinka tujua tavaraa on glykoli kaasumaisena, eli oliko tämä varotoimenpide vai onko "ihan oikeasti" vaarallista tavaraa?

Jos kyse on siis etyleeniglykolista:

 

http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0270.htm

 

Taitaa de-icing -neste olla useimmin kuitenkin propyleeniglykolia?

Tässä tapauksessa siis: http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0321.htm

 

HENGITYSTEITSE ALTISTUMISEN VAARA:

Tästä aineesta tuskin syntyy haitallinen pitoisuus ilmaan haihtumalla 20°C:ssa.

 

LYHYTAIKAISEN ALTISTUMISEN VAIKUTUKSET:

Aine ärsyttää silmiä.

 

Eipä siis mitään ärsytystä isompaa vaaraa ole todennäköisesti syntynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lenteleekös SAS Dashilla noita köpiken aamulentoja Turusta?

 

Tuosta propyleeniglykolista ei matkustajille mitään vaaraa pääse syntymään, lähinnä koneelle niitä vaurioita saa aikaseksi. Aput varsinkin aika herkkiä noille on, jos tuota ainetta saa apun aukkoihin menemään niin ko. härveli siitä saattaa vaurioitua ja sitä kautta koneeseenkin tuota tuota savun hajua ainakin saa...

Ja kuulemma myöskin avoinna olevien ovien kautta jos tuota glykoli höyryä koneeseen pääsee, niin saattavat koneen savunilmasimet siitä nokkiinsa ottaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten tälläisissä tilanteissa toimitaan, jos savun syytä ei tiedetä? Ono ihan rauhallinen poistuminen portaiden kautta vai ihan "oikea" nopea slidejen kautta?

 

EDIT: Siis jos matkustamossa ei liekkejä näy.

Tuskin ainakaan SASin Dashissa on alettu matkustajia liukumäkiä pitkin ulos laittamaan  :D ja olettaisin että isommista koneista tuodaan ihmiset mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti ulos ja jos portaita ei ole saatavilla vähään aikaan isommilla kentillä niin kai siinä mahdollisuutena nuo liukumäet ovat. Ja nämähän perustuivat täysin olettamuksiin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään